شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

مصرف چای خارجی در سازمان چای

دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۸
کد مطلب: 417119
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان چای کشور گفت: میزان تولید چای خشک از تأمین ۶۵ درصدی نیاز داخل به ۱۳ درصد رسیده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدولی روزبهان ظهر امروز در نخستین جلسه شورای اداری این شهرستان در سال جاری، گفت: با توجه به اقدامات خوبی که دولت تدبیر و امید در راستای حل مشکلات و رفع موانع چای‌کاران و صنعت چای صورت داده، میزان امیدواری و تلاش آنها برای تولید، بهتر و بیشتر شده است.

وی افزود: مسئولیت در دولت فارغ از شرح وظایف سازمانی یک توفیق و وظیفه الهی است و همه ما در این راه باید مجاهدت به خرج دهیم تا رضایت مردم برآورده شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته با وجود تلاش‌های صورت‌ گرفته برای حل مشکلات در این صنعت توفیقی حاصل نشد و سطح زیر کشت چای که در سال ۷۸ حدود ۳۴ هزار هکتار بود امروز به حدود ۱۸ هزار هکتار تنزل یافته است، گفت: میزان تولید چای خشک کشور که در آن زمان ۷۶ هزار تن بود، به حدود ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن رسیده است که با این وصف، میزان تولید چای خشک از تأمین ۶۵ درصدی نیاز داخل به ۱۳ درصد رسید، هرچند طی سال‌های اخیر خشکسالی نیز بر این مسائل دامن زده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کشت چای و تولید چای خشک برای مردم گیلان و غرب مازندران یک فرصت اشتغال و ویژگی اقتصادی خوبی است و با توجه به کاهش شدید تولید چای خشک از میزان تامین ۶۵ درصد نیاز داخل به ۱۳ درصد، رونق اقتصاد این صنعت را از بین برده است.

این مسئول بیان کرد: در سال‌های گذشته با توجه به کاهش تولید، واردات نیز افزایش یافت و برای حل این مشکل باید با مکانیزم‌های دیگری در واردات عمل کنیم که به صنعت چای داخل آسیبی وارد نشود و واردات آن را نیز باید کم کنیم.

روزبهان درباره رویکرد مصرف چای داخلی یادآور شد: مهم‌ترین مسئله در این زمینه نگاه و رغبت مصرف‌کننده است که نسبت به مصرف چای تولید داخل تغییر کرده است و در بسیاری از سازمان‌ها، از جمله سازمان خودمان نیز چای داخل مصرف نمی‌شود زیرا مصرف چای خارجی در کشور که صنعتی و فرآوری شده است، به‌علت رنگ زیادتر از چای طبیعی، انتظار مصرف‌کنندگان را از چای داخلی، غیرواقعی کرده و استفاده از آن در سبد خانوار بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: سالیانه در اقتصاد کلان کشور ۶۰۰ میلیون دلار صرف واردات چای می‌شود و اگر هم واردت صورت نگیرد، قاچاق آن افزایش می‌یابد، در حالی که امکان تأمین نیاز بیشتر کشور با تولید چای شمال وجود دارد.

رئیس سازمان چای کشور به برنامه‌ریزی‌های جدید دولت و سازمان چای برای حل مشکلات این صنعت که برای مردم استان‌های شمالی مهم است، اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت که شکل علنی به خود گرفته و اثرگذار نیز بوده است، بحث تعیین قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای بود که در سال ۹۳ عملیاتی شد و بلافاصله پس از تولید آخرین برگ سبز چای، همه مطالبات چای‌کاران پرداخت شد، هرچند با این اقدام خوب دولت به‌علت بروز خسارات خشکسالی کام چای‌کاران شیرین نشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: اقدام دیگر دولت در حمایت از این صنعت، پرداخت تسهیلات به‌زراعی به چای‌کاران است، با توجه به این که عمر مفید باغات چای حدود ۲۰ سال است و بسیاری از باغات موجود در کشور عمری بیشتر از حد یاد شده دارند و غالبا پیر هستند؛ برای رفع این معضل در سازمان چای کشور از دولت اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریالی جذب کردیم و این پول از ۲۷ اسفند ۹۳ برای انجام هرس کف‌بر و اصلاح ساختار باغات به چای‌کاران واگذار شده است.

این مسئول تصریح کرد: به ازای هر هکتار هرس کف‌بر ۵ میلیون تومان به چای‌کاران پرداخت شده است.

روزبهان با اشاره به تشکیل صندوق حمایت از توسعه چای کشور، اظهار کرد: امسال با برنامه‌ریزی‌ها و حضور ۲۵ یک‌هزار خانوار چای‌کار کشور، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور تشکیل شد و هم‌اکنون در حساب آن ۴۰۰ میلیارد ریال موجودی داریم که فرصت خوبی برای حمایت از این صنعت تولیدی است.

وی افزود: در راستای حمایت بیشتر از صنعت چای، اسفندماه ۹۳ و با افزایش ۲۱ درصدی نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای قبل از برداشت اعلام شده است که مجموعه این اقدامات دولت و سازمان چای موجب افزایش امیدواری و تلاش بیشتر چای‌کاران شد، به نحوی که برخی از باغات چایِ رهاشده از گذشته نیز توسط مالکان آن دوباره احیا و به کشت مشغول شده‌اند و این امر در پیشگیری از تغییر تدریجی کاربری مزارع کشت چای که تهدیدی جدی برای این عرصه محسوب می‌شود، اثرگذار است.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه چای ایرانی تنها چای تولیدی در دنیا است که در فرآیند کشت آن قطره‌ای سم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و کاملاً ارگانیک است، خاطرنشان کرد: این اصل مهم که ضامن سلامت است، مورد توجه بسیاری از کشورهای واردکننده چای است که برخی از آنها که خود واردکنندگان بزرگ دنیا نیز هستند، در همسایگی ما قرار دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: در صورتی که به این فرصت توجه شود، در مقام صادرات نیز می‌توان به چای تولیدی داخل و ارزآوری آن امیدوار بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *