شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

سرطایفه‌کُرد: اجازه‌تفرقه به‌کسی نمی‌دهیم

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 400474
مرز شرقی را تاکنون با افتخار خیلی خوب حفظ کرده‌ایم، جدا کردن فارس و بلوچ، تشیع و تسنن و یا اقوام مختلف یک توطئه است.
سرطایفه‌کُرد: اجازه‌تفرقه به‌کسی نمی‌دهیم
به گزارش جهان، سیستان و بلوچستان، طوایف سیستان و بلوچستان از قرن‌ها پیش تاکنون مرزداران جنوب شرق کشور بوده و در این منطقه امنیت‌سازی می‌کنند. آنها در صده گذشته سربازان انگلیسی را از حدود مرزی کشور به عقب رانده و اجازه دست درازی به خاک کشور را نداده‌اند. این طوایف اکنون نیز در تأمین امنیت برخی مرزهای شرقی کشور مسئولیت دارند و تا حالا اجازه ورود خشونت‌ها و افراط‌گری‌های موجود در کشورهای افغانستان و پاکستان به داخل کشور را نداده‌اند.

سران طوایف با نفوذی که در دو سوی مرز دارند همواره نقش فرامنطقه‌ای داشته و در برقراری مناسبات سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای نقش کلیدی دارند. تلاش برای آزادسازی چهار مرزبان ربوده شده در فروردین ماه امسال را می‌توان یکی از نمونه‌های آشکار ایفای نقش این گروه‌های مردمی در نوار مرزی دانست. به گفته مسئولین شورای تأمین سیستان و بلوچستان، این گروه‌های مردمی در جریان آزادسازی مرزبانان خلاء نبود همکاری دولت پاکستان را به خوبی پر کردند.

"ولی‌محمد کُرد" یکی از سران طوایف سیستان و بلوچستان است که در جریان آزادسازی مرزبانان حضوری فعال داشته است. اقوام این طایفه که از فامیل‌های "کرد، میربلوچ زهی، سهراب‌زهی و میر" تشکیل شده؛ در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی پراکنده هستند.

مردم این طایفه از دو مذهب شیعه و سنی تشکیل شده و به میانه‌روی در بین اقوام شهره‌اند. ولی‌محمد ۳۰ سال در مناطق مختلف شهرستان خاش معلم آموزش و پرورش بوده و اکنون ۵۷ ساله است. وی در سال ۱۳۸۵ در پی فوت برادرش "الله‌رسان کرد"، ریش سفید این طایفه شده است.

او می‌گوید تمام توانش را برای تحقق وحدت بین مسلمین هزینه خواهد کرد. وی که تاکنون یک‌ عنوان کتاب و همچنین مقالاتی درباره وحدت مسلمانان نوشته؛ معتقد است: تفکیک سیستان و بلوچستان به دو استان مجزا با نام‌های "سیستان" و "بلوچستان" توطئه دشمن است. این عضو شورای عشایری سیستان و بلوچستان همچنین مواد مخدر را ریشه مهم ایجاد شرارت‌، ‌گروگانگیری و کشتار در استان معرفی می‌کند و می‌گوید: اگر بدانم کسی از راه مواد مخدر زندگی خود را اداره می‌کند؛ آب و غذای خانه‌اش را نمی‌خورم و او را مورد ماخذه قرار می‌دهم.

وی که در زادگاهش "سنگان" خبرنگار «نسیم» را پذیرفته، از دلاوری ۲۸ جنگ‌جوی بلوچ مقابل یگان مسلح ۳۰۰ نفری انگلستان در یک سده گذشته می‌گوید که چگونه دست بیگانگان را از خاک کشور کوتاه کرده‌اند. این عضو شورای حل اختلاف سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مرز را باید به دست افراد متعهد داد؛ افزود: باید جوانان تحصیل کرده، توانمند و شجاع را برای پاسداری از مرزها آموزش داد.

کُرد با رد ادعاهای وجود تبعیض‌های قومی و مذهبی در ایران، سخن رئیس جمهور را در این باره تکرار کرد: "ما در ایران شهروند درجه دوم نداریم."

* ارزیابی شما درباره وضعیت کنونی منطقه و تهدیدهایی که با آن موجه هستیم؛ چیست؟

قرآن می‌فرماید ما به پیامبر اسلام(ص) بهترین سلاح را داده‌ایم که اخلاق نیکو است. حالا گسترش اسلام با اخلاق ممکن است نه با سلاح. دشمن هیچ وقت با چراغ خاموش کاری ندارد ولی وقتی یک چراغ روشن، قلعه و یک دین مستحکم پیش روی آن باشد؛ به دنبال روزنه‌ای برای یافتن نقطه ضعف قوم، مذهب در آن قلعه است تا در آن نفود کند. ما باید سعی کنیم که راه‌های نفوذ دشمن را سد و تخیلات منفی، افکار و تبلیغات مزاحم را حذف کنیم. دشمن بعد از پیروزی انقلاب کودتاهای مختلفی را در نظر گرفت که انجام نشد. پس از آن جنگ تحمیلی و جنگ تبلیغاتی را شروع کرد که باز هم خوشبختانه با سرافرازی از آنها بیرون آمدیم. به هر حال پس از انقلاب که اسلام تجدید شد؛ دشمن در کشورهای عربی که حکام آن حامی منافع شرق و غرب بودند نفوذ کرد؛ حالا ببینید که چقدر مسلمان‌ها به جان هم افتاده‌اند؟ مسلمان جنگ با مسلمان دیگر هیچ وقت را وظیفه خود نمی‌داند. مسلمان همیشه باید متحد باشد و بر علیه کافری بجنگد که بر علیه او می‌جنگد. خداوند درآیه ۱۹۱ سوره بقره می‌فرماید شما مسلمانان وظیفه دارید با آنهایی بجنگید که با شما می‌جنگند؛ جنگی که از حدود هم تجاوز نکند. یعنی اخلاق اسلامی را رعایت کنید؛ پیرمردها و کودکان را نکشید؛ گوشها و بینی‌های افراد را نبرید و خرمن‌ها را به آتش نکشید. در تاریخ داریم که مسیحیانی که با مسلمان‌ها در جنگ بودند پیغام فرستادند که آب ندارند؛ لشکر اسلام شش هزار مشک آب برای‌ آنها فرستاد. همین‌ها گفتند که غذا نداریم برایشان غذا فرستادند؛ سپس همین دشمن با دیدن اخلاق اسلامی به این نتیجه رسید که چرا با امتی بجنگیم که رئوف و مهربان است.

* در سال‌های اخیر اتفاقات زیادی در مرزهای سیستان و بلوچستان رخ داده؛ اتفاقاتی که تقریباً به وجهه این استان در مقابل سایر استان‌ها آسیب رسانده است. شما ریشه اینگونه حوادث یا ناامنی ها را در چه می‌دانید؟

چشم‌هایی که حافظ مرزها و نوامیس مردم هستند؛ باید بیدارتر باشد. مردم سیستان و بلوچستان تاکنون مرزهای استان را با حدود ۱۷۰۰ کیلومتر طول خیلی خوب حفظ کرده‌اند. عده‌ای فریب خورده می‌خواهند با وارد کردن مواد مخدر از مرهای استان برای خود کاخ بسازند؛ غافل‌ از این که از این طریق بسیاری کوخ‌ها را خراب می‌کنند. می‌خواهند پول‌های زیادی از راه مواد مخدر به دست آورند ولی متوجه نیستند در این راه چقدر مأموران شریف و متعهد به شهادت می‌رسند. این مواد مخدر انسان را ضعیف و ناتوان می‌کند و جسم و روح انسان را فلج می‌سازد؛ علاوه بر این موجب از دست رفتن نیروهای جوان جامعه می‌شود،. افرادی که از این راه سرمایه‌اندوزی می‌کنند؛ ظاهری مسلمان‌نما دارند تا کسی به آنها شک نکند. با وجود اینکه با کشیدن دیوار و حضور دیدبان‌های قوی و کنترل انسانی توسط نیروهای امنیتی سعی در جلوگیری از ورود مواد مخدر به کشور می‌شود؛ ولی باز هم معضل مواد مخدر داریم که منبع مهم ایجاد شرارت‌ها، ‌گروگانگیری‌ها و کشتارها است. خود من اگر بدانم کسی از راه مواد مخدر دارد زندگی می‌کند؛ نان و آب خانه‌اش را نمی‌خورم و ا‌لبته باید تلاش کرد همه این گونه باشند.

* سلاح‌های غیرمجازی در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بعضاً حادثه‌سازی می‌کنند. آیا شما موافق جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز هستید؟

اگر یک آدم غیرمسئول را مسلح کنیم؛ ضمن اینکه به ما خدمت نمی‌کند از سلاح سوء‌استفاده کرده و حتی ممکن است با همین سلاح، اسلام و مرز و بوممان را نیز مورد تهدید قرار دهد. در مورد مجوز اعطای سلاح باید بررسی شود که خانواده‌ی گیرنده سلاح در نسل‌های اخیر چگونه افرادی بوده‌اند؟ سلاح‌های غیرمجاز را باید حتماً جمع‌آوری کنند؛ حتی سلاح‌های سرد را‌. جمع‌آوری سلاح از پیشنهادات من است‌. حتی برای آنهایی که سوابق سو‌ء دارند؛ سلاح مجاز هم باید از آنها گرفته شود. علاوه بر این پایگاه‌های طرح طوایف را هم باید خیلی کنترل کنند تا این طور نباشد که برای اشتغال‌زایی به هر آدم غیرمتعهدی سلاح بدهیم. ما باید سلاح، قلم، مدرسه، طایفه، کتاب و مکتب را به انسان متعهد و اهلش بدهیم نه کسی که اهلش نیست و می خواهد سوء‌استفاده کند.

* ریشه‌های دیگر ناامنی را در چه مواردی می‌دانید و باید برای حل آنها چه اقدامی کرد؟

در مورد ریشه‌های ناامنی در کل جهان اسلام باید از ناپلئون شروع کرد. ناپلئون بناپارات از نظر علمی فرد تنبلی بوده ولی به لحاظ نظامی یک خبره بود. او برای اینکه بتواند امپراطوری عثمانی و دولت مقتدر ایران را نابود کند؛ دستور داد کتاب مسلمانان یا قرآن کریم را برایش بخوانند و ترجمه کنند. وقتی به آیات جهاد و آیاتی چون "و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لا تفرّقوا" رسید؛ گفت ما نمی‌توانیم به همچین کشورهایی نفوذ کنیم. فکر کرد و گفت راه رسیدن به هدف ایجاد تفرقه بین این کشورها است. مثلاً با به میان کشیدن حق حاکمیت به کشورهایی نظیر مصر، تونس، عراق، مراکش و سایر کشورهای اسلامی، آنها را در وسوسه‌های حکومت‌داری گرفتار کرد. ‌وقتی کشورها علیه حکومت مرکزی شورش کردند و از اتحادی که داشتند متفرق شدند؛ بعد انگلیس، مصر و عراق را گرفت و فرانسه و الجزایر را اشغال کرده و در نهایت ایتالیا و لیبی را تصرف کرد. این بود که امپراتوری اسلامی از هم پاشید و از بین رفت. فردی که از نظر تحصیلات ضعیف بود ولی از نظر نظامی یک فرمانده تفرقه‌انداز حکومت کن بود‌.

تفرقه‌ای که توانست تا امروز در کشورهای اسلامی بماند. نتیجه تفرقه‌ای که غربی‌ها به ویژه ناپلئون بناپارت در کشورهای اسلامی ایجاد کردند؛ این است که اکنون فرقه‌های مختلفی در ۱۶ کشور اسلامی که همسایه ما هستند بوجود آمده است. اکنون می‌بینیم که دشمنان با فرقه‌گرایی و مذهب‌گرایی به دنبال ایجاد تفرقه‌اند. حتی عده‌ای در تصوف و عرفان هم تفرقه ایجاد کرده‌اند. یکی از ریشه‌ها تفرقه‌هایی است که دشمنان اسلام در بلاد اسلامی ایجاد کرده‌اند. بنده در این زمینه کتاب و مقالاتی نوشتم که چگونه وحدت اسلامی حاکم شود. براساس عقیده پیامبر، وحی الهی، دستور امام راحل و خواسته رهبر فرزانه بررسی کردیم که اصول و ستون‌هایی که مسلمان‌ها می‌توانند به وسیله آنها متحد شوند این است که ما نخست بنده الله واحدیم و پیرو حضرت محمد(ص) هستیم و محور سوم کتاب و کلام الله است. یعنی تفسیر و ترجمه و عمل به آنچه در قرآن است. چهارم قبله مسلمین است. بعد دوستی با اهل بیت(ع) و صحابه رسول الله است که در سوره‌های "احزاب، دهر و سجده" بر آن تاکید شده‌ است. آنهایی که پیرو این اصول باشند خود به خود مانند آیه ۲۹ سوره فتح، مسلمان واقعی‌اند. وقتی خدا وعده داده که درخت اسلام، جهان را فرا می‌گیرد و ما دنبال جامعه‌ای هستیم که خدا وعده داده که زمین، وارثش بندگان صالح خواهد بود و آن زمان فرا خواهد رسید و آن ناامنی‌ها از بین خواهد رفت.

* موضوعی که خیلی وقت‌ها در برخی محافل شایع است و در مورد آن صحبت می‌شود؛ این است که سیستان و بلوچستان را از هم تفکیک کنند. آیا تفکیک و حریم قائل شدن بین سیستانی و بلوچ امکان‌پذیر است؟

من عرض کردم ما در پی وحدت امت اسلامی هستیم نه اینکه کشور را تفکیک کنیم و بگوییم کردستان، بلوچستان مازنداران و گلستان. همه ایران را یک کشور و جهان اسلام را یک امت می‌دانیم.‌ اینکه فارس و بلوچ، تشیع و تسنن و یا اقوام مختلف را جدا کنیم یک توطئه است. طایفه کرد تشکیل شده از قوم‌های "کرد، میربلوچ‌زهی، سهراب‌زهی و میر" است و در آن مسلمان سنی و شیعه وجود دارد و همه اینجا برادرند و فارس و بلوچ نداریم. اگر نژاد را هم حساب کنیم ما همه آریایی هستیم؛ گرچه که نژاد مطرح نیست. حضرت رسول(ص) ‌وقتی پیامبر بود که افرادی از قوم خودش مخالفشان بودند؛ ولی اصحاب او مثل از بلاد مختلف جهان درکنار ایشان بودند. اینکه قوم‌‌ها را تفکیک کنیم یا نژاد ایجاد کنیم توطئه دشمن است. مثلاً بگویند شما کرد هستید؛ شما بلوچ یا زابلی یا لر هستید؛ اینها تفرقه است. خداوند در سوره "حجرات" فرمایش می‌کند شما همه فرزندان حضرت آدم و هوا هستید؛ شما را طایفه طایفه ساخته‌ایم تا شناخته شوید نه اینکه هر کس بگوید نژاد من برتر از نژاد شما است؛ این نتیجه‌اش تفرقه است. به هر حال این توطئه دشمن است. اگر ما بتوانیم این آیات قرآن و دستورات امام راحل را سرلوحه کارمان قرار دهیم؛ هیچوقت این گرفتاری‌ها را در بلاد اسلامی نخواهیم داشت. خوشبختانه در ایران کمتر توانسته‌اند تفرقه ایجاد کنند. برخی می‌گویند شما شهروند درجه دو هستید؛ در صورتی که اصلاً چنین چیزی امکان ندارد. ما در سطح فرماندار و مسئولان افراد زیادی از قوم بلوچ داریم. هیچ وقت نباید اجازه دهیم دشمن با درجه‌بندی اقوام تفرقه ایجاد کند؛ چرا که همه برادریم و باید اخوت اسلامی را حفظ کنیم.

* چند سالی است که صحبت واگذاری تأمین امنیت مرزهای شرقی به دست اقوام ساکن در مرز مطرح است و تا حدودی هم در استان اینگونه است. استاندار در یکی از جلسات اعلام کرده که تلاش دارد علاوه بر تأمین امنیت مرز، مدیریت مرز را نیز به اقوام و مرزنشینان واقعی واگذار کند. نظر شما در این رابطه چیست و در صورت تحقق؛ این امر چه تأثیری در مناطق مرزی استان دارد؟

سال‌های سال مرزدار مرزهای شرقی طایفه "کرد" بودند. ابلاغ پدرم "حاج امیرخان کرد" موجود است؛ اینکه مرزها را به دست مردم آن منطقه بدهیم مزایا و معایبی دارد. مدیریت را باید حتما دولت کنترل کند چون ممکن است در این راه، افراد سودجویی باشند که منافع شخصی‌شان را بر آب و خاک ترجیه دهند. فرض کنید امنیت را به فردی غیرمسئول واگذار کنیم‌؛ این برای ما فاجعه‌ساز می‌شود. قبل از انتخاب مرزداران باید تاریخچه‌ای بررسی کنیم که افراد در گذشته چگونه بوده‌اند. ما هیچ وقت نباید به اشرار باج دهیم. اگر فردی می‌گوید به من مقام و پول دهید وگرنه شرارت می‌کنم؛ باید وی را در مرحله اول نصیحت کرد و اگر اثر نداشت در مرحله بعد گوش مالی داد. با شهامت می‌گویم ما نباید شرورپرور باشیم. در مرز باید سوابق را بررسی کرد زیرا هر طایفه سوابقی دارد.

در گذشته به همراه طایفه "شهنوازی" در چهار کیلومتری اینجا ۳۰۰ نفر انگلیسی را تار و مار کرده‌ایم. ریش سفید طایفه شهنوازی را انگلیس از خاش گرفت و پس از انتقال به روستاهای مختلف منطقه، به روستای "سنگان" آورد. "بهروزخان"، پدر بزرگم با نقشه‌ای ژنرال انگلیسی را دو روز در منطقه‌ای بالاتر از "سنگان" نگه داشت. سپس او به همراه "شاه‌جهان"، از ریش سفیدان منطقه که پیشتر باعث برگرداندن شهرستان‌های سیب و سوران و مکوران به ایران شدند؛ از همین جا ۲۸ جنگجو متحد کردند و همه ۳۰۰ انگلیسی را به درک واصل کردند. در این رزم مرزی چهار نفر از جمله «پهلوان» از سرطایفه‌های طایفه "گمشادزهی" به شهادت رسیدند.

این مرزبانی از مرزها را باید خیلی مراقب بود. در همه طوایف از جمله "شهنوازی، ریگی، کرد و گمشادزهی" انسان‌های خوب وجود دارند. از اینها افرادی را مسئول بگذارند که واقعاً تعهد دارند. ما هم مثل اجدادمان در خدمت هستیم و حاضریم از مرزهای کشور دفاع کنیم.

مرزبانان باید کسانی باشند که مرز و بوم و اسلام برایشان مهم باشد؛ نه منافع شخصی. مرز را باید به دست افراد متعهد بدهیم. جوانان تحصیل کرده؛ توانمند و شجاع را آموزش و سلاح بدهیم و متعهدشان کینم؛ سپس ریش سفید‌هایی هم که تعهد به اسلام دارند برای مرزبانی انتخاب کنیم البته انتخاب شدند و مرز هم دارد کنترل می‌شود؛ خیلی خوب هم کنترل می شود.

* گاه و بی گاه حوادث تلخی در گوشه و کنار استان رخ می‌دهد. اینکه دشمن کنار گوش ما است و تلاش دارد که کشور را ضعیف کند بر هیچ کس پوشیده نیست. بعضی‌ها برخی حوادث امنیتی استان را ناشی از رویکردهای انتقام جویانه می‌دانند. نظر شما در این باره چیست؟

هیچ وقت پدر با فرزندانش دشمن نیست. هیچگاه مسئولین یک مملکت هم دشمن ملتشان نیستند. خدای نکرده ظلمی به ملت نشده که ما به این بهانه بگوییم انتقام جویی کرده‌ایم. اینکه چند قاتل و قاچاقچی مواد مخدر اعدام می‌شوند؛ به دلیل بزهکار آنها است. با این توجیه که چون چند نفر را اعدام کرده‌اند؛ عده‌ای بیایند و تعدادی از مسئولین و مأمورین و سربازان را به قتل برسانند و بگویند انتقام گرفته‌ایم؟ ما اصلاً همچین مساله‌ای را قبول نداریم. دادستان و مسئولان نظام اسلامی هیچوقت با مردم مسلمان ایران و اقوام و ملیت‌های مختلف قصد جنگ ندارند. نباید اعمال قانون بزهکاران را ربط بدهیم به مسائل انتقام جویانه و گروهی هم با عملیات انتحاری خود را صاحب حق بدانند و بگویند انتقام چند نفر را گرفته‌ایم. در اینجا به ملت و خانواده‌های آنها ظلم می‌شود. شهید کردن سربازانی که از این آب و خاک دفاع می‌کنند و خانواده‌های آنها چشم به راهشان هستند؛ توطئه دشمن است. می‌بینیم که این شهدا را فارس و بلوچ تشکیل می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *