جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

وزیربهداشت: مسئولیت‌کمبود دارو رامی‌پذیرم

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب: 407340
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مسئولیت هر نوع کمبود دارو در کشور را می‌پذیرم، گفت: سلامت مردم شوخی‌بردار نیست بنابراین تولیدکنندگان داروهای داخلی برای صادرات داروهای ایرانی تلاش کنند تا اعتماد به تولیدات داخلی تقویت شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی در مراسم معرفی داروهای جدید تولید داخل کشور اظهار داشت: در طول بیش از یک سال گذشته که در برنامه‌های بسیاری حضور یافتم، این جمع یکی از زیباترین جمع‌ها به حساب می‌آید زیرا هیچ کاری برای عزت ایران همچون تولید نیست که شما فعالان صنایع دارویی انجام دادید.

وی با اشاره به معرفی ۱۲ محصول جدید دارویی که توسط ۸ شرکت داروسازی داخلی ساخته شده است، افزود: جهان امروز جهان علم، دانش، فکر و تلاش است، دوره رجزخوانی و قدرت‌نمایی با تفنگ، تانک و پول سپری شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: این ملت زیبنده آن است که مرزهای دانش را پشت سر بگذارد، بنده نیز به نوبه خودم از شرکت داروسازی اسوه و علی‌الخصوص دکتر دیناروند رئیس سازمان غذادارو برای تمام تلاش‌هایشان تشکر می‌کنم زیرا وقتی این دولت شروع به کار کرد یکی از پرحاشیه‌ترین مشکلات مبحث دارو بود و با مدیریت مناسب آرامش به مردم بازگشت و برای دولت نیز آبروداری شد.

هاشمی تصریح کرد: از شرکت‌های داروسازی نیز تشکر می‌کنم، بحران دارویی کشور را در شروع فعالیت دولت یازدهم با موفقیت عبور دادند، همچنین اگر قدم نخست طرح اجرای تحول سلامت که مربوط به رفع مشکلات حوزه دارویی بود، سریع برنمی‌داشتیم سیاستگذاران اینگونه از ما و این طرح حمایت نمی‌کردند، بنابراین مدیون فعالان حوزه دارو هستیم.

وی با بیان این‌که همیشه در حوزه دارو حاشیه حاکم بوده است، به کاهش واردات دارویی کشور نیز اشاره کرد و افزود: از شما فعالان داروسازی داخل کشور می‌خواهم که تسلیم هیاهوها نشوید، البته بخشی از این هیاهوها خیرخواهانه است ولی بخش دیگر آن مخالفت با برنامه‌های دولت است، نباید زیر بار آن بروید، باید از تولید داخل حمایت کنید، البته در جایی هم که پزشک نسخه‌ای تجویز می‌کند، باید دسترسی دارو برای بیمار امکانپذیر باشد و کمبودی وجود نداشته باشد ولی با این حال بنده مسئولیت هر نوع کمبود دارویی در کشور را می‌پذیرم، زیرا بنده مسئول این حوزه هستم.

وزیر بهداشت در ادامه این مباحث افزود: برخی از این هیاهوها مقابله به مثل است، بنابراین چیزی که مربوط به خانواده داروسازان است، سازمان غذا و دارو نباید آن را بی‌جواب بگذارد که هر چیزی که خواستند بگویند و گزارش بدهند زیرا سلامت مردم شوخی‌بردار نیست. براین اساس اگر برخی‌ها حاشیه درست کردند و سازمان نتوانست از ابزار قانونی که دیر هم جواب می‌دهد استفاده کند، باید از ابزارهای سازمانی خود بهره‌مند شود.

هاشمی ادامه داد: در این دولت شورای فناوری ایجاد شد، تصمیمات خوبی گرفته شده است، به طوری که ۶۰ درصد قیمت برند داروهای نوترکیب را تضمین کردیم و از طرف دیگر اعلام شد که ۷۵ درصد قیمت برند اقلام پرهزینه وارداتی پرداخت می‌شود، در مورد واکسن‌ها نیز هر شرکتی سرمایه‌گذاری کند، براساس قیمت کف منطقه با آن حساب می‌کنیم، در مجموع حمایت‌ها به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان سوق پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: براین اساس اعلام کردیم از تولید ۱۵۰ مولکول که در مرز دانش قرار دارد، حمایت می‌کنیم تا وابستگی دارویی کشور کاهش یابد اما این داروها هنوز کافی نیست و باید بعد از بسترسازی‌های دولت دوباره فعالان داروسازی نیز گام‌هایی برداریم و از مرزها خارج شویم، زیرا رقابت در فضای داخلی برای حوزه دارو دیگر گنجایش ندارد و اتفاقات ۳ - ۲ سال اخیر که باعث شد سوبسیدهایی به شرکت‌های پخش و مصرف‌کننده داده شود، زیبنده نبود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تنظیم داروهای ایرانی در خارج از کشور اطمینان مردم به تولید داروهای داخلی افزایش می‌دهد و این اطمینان را تقویت می‌کند که تولید داروی داخلی خریدار خارجی نیز دارد، از طرفی دیگر ارزآوری برای کشور دارد، اشتغال ایجاد می‌کند، دانشمندان را نیز تشویق می‌کند و باعث عزت‌مندی کشور می‌شود و استانداردهای تولید داخل را نیز ارتقا می‌دهد.

هاشمی در ادامه به برنامه‌های وزارت بهداشت برای صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری دارو طی ۳ سال آینده و همچنین ۱۵۰۰ میلیون دلاری دارو طی ۱۰ سال آینده اشاره کرد و افزود: این برنامه‌ها باید دست‌یافتنی است ولی نیاز دارد سندیکای حوزه تولید دارو نیز قدم جلو بگذارد، وزارتخانه‌های اقتصاد، امور خارجه و بانک مرکزی نیز کمک خواهند کرد، ما نیز ابزار می‌شویم و سعی می‌کنیم این امکانات را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: واقعا برای صادرات دارویی کاری انجام نشده است، ولی هم‌اکنون فرصت‌های بسیاری برای کشورمان است تا داروهای ایرانی در کشورهای افغانستان، عراق، سوریه، آسیای مرکزی و حاشیه خلیج فارس که بازارهای خیلی خوبی هستند، صادرات شود البته این حداقل انتظار اشت زیرا هم‌اکنون حتی به روسیه نیز صادرات دارو داریم.

وزیر بهداشت با تایید نوسازی فرصت‌های داروسازی عنوان کرد: ولی نباید این کارها را دولت انجام دهد، شما فعالان تولید دارو باید پا به بازارهای خارجی بگذارید، آن زمان تسهیلات نیز برای شما ایجاد می‌شود.

هاشمی با ابراز امیدواری از تولید داروهای بیشتر در سال‌های آینده و همچنین افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکننده دارو در کشور بیان داشت: بخش سلامت در دنیا بی‌رقیب است هم در هزینه و هم در فایده‌اش، ولی ما از دومی بی‌بهره مانده‌ایم، بیماری‌های نوظهور را پیش رو داریم ولی باید فواید سلامت را نیز استفاده کنیم، مثلا همین کشور ترکیه در ۱۰ سال اخیر صادرات بسیاری به عراق داشته است ولی ما فقط ۱۵ میلیون دلار به این کشور صادرات حوزه سلامت داشته‌ایم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم کار اصلی فعالان تولید دارو بیشتر تولید و صادرات قرار گیرد، شرکت‌های داروسازی با وجود مزاحمت‌هایی که دولت‌ها برایشان ایجاد می‌کنند، خوب رشد کردند و انتظار ما نیز از آنها بیشتر است از آن طرف نیز انتظارات و پیشنهادهای شما فعالان عرصه تولید دارو را نیز در شورای فناوری به تصویب رسانده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *