پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

دلایل نرمش قاهره در قبال حماس

چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب: 412194
یک رسانه عرب زبان با اشاره به اعتراض دولت مصر به حکم دادگاه قاهره در قرار دادن حماس در فهرست تروریسم به دلایل این تغییر موضع پرداخته است.
به گزارش جهان، مهر به نقل از رای الیوم با اشاره به اعتراض دولت مصر به حکم قرار دادن حماس در فهرست گروههای تروریستی آورده است: عواملی چندی منجر به تغییر موضع مقامات مصری و تغییر سیاست های سختگیرانه علیه حماس شد که از جمله آنها می توان به چند مورد زیر اشاره کرد.

نخست، دیدار رمضان عبدالله شلح دبیر کل جهاد اسلامی و معاون وی زیاد النخاله به قاهره و دیدار با مسئولان برجسته مصری و مسئولان امنیتی با هدف تلطیف روابط با حماس و خارج کردن آن از فهرست تروریسم و گشودن گذرگاه رفح که این دیدار موفق بود و گذرگاه رفح برای سه روز در هفته باز شد.

دوم، مواضع اسماعیل هنیه که بر تمایل حماس برای امنیت مصر و حاکمیت و ثبات آن تاکید کرد و تروریسم در سینا را محکوم کرد و این اظهارات با درخواست مصر بود که هیئت جهاد اسلامی آن را به هنیه برای کاستن از تنش منتقل کردند.

سوم، تغییری که در راس هرم عربستان و آمدن سلمان بن عبدالعزیز به جای ملک عبدالله رخ داد و نشان داد که ضد اخوان المسلمین نیست و حماس نیز مرگ ملک عبدالله را تسلیت گفت.

چهارم اینکه مقامات مصری شواهد و اسنادی درباره دخالت حماس در اقدامات خشونت آمیز در شبه جزیره سینا پیدا نکردند.

این رسانه در ادامه می نویسد: مصری ها دریافتند که سیاست خفقان علیه حماس و غزه شتابزده بوده است. اگر گفته شود که میانجیگری جهاد اسلامی میان قاهره و حماس هم مصر و هم حماس را نجات داد مبالغه نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *