شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲

افتتاح ضلع‌شرقی حرم‌کریمه‌اهل‌بیت(س)

سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 398824
در جلسه شورای ترافیک استان قم، استاندار از افتتاح ضلع شرقی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) در آینده‌ای نزدیک با حضور رئیس‌جمهور خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محمدصادق صالحی‌منش در جلسه شورای ترافیک استان که ظهر امروز در استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: نظر همه مسئولان در حوزه ترافیک شهری به هم نزدیک است اما ما باید بر اساس واقیعیت‌های موجود در قم صحبت کنیم.

استاندار قم با اشاره به تلاش برای کاهش ترافیک در سال آینده افزود: با توجه به کمبود بودجه باید با برنامه‌ریزی شهر را برای نوروز ۹۴ آماده کنیم اگرچه در این راه بیشترین فشار به سمت پلیس است اما با همکاری دستگاه‌های مربوطه این مشکل قابل‌حل شدن است؛ زیرا تا زمانی که مسئولان رفاقت و همدلی بیشتری داشته باشند پذیرش و اجرایی شدن طرح‌ها از سوی مردم راحت‌تر است.

‌صالحی منش عنوان کرد: شرایط هسته مرکزی قم با شرایط هسته مرکزی کشورهای پیشرفته بسیار متفاوت است که در این راستا ما باید شرایط افراد کهن‌سال، مادران و کودکان را در نظر داشته باشیم البته باطل کردن مجوز همه تاکسی‌های مسیر خیابان ارم نیز سبب ناراحتی مردم می‌شود باید در نظر داشت افرادی که ساکن آن منطقه هستند دارای کارت طرح ترافیک هستند.

ضلع شرقی حرم مطهر حضرت(س) افتتاح می‌شود

استاندار قم گفت: برای کاهش بار ترافیکی خیابان ارم در سه‌راه بازار، چهارراه بازار و باجک باید شرایطی فراهم شود که هیچ‌یک از وسایل نقلیه اجازه توقف نداشته باشند که برای تحقق این کار باید ایستگاه‌ها از هسته مرکزی دور شود.

وی تأکید کرد: سال گذشته تمام اتوبوس‌ها در میدان مطهری و یا کنار مدرسه گلپایگانی توقف می‌کردند که با ساماندهی این ناوگان حمل‌ونقل عمومی این مشکل حل شد، شرایط هسته مرکزی باید به‌گونه‌ای باشد که در نخستین مرحله اولویت به عابر پیاده داده شود، بعد اولویت مربوط به دوچرخه، اتوبوس و تاکسی داده شود.

صالحی منش بیان کرد: در شهر قم ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در قم وجود دارد این در حالی است که جمعیت قم یک‌میلیون و دویست هزار نفر است که این تعداد موتورسیکلت نسبت به جمعیت قم زیاد است اما تا چند ماه گذشته با سختی فراوان فرهنگ جلوگیری از پارک موتور در اطراف حرم رابین مردم نهادینه کردیم.

استاندار قم اظهار داشت: باید در بستر رودخانه نیز شرایط را فراهم کنیم تا از ۱۵ اسفند این مکان به‌عنوان پارکینگ موتور قابل‌استفاده باشد زیرا در این شرایط ما در هیچ کجای هسته مرکزی شهر نمی‌توانیم پارکینگ موتور ایجاد کنیم.

وی افزود: برای جلوگیری از ترافیک در هسته مرکزی شهر با هماهنگی سازمان تاکسی‌رانی باید شرایط فراهم شود تا هیچ تاکسی در خارج از ایستگاه نتواند مسافر را سوار یا پیاده کند البته باید تلاش کرد تا از نیمه اسفند هیچ ماشین شخصی در چهارراه بازار تردد نکند.

صالحی منش با اشاره به افتتاح ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س)، بیان کرد: با حضور رئیس‌جمهور در آینده‌ای نزدیک ضلع شرقی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) افتتاح می‌شود.

۲۶متری فهیمی در کاهش بار ترافیکی تأثیر چندانی ندارد

به گفته استاندار قم اگر شهرداری ۲۶ متری فهیمی را احداث و به پل جمهوری متصل کند بازهم مشکل ترافیک به‌خوبی حل نمی‌شود اما این مسئله نباید مانع اجرای این طرح شود همچنین شهرداری نیز باید از ظرفیت میدان مطهری برای اجرای طرح کاهش ترافیک استفاده کند.

به گفته مسیح الله معصومی معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم، آستانه مقدسه کریمه اهل‌بیت(س) باید بپذیرد که با افتتاح صحن ضلع شرقی حرم مطهر یکی از مهم‌ترین شریان‌های شهری را قطع می‌کند.

معاون عمرانی استاندار قم با اشاره به راه کاهش ترافیک در قم اظهار داشت: در حال حاضر تاکسی و اتوبوس بدون توجه به ایستگاه‌های تعریف‌شده مسافران را سوار و پیاده می‌کنند که این مسئله سبب شکل‌گیری ترافیک باشد.

جواد دلاوری افزود: وجود نرده‌های بین خیابان‌ها نیز سبب شده جداسازی پیاده‌رو از خیابان و حتی جداسازی بخشی از خیابان که مربوط به وسایل نقلیه پرسرعت است جدا شود که همین مسئله سبب افزایش شش برابری در خط یک شده است.

وی تصریح کرد: برای کاهش ترافیک باید کارهای دقیق انجام داد تا تاکسی‌ها مقید به ماندن در ایستگاه شوند البته با سفر وزیر راه به استان نیز مقرر شد از ایستگاه‌های داخل شهری برای حمل‌ونقل ریلی استفاده شود زیرا ایستگاه محمدیه خارج از محدوده شهری است و همچنین حاشیه ریل راه آهن نیز باید به‌خوبی ساماندهی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در همه جای دنیا نخستین اولویت برای عابران پیاده در نظر گرفته‌شده است و پس‌ازآن به دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی توجه می‌شود که در این راستا باید رویکردها تغییر داده شوند.

بارگاه کریمه اهل‌بیت(س) هویت شهر قم است

عباس ذاکریان با اشاره به جایگاه شهر قم بیان کرد: هویت شهر قم به بارگاه حضرت معصومه(س) است که در این راستا ما باید برای خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران تلاش کنیم اما هنوز پیاده‌روهای مطلوبی نداریم.

وی اظهار داشت: ما باید از شهر اصفهان الگوبرداری کنیم زیرا در میدان نقش‌جهان هیچ تردد و ترافیکی وجود ندارد، در اصفهان بازار به‌عنوان یک بافت سنتی محفوظ است اما به‌عنوان مرکز خرید ترافیکی را به وجود نیاورده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: در حال حاضر ما شاهد تداخل عابر پیاده و وسایل نقلیه در خیابان هستیم که با توسعه پیاده‌روها باید فضای رفاه را برای عابران در هسته مرکزی شهر فراهم کنیم که در این راستا باید هماهنگی خوبی بین دستگاه‌ها به وجود بیاید.

۴۰درصد تصادفات مربوط به عابر پیاده است

رئیس پلیس راهور مرکز استان قم تأکید کرد: در حال حاضر پارکینگ مناسبی در اطراف حرم مطهر وجود ندارد و ما نیازمند فضای بهتری برای اختصاص دادن به پارکینگ هستیم زیرا از ابتدای امسال تاکنون ۶۵ نفر در تصادفات کشته‌شده که ۴۰ درصد آن مربوط به عابر پیاده است.

علی حسن قیصری با اشاره به ترافیک بالای میدان جانبازان گفت: در این محدوده ترافیک به‌شدت زیاد است و استقرار همزمان چند پلیس راهور در آنجا نیز جوابگو نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *