دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۸
۲۶

کشورهای دنیا سربازان گمنام را کجا دفن می‌کنند؟

پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب: 398091
اکثر کشورهای دنیا برای سربازان جنگی خود و مقبره‌های آن‌ها ارزش ویژه‌ای قائل هستند.
کشورهای دنیا سربازان گمنام را کجا دفن می‌کنند؟
به گزارش جهان، در بسیاری از کشورهای دنیا کشته شدگان جنگی به تدریج به یک نماد و بخشی از هویت آن جامعه تبدیل می شوند. به همین دلیل مسئولان ترجیح می دهند کشته شدگان جنگی به ویژه سربازان گمنام را بجای دفن در قبرستان ها، در مراکز شهر به خاک بسپارند. اکثر کشورهای دنیا برای سربازان جنگی خود و مقبره‌های آن‌ها ارزش ویژه‌ای قائل هستند. برخی کشورها میادین اصلی را برای این کار انتخاب کرده و برخی دیگر دانشگاه را (به عنوان مرکز حضور جوانان) برای این نماد هویتی انتخاب می کنند:

گارد احترام برای سربازان بی‌نام کاخ کرملین


در کنار دیوار غربی کاخ کرملین و در محدوده باغ الکساندر ، یک مقبره قرار دارد که متعلق به سربازان گمنام است که در هنگ کرملین خدمت می کردند. این سربازان در دفاع از مسکو در جریان حمله آلمان نازی به مسکو کشته شدند و همگی در ضلع غربی و روبروی قبر لنین و در فاصله بسیار نزدیک با آن دفن شدند. از سال ۱۹۷۷ دولت شوروی یک گارد احترام برای این مقبره تشکیل داد که همه ساله با تشریفات خاصی به این مقبره و همچنین قبر لنین ادای احترام می کنند. این مراسم یکی از جاذبه های گردشگری روسیه است و سالانه هزاران نفر برای بازدید از باغ الکساندر و مقبره لنین و سربازان گمنام و همچنین مراسم ویژه گارد احترام به مسکو و دیوار غربی کرملین می آیند و از این مراسم و از این مکان ها بازدید می کنند. عکس زیر ادای احترام پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به این سربازان گمنام نشان می‌دهد.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000398/nf00398091-1.jpg

دفن سربازان گمنام در قلب فرانسه

میدان اتوال (شارل دوگل) که اصلی‌ترین نماد فرانسه محسوب می‌شود، در اصل سمبل ایثار حدود یک میلیون سرباز فرانسوی است. اهمیت این میدان تا حدی است که رهبران سایر کشورها برای ادای احترام باید به این میدان بروند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000398/nf00398091-2.jpg

یادبود سربازان گمنام در دانشگاه‌های مطرح دنیا


در بیشتر دانشگاه‌های جهان برای سربازان جنگی خود مراسم یادبود برگزار می‌کنند. برخی مثل دانشگاه می‌سی‌پی‌پی به تدفین این کشته‌شدگان می‌پردازند. در محوطه این دانشگاه بیش از ۷۰۰ تن از کشته‌شدگان جنگی دفن شده‌اند! نام افرادی که هویت آن‌ها مشخص بوده است، بر روی یادبودی که در مرکز این گورستان قرار دارد، نوشته شده است.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000398/nf00398091-3.jpg

اما بیشتر دانشگاه‌های دیگر به علت گذشت سال‌ها از جنگ و دسترسی نداشتن به پیکر این سربازان به نصب یادبودی بسنده کرده‌اند.

دانشگاه کارولینای شمالی

دانشگاه کارولینا با ساخت و نصب یادواره‌ای از کشته‌شدگان دانشگاهی خود به بزرگداشت آن‌ها می‌پردازد.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000398/nf00398092-1.jpg


https://www.jahannews.com/images/docs/files/000398/nf00398092-2.jpg

بر روی این لوح نوشته شده: «تقدیم به فرزندان این دانشگاه که به خاطر ملتشان در جنگ سال ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ جنگیدند و آن هایی که زندگیشان به ما درس‌های فرمانده بزرگ را آموخت که کلمه وظیفه، بلندمرتبه‌ترین کلمه در زبان انگلیسی است.»

کالج oberlin، اوهایو آمریکا

این بنا نیز یادبود کسانی است که از این منطقه کشته شده‌اند. بر روی این یادبود نام ۹۶ سرباز نوشته شده است که ۵۵ نفر از آن‌ها دانشجوی همین دانشگاه بوده‌اند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000398/nf00398092-3.jpg

دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه کانادا «بنای یادبود سربازان» را برای زنده نگه داشتن یاد ۱۱۸۵ سرباز خود ساخته است. این سربازان که دانشجوی همین دانشگاه بوده‌اند، در جنگ‌های جهانی اول و دوم جان خود را از دست داده‌اند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000398/nf00398093-1.jpg

دانشگاه Caen در شهر Caen فرانسه

در این دانشگاه یادبودی به شکل ققنوس ساخته شده است. لوگوی این دانشگاه نیز الهام گرفته از همین موجود افسانه‌ای است. علت انتخاب ققنوس از این جهت است که یک ققنوس جوان از خاکستر ققنوس پیری که خود را آتش می­زند متولد می­‌شود. این دانشگاه طی بمباران نبرد معروف شهر «caen» فرانسه در جنگ جهانی دوم به کلی نابود شد، ولی این نبرد بزرگ یکی از راه‌­های پیروزی متفقین در مقابل آلمان نازی می­‌شود و این دانشگاه مجددا پس از جنگ، بازسازی شده و به یاد دوران جنگ و کشته‌­های این دانشگاه، این یادبود ساخته می­شود و لوگوی دانشگاه نیز از همین موجود برگرفته می­‌شود.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000398/nf00398093-2.jpg

دانشگاه Queen، بلفاست ایرلند شمالی


این دانشگاه نیز یادبود کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم را مقابل ورودی اصلی دانشگاه خود قرار داده است.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000398/nf00398093-3.jpg

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد بهرامی
وقتی شیپور جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته میشود در زمان خاتمی از سران فتنه هم با دفن شهدا مخالفت می شد نامردها موقع جنگ مشغول درس شدند و حالا مخالف دفن شهدا هستند
الان این چه ربطی به میدون تاریخی یزد داره؟؟؟خو شما هم برید تو میدون ازادی شهدا رو دفن کنید کسی چیزی نمیگه
شبنم
Iran, Islamic Republic of
نباید اجازه دهیم عده ای معلوم الحال و ....یاد وخاطره شهیدان عزیزمان را به محاق فراموشی ببرند
به خدا قسم این فقط افساد طلبهای ایران در کل دنیا هستند....
جهان جان شما بنای یادبود رو با محل دفن اشتباه گرفتی اونا یه مکان مهم را در شهر به عنوان بنای یادبود در نظر میگیرند نه این که تمام نقاط شهر را از ارتفاعات گرفته تا دانشگاهها و اخیرا هم در مکانهای تاریخی بر خلاف قانون به دفن شهدای
جنگ اختصاص دهند
Iran, Islamic Republic of
ماهیتا و از حیث مدعای میراث فرهنگی فرقی بین بنای یادبود و محل دفن وجود ندارد... کاش اینقدر حاشیه نمیرفتید و این اندازه آسمون ریسمون الکی نمیکردید

راستی اشتباهی مثبت دادم
Iran, Islamic Republic of
همین قانون و ماندگاری این قانون که شما از آن دم می زنی مدیون ایثارگری همین شهداست! که اگر آنها نبودند و نمی رفتند امروز نه نامی از اسلام و ایران و جمهوری اسلامی و قانون و اخلاق و... نمی ماند و تا الان که 25 سال از خاتمه جنگ گذشته دشمنان این کشور دهها بار دیگر به ایران حمله می کردند و لحظه ای تردید نکرده این فرصت را از دست نمی دادند.
شما یا خوابی که انشالله خدا از خواب بیدارت کند ویا اینکه خود را به خواب زدی که دیگر....
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم نظرم کاملا منفی است
مریم
متاسفانه اشتباه مثبت دادم نظرم منفی است.فراموش نکنیم اگر شهدا نبودند الان مدعین به اصطلاح روشنفکر در کمال آرامش نمی توانستند ادعای روشنفکری کنند و دچار توهم شوند.
Iran, Islamic Republic of
الان شما دقیقا از کدوم قانون حرف میزنی؟؟؟؟
انسان شریف
اونها یکجا یا نهایت دو سه جارو به عنوان نماد برای احترام به شهداشون انتخاب میکنند
شما چه میکنید؟....
کارگر
چون فکر نمیکنم ایرانی باشی پس در جوابت سکوت میکنم
اولا که اینطور نیست...
بعد هم شما همیشه نگاه میکنی ببینی غربی‌ها چه کار میکنند بعد مو به مو از اونها تقلید میکنید؟

سوما آیا جایگاه شهدای ما که شهدا اسلام و حق بودند رو با کشته‌های جنگهای اونها مقایسه میکنید؟
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
من شاید با این صراحت ایشان موافق نباشم اما در کلیت موافقم چراکه اگر این کار سروسامان داشته باشد حرمت این عزیزان و سواستفاده و رانت خواری از آنها به جدیت انجام می گردد.
تقی
خانم ابتکار کجایی محیط زیست دنیارو الوده کردن...به یاد و احترام تمام فرزندان ایران زمین که برای دین و وطن عاشقانه جان دادند و عزیزانی که چشم به راه مانده اند به پا ایستاده و سر به زیر ادا احترام میکنیم
حبیب اله
Iran, Islamic Republic of
ازشهیدوفرهنگ شهادت میترسند حق هم دارندچون زیادچسبید ه اندبه دنیا ودنیاهم به برکت خون این شهداانان رابه نون ونوارسونده این شهدای بزرگواربخداقسم هم باسوادترازاینهابودندوهم باشخصیت تراگربازهم جنگی دربگیرد این اقایان مخالف شهدااستقبال کننده خوبی ازرزمندگان هستندالبته تاپای اتوبوس وباورکنید اگردشمن توشهرشون بیادمیگوینداول محله جلومادراولویتند برای جنگ امامطمئن باشید مردونامردمشحص خواهدشد
برادر عزیز با پیشرفت علم ووجود dna دیگر شهید گمنام معنی ندارد همه این مواردی که اشاره کردید برای 50-60 سال پیش بوده الان شما dna این شهدا رادارید تمام مفقودین را هم نام ومشخصات انها را دارید چرا شناسایی نمی کنید
سلام همین سوال توی ذهن من هم بود تا اینکه فهمیدم خیلی از اینها پدر و مادرشون از دنیا رفتن . همچنین به خاطر تحریم ما تعدا بسیار محدودی از این تجهیزات داریم که بتونند این DNAها رو شناسایی کنند . وحتی این تجهیزاتی هم که دارند برای خیلی از استخوان ها جواب نمیده چون تا اون حد پیشرفته نیست .
اینایی که میگم رو از یه خبره این کار پرسیدم
محمد رضا
ببین اومدی باسواد صحبت کنی ........
آخه dnaچه ربطی به مشخصات داره
در مقابل dnaبایدdnaداشته باشی تابه هویت اصلی پی ببری
درضمن نمیشه تمام خانواده های شهدا رو که بعضا سنشون به80 90سال میرسه به خط کنی و ازشون آزمایش بگیریو آخر عمری بهشون امید نابه جا بدی
صالحی
واقعا فکر می کنی در آن زمان بهبوهه جنگ ، همه نام و مشخصات رزمندگان به درستی ثبت می شد ؟ هیچ مستندی آسیب نمی دید ؟ وقتی گروهی از رزمندگان پلاک های خود را در می آوردند و به یک نفر می دادند و به سینه دشمن می رفتند ، جنابعالی کجا تشریف داشتید که حتی نمی دانی DNA را با حروف بزرگ تایپ می کنند؟
حسن
كسي كه خوابه رو ميشه بيدار كرد ولي كسي كه خودشو به خواب زده اصلأ نميشه بيدار كرد ....
اگه در هر خونه اي يه شهيد دفن كنيم و يه يادمان بسازيم بعضيا انگار كه نمي بينند !!!!
ستاره
United States
26 سال از جنگ گذشته اگر حرفمان از اعتقاد بود به اندازه کافی وقت داشتیم که بنای یادبودی بسازیم واسه شهدا که توی دنیا نظیر نداشته باشه..
علی
Iran, Islamic Republic of
شما هرچیز را به همان صورت که دوست می دارید برداشت میکنید نماد با قبرستان فرق میکند
Latvia
بله ما هم می دانیم ولی!!!!
این کشته ها در ان کشورها متعلق به گروه خاصی نیستند و از نام و یاد انها سو استفاده نمی شود در ضمن خانواده های انها هم بسیار محترم و اهل سو استفاده و نظر دهی نیستند!!!
شما ...هسته ای بنگرید ماشالله برای خود صاحب نظر و در هر محفلی نقل و نبات شمایند!!
Iran, Islamic Republic of
مقاله جالبی بود ، که مقایسه کرده بود در کشورهای دنیا .

حال باید دید آنها که با دفن شهدای گمنام در دانشگاهها مخالفت میکنند از کشورهای خارجی غیر مسلمان پست ترند .
Iran, Islamic Republic of
ولی قبول کنید جای دفن شهدا آنجایی نیست که اخیرا پیکر مقدس این بزرگواران دفن شد.