پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تقلای عربستان برای خروج از یمن

پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۱۰
کد مطلب: 688544
مهر نوشت: اظهارات غیر مستقیم مقامات سعودی در خصوص توقف تجاوز به یمن حاکی از تقلای این کشور برای خروج از باتلاقی است که صدها هزار شهید و مجروح برجای گذاشته است.
تقلای عربستان برای خروج از یمن
به گزارش جهان نيوز، اخیراً صحبت‌های مقامات سعودی در خصوص یمن نشان از اینمسأله دارد که ریاض تلاش می‌کند تا خود را از باتلاق جنگ یمن که از سال ۲۰۱۵ تاکنون در آن گرفتار شده است نجات دهد اما می کوشد تا این تقلا به مثابه یک شکست برای ائتلاف متجاوز سعودی به شمار نرود. در همین رابطه نماینده دائم عربستان در سازمان ملل درباره جنگ یمن به موضع گیری پرداخت و به کشتار غیرنظامیان در یمن به دست ائتلاف تحت سرکردگی ریاض اذعان کرد. عبدالله المعلمی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل در گفتگو با ایندیپندنت عربی گفت که سعودی‌ها آمادگی خود را برای توقف جنگ یمن به شرط عقب نشینی حوثی ها از مناطقی که در اختیار دارند و تسلیم سلاح اعلام کرده اند.

عربستان برای خروج از یمن و پایان دادن به تجاوز خود علیه این کشور شرط و شروط تعیین کرده تا نشان دهد که مجبور به این کار نیست. المعلمی تاکید کرد: امکان توقف جنگ تا زمانی که حوثی ها، آمادگی اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت را نداشته باشند، ممکن نیست. اگر حوثی ها عقب نشینی کنند، در امان خواهند بود و به آنها تیراندازی نخواهد شد! اما آتش بس بدون دست یابی به تفاهم درباره عقب نشینی و تحویل سلاح به نظر من غیرواقعی است و مطرح نیست. ائتلاف عربی تحت رهبری ریاض موفق به کاهش تلفات میان غیرنظامیان شده است!

عربستان بعد از تحت فشار قرار گرفتن از سوی مجامع بین المللی به تازگی اذعان کرده که در جریان تجاوز به یمن تعدادی از مردم این کشور قربانی شده اند. نماینده عربستان در سازمان ملل اذعان کرد: برخی اشتباهات رخ می‌دهد و آن به دلایل فنی و انسانی یا دلایل دیگر است. این اشتباهات مورد بازنگری قرار می‌گیرند و مسببان آن محاسبه خواهند شد و غرامات به زیان دیدگان داده خواهد شد! قربانی شدن برخی در جنگ به دلیل ماهیت جنگ است و در جنگ ویتنام، افغانستان، عراق و یمن و هر مکان دیگر رخ داده است. نماینده سعودی‌ها در سازمان ملل مدعی شد که در مقایسه با جنگ سوریه شمار قربانیان در یمن به مراتب کمتر بوده است. وی شهادت ۶۰ هزار نفر در یمن به دست ائتلاف متجاوز سعودی را رقم قابل توجهی ندانست و ادعا کرد: تعداد قربانیان در جنگ یمن ۶۰ هزار نفر بوده اند که قابل مقایسه با کشته شدن ۶۰۰ هزار نفر در سوریه نیست.

اما نکته‌ای که باید در خصوص تقلای ریاض برای خروج از جنگ یمن که حالا تبدیل به یک جنگ فرسایشی در سایه مقاومت بی بدیل نیروهای یمنی با کمترین امکانات شده متوجه آن بود این است که عربستان نه به خواست خود بلکه مجبور به ترک میدان در یمن شده است. نباید نقش عملیات اخیر نیروهای مقاومت یمن علیه مواضع عربستان به ویژه عملیات موفقیت آمیز آنها که بی سابقه بوده علیه تأسیسات نفتی عربستان را نادیده گرفت؛ عملیاتی که داد عربستان را درآورده و باعث شده تا پادشاه این کشور مصرانه خواهان برگزاری ۲ نشست فوق العاده در مکه برای بررسی ابعاد این عملیات شود.

عملیات نیروهای یمنی چه در گذشته و چه در حال که وارد فاز جدیدی از لحاظ کیفیت و نوع اهداف استراتژیک شده است همواره برای دفع تجاوز ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و دفاع از این کشور صورت می گرفته است به طوریکهرئیس کمیته عالی انقلاب یمن تاکید کرد که به دلیل بی توجهی عربستان سعودی به طرح‌های صلح، حملات پهپادی به این کشور از سر گرفته شده است. محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تاکید کرد که به دلیل بی توجهی عربستان سعودی به تلاش‌ها و طرح‌های صلح، حملات پهپادی به تأسیسات این کشور را از سرگرفتیم.

یمنی‌ها علاوه بر هدف قرار دادن تأسیسات نفتی عربستان به تازگی در اقدامی جسورانه چندین نوبت فرودگاه این کشور را به وسیله پهپاد هدف قرار دادند. یگان پهپادی ارتش یمن موفق شد عملیات تهاجمی جدیدی با پهپاد قاصف علیه فرودگاه جیزان انجام بدهد. طبق این گزارش، آنچه در این فرودگاه هدف قرار گرفته، آشیانه جنگنده‌های سعودی است که از این پایگاه علیه یمن عملیات انجام می‌دهند. ساعاتی بعد، عربستان سعودی این حمله را تأیید اما اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور، پهپاد مذکور را که صبح یکشنبه فرودگاه جیزان را هدف قرار داده بود، سرنگون کرده است. حمله به فرودگاه جیزان، چهارمین حمله پهپادی ارتش یمن به فرودگاه‌های جنوبی عربستان در یک هفته گذشته است.

فروش سلاح از سوی کشورهای غربی به عربستان همواره انتقادهای زیادی را در مجامع بین المللی به دنبال داشته است اما این انتقادها در دوره اخیر شدت یافته است به طوریکه اخیراً آلمانی‌ها به اقدام شرکت اسلحه‌سازی «راین متال» این کشور در فروش سلاح به عربستان سعودی برای استفاده در جنگ ضد ملت یمن اعتراض کردند. در همین راستا نیز وزیر خارجه فرانسه جنگ یمن را جنگی کثیف خوانده و خواهان پایان یافتن آن شد. ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه از بحران یمن به «جنگ کثیف» تعبیر کرد و خواستار خاتمه آن از سوی عربستان سعودی و امارات شد. وی افزود: بله، سعودی‌ها و اماراتی‌ها باید تمامش کنند. بله، باید در خصوص فروش تسلیحات به این کشورها کاملاً هوشیار باشیم و این همان چیزی است که انجام می‌دهیم. گفتنی است پیشتر نیز «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه از بحران یمن به جنگ کثیف تعبیر کرده بود.

در این میان اگرچه فرانسه به صورت محسوس در جنگ یمن در کنار ائتلاف متجاوز سعودی حضور دارد اما باید گفت که مطرح شدن این اظهارات تند از سوی مقام برجسته این کشور در شرایط کنونی حاوی پیام‌های مهمی است. هم چنین بر اساس گزارش محرمانه اداره اطلاعات نظامی فرانسه، مشخص شد که از سلاح‌ها و تجهیزات نظامی این کشور به طور گسترده در جنگ یمن و در مناطقی که غیر نظامیان حضور داشته‌اند، استفاده شده است. این گزارش که از سوی شبکه فرانس انفو و وبسایت دیسکلوز فرانسه منتشر شد، نشان می‌دهد پاریس می‌داند عربستان سعودی و متحدانش در ۳۵ درصد از مناطق یمن، از سیاست گرسنگی دادن استفاده می‌کنند.

البته باید به فشار افکار عمومی علیه عربستان و شکست میدانی این کشور در یمن در برابر نیروهای مقاومت و غافلگیری ریاض در قبال تقویت چشمگیر قدرت موشکی و پهپادی یمنی‌ها، تحمیل هزینه‌های هنگفت نظامی به عربستان را نیز اضافه کرد که باعث شده این کشور بیش از پیش در باتلاق یمن گرفتار شده و تلاش کند هر چند به صورت مشروط میدان درگیری در این کشور را بعد از برجای گذاشتن خرابی‌ها بسیار و ویرانی‌ها و شهادت هزاران هزار تن از مردم بی گناه یمن ترک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *