دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

کاهش هزینه استنت‌های قلبی و لنزچشمی

يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 412814
معاون وزیر بهداشت با اشاره به بهره مندی بیش از پنج میلیون نفر از برنامه کاهش میزان پرداخت تحول نظام سلامت در ۹ ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت؛ از کاهش ۴۲ درصدی هزینه‌های لنز چشمی و استنت‌های قلبی خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمد آقاجانی اظهار داشت: نظر به اینکه اهداف اصلی برنامه نظام تحول سلامت حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقاء کیفیت آن و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی است. حفاظت مالی شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت با محوریت اقشار آسیب‌پذیر، از طریق ساماندهی تأمین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۱۵ اردیبهشت ماه در کشور اجرا شد که در این مدت میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی در خدمات مشمول برنامه از ۳۷% به ۸% رسیده است.

آقاجانی ادامه داد: هموطنان بستری واجد بیمه پایه سلامت نیز فقط ۶% از مبلغ صورتحساب تنظیمی مشمول این برنامه را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت می‌کنند؛ از سوی دیگر روستائیان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر (دارای دفترچه بیمه روستایی) و سایر افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌های مشمول برنامه مراجعه می‌کنند، ۳ درصد از هزینه خدمات را پرداخت می‌کنند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته طی اجرای این برنامه نزدیک به ۵ میلیون نفر از این خدمات بهره مند شدند.

معاون درمان وزیر بهداشت عنوان کرد: بیمارستانهای مشمول نیز از ابتدای اجرای برنامه به ارائه تمامی خدمات تشخیصی و درمانی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی به تمامی بیماران بستری در همان بیمارستان و یا در زنجیره تامین خدمات مکلف شدند که ضوابط این امر به دانشگاه‌ها نیز ابلاغ شده است. بر اساس این برنامه در صورتیکه بیمارستانی امکان ارائه همه خدمات مورد نیاز بیمار را نداشته باشد براساس زنجیره ارجاع بین بیمارستانی مصوب ستاد اجرایی دانشگاه، عمل خواهد کرد و مسئولیت و هزینه‌های نقل و انتقال بیماران (آمبولانس) و هزینه خدمات ارائه شده به عهده بیمارستان ارجاع دهنده است. همچنین ما به التفاوت تعرفه‌ها با تعهدات بیمه ای و خدمات ضروری و حیاتی خارج از بسته بیمه پایه مشمول این برنامه قرار می‌گیرند.

آقاجانی افزود: پیش از اجرای برنامه تقریباً همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج بیمارستان ارجاع می‌شدند این میزان در حال حاضر به ۳.۲ درصد و قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پُرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و استنت‌های قلبی به‌طور متوسط ۴۲ درصد کاهش یافته است.

معاون درمان وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: طی مطالعات و بررسی‌های انجام شده ۸۵ درصد بیماران از خدمات بستری خود پس از اجرای برنامه تحول ابراز رضایت کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *