سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

۲۰۱۵ زمان محک زدن اوباما است

پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۵
کد مطلب: 399351
معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در گزارشی در نشریه «بوستون گلوب»، سال ۲۰۱۵ را پرچالش‌ترین سال در سیاست‌ خارجی رئیس‌جمهور آمریکا دانست و نوشت که افت قیمت نفت فرصتی به اوباما می‌دهد تا تهران را متقاعد به توافق جامع هسته‌ای کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «نیکلاس برنز» استاد دیپلماسی و سیاست بین‌الملل دانشکده «دولت کندی» دانشگاه «هاروارد» در روزنامه «بوستون گلوب» در گزارشی به چشم‌انداز سیاست خارجی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد و نوشت که سال جاری میلادی، پرچالش‌ترین و مهم‌ترین سال‌ در سیاست خارجی «باراک اوباما» به حساب می آید.

این گزارش یکی از چالش‌های مهم دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ را توافق جامع هسته‌ای با ایران بیان کرد و نوشت: «اوباما و رهبران اروپایی گروه ۱+۵ صبر زیادی در مذاکرات هسته‌ای با ایران از خود نشان داده‌اند. عقل سلیم در واشنگتن می‌گوید که ایران با توافقی که آمریکا باید برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در نظر داشته باشد، موافقت نمی‌کند اما افت قیمت نفت و دیپلماسی تهاجمی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به اوباما یک شانس دوباره می‌دهد تا در بهار سال جاری میلادی تهران را متقاعد کند تا به جای اینکه با تحریم‌های سخت‌تر در آینده روبرو شود، با توافق هسته‌ای موافقت کند.»

این گزارش سپس مسئله سوریه را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی اوباما در سال ۲۰۱۵ دانست و نوشت اوباما به یک راهبرد قطعی‌تر و جسورانه‌تر برای سوریه نیاز دارد.

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که اوباما باید یک برنامه جسورانه‌تر برای تسلیح معارضان سوریه را آغاز کند تا آنها بتوانند تکفیری‌های «داعش» در پایگاه‌های این کشور تحت فشار قرار دهند.

طبق این گزارش، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین می‌بایست روسیه و چین و جهان عرب را متقاعد کند تا برنامه کمک‌های انسان‌دوستانه گسترده‌ای را برای کمک به ۱۱ میلیون آواره سوریه آغاز کنند.

بوستون گلوب لیستی از چالش‌هایی که اوباما در بخش سیاست خارجی خود در سال ۲۰۱۵ با آنها روبرو است را شامل این موارد دانست: مهار کره شمالی، فشار به پوتین، رویارویی با مسئله تغییرات اقلیمی، امضای پیمان‌های مشارکت تجاری با آسیا و اتحادیه اروپا، بازگرداندن اعتماد جامعه بین‌الملل به اعتبار از دست رفته آمریکا.

به اعتقاد این گزارش، اوباما می‌بایست در سال جدید میلادی، «کیم یونگ اون» رهبر کره شمالی را تحت فشار قرار دهد و اجازه هیچ گونه تحرکی به دولت کره شمالی ندهد.

طبق این گزارش، کاخ سفید ابراز تمایل کرده است تا با جمهوری‌خواهان برای نهایی کردن قرارداد تجارت آزاد «همکاری فرااقیانوس آرام در آسیا و تجارت فرااقیانوس اطلس و همکاری سرمایه‌گذاری با اتحادیه اروپا» همکاری کند. جمهوری‌خواهان با اوباما همراه هستند اما مشکل اوباما این است که دموکرات‌ها به ویژه در جناح لیبرال مخالف تجارت آزاد هستند که اوباما می‌بایست در سال جاری میلادی آنها را با خود همراه سازد.

بوستون گلوب سپس به مسئله روسیه پرداخت و نوشت که در صورتیکه مسکو نیروهای خود را از شرق اوکراین خارج نکند، اوباما می‌بایست در سال ۲۰۱۵، از رهبران کشورهای اروپایی بخواهد تا فشار تحریم‌ها علیه مسکو را تشدید بخشند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در این گزارش به آن اشاره شده است، این است که بسیاری از آمریکایی‌ها احتمالاً نمی‌دانند تا چه اندازه کشورهای دیگر به آمریکا اعتماد دارند. طبق این گزارش، اختلاف نژادی در آمریکا و انتشار گزارش شیوه‌های شکنجه سیا موجب شده است که حتی صمیمی‌ترین دوستان آمریکا در کشورهای دیگر اعتبار آمریکا را زیر سوال ببرند و بنابراین اوباما باید در سال ۲۰۱۵ وجهه آمریکا را در سطح جامعه جهانی بهبود بخشد.

این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد، ۲۰۱۵ در واقع زمان محک زدن اوباما است. برخی در خارج از آمریکا، تعهد او برای حفظ نقش حاکمیت جهانی آمریکا را زیر سوال می‌برند و برخی دیگر معتقدند که شکست حزب دموکرات در انتخابات میاندوره‌ای موجب شده است که قدرت اوباما در داخل آمریکا رو به افول رود و بنابراین سال ۲۰۱۵ به او فرصتی می‌دهد تا به منتقدان ثابت کنند که آنها اشتباه فکر می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *