يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

گزارش گاردین از دوران سلطنت ملک عبدالله

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 403434
روزنامه «گاردین» در گزارش خود پادشاهی عربستان را، پادشاهی توصیف کرده است که دوران سلطنتش شاهد گسترش نفاق، فساد و نزاع بوده و تنها با درآمدهای نفتی از سقوط نجات پیدا کرده است.
 به گزارش جهان به نقل از فارس، در پی مرگ ملک عبدلله، پادشاه عربستان سعودی، روزنامه «گاردین» در گزارش خود پادشاهی عربستان را، اینگونه توصیف می‌کند «پادشاهی که دوران سلطنتش گسترش نفاق، فساد و نزاع را شاهد بود و تنها با "طلای سیاه" نجات یافت».
 
گاردین می‌نویسد: «شاه عبدالله که در سن نود سالگی درگذشت، قول‌های بسیار داد ولی به تعداد کمی از وعده‌های خود جامه عمل پوشانید. وی زمانی که در سال 2005، بر تخت سلطنت نشست، 81 سال داشت و گرچه در پی سکته "ملک فهد" تجربه خوبی (در زمان ولیعهدی) برای سلطنت کسب کرده بود ولی در دوران سلطنتش، با دشواری‌های بسیاری از وراثت، دموکراسی، مذهبی ایدئولوژیکی تا منطقه‌ای و جهانی دست به گریبان بود و تنها به لطف افزایش درآمد نفتی، توانست از تاثیرات قابل توجه آنها بگریزد.»
 
این گزارش می‌افزاید: «شاه عبدلله، ششمین پادشاه سعودی از پسران شاه پدر "عبدالعزیز بن سعود" و حاصل ازدواج استراتژیک وی با دختران و بیوه‌گان دشمنانش است. امید می‌رفت که تولد عبدالله در ریاض، مهر پایانی باشد بر دشمنی دیرینه میان امیر مخلوع "امارت هیل" شمالی (محل استقرار قبیله آل رشید از دشمنان آل سعود) و پادشاهی در حال ظهور عربستان. مادر عبدلله، «فهد بنت عاصی الشوریم»، بیوه «سعود بن راشد» بود که پیش از شکست از نیروهای سعود در سال 1920، بر این امارت حکم می‌راند. عبدلله، سنت پدر را ادامه داد و در میان بیش از 30 همسری که برگزید نام دختران «شعلان» از عشیره «انیزا»، «الفیض» از «بنی صخر» و «الجربا» از عشیره «شمر» به چشم می‌خورد.»
 
گاردین در ادامه گزارش خاندان سعودی را مرور می‌کند که پیش از این در گزارش‌ها بسیار بدان پرداخته‌ایم اما گزارش خود را این‌گونه به پایان می‌رساند که از «عبدلله» به عنوان کسی که به لطف افزایش بهای «طلای سیاه» از موج تغییر جان به در برد و پادشاهی خود را با توزیع سخاوتمندانه و سرکوب و به کمک نگاه وارونه به دموکراسی نجات داد، در جهان عرب یاد خواهد شد.
 
بنا بر اعلام دیوان سلطنتی عربستان، ملک عبدالله بامداد امروز پس از حدود یک ماه بستری بودن در بیمارستان، در سن 91 سالگی به دلیل بیماری تنفسی درگذشت. در پی مرگ وی، «سلمان بن عبدالعزیز» برادر پادشاه متوفی، که از بیماری زوال عقل رنج می‌برد، به عنوان پادشاه جدید معرفی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *