شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱

خاطرات آیت الله مکارم از پیاده روی روز اربعین

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب: 395931
حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي با آرزوي توفيقات بيشتر براي كساني كه در مسير پياده‌روي اربعين به سمت حرم امام حسين (ع) حركت مي‌كنند، گفت: اي كاش ما هم در اين سن و سال مي‌توانستيم در اين مسير باشيم.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ حضرت آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي با اشاره به اهميت و تأثير پياده‌روي اربعين عزاداري امام حسين (ع) در جامعه اسلامي و در ميان مسلمانان اظهار كرد: پياده‌روي اربعين به سمت حرم امام حسين (ع)، موجب شكوه مراسم حسيني (ع) است.

وي با بيان اينكه علاقه‌مندان و ارادتمندان سرور شهيدان، از نجف، حله، بغداد و جاهاي ديگر در اربعين اباعبدالله الحسين (ع)، با پاي پياده به سمت كربلا حركت مي‌كنند و جمع زيادي از مردم نيز در مسير راه از آنها پذيرايي مي‌كنند، تصريح كرد: اين حركت بزرگ همگان را با جايگاه امام حسين (ع) در ميان شيعيان آشنا مي‌سازد.دشمنان وقتي اجتماع بزرگ مردم را در راهپيمايي و پياده روي كربلا مي‌بينند، مي‌فهمند اينها جمعيتي هستند كه به اهداف امام حسين (ع) وفادارند؛ از اين رو در دل دشمن هراس مي‌افتد.

اين مرجع تقليد اين نيرو و اين ارده مردمي را عاملي براي به نمايش گذاشتن قدرت اعتقادي شيعيان معرفي كرد و گفت: در اين مراسم معنوي، شاهديم كه زن و مرد و پير و جوان، گاهي حتي فرزند خردسالشان را در كالسكه همراه خود در اين مراسم شركت داده‌اند كه اين حركت در دنيا آثار مهمي دارد.

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي برگزاري با شكوه‌تر اين مراسم بزرگ ديني نسبت به سال‌هاي گذشته را مورد توجه قرار داد و بيان كرد: زماني كه بنده در نجف تحصيل مي‌كردم، دو بار موفق به پياده‌روي از نجف تا كربلا شدم، اما در آن روزگار، دسته‌هاي كوچكي پياده‌روي مي‌كردند.

وي با بيان اينكه جاده‌ها در گذشته امنيت زيادي نداشت، ادامه داد: زماني كه در اين مسير در حال پياده‌روي بودم پنجه پاهايمان در كفش زخم مي‌شد، از اين رو با پاي برهنه پياده‌روي مي‌كرديم و در مسير گاهي خار به پايمان مي‌رفت و بعد از اين كه خار را در مي‌آورديم به راه خود ادامه مي‌داديم.

اين مرجع تقليدبا بيان اينكه سه روز و دو شب در راه بوديم و شب‌ها در مضيف‌هاي شيعيان فرات (الفرات الاوسط) كه سالني ساده براي پذيرايي از زائران حسيني داشتند، استراحت مي‌كرديم، افزود: امروزه مردم از جاده‌اي كه از ميان بيابان عبور مي‌كند، حركت مي‌كنند ولي در گذشته، ما از كنار شط فرات، از زير درختان نخل مي‌رفتيم؛ درست است كه اين گونه راه دورتر مي‌شد، ولي شرايط آسان‌تري براي پياده‌روي فراهم كرده بود.

حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي در ادامه در توصيه‌اي به زائران امام حسين (ع) در اربعين گفت: افرادي كه در مسير پياده‌روي در حال حركت هستند، سعي كنند در مسير راه به ياد خدا و اباعبدالله (ع) باشند و نسبت به نماز اول وقت نيز اهتمام داشته باشند.

وي خاطرنشان كرد: سعي كنند به موقع استراحت كرده و در مسير به يكديگر كمك كنند، اگر كسي از راه ماند، به فكر او باشند، كسي بيمار شد، از او مراقبت كنند و هواي همديگر را داشته باشند تا اين مسير را به خير و خوبي بپيمايند.

اين مرجع تقليد در پايان با آرزوي توفيقات بيشتر براي كساني كه در مسير پياده‌روي اربعين به سمت حرم امام حسين (ع) حركت مي‌كنند، گفت: اي كاش ما هم در اين سن و سال مي‌توانستيم در اين مسير باشيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *