شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۳

لغو تشرف بدون نوبت زائران کهنسال عمره

دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 415749
رئیس سازمان حج و زیارت از لغو تشرف بدون نوبت زائران بالای ۸۰ سال به حج خبر داد.
به گزارش جهان، سعید اوحدی در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به سوالی در زمینه برنامه این سازمان برای جلو انداختن حج زائران بالای ۸۰ سال به کجا رسید؟ اظهار داشت:‌ تا ۴ سال گذشته مصوبه‌ای در شورای برنامه‌ریزی بعثه وجود داشت که افراد بالای ۸۰ سال بتوانند بدون نوبت برای حج مشرف شوند.

وی اضافه کرد: براساس استفتائاتی که اخذ شد تصمیم بر این گرفته شد که چه تضمینی است که فرد ۸۰ ساله‌ای که اولویتش نرسیده و به دلیل باز نبودن مسیر برایش به شکلی مستطیع به حساب نمی‌آید زیارتِ این فرد را جلو بیاندازیم و جای فردی را بگیرد که اولویت داشته و مستطیع است.

رئیس سازمان حج و زیارت یادآور شد: چه تضمینی وجود دارد که در یک سالی که آن فرد مشرف می‌شود، حادثه‌ای برای فرد مستطیع و دارای اولویت پیش نیاید که اگر حادثه‌ای پیش بیاید شرعاً حج آن فرد هم به عهده سازمان حج می‌شود که این کار را کرده و هم بر عهده فردی می‌شود که به جای وی مشرف شده است.

اوحدی گفت: بر همین اساس این تسهیلات و مصوبه لغو شده و امروز صرفا در سازمان حج و زیارت افرادی که در اولویت هستند مسطیع هستند و آنها مشرف می‌شوند و هیچ برنامه‌ای برای زائران مسن یا بیمار در حج تمتع داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بهترین کار وعدالت این است که اولویت به تشرف برای اولین بار بدهند وافرادی که برای چندمین بار قصد تشرف دارند بایستی حذف ودر اولویتهای بعد قرار بگیرند.
میشه ایشون بفرمایند سهمیه های کلانی که به اساتید دانشگاه و هنرمندان و بازیگران و ... میدادند را هم استفتا کرده بودن؟! البته اگر آمار افراد مسن پایینه شاید بشه یک اولویت کمی یا ظرفیت محدودی براشون قائل بشن.
بنده 9 ساله ثبت نام کردم و هنوز نوبتم نرسیده. نمیدونم با این گرانی حج بازم بتونم برم یا نه. هر وقت از تلویزیون میدیدم که بازیگران و گزارشگران خاصی را به این مراسم اعزام کردن از ته دل اعلام نارضایتی می کردم. حالا هرکی میخواد باشه. من که راضی نبودم. حتی عجیبه که کودکانی را در گزارشها در مراسم حج میدیدم که سنشان از طول زمانی که ما ثبت نام کردیم هم کمتر بود! واقعا این انصاف بود؟؟
البته در این گونه اعزامها افراد مسن با یک همراه اعزام میشدند و در واقع دونفر بدون اولویت میرفتند.