جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
سرپرست کمیته امداد کشور:

ایجاد بازار فروش برای مشاغل خرد و خانگی

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۲۵
کد مطلب: 397969
سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور با بیان اینکه مشکل مشاغل خرد، ایجاد بازار فروش است، گفت: دولت از تامین مشاغل خرد و خانگی حمایت کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حسین انواری عصر امروز در کمیته اشتغال استان یزد با بیان اینکه مهمترین دغدغه دولت اشتغال است و اشتغالی هم باید به وجود آید که مردم را به پای کار بیاورد، اظهار داشت: در حوزه اشتغالات خرد و خانگی، اگر منابع آن تامین شود تقریبا جمعیتی که به اشتغال می‌پردازند، رقم بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته، حدود ۳۰۰ هزار فرصت شغلی این چنینی توسط کمیته امداد ایجاد شده، گفت: ما یک سری اشتغالاتی داریم که جزو آمارمان نیست و بیشتر برای آن عده‌ای از اعضای خانواده انجام می‌شود که مثل سالمندان نه خود آنها توان کار دارند و نه می‌گذارند که خانواده بتواند در حوزه کار پیشرفت کند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور عنوان کرد: این افراد را باید به نوعی مشغول کنیم که انرژی آنها مزاحمت برای دیگر افراد خانواده ایجاد نکند. در این طرح هدف ما این نیست که آنها درآمد داشته باشند البته اگر درآمد داشته باشند، مخالف نیستیم.

انواری عنوان کرد: در برنامه دیگر ما اشتغال ایجاد می‌کنیم، به تولید هم می‌رسد اما درآمد وی بخشی از زندگی‌اش را تامین می‌کند و همه نیازهای واقعی زندگی وی را رفع در بر نمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برخی از این‌ها، در بخش دیگری که همه نیازهای آنها را تامین می‌کند قرار می‌گیرند، این بخش را ما در حوزه خودکفایی تعریف کرده‌ایم.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور تاکید کرد: اینها کسانی هستند که در این اشتغالات می‌توانند هدف خود را تامین کنند. برخی از این‌ها در حوزه کارآفرینی هم ورود پیدا می‌کنند و نه تنها خودشان مشغول شده‌اند، نیروی کار هم جذب می‌کنند.

انواری افزود: از این طرح‌ها زیاد داشتیم و ما هم تشویق می‌کنیم و اگر برای مواد اولیه یا دستگاه‌های خود، وام‌های مکمل بخواهند، ترجیح می‌دهیم آنها را حمایت کنیم چرا که هزینه کار آنها کمتر از ایجاد کار است.

وی اضافه کرد: مشکل دیگر در ارتباط با مخاطبین است، ما در ارتباط با ایجاد اشتغال برای آنها با این مشکل مواجه هستیم که عمدتا با عدم اعتماد به نفس و خودباوری روبرو هستند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور تصریح کرد: این موضوع در مراحل قبل از اشتغال باید مد نظر قرار گیرد و کارهای فرهنگی، و اجتماعی انجام شود. این موضوع یک مرحله خیلی مشکلی است که باید طی شود و عمدتا هم بین زنان سرپرست خانوار یا بچه‌هایی است که از مدرسه فارغ التحصیل می‌شوند.

انواری افزود: اگر در مرحله تامین اعتبارات نتوانیم از همراهی بانک‌ها برخوردار شویم، ضربه بزرگی به این جریان می‌خورد. اگر از ابتدا فرد وارد این عرصه نمی‌شد مشکلی نداشت اما الان در این مرحله، دل‌زدگی‌هایی ایجاد می‌شود که نگرانی‌های زیادی در ارتباط با آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم مشکلات اشتغال این قشر را حل کنیم، مواجه با یک سری تنشها و مشکلاتی در این زمینه می‌شویم، گفت: در این زمینه به دولت پیشنهاد دادیم که اگر بتوانیم از اعتبارات قرض الحسنه بانک‌ها، ۵ هزار میلیارد تومان با بازپرداخت ۵ ساله به ما بدهند تا بتوانیم مشکلات زیادی را رفع نماییم.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور اضافه کرد: یکی از معضلاتی که در تولیدات خانگی داریم، ایجاد بازار فروش است، اگر فروش آنها روان نباشد، تولید متوقف می‌شود. در برخی مواقع ما مجبور هستیم برای جلوگیری از تولید، بخشی از تولیدات آنها را خودمان بخریم یا بازار کار برای آنها ایجاد کنیم که تولید آنها با مشکل مواجه نباشد.

انواری خاطرنشان کرد: اشتغالاتی که ایجاد شده ولی نمی‌تواند جوابگوی نیاز زندگی‌ فرد باشد، باید با کمک همراه باشد. البته در کمک نباید وی را وابسته کنیم ولی باید به وی این کمک را بکنیم که او بتواند در حوزه خوداتکایی ورود پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *