جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۲

تعیین کف نزول قیمت برای کاهش تولید اوپک

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 396391
وزیر نفت امارات متحده عربی اعلام کرد در صورت کاهش قیمت نفت و حتی رسیدن آن به ۴۰ دلار در هر بشکه، اوپک تولید خود را کاهش نخواهد داد.
به گزارش جهان؛ فارس به نقل از تلگراف خبر داد، وزیر انرژی امارات متحده عربی اعلام کرد اعضای اوپک با هر اندازه کاهش قیمت جهانی نفت، تولید خود را کاهش نخواهند داد.

این مقام نفتی اعلام کرد: اوپک پس از رسیدن قیمت به مرز ۴۰ دلار در هر بشکه، تشکیل جلسه اضطراری خواهد داد تا کاهش تولید خود را مورد بررسی قرار دهد.

سهیل المزروعی افزود کاهش قیمت نفت به ۶۰ دلار و حتی ۴۰ دلار در هر بشکه باعث تغییر دیدگاه اوپک در زمینه میزان تولید خود نخواهد شد.

در حال حاضر قیمت نفت برنت دریای شمال آمریکا که از نظر کیفیت در شرایط بهتری نسبت به نفت اوپک قرار دارد به پایین ترین میزان خود از نظر قیمتی در ۵ سال و نیم گذشته رسیده است و حدود ۶۲ دلار در هر بشکه داد و ستد می شود. این قیمت نسبت به ماه ژوئن سال جاری ۴۵ درصد کاهش داشته است.

این کاهش قیمت باعث افزایش رشد اقتصادی در برخی کشورها مانند انگلیس شده است و همچنین هزینه سوخت را برای خانوارهای این کشور کاهش داده است اما از سوی دیگر نیز اشتغال در شرکت های نفتی این کشور را با تهدید جدی مواجه کرده است به گونه ای که این روند کاهشی قیمت جهانی نفت پروژه‌هایی به ارزش مجموع ۵۵ میلیارد پوند در این کشور را در معرض نابودی و لغو قرار داده است.

به نظر می رسد اوپک با هدف مقابله با حضور روسیه و آمریکا در بازار جهانی نفت، جنگ کاهش قیمت نفت را در عرصه بین المللی کاهش داده است.

عبدالله بن حمد العطیه، رئیس اسبق اوپک و مشاور کنونی امیر قطر، هفته گذشته طی مصاحبه ای اعلام کرد اوپک در حال حاضر بدون همکاری کشورهایی مانند نروژ، روسیه و مکزیک که عضو این گروه نیستند، قادر به مقابله با کاهش قیمت جهانی نفت نخواهد بود.

این کارشناس نفتی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیون بشکه تولید مازاد بر تقاضای نفت در جهان وجود دارد و این موضوع به همراه کاهش پیش بینی سه مرجع بین المللی تحلیل انرژی در جهان نسبت به تقاضای نفت در سال آینده، روند کاهش قیمت جهانی نفت را شعله ور تر کرده است.

هفته گذشته سه مرجع بین المللی در امور نفتی از جمله اوپک، پیش بینی خود نسبت به تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۵ را کاهش دادند.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است طی سال آینده تقاضای نفت ۱ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت و به ۹۳.۳ میلیون بشکه در جهان خواهد رسید.

این آژانس بین المللی همچنین نسبت به ساخت مخازن با حجم ذخیره مجموع ۳۰۰ میلیون بشکه در اروپا و آمریکای شمالی هشدار داد.

از سوی دیگر سازمان اطلاعات انرژی آمریکا، زیر نظر وزارت انرژی این کشور، پیش بینی خود را نسبت به تقاضای نفت جهان را در سال آینده معادل ۸۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و تقاضای جهانی این حامل انرژی را در سال آینده در مجموع ۹۲.۸ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرد.

اوپک نیز پیش بینی خودر ا نسبت به تقاضای نفت در سال آینده ۷۰ هزار بشکه کاهش داده و آن را معادل ۹۲.۲۶ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده است.

به گزارش رویترز، عبدالله البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک، گفت: قیمت نفت بیش از اینکه عوامل پایه‌ای بازار بر آن تاثیر بگذارند، کاهش یافته است.

وی افزود: در نشست ماه نوامبر که به عدم کاهش تولید اعضا منجر شد، هیچ کشور خاصی هدف این تصمیم (کاهش تولید) نبوده است.

دبیرکل اوپک تصریح کرد: عوامل پایه‌ای نباید به چنین کاهش قابل‌توجهی در قیمت‌ها منجر شوند. برخی می‌گویند که این تصمیم با توجه به آمریکا و تولید نفت شیل این کشور گرفته شده است. تمامی این سخنان نادرست است. همچنین برخی می‌گویند که این تصمیم به ایران و روسیه مربوط می‌شده است. این سخن نیز نادرست است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *