يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

مهم ترین وظیفه دانشگاه چیست؟

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 394520
امام جمعه موقت تهران گفت: مرحوم مهدوی کنی بر این عقیده بود که انسان‌هایی را بسازد و در دانشگاه امام صادق (ع) به طور واقع، انسان‌هایی را ساخت که اکنون در مراکز مختلف مشغول خدمت هستند.
مهم ترین وظیفه دانشگاه چیست؟
به گزارش جهان به نقل ازخبرگزاری فارس؛ آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران در چهارمین نشست از سلسله‌ نشست‌های «ستارگان محراب» ویژه بزرگداشت آیت‌الله مهدوی کنی در مسجد جلیلی به وظایف و خدمات انبیا اشاره کرد و گفت:‌ امروز این خدمات و وظایف برعهده کیست البته خدمات انبیا قابل حساب نیست و کرامت انسانی را انبیا بزرگوار به مردم آموختند لذا بشریت منهای انبیا و منهای دعوت و روشنگری انبیا اسیر جهل، خرافات و نادانی بود.

وی افزود: چه کسی بود که به مردم یاد داد در مقابل طاغوت‌های زمان بایستند؛ شهامت و شجاعتی که انسان‌ها برای رهایی از طاغوت به آن نیاز دارند چه کسی این را به مردم یاد داد و انسان‌ها را از دست طاغوتیان نجات داد بی‌شک این انبیا بودند.

 امروز چه کسانی مأمور به خارج کردن انسان‌ها از ظلمت‌ها هستند

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه آنچه از ارزش‌ها می‌بینیم مرهون تلاش انبیا و ائمه معصومین (ع) است، اظهار داشت: سؤال این است آیا امروز آن گرفتاری‌هایی که در زمان انبیا و ائمه وجود داشت و بشریت از آنها نجات پیدا کرد آیا این گرفتاری‌ها در جهان امروز بشریت نیست و آیا اکنون جهل و ظلمتی وجود ندارد در حالی که قرآن کریم می‌فرماید: ما به موسی مأموریت دادیم که این مردم بدبخت را از تاریکی رهانیده و به نور وارد کند، آیا این فرو رفتگی در ظلمت، امروز نیست؛ ظلمت هوای نفس، ظلمت شهوات، حب دنیا، حب مقام و... همگی هست.

وی ابراز داشت: آیا افرادی مأمور به خارج کردن انسان‌ها از ظلمت‌ها و هوای نفس نیستند آنها چه کسانی هستند؟! مردم که امروز دست‌شان به انبیا و ائمه نمی‌رسد و این بزرگواران، به ظاهر در میان مردم حضور ندارند پس برای نجات از این ظلمت‌ها باید به کجا پناه ببریم؛ آنها که به تعبیر قرآن کریم «االَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ» کسانی که رسالت الهی را به دوش گرفتند و مردم به آنها دسترسی دارند و آنها هستند که سخنان الله را به گوش مردم می‌رسانند و اینجا جایگاه یک عالم ربانی مشخص می‌شود.

آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار داشت: رمز عزت، سعادت و خوشبختی انسان‌ها در تمسک به دامان علما است، علما چیزی از خود ندارند؛ «إِنَّ العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِیاءِ» علما هرچه دارند از پیامبران و ائمه اطهار است. علم و دانشی که انبیا و ائمه برای بشریت آوردند دست کیست و چه کسی باید این علم را نشر دهد. آیا غیر از علمای ربانی فرد دیگری در این زمینه می‌تواند این مسئولیت خطیر را به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: آیا فرد دیگری غیر از حضرت امام راحل می‌توانست مردم را از چنگال ظلم و ستم و طاغوت نجات داده و انسان‌ها را به عزت و عظمت رساند و امروز کیست که بعد از امام خمینی (ره) این راه را ادامه می‌دهد و همان عزت را تثبیت کرده، دست جانیان را از سر این کشور قطع می‌کند و با شجاعت در مقابل مستکبران جهان می‌ایستد و اینجاست که باید مردم قدردان باشند و برپایی جلساتی مانند مراسم بزرگداشت برای آیت‌الله مهدوی کنی (ره) بهترین نشانه قدردانی است.

 جامعه روحانیت مبارز، تشکّل ارزنده‌‌ای است که بازوی امام به شمار می‌رفت

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: این علمای ربانی که بار سنگین رسالت‌های الهی را به دوش می‌کشند؛ «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا» این عزیزان، مخاطب به خطابات عجیب هستند همچنین در قرآن کریم به پیامبر اکرم (ص) خطاب می‌شود «وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا» ای پیامبر عزیز از خدا بخواه ورود و خروجت صادقانه باشد و در این راه باید خداوند متعال تو را یاری رساند و این کار آسانی است.

وی با بیان اینکه افراد بسیاری در طول تاریخ بوده‌اند که ورودشان صادقانه بوده اما خروج‌شان صادقانه نبوده که در این میان هوای نفس منجر به انحراف آنها شده است، گفت: حضرت ابراهیم (ع) امتحانات متعدد و سختی را پشت‌سر گذاشت و مشخص شد که به تمام معنا صالح و شایسته است لذا لیاقت آن را داشت که تاج امامت را بعد از تاج نبوت بر سر بگذارد.

آیت‌الله موحدی کرمانی یادآور شد: شخصیت‌ها و چهره‌هایی بودند که در این مسیر موفق شدند چرا که ورودی صادقانه و خروجی نیز صادقانه داشتند و خداوند متعال هم به آنها کمک کرد، انسان‌هایی بودند که به مردم یاد دادند در مقابل طاغوت بایستند و یکی از این چهره‌ها آیت‌الله مهدوی کنی بود آنچه را که بنده عرض می‌کنم به چشم خود دیده‌ام و بر آن شهادت می‌دهم.

وی با اشاره به سابقه تشکیل «جامعه روحانیت مبارز» خاطرنشان کرد: جامعه روحانیت مبارز تهران از لحظه‌ای که شکل گرفت در کنار امام راحل بود و فرامین و منویات ایشان را مو به مو اجرا می‌کرد، روحانیت مبارز، تشکّل ارزنده‌‌ای است که بازوی امام به شمار می‌رفت و ما نباید از این تشکّل‌های الهی غافل شویم. بنابراین بسیاری از کارها است که فرد به تنهایی نمی‌تواند آنها را انجام دهد اما در قالب تشکیل گروه می‌توان در آن زمینه موفق شد.

 مرحوم مهدوی کنی بر این عقیده بود که انسان‌هایی را بسازد و در دانشگاه امام صادق (ع) افرادی را پروش داد

امام جمعه موقت تهران گفت: مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان در تفسیر سوره مبارکه آل عمران وقتی به آیه آخر این سوره می‌رسد مبنی بر «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» می‌گوید، این آیه عصاره ۱۹۹ آیه دیگر است. در این آیه خداوند متعال می‌فرماید گروه‌هایی تشکیل دهید که این گروه‌ها می‌تواند در شهرها، روستاها و حتی خارج کشور باشد گروه‌های صابری که با هم مرتبط باشند؛ «صَابِرُواْ وَرَابِطُواْ» و این رمز سعادت جامعه است؛ و زیربنای این حرکت باید تقوا باشد. چرا که با اهداف مادی نمی‌توان به این موفقیت دست یافت.

وی گفت: گروه جامعه روحانیت مبارز تهران جمع شدند تا در کنار امام باشند در این جامعه مبارز پربرکت، چند نفر به عنوان محور مطرح می‌شدند از جمله مرحوم شهید مطهری، شهید بهشتی و آیت‌الله مهدوی کنی. لذا عنایت به این تشکّل، چیز کمی نیست که یکدفعه طاغوت متوجه شود! و آنچنان این تشکّل دینی و الهی موفق شد که در یک روز و در یک ساعت تمام ملت ایران فریاد مرگ بر طاغوت سر دهند که در انتها منجر به خروج طاغوت از ایران شد.

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: مرحوم مهدوی کنی بر این عقیده بود که انسان‌هایی را بسازد و در دانشگاه امام صادق (ع) به طور واقع، انسان‌هایی را ساخت که اکنون در مراکز مختلف مشغول خدمت هستند. همچنین نقطه اصلی فعالیت‌های آیت‌الله مهدوی کنی ولایت فقیه بود.

وی ادامه داد: آیت‌الله مهدوی کنی در زمان حیات امام راحل و بعد از حیات ایشان ولایت و برائت را داشت و کوچکترین حرکتی که علیه امام بود را برنمی‌تافت. همچنین ایشان اخلاص داشتند و براساس آیات قرآن کریم کسی که وجودش مملو از اخلاص باشد زور شیطان به او نمی‌رسد.

 تدبیر امام حسین(ع) در حرکت به سوی کربلا، منطبق بر تدبیر الهی بود

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: در روایات اسلامی آمده است که عمل کم اما با اخلاص بسی بالاتر از عمل بسیار اما بدون اخلاص است و شما باید اخلاص را در سید الشهدا (ع) مشاهده کنید که تدبیر امام حسین (ع) همان تدبیر الهی است لذا در مقطع حساسی که به حضرت می‌گفتند هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید و شما با یاران اندک نمی‌توانید بر سپاه یزید غلبه کنید اما امام به ندای الهی لبیک گفت و به کربلا آمد.

وی عنوان کرد:‌ زمانی که امام راحل فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند و شاه رفتنی است! چه کسی می‌توانست با چنین جرأت و جسارتی صحبت کند چرا که آن زمان مردم بر این باور بودند تنها کاری که می‌توانند انجام دهند شعار دادن است و معنای واقعی عبودیت را متوجه نمی‌شدند و این فرهنگ را یک عالم ربانی به مردم یاد می‌دهد. از این رو شهادت و اسارت، دو تدبیر الهی است که امام حسین (ع) در حرکت از مدینه به سوی کربلا آن‌ها را به کار بست.

آیت‌الله موحدی کرمانی گفت: این جمله که می‌گوید «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود» جمله بسیار زیبایی است؛ اسرا، وظایف اطلاع‌رسانی خودشان را در کربلا، کوفه و قصر یزید انجام دادند و بالاخره امام زین‌العابدین(ع) تیر خلاص را زد بنابراین ما باید در زندگی، تدبیر را از خدا بگیریم.

وی افزود: به همین ترتیب جوانی که می‌خواهد ازدواج کند باید توجه داشته باشد که تدبیر الهی و مقررات اسلام درباره ازدواج چیست و چه می‌گوید، حکومت نیز برای بقا و عزت خود باید به سخنان اسلام گوش دهد و آن‌ها را در جامعه عملی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *