جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

جزئیات جاسوسی کارمندان توئیتر برای عربستان / واکنش ریاض: آنها را نمی‌شناسیم !

دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 706871
افشاگری اخیر یک شهروند آمریکایی از همکاری توئیتر با قبیله سعودی برای جاسوسی از مخالفان این کشور، ابعاد جدیدی از مشارکت راهبردی ریاض – واشنگتن را هویدا کرده است.
جزئیات جاسوسی کارمندان توئیتر برای عربستان
به گزارش جهان نيوز، وزارت دادگستری آمریکا چهارشنبه هفته گذشته دو کارمند سابق توئیتر به نام‌های «احمد المطیری» و «علی آل زباره» را به جاسوسی برای عربستان سعودی متهم کرد. این دو، اطلاعات کاربران توئیتر به‌خصوص معارضان را در اختیار دولت سعودی قرار می‌دادند.

افشای جاسوسی این دو کارمند شرکت توئیتر، جنجال بسیاری در محافل مخالفان رژیم قرون‌وسطایی عربستان به راه انداخته و برخی پرونده‌های قدیمی را دوباره به جریان انداخته است. دولت سعودی در واکنش به بازداشت این دو جاسوس به‌صراحت مدعی شده که آن‌ها هیچ ارتباطی با مقامات سعودی ندارند اما کاربران فضای مجازی تصاویری را منتشر کرده‌اند که نشان‌دهنده ارتباط تنگاتنگ یکی از جاسوسان به نام «احمد المطیری» با سلمان بن عبدالعزیز، محمد بن سلمان و «بدر العساکر» مدیر دفتر بن سلمان است.

«ترکی الشلهوب» از مخالفان مطرح دولت سعودی در صفحه توئیتر خود با انتشار تصاویر «احمد المطیری» با شاه و ولیعهد سعودی نوشته است: «به خدا تاکنون احمق‌هایی همچون احمق‌های دیوان پادشاهی ندیده‌ام. با جاسوسان خود عکس می‌گیرند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند...» کاربر دیگری نیز به نام «بوغانم» نیز نوشت: «دروغ سلمان و پسرش را درباره احمد المطیری باور نکنید که او را نمی‌شناسند. این عکس‌ها، میزان شناختشان از او را نشان می‌دهد. سلمان و پسرش از اقدامات او در آمریکا اطلاع کامل داشتند.»

دیدار «احمد المطری»، جاسوس توئیتر با شاه و ولیعهد سعودی

مگس‌های سایبری عربستان
توئیتر یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های فعالان عرب‌زبان است که معارضان سعودی نیز در این بستر فعالیت می‌کنند. دولت سعودی اما حساب ویژه‌ای برای به ثمر نشاندن عملیات روانی خود بر روی این شبکه اجتماعی باز کرده و ارتش سایبری و به قول مخالفان «مگس‌های سایبری» خود را در توئیتر مستقر کرده است. پیگرد و تحت تعقیب قرار دادن مخالفان یکی از دیگر از کارویژه‌های دولت سعودی در توئیتر است. «سعود القحطانی» مشاور عزل‌شده دیوان پادشاهی سعودی و از افراد بسیار نزدیک به بن سلمان دو سال پیش در صفحه شخصی خود به‌طور علنی به تعقیب مخالفان در توئیتر و ردیابی آن‌ها اشاره و تهدید کرده بود که هر طور شده به دام خواهند افتاد.

او نوشته بود: «آیا نام مستعار از اینکه در لیست سیاه قرار نگیری از تو محافظت خواهد کرد؟ نه! چراکه اولاً کشورها روش‌های مخصوص به خود را برای شناسایی صاحب اصلی نام کاربری در اختیار دارند. ثانیاً، آی پی را می‌توان از راه‌های فنی مختلفی به دست آورد و ثالثاً محرمانه است؛ نمی‌توانم بگویم»!


معارضان دولت سعودی با بازنشر این توئیت القحطانی نوشته‌اند، موضوع محرمانه‌ای که او نمی‌خواست بگوید همان جاسوسان سعودی در توئیتر بود. جاسوسانی که با سوءاستفاده از نفوذ خود در شرکت توئیتر، تمامی مشخصات کاربرانی را که دولت سعودی بدان‌ها نیاز داشت در اختیار ریاض قرار می‌دادند. به گفته «ریم الحرمی» خبرنگار قطری، جاسوسان سعودی شماره تلفن، ایمیل‌ها و آدرس IP مخالفان را به دولت سعودی می‌دادند و از این رو بخشی از سیستم سرکوب محسوب می‌شوند.

شاهد این مدعا آنکه در آبان سال گذشته، روزنامه انگلیسی «مترو» فاش کرد اطلاعات مربوط به «ترکی بن عبدالعزیز الجاسر»، روزنامه‌نگاری را که توسط مقامات امنیتی آل سعود دستگیرشده و زیر شکنجه به قتل رسید توئیتر در اختیار عربستان قرار داده است. الجاسر ۱۵ ماه مارس ۲۰۱۸ (۲۴ اسفند ۹۶) به دلیل انتشار مطالبی در یک حساب کاربری توئیتر با نام مستعار «Kashkool» (کشکول) درباره نقض حقوق بشر توسط حکام آل سعود، دستگیر شد. دستگیری و قتل وی که در زندان و زیر شکنجه کشته شد، باعث خشم افکار عمومی از لو رفتن اطلاعاتی شده که به دستگیری او کمک کرده است.

ترکی بن عبدالعزیز الجاسر، روزنامه مقتول سعودی که توئیتر مشخصات حساب کاربری او را به ریاض داد 

یک منبع آگاه که خواسته نامش فاش نشود به روزنامه مترو گفت: «آن‌ها (مقامات امنیتی عربستان) این اطلاعات را از دفتر توئیتر در دبی به دست آوردند. او با کمک این اطلاعات دستگیر شد.» این منبع اضافه کرد: «توئیتر به فضایی ناامن برای مخالفان یا منتقدان تبدیل‌شده. هر کسی زیر بار تهدید و فشار به حرف می‌آید. از حساب‌های مخالفان سعودی جاسوسی می‌شود. استفاده ما از توئیتر امن نیست.»

جاسوس ۳۰۰ هزار دلاری عربستان در توئیتر!
افزون بر دو کارمند توئیتر که وزارت دادگستری آمریکا آن‌ها را متهم به جاسوسی برای عربستان کرده است، نام فردی دیگری به نام «احمد ابویامو»‌ که تابعیت آمریکایی دارد نیز به همین اتهام دیده می‌شود. نکته اینجاست که این سه نفر همگی به قید ضمانت آزاد هستند. «کریس بلاک»، وکیل مدافع «ابویامو»‌، گفته: «اگر دادستان‌ها به این حکم قاضی اعتراض کند، او باید تا زمانی که قاضی در دادگاه منطقه درباره او حکم بدهد، در حبس بماند».

«احمد ابویامو»‌ ۴۱ ساله روز جمعه در دومین جلسه رسیدگی به اتهاماتش، در دادگاه فدرال «سیاتل» در ایالت «واشنگتن» آمریکا حضور یافت. او به همراه «علی الزباره» (۳۵ ساله)، دیگر شهروند عربستانی به جاسوسی برای عربستان و جمع‌آوری غیرقانونی اطلاعات شخصی کاربران منتقد عربستان در توئیتر متهم است. به نوشته رویترز، «ابویامو»‌، از اواخر ۲۰۱۴ تا ابتدای ۲۰۱۵ از حساب‌های کاربری متعددی با دریافت حداقل ۳۰۰ هزار دلار، اقدام به جاسوسی کرده است. «علی الزباره» در سال ۲۰۱۵ اطلاعاتی از دست‌کم ۶ هزار کاربر به‌ویژه درباره «عمر عبدالعزیز»، مخالف عربستانی که خانواده‌اش به کانادا پناهنده شدند و چهره نزدیک به «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی که در سفارت این کشور در استانبول به قتل رسید، جمع‌آوری و ارائه کرد. شخص سوم، شخصی به نام «احمد المطیری»، شهروند (۳۰ ساله) عربستانی نیز متهم به این است که فرستاده ریاض برای ارتباط با کارمندان سابق توئیتر است و گمان می‌رود او به «الزباره» برای فرار از آمریکا در اواخر ۲۰۱۵ که آن هنگام، مدیریت توئیتر برای اولین بار او را مورد بازخواست قرار داده بود، کمک کرده است.

همکاری توئیتر با قبیله سعودی مسبوق به سابقه است
توئیتر در سال ۹۴ طی گزارشی از همکاری با عربستان سعودی و پاسخ مثبت به درخواست این کشور برای ارائه اطلاعات ۶۵ فرد «مشکوک» خبر داد. عربستان درخواست دریافت اطلاعات ۹۳ نفر عضو در توئیتر را کرده و توئیتر نیز اطلاعات ۶۵ نفر یعنی ۶۳ درصد درخواست عربستان را به ریاض ارائه کرد. هفته گذشته نیز توئیتر صراحتاً اعلام کرد که درخواست‌های دولتی برای افشای اطلاعات کاربران در حال افزایش است. توئیتر همچنین فاش کرده است که با سه بخشنامه پیشین سازمان امنیت ملی موسوم به بخشنامه‌های NSL که تمامی شرکت‌ها را در زمینه افشای اطلاعات غیر محتوایی کاربران (مواردی مانند زمان انتقال اطلاعات، اندازه و مدت‌زمان برقراری ارتباط) ملزم به همکاری با FBI می‌کرد، موافقت کرده است. هیچ‌یک از این بخشنامه‌ها به تأیید قضات دیوان عالی نمی‌رسند و اغلب اوقات با دستور عدم افشا همراه هستند تا از برملا شدن جزئیات آن‌ها جلوگیری شود. اما پس از تصویب لایحه آزادی در سال ۲۰۱۵، شرکت‌ها می‌توانند از دولت درخواست کنند که این دستور عدم افشا لغو شود.

دیدار مدیر عامل توئیتر با بن سلمان
همکاری توئیتر با نهادهای امنیتی آمریکا در حالی است که «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان پنجشنبه هفته پیش در ریاض میزبان «جینا هاسپل»، رئیس سازمان سیا بود و با او درباره چند موضوع مهم گفت‌وگو کرد!

دیدار جک دورسی، مدیر عامل توئیتر با ولیعهد سعودی

از سوی دیگر، «میدل ایست آی» در گزارشی فاش کرد که «جک دورسی»، مؤسس و مدیرعامل توئیتر شش ماه پس از اینکه شبکه‌های اجتماعی از فرد نفوذی مقامات عربستان در توئیتر پرده برداشتند، با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرده است. در این گزارش آمده است: زمانی که بن سلمان در سال ۲۰۱۷ رهبر عربستان شد، کمپینی را برای سرکوب فعالان در زمینه حقوق بشر و مخالفانش به‌ویژه فعالان شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرد. این وب‌سایت به نقل از وکیل یکی از مخالفان نظام سعودی که توسط مقامات این کشور هدف قرار گرفته است، نوشت: دیدار دورسی و بن سلمان سؤالاتی را درباره میزان اطلاع مدیرعامل توئیتر از تخلفات نظام عربستان در این شرکت مطرح می‌کند، به ویژه اینکه توئیتر طی سال‌های اخیر شاهد سرمایه‌گذاری عظیم این کشور بوده است.

منبع: آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *