شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۵

تصمیم مسکو برای لغو تحریم‌ها علیه ایران

پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 417677
رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران، تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل نبوده، بنابراین مسکو تصمیمی یکجانبه گرفته است تا با همکاری شرکای خود تحریم ها را به طور کلی لغو کند.
تصمیم مسکو برای لغو تحریم‌ها علیه ایران
به گزارش جهان به نقل از اسپاتنیک، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سیزدهمین نشست سالیانه پرسش و پاسخ، در خصوص تصمیم روسیه برای تحویل سامانه دفاع موشکی به ایران، تصریح کرد: سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ تهدیدی برای اسرائیل نیست و این سامانه تجهیزاتی دفاعی است.

پوتین در خصوص تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران گفت: هیچ دلیلی برای حفظ ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ وجود ندارد و ایران انعطاف پذیری کامل را نشان داده و تمایل آشکاری برای دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای داشته است.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران، تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل نبوده، بنابراین مسکو تصمیمی یکجانبه گرفته است تا با همکاری شرکای خود تحریم ها را به طور کلی لغو کند.

پوتین تصریح کرد: اگر کسی نگران این مساله است که ما لغو تحریم ها را آغاز کرده ایم، پس باید به طور آشکار و روشن به همکاران خود بگویم که ظاهرا نمی دانند که فهرست تحریم های سازمان ملل شامل تحویل این سامانه های موشکی نمی شود. ما اجرای این قرارداد را به صورت یکجانبه لغو کردیم و اکنون پس از دستیابی به پیشرفت مثبت در مسیر برنامه اتمی ایران، دلیلی برای ادامه این ممنوعیت نمی بینیم.

پوتین در ادامه گفت: روسیه به فهرست کنونی تحریم های سازمان ملل احترام می گذارد. سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ هزینه‌ای بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار دارد ولی هنوز کسی چیزی بابت آن پرداخت نکرده است. شرکت های ما این تجهیزات را تولید کرده اند و هزینه تولید آن سنگین بوده است.

رئیس جمهور روسیه گفت: فروش سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ ، تهدیدی برای امنیت اسرائیل نیست چرا که این سلاح را تنها می توان برای اهداف دفاعی به کار برد. علاوه بر این ما فکر می کنیم که با توجه به اتفاقات اخیر در منطقه به خصوص در یمن، این قراردادها می تواند به نوعی یک عامل محدود کننده باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با صدور فرمانی ممنوعیت تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی اس-۳۰۰ به ایران را لغو کرد.

در همین رابطه "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در تماس با "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه نارضایتی اسرائیل از تصمیم مسکو رای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ را ابراز داشت.

نتانیاهو در این تماس تلفنی به پوتین گفت که این موشک‌ها رویکرد تهاجمی ایران و بی ثباتی در خاورمیانه را افزایش خواهد داد.

نتانیاهو افزود: فروش این سلاح پیشرفته به ایران نتیجه مستقیم توافق خطرناکی است که هم اکنون بر روی میز میان ایران و ۱+۵ است.

از سوی دیگر کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین به نتانیاهو اعلام کرده که سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ تنها جنبه دفاعی داشته و تهدیدی برای اسرائیل به شمار نمی‌آید.

منطقه یورو مشکلات زیادی دارد

پوتین در ادامه ضمن اشاره به بدهی های سنگین آمریکا، گفت: میزان بدهی ملی آمریکا نه تنها یک مساله آزار دهنده و نگران کننده برای خود این کشور است بلکه این مساله یک مساله آزاردهنده برای کل اقتصاد جهانی است.

وی افزود: میزان بدهی آمریکا بیشتر از تولید ناخالص داخلی این کشور است. این یک مساله بسیار نگران کننده است، این یک نشانه هشدار دهنده نه تنها برای آمریکا بلکه برای کل اقتصاد جهانی است.

رئیس جمهور روسیه گفت: میزان بدهی های ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز به بیش از ۱۷۴ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده و معلوم نیست که آیا این کشورها قادر به غلبه بر این مساله هستند یا نه.

پوتین اظهار داشت: منطقه یورو مشکلات زیادی دارد. برای این کشورهای بدهکار که بدهی آنها به بیش از ۱۷۴ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده چه اتفاقی خواهد افتاد، آیا رهبران منطقه یورو قادر به مدیریت این اوضاع خواهند بود؟ این مساله نیز نامشخص است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پول میخواد کم آورده
ابراهیم
بازی جدید روسهاست آقا این داران با مهره ای به نام ایران با طرف های غربی. بازی میکنن
اینا عمرا هوای ما رو داشته باشن
Iran, Islamic Republic of
اگر ايران پول سامانه را نداده ، پس چطور شكايت كرده و پيروز دادگاه بوده است ؟!!
مجید
ایران باید دقت کنه جنس بنجل بهش نندازن
غرب نميتواند روسيه را به خاطر تحويل سيستم موشكي مورد شماتت قرار دهد چرا كه رفتار غرب در قضيه يمن غير حرفه اي، سياسي و جانبدارانه به نفع عربستان بود. ايران با توجه به قدمهاي مثبتي كه در اين اواخر در مساله هسته اي و عراق برداشته بود انتظار بيطرفي آمريكا را داشت اما رفتار آمريكا در مساله يمن باعث نااميدي و عدم اعتماد ايران به غرب حتي در مسائل ديگر خواهد شد. در اينصورت در اين منطقه بحراني و حساس كه ايران تنها مانده و با توجه به رفتار آمريكا آيا چاره اي به غير از متمايل شدن ايران به روسيه وجود دارد؟ با اينكه سياستهاي روسيه را قبول ندارم اما در اين يك مورد كاملا تصميم روسيه را مثبت ميدانم چرا كه اين قضيه شايد جلوي يك جنگ سنگين را در خاورميانه بگيرد اگر چه روسيه دنبال متحد درست كردن و منافع خود است و نگران از دست دادن ايران پس از توافق هسته اي است. متاسفانه كشور بزرگ و قدرتمندي چون ايران بايد در زمين قدرتهاي بزرگ بازي كند. لطفا منتشر كنيد.