جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱
کاخ‌سفید:

ایران درک بسیارشفافی از توافق نهایی دارد

سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۵۰
کد مطلب: 415920
سخنگوی کاخ سفید گفت که ایرانی‌ها درک بسیار شفافی درباره آن چیزی که ما در توافق نهایی می‌پذیریم، دارند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید گفت: جمهورى خواهانى که میگویند اجازه دهید در سنا توافق هسته اى به راى گذاشته شود کسانى هستند که از قبل تصمیم گرفتند به آن راى منفى دهند.

وی افزود: می توان این اطمینان را داد که ایرانی‌ها درک بسیار شفافی درباره آن چیزی که ما در توافق نهایی خواهیم پذیرفت دارند.

ارنست گفت: درخواست جمهوری‌خواهان برای رای گیری درباره توافق با ایران تنها با هدف از بین بردن این توافق صورت می‌گیرد.

"محمدجواد ظریف" و "فدریکا موگرینی" پنجشنبه‌شب در کنفرانس خبری از حصول تفاهم سیاسی میان ایران و غرب درباره برنامه هسته‌ای تهران خبر دادند.

بر اساس راه‌حل به دست آمده، دوره زمانی برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه غنی‌سازی ایران ۱۰ساله خواهد بود. در طول این مدت، تعداد بیش از ۵۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ در نظنز به تولید مواد غنی‌شده در سطح ۳/۶۷ درصد ادامه خواهند داد و تأسیسات هسته‌ای فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد و بیش از ۱۰۰۰ ماشین سانتریفیوژ و تمامی زیرساخت آنها در فردو حفظ و نگهداری خواهند شد.

راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی خواهد ماند و با انجام بازطراحی ارتقا یافته و روزآمد خواهد شد و در بازطراحی راکتور ضمن کاهش میزان تولیدی پلوتونیوم، کارآیی راکتور اراک به‌میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

براساس راه‌حل‌های به دست آمده، پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یک‌جانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو سازی فوراً لغو خواهند شد.

در چارچوب راه‌حل‌های به دست آمده؛ برای بازگشت پذیری متقابل تعهدات مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک در صورت نقض تعهدات از سوی هریک از طرفها سازوکار لازم پیش‌بینی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ظریف کارش را بلد است