شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
روزنامه نگار عرب:

ناامیدی عربستان از پاکستان،ترکیه ومصر

جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۵۰
کد مطلب: 416478
روزنامه نگار عرب، حملات ائتلاف عربستان سعودی و متحدانش اهداف مورد نظر عربستان را تامین نکرده است و اعضای این ائتلاف دچار سردرگمی و تردید هستند.
به گزارش جهان به نقل از واحدمرکزی خبر، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی «رای الیوم» در یادداشتی در این روزنامه به شکننده و شکست پذیر بودن ائتلاف عربستان سعودی با برخی از کشورهای عربی و غیر عربی در حمله به خاک یمن اشاره کرد و نوشت: حملات هوایی عربستان سعودی به مواضع حوثی ها در یمن همچنان ادامه دارد، اما تاکنون در رسیدن به بیشتر اهدافش ناکام مانده است.

از سوی دیگر، با وجود اینکه جنگ علیه یمن نزدیک است به سه هفته برسد، کسی به درخواست ها برای مداخله نظامی در چارچوب عملیات طوفان قاطعیت توجهی نمی کند. منطقه شاهد تحرکات دیپلماتیک برای یافتن گزینه سیاسی با هدف برون رفت از بحران یمن است تا طرف های اصلی ائتلاف سنی متشکل از عربستان و برخی کشورهای عربی و غیرعربی مانند پاکستان و ترکیه از مخمصه دخالت زمینی خارج شود زیرا بیشتر اعضای این ائتلاف چنین چیزی نمی خواهند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسن روحانی همتای ایرانی اش در تهران به همه مسائل مهم در منطقه پرداخت جز مسئله یمن زیرا کاملا عیان بود که وی به علت بلندپروازی هایش در خصوص تبادل تجاری با ایران از پرداختن به مسائل پیچیده مانند سوریه، عراق و یمن پرهیز کرد تا مبادا سخنان وی در نقش احتمالی اش در آینده به عنوان میانجی برای برون رفت از بحران یمن تاثیرگذار باشد.

در پاکستان نیز نواز شریف نخست وزیر آن دچار سردرگمی بی سابقه ای شده است و به نظر می رسد که از پاسخ مثبت به درخواست متحد سعودی اش در اعزام نیروی نظامی به یمن ناتوان مانده است و علت آن نیز نگرانی وی از آغاز جنگ داخلی و ناامنی طایفه ای در کشورش است زیرا بیش از بیست درصد از نیروی ارتش این کشور را شیعیان تشکیل می دهند.

از این رو، او برای رایزنی عازم ترکیه شد، اما در آنجا اردوغان را نیز به علت همان دلایل بیش از خود سردرگم و متردد دید.در ترکیه، بیش از شانزده میلیون علوی ساکن هستند. افزون بر این، مخالفان راست ملی گرا و اسلام گرای تندرو وجود دارند که می توانند برای او مشکل ساز شوند.
چه بسا، عربستان سعودی به طور اساسی از متحد مصری اش و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور آن ناامید شده باشد، کسی که عربستان بیش از پانزده میلیارد دلار تاکنون به رژیم او کمک مالی کرده است، اما او را بیشتر از همتای پاکستانی و ترکیه ای اش مردد دید. تفاوتی که بین پاکستان و مصر وجود دارد این است که نواز شریف دارای پارلمانی است که می تواند مخالفت آن را با اعزام نیرو بهانه قرار دهد، اما عبدالفتاح السیسی چنین امکان دموکراتیکی در اختیار ندارد.

شاید، به علت تردید عبدالفتاح السیسی بود که عربستان به طرف ترکیه و پاکستان متمایل شد. مصر درباره یمن تجربه خونباری دارد که سبب شد این کشور جان بیش از پانزده هزار نفر را بهای آن بدهد و آن زمانی بود که قاهره برای حمایت از انقلاب یمن در سال هزار و نهصد و شصت و دو در یمن دخالت کرد و در نتیجه شکست سال هزار و نهصد و شصت و هفت مصر در برابر اسرائیل نیز نتیجه مستقیم جنگ اول آن بود.

بنابراین، اکنون پارلمان پاکستان از سه روز پیش در حال بررسی این موضوع است و اردوغان نیز پس از دیدار با رهبر معظم ایران از مزایای حل و فصل سیاسی سخن گفت. عبدالفتاح السیسی نیز اکنون حضور کشتی های جنگی ایران را در تنگه باب المندب که ادامه مسیر آن به کانال سوئز منجر می شود دنبال می کند و در این خصوص سکوت اختیار کرده و در حال بررسی اوضاع است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *