دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

انتقاد شدید پوتین از آمریکا و غرب

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 406415
رئیس‌جمهوری روسیه آمریکا و متحدانش را مقصر در بحران اوکراین دانسته، مقامات کی‌یف را به نظامی‌گری و راه اندازی برادرکشی متهم کرده و تنها راه حل بحران را گفت‌وگو بین طرفین اوکراینی دانست.
انتقاد شدید پوتین از آمریکا و غرب
به گزارش جهان به نقل از فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه معتقد است که بحران اوکراین به خاطر تلاش آمریکا و متحدانش که خود را «پیروز جنگ سرد» می‌دانند، برای تحمیل اراده و خواست آنها بوجود آمده است.

خبرگزاری «نووستی» به نقل از سایت رسمی کاخ کرملین نوشت: پوتین این مطلب را در مصاحبه کتبی که با روزنامه معتبر «الاهرام» مصر در آستانه سفرش به قاهره انجام داده، بیان کرده است.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «روسیه در بروز بحران در اوکراین مقصر نیست. این بحران به خاطر تلاش آمریکا و متحدانش که خود را «پیروز جنگ سرد» می‌دانند، برای تحمیل اراده و خواست آنها بوجود آمده است».

وی با یادآوری اینکه وعده ناتو در خصوص عدم گسترش به شرق پوچ و بی اساس از آب درآمد، افزود: «ما شاهد هستیم که زیرساختارهای ناتو بدون توجه به منافع روسیه به مرزهای ما نزدیکتر و نزدیکتر می‌شوند.

اتحادیه اروپا در چارچوب برنامه "مشارکت با شرق" تلاش می‌کند تا جمهوری‌های سابق شوروی را از روسیه دور ساخته و آنها را در معرض انتخاب بین روسیه و اروپا قرار دهد.»

وی افزود: « بزرگترین چنین تمایلات منفی منجر به بروز بحران در اوکراین شد. ما بارها به آمریکا و متحدانش در مورد عواقب دخالت در امور داخلی اوکراین هشدار داده بودیم، ولی به نظرات ما اصلا توجه نشد».

پوتین با تاکید بر اینکه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ماه فوریه سال ۲۰۱۴ آشکارا از کودتای دولتی در کی‌یف حمایت کردند، گفت: «کسانی که حکومت را به زور اسلحه گرفتند، این کشور را تا آستانه تجزیه کشانده و جنگ برادرکشی راه انداختند».

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین نسبت به تمایلات برای نظامی کردن اوکراین، برغم وضعیت بد اقتصادی این کشور ابراز نگرانی کرده و یادآور شد: «در این کشور موج تازه ای از بسیج نیروهای ذخیره آغاز شده که نتیجه "ناکامی در عملیات نظامی در منطقه دونباس" است.

اوکراین در حالی درصدد نظامی کردن کشور است که با مشکلات جدی اقتصادی مواجه است، ولی بودجه نظامی آن بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است».

ولادیمیر پوتین در تشریح شرایطی که می‌تواند ثبات را به اوکراین بازگرداند، گفت: «مهمترین شرط ثبات در اوکراین توقف سریع به اصطلاح عملیات نظامی و برقراری آتش‌بس فوری در شرق این کشور است».

به عقیده وی، تلاش مقامات کی یف برای اعمال فشار اقتصادی بر مناطق استقلال طلب دونباس، تنها وخامت اوضاع را افزایش می دهد و بحران تا زمانی که همه طرفین اوکراینی بین خود به مذاکره نپردازند و افراط گرایی و تمایلات ناسیونالیسم در این کشور ادامه دارد، باقی خواهد ماند.

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد که حل و فصل بحران در اوکراین تنها از طریق مسالمت آمیز و بر اساس توافقات مینسک که با تلاش‌های جدی و پیگیرانه مسکو حاصل شده، امکان پذیر است.

مناطق شرقی اوکراین از اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۲) در پی سقوط دولت مرکزی این کشور تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب، صحنه درگیری‌های گسترده‌ای بوده که تاکنون به مرگ بیش از ۵۰۰۰ نفر منجر شده است.

اندکی پس از آغاز این درگیری‌ها و احساس خطر روس‌تبارهای ساکن مناطق شرقی از قدرت گرفتن گروه‌های نئونازی در کی‌یف، جدایی شبه‌جزیره «کریمه» از اوکراین طی یک همه‌پرسی و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، بهانه‌ای شد تا کشورهای غربی به رهبری آمریکا، با ادعای حمایت مسکو از استقلال‌طلبان، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کنند.

همین تحریم‌ها و پاسخ‌های متقابل روسیه، از جمله اعلام ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای غربی، روابط مسکو و غرب را به پائین‌ترین حد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است.

اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام علیه روسیه، دو هفته قبل به بهانه ادامه بحران در شرق و جنوب شرق اوکراین، تحریم‌های ضدروسی را به مدت ۶ ماه دیگر (تا سپتامبر ۲۰۱۵) تمدید کرد.

وزارت خارجه آلمان روز گذشته اعلام کرد سران چهار کشور هیئت موسوم به نرماندی، متشکل از روسیه، آلمان، فرانسه و اوکراین روز چهارشنبه در شهر مینسک بلاروس دیدار می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *