دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱۳
۴۳
الياس نادران در برنامه "متن حاشيه" مطرح كرد:

دايره اصلاحات را آنقدر وسيع گرفتند كه مهاجرانی و سحرخيز هم در آن جا شدند!

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 394508
برنامه متن ـ حاشیه طبق روال هر سه شنبه، این هفته با بررسی اصول جنبش دانشجویی در بخش متن، با حضور الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و داریوش قنبری فعال اصلاح طلب از شبکه سه سیما پخش شد.
دايره اصلاحات را آنقدر وسيع گرفتند كه مهاجرانی و سحرخيز هم در آن جا شدند!
سرويس سياسی جهان نيوز: در ابتدای برنامه، داریوش قنبری فعال اصلاح طلب در تبیین ریشه و اساس شکل گیری جنبش دانشجویی گفت: یکی از عوامل، فضای بسته سیاسی موجود در کشور ماست که همزمان وجه تفاوت جنبش دانشجویی در ایران در مقایسه با جهان است. انسداد کانال‌های مشارکت سیاسی و عدم حضور عناصر آگاه در این عرصه دانشجویان را وادار به ورود در این میدان کرده است.

وی با برشمردن دو ویژگی جنبش آزادی‌خواهی و بیگانه‌ستیزی به عنوان مهم‌ترین شاخصه‌های این جنبش، افزود: تولد این جنبش با مبارزه با امپریالیزم اتفاق افتاد که دو مقطع ایجاد دارالفنون در آستانه انقلاب مشروطیت و حوادث بعد از کوتادی سال ۳۲ که این حرکت بیش از سایر اقدامات دانشجویی به آن پرداخته شده است.

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با برشمردن واکنش آزادانه و جدی و پر شور دانشجویان در مواجه با وقایع اجتماعی به عنوان ویژگی خاص دانشجویان گفت: سن و موقعیت علمی و اجتماعی دانشجو اقتضا می کند تا حساسیت به اتفاقات اجتماعی در این قشر بیشتر باشد.

وی افزود: از آنجا که اساس نمی توان استبداد داخلی و وابستگی ها را از استعمار جدا کرد در دوران پهلوی، دانشجویان به عنوان مبارزین با استبداد و استعمار در این عرصه حضور جدی داشتند؛ اما بعد از انقلاب مردم توانستند همراه دانشجویان به درک بالایی برسند و جنبش دانشجویی همپای حوزه‌ها در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی نقش ایفا کرد و به همین دلیل هم بود که بعد از انقلاب تلاش شد بین حوزه و دانشگاه تفرقه ایجاد شود.


در ادامه داریوش قنبری در تبیین کیفیت پایبندی جنبش دانشجویی به آرمان های اولیه تشکیل‌ خود گفت: این جنبش نوسانات زیادی در حرکت خود داشته و یک ویژگی عام را نمی‌توان برای آن در نظر گرفت، چرا که در مقاطع مختلف اهداف متفاوتی داشته است.

اين نماينده سابق مجلس خاطر نشان کرد: این جنبش به جز استکبارستیزی ویژگی‌های ديگري از جمله احساسی بودن داشته که به دلیل سن خاص دانشجویی اغلب سعی شده تا از این احساسات استفاده بشود. ویژگی بعدی کارکرد حزبی است که دانشگاه به عنوان یک کانون جنبش خیز در کنار مساجد، کارکرد حزبی پیدا کرده است. برای نمونه از ۱۶ آذر ۳۲ تا انقلاب دانشگاه تهران کارکردی حزبی دارد. اما بعد از انقلاب دانشگاه‌ها به یکی از اماکن عمده انقلابی تبدیل می‌شوند. حتی تشکل‌هایی که وابستگی‌های خاص جناحی داشتند در دانشگاه حاضر بودند و دو جناح سعی کرده‌اند از ظرفیت بدنه دانشجویی استفاده کنند.

این فعال اصلاح‌طلب، با بیان رخوت و رونق کم جنبش‌‌های دانشجویی بواسطه‌ انقلاب فرهنگی و جنگ تحمیلی، شروع فعالیت دوباره جنبش‌ها را دوران سازندگی دانست و افزود: توجه جناح‌های سیاسی در این دوره بیشتر معطوف به ظرفیت دانشگاه ها شد. تا اینکه در دولت نهم به این سو فضایی مونولوگ بر دانشگاه حاکم شده و عرصه به دست اصولگرایان افتاد.

وي با طرح اين ادعا كه میل بدنه دانشجویی به سمت دیدگاه‌های اصلاح‌طلبی است، عنوان داشت: اصلاح طلبان در دانشگاه به صورت تشکیلاتی فعالیت ندارند و عمده تشکل‌ها اصولگرا هستند که با وجود حمایت های سیاسی خاص و تشکل های منسجم نتوانسته اند در بدنه دانشجویی نفوذ کنند لذا جنبش دانشجویی همچنان یک جنبش اصلاح طلب باقی مانده است.

الیاس نادران در پاسخ به قنبری با تاکید بر ویژگی های جنبش دانشجویی از قبیل آزادی خواهی، مبارزه با فساد و عدم تعلق خاطر به مادیات گفت: توجه گروه‌های سیاسی به این جنبش تعلق به امروز دیروز ندارد و همیشه بوده و طبیعتا گروه های سیاسی در پی یارگیری از بین دانشجویان بوده اند.

عضو شورای مركزی جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي افزود: اینکه جنبش های دانشجویی در مقطعی جلودار بودند به دلیل ضعف احزاب سیاسی بود لذا بنده با این دیدگاه که دانشجو باید در دوره تحصیل انقلابی و پس از آن عاقل باشد موافق نیستم و آن را مناسب شان دانشجویان و مدیران نمی دانم.

وی در ادامه تاكيد كرد: دانشجویان برخلاف ادعای آقای قنبری مانند سایر گروه‌ها و مردم در پی تحقق آرمان‌های انقلاب هستند و اصلاح‌طلب و اصولگرا بین ایشان جایی ندارد. اما عده‌ای محدود دانشگاه را به ستاد جنگ تبدیل کردند و با ایجاد انحراف در بدنه و مسیر جنبش دانشجویی، موجبات انقلاب فرهنگی را برای زدودن انحرافات جنبش دانشجویی فراهم کردند.

دكتر الياس نادران ادامه داد: در کنار آن حرکت انقلابی دانشجویان خط امام هم در راستای اهداف انقلاب منجر به تسخیر لانه جاسوسی شد و اسناد وابستگی جنبش‌های چپ به ظاهر انقلابی در این واقعه کشف شد.

وی افزود: بعد از جنگ نیز به فراخور موقعیت جامعه روحیه نقد و انتقاد در دانشگاه شکل گرفت ولی متاسفانه مسئولین اجرایی وقت با بستن محیط باعث انسداد فضای سیاسی دانشگاه شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سخنرانی رهبر انقلاب در سال ۷۲ در مذمت دستهای پنهانی که قصد زدودن سیاست از دانشگاه را داشتند گفت: کدام دستها می خواستند دانشجویان ما را غیرسیاسی کنند؟ همان هایی که آن روز انسداد سیاسی درست کردند امروز آزادی خواه شدند! و وقایع ۱۸ تیر ۷۸ را رقم زدند. لذا دانشگاه نباید عقبه سیاسی یک جریان بشود تا در مقابل نظام قرار بگیرد همانطور که در فتنه ۸۸ هم از این صف بندی ها استفاده کردند.

نادران با رد ادعای قنبری مبنی بر اصلاح طلب بودن جنبش دانشجویی گفت: جنبش دانشجویی با دفاع از انقلاب و نظام و بروز رفتارهای اصولگرایانه گواهی بر غیراصلاح‌طلب بودن این جنبش است. بنابراین آقای قنبری بر چه مبنایی این ادعا را مطرح می‌کنند؟ آیا نظرسنجی کرد‌ه‌اند؟

وی با رد اطلاق تعبیر اصلاح طلب و اصولگرا به معنای انتساب جنبش دانشجویی به احزاب گفت: محیط های دانشگاهی مدافع اصول انقلاب بوده اند. دانشجویان به دلیل قدرت تحلیل مدافع انقلاب بوده اند، همچنین بخاطر عدم وابستگی مالی به کسی یا جایی نقاد بوده اند و حرفشان را زده اند.


عضو هيات علمی دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران، تصريح كرد: بحث تفکیک جنبش‌ها به اصلاح‌طلب و اصو‌ل‌گرا را بايد با تفکیک دانشجویان به اصلاح‌طلب و اصول‌گرا از هم تمیز داد. اما در همه این سال‌ها همه سلیقه‌ها در جنبش دانشجویی فعال هستند حتی امروز ممكن است مارکسیست‌ها هم در دانشگاه فعالیت کنند ولی کسی آنها را به عنوان جنبش دانشجویی در ایران نمی‌شناسد چرا که به زباله دان تاریخ پیوسته‌اند.

قنبری فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به نادران با تاکید بر ادعاهای قبلی خود گفت: جنبش های اصولگرایی توان جذب دانشجویان را نداشته اند. لذا چند تشکل اصولگرا در دانشگاه تشکیل داده‌اید و نتوانسته‌اید افراد بسیاری را جذب کنید. لذا در طول فعالیت‌تان با بالا بردن هزینه فعالیت اصلاح طلبان باعث ضعف این جنبش شدید.

وی در پاسخ به چرایی سوءاستفاده احزاب اصلاحطلب از جنبش دانشجويی توضیح داد: به دلیل عدم تعریف صحیح حزب در کشور، نتوانسته‌ایم کانونی برای تجمع همفکران سیاسی ایجاد کنیم و این باعث شده تا جریان‌ها هنوز در مسجد و دانشگاه تجمع کنند.

نادران در پاسخ به ادعاهای قنبری گفت: اگر دایره اصلاح‌طلب را چنان وسیع بگیریم که همه را شامل شود آن وقت اصولگرایان هم در کنار امثال سحرخیز و مهاجرانی که جزو اصلاح طلبان بوده‌اند قرار خواهیم گرفت!

وی افزود: باید مرزبندی‌ها مشخص شود و برانداز و اصلاح طلب از هم تفکیک شوند و اصلاح طلبان این مرزبندی ها را تعریف نکرده اند. اگر کسی قصد داشته باشد تا دانشگاه را به کانون تجمع حرکت های براندازانه تبدیل کند طبیعتا در هر حکومتی با آن برخورد خواهد شد اما در دانشگاه هم قبلا و هم امروز دانشجویان مدافع انقلاب بوده‌اند.

نماينده مردم تهران در ادامه با اشاره به انسداد سیاسی دوران هاشمی خاطر نشان کرد: انسداد سیاسی زمان آقای هاشمی باعث شد تا در دوران آقای خاتمی اتفاقات دیگری رقم بخورد.

قنبری در میانه صحبت نادران گفت: احمدی نژاد نیز مانند دوران هاشمی انسداد سیاسی را بر دانشگاه حاکم کرد و در دوره وی انجمن اسلامی تعطیل شد.

البته وی در ادامه در برابر سوال نادران مبنی بر توضیح اینکه چه کسی مانع فعالیت انجمن اسلامی و تعطیلی آن شد طفره رفت.
نماینده مردم تهران، در پايان در پاسخ به انتقاد قنبری گفت: وقتی دانشجویان شما در ۱۶ آذر با توهین به اصول انقلاب و پاره کردن عکس امام (ره) مراسم را منحرف کردند جلوی این رفتار از سوي شما و دوستانتان گرفته نشد؛ چرا که جنبش اصلاح طلبی مرزبندی خود را با کسانی که پشت ایشان سنگر گرفته بودند، مشخص نکرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اصلاحات دایرش تو خالی شده بعد سال 88
مرگ بر اصلاحاتي كه قرار است انقلاب را دگرگون كند
اصلاحات خوبه برای هر چیزی اما نه سرنگونی که مد نظر اصلاحات است
اصلا یک سوال مهم و کلیدی (به نظر من):
هیچ کدام از اصولگراها که منکر اصلاح کردن ضعفها و برطرف کردن کاستیها نیستند. یعنی اصول نظام و انقلاب را قبول دارند و به دنبال اصلاح هستند خوب حالا اصلاح طلبی یعنی چی؟
اگر به معنی پایبندی به اصول نظام و اصلاح ضعفهاست که همان اصولگرایی است و اگر به معنی اصلاح ساختار نظام و تغییر اصول است که میشود تفکر براندازی؟!!!
پس چرااینهمه ازش ترس دارید؟
چراغعلی
خب داداش ترس هم داره از شکم این اصلاحات خاتمی و موسوی و کروبی و..... و سحر خیز ومهاجرانی و فاطمه حقیقت جو و... و موسوی خوئنی ها و عباس عبدی و سیعیدحجاریان و علی شکوری رادو عبدالله نوزی و.. آهنگ فریبا داوودی و و سیاوش شجریان و گوگوش و جمیله و مرضیه و 400 تا 500 آدم های ضایع دیگه از توش در آمد
Iran, Islamic Republic of
اینکه احتیاجی به تصریح ندارد به عیان سال 88 طیف وسیع اصلاح طلبان را از بدنه دولت اصلاحات گرفته تا اپوزیسون، بهایی ها و منافقان و سلطنت طلبان و ضد انقلابها و تروریستهایی مثل عبدالمالک و... را دیدیم!
همه زیر یک چتر جمع شده بودند!
موسى حامد
مهاجرانى كه اصولا كارگزارانى و وابسته به طيف هاشمى بوده، چه ربطى به اصلاحات و تندروهاى ان مثل سحرخيز داره؟ ....
چراغعلی
اصلاح طلبان بیش از 5421645 بار گفته اند که رفسنجانی پدر معنوی مان است خود خاتمی خائن جاسوس وطن فروش دین فروش بیش از1462 بار گفته که رفسنجانی رئیس است
ناآشنا
حامد جان ! همه اینها سرشون تو یه آخوره !!!
سیاوش
Iran, Islamic Republic of
جناب نادران خسته نباشید کمی تند میروید
ایشون تند می رن یا اصلاح طلبان؟
Iran, Islamic Republic of
درباره تند و کند آن حقیقتاً نمیدانم ولی فکر کنم بهتر است انسان صادقانه حرف بزند (مصلحت اندیشی حزبی و سیاسی نکند)، هم در آینه تاریخ نام نیکی از وی خواهد ماند، هم مهمتر از آن در پیشگاه خدا روسیاه نخواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
بنده دائماً فکر میکنم چطور کار اصلاح طلبان به ابنجا رسید (بالأخره یک دوره ای ضد امپریالیسم بودند، الآن تو بغل آمریکان!!). فکر میکنم یک مشکل این عزیزان نگاه دائم به خارج از مرزهای فکری ما (تمدن، فرهنگ و دین خودمان) برای الگوگیری و مدل توسعه ای است؛ مثلاً! مثلاً برای ضدیت با آمریکا از ادبیات سوسیالیست (تروتسکیست، لنینیست، مائوئیست، دیگرانی که نمیشناسم) رفتند. وقتی شوروی فروپاشید به جای اینکه «فزادتهم ایمانا» متأسفانه دچار خوف و رعب شدند و فرضیه پایان تاریخ فوکویاما را پذیرفتند و دویدند طرف غرب. برای اچرای نسخه صندوق بین المللی پول الحاقات فرهنگی آن را نیز شروع پیاده سازی کردند و وقتی با مقاومت فرهنگی جامعه مواحه شدند به جای عبرت گرفتن از وضعیت جوامع غربی روند سکولاریزه کردن جامعه را در دستور کار قرار دادند.
این برادران و خواهران اصلاح طلب متأسفانه 300-400 سال از وقایع جهان عقبند و خودباوری خیلی ناچیزی دارند (نگفتم ایمان ضعیف چون اکثریت ایمان ضعیفی داریم متأسفانه ولی ایمان ضعیفی هم دارند) پس فکر میکنند ما مجبوریم طابق النعل بالنعل همان مسیری را برویم که اروپا رفته.
یکی نیست بگوید حالا اروپا چه تحفه ای هست؟ جنگهای مذهبی بین پروتستانها و کاتولیکها، استعمار و برده داری، دو جنگ جهانی، فروپاشی اخلاقی و الآن هم قیمومیت آمریکا. این افتخار دارد؟
بعضی آقایان اصلاحات (منجمله آقای حجاریان) اصرار دارد ما این مسیر را برویم که آخرش انشاءلله به این بدبختیها بیافتیم!! ولله داشته هایی داریم که خودمان قدرش را نمیداتیم! بیدار شویم آقایان و خانمها!
چراغعلی
جناب سیاوش به جاش شما خیلی شل میروید
چراغعلی
ناشناس جان ساده لوحانه فکر میکنی این بعضی از اصلاح طلبان نگاهشان به غرب و شرق نیست بلکه مشکل اینه که یهودی ها صهیونیست با ماسک مسلمانی خیلی هم داغ و انقلابی در تشکیلات اصلاح طلبان نفوذ کردن که نمونه اش همان شخصی که در داگاهش گفت دو تفر از شخصیت ها اشتباه کردند یکی هیتلر که با یهود در افتاد و یکن هم امام خمینی در صورتیکه امام با یهود در نیفتاد بلکه با یک مشت لات و چاقو کش و ادم کش که با سرمایه صهیونست ها و کمک سیاسی انگلیس وآمریکای نژاد پرست که فلسطین را غصب کردند در آفتاد
مجید مجد
United States
با احترام ما سالهاست که در دایره ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع از ان دائم فریاد می زنیم که جریان اصلاحات جریانی است که تاکنون هیچیک از سران مدعی اصلاح طلبی برای ان تعریفی با حدود و ثغور مشخص ارائه نداده اند تا بتوانند در مواقع و بزنگاههای سیاسی از ارای ایشان است استفاده های کافی را ببرند در نتیجه وقتی امروز ساختار اصلاحات را مورد بررسی قرار می دهیم از چنان پاردوکسیکال های شدیدی در بین ایشان مشاهده می کنیم که گاهی از اوقات بر اطلاعات و اخبار متقن و محکم سیاسی در دسترس خوردمان شک می کنیم که در هیچ یک از ساختارهای سیاسی دنیا از چنین تضادهای شدیدی در بین ایشان وجود ندارد و طنز تلخ این امر در این است که این جماعت علیرغم اینهمه تضادهای فکری و ایدئولوژیک در برخی از مسائل می توانند به یک زبان مشترک برسند و شاید که نه بلکه قطعا اینان مشمول ان سخن مولا امیر المومنین هستند که در گله از یاران خویش می فرمودند : که چرا شما در راه حق خود متفرقید و یاران معاویه در راه باطل خود وحدت و انسجام دارند . البته این جماعت که در بین انان می توان از سیاسیون دارای وزارت در جمهوری اسلامی مانند مهاجرانی تا پاسداران فراری مانند اکبر گنجی و برادران شاهد و نیروهای اطلاعاتی و دانشجویان خط امامی تواب از عملکرد خود در گذشته ای نه چندان دور را دید، تارقاصه ها و خواننده های زمان طاغوت و کسانی که برای شهرت در سیاست و کسب نان و ابی مانند عیسی سحر خیز به امام خمینی و شخصیت وی حمله ور شدن را برای خود افتخاری قلمداد می کنند ،نمی توانند مانند یاران معاویه در رهبری به وحدت برسند و همین خصیصه است که باعث می شود تا در بین ایشان انواع " بنیاد و ندا و باران و قس علیهذا رشد کند و هر از چند گاهی اعلام موجودیت کنند و یا مانند اقای محمد هاشمی با درک درست عاقبت کارگزاران ضمن برائت از ایشان خود را از این حزب کنار بکشند / امروز بسیاری از اصلاح طلبان بیش از انکه دعوای سیاست واشته باشند دعوای نان دارند و دائم به دولت یازدهم خط و نشان می کشند که سهم ما چه شد و فلان و بهمان شد / دایره اصلاحات را وسیع نگرفتند وسیع بود از اول هم وسیع بود مگر ترکیب یاران خاتمی در روزنامه کیهان و ان مقاله در باره ولایت فقیه وی را از یاد برده ایم که چیزی نمانده بود طومار حیات سیاسی وی را در همان دوره درهم بپیچاند که با سرعت اصلاحیه انرا انجام داده و از یک سرانجام نامیمون گریختند و اگر این روند را بگیرید سودای سکولاریسم در افکار و عملکرد اصلاح طلبان چه در زمانی که در مجلس بودند و چه در دوران اصلاحات و بعد از انرا خواهید دید . همه ما و انقلاب ما انقلاب اصلاحات بود اما نه با تعریفی که اصلاح طلبان امروز و دیروز از ان داشته و دارند .
لازم به ذکر است که این نظر بنده ادامه دارد تا ساعتی دیگر به جهان نیوز ارسال می شود....
مجید مجد دانشجوی دکترای اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا
صفر سوخته سرائی اصل
بنده به سهم خودم از تحلیل به جا و زیبای دکتر مجید مجد تشکر می کنم و همچنین از نظرات اکثر مخاطبان جهان نیوز که همواره در فضای علمی و به دور از هیاهو وجنجال و خدایی نکرده خارج از ادب نظر می دهند.
مخاطب اصولگرا و قدیمی جهان نیوز
من به عنوان یک اصولگرای معتدل از اتحاد اصلاح طلبان خوشم میاد که کلا حتی به خاطر یه قضیه خاص هم برای هم نوشابه باز می کنن ولی اصولگرایان متاسفانه اینگونه نیستند.انتخابات 92 نمونه بارز این آمر است که یک اتحاد و همدلی می توانست آنها را پیروز کند که به نظر من در این زمینه اعضاء محترم جبهه پایداری می توانستند به این اتحاد کمک کنند که این کار را نکردند و اکنون هم نمی کنند امیدوارم در آینده این جبهه پایداری با دوری از تندروی به وحدت اصولگرایان کمک کند.
از سایت جهان نیوز هم که همواره از وحدت حمایت کرده و از تندروی دوری تشکر می کنم.
در پناه حق
عزیزم علت همراهی نکردن جبهه پایداری الان روشنتر شده و به گمانم در آینده نیز واضحتر خواهد شد. خیلیها به نام اصولگرا شناخته میشوند اما کدام اصول؟
اگر کمی به افراد و رفتارشان دقت کنید حتما خواهید دید که بسیاری از کسانی که اصولگرا شناخته میشدند الان چه مواضع و چه رفتاری دارند.
خصوصا نسبت به ولی فقیه که از مهمترین مسائل شیعه در عصر غیبت و تنها راه رساندن دست شیعیان به دست ولیعصر است
Iran, Islamic Republic of
آقا این اتهام خیلی سنگینی هست! ...
ساسان
احسنت براستادومرادم مجیدمجد
صابر
اگرچه به مجیدمجدحسودیم میشه ولی به او... میگویم مرحبامجیدمجد
امان از طاغوت
United Kingdom
شما اگر بخوای در تحلیل های سیاسی برای اتفاقات و پدیده ها این طور عمل کنی کسی به ت دکترا نمیده رفیق. در خوندن مطلب طولانیت بارها احساس کردم پای منبر نشسته م!
حسودهرگزنیاسود
اصلاح طلبی یعنی حرکت در مسیر تحقق آرمان های انقلاب ; استقلال, آزادی, عدالت اجتماعی, اخلاق و پیشرفت...! اصلاح طلبی یعنی تلاش برای اجرای کامل قانون اساسی ونهادینه شدن دموکراسی در کشور...
اميري
من متعجبم اين حضرت چرا در كاليفرنياي شيطان بزرگ درحال تحصيل تشريف دارند مگر ام القراي تشيع و سرزمين اسلام با دانشمندان اقتصادي مثل جناب نادران چه كم دارد كه ايشان بلاد كفر و پناهگاه ضد انقلاب را براي تحصيل انتخاب كرده اند؟؟ لطفا منعكس نماييد
صادق
جناب مجید مجد تحلیلی بسیار منطقی و بدون حب و بغض و مطابق به واقعیات امروز و دیروز به اصطلاح اصلاح طلبان است
همایون
آقای مجد راستش دلم نمیخواست مطلب شما را تآیید کنم ولی متاسفانه همیجوری است که شما تحلیل کردید
مجید مجد
United States
در ادامه عرایضم به چند نکته اشاره می کنم :
الف : یکی از سران فتنه در زمان انتخابات گفته بود که قلب هر ایرانی ستاد من است در جواب این امر باید از ایشان پرسید که : ایا قلب امثال مهاجرانی و گوگوش رقاصه خواننده که در اینجا به ادامه شغل شریف ! خود و البته با یک وظیفه جدید که قلب ایشان که ستاد ان فرد است انرا برایش تعریف کرده است و ان حمایت از براندازی فتنه گران که در فتنه 88 با رضا نیم پهلوی که او هم در اینجا مهمان امریکا ست می باشد ستاد شماست ایا مهاجرانی و ان خانم نماینده که بعد از فرار از ایران کشف حجاب کرد و قس علیهذا ستاد ان فرد است وهمه اینان در دایره اصلاح طلبی قرار داده شده اند که نشات گرفته از عدم تعریف اصلاح طلبی از سوی اقایان است .
ب : در باره جنبش دانشجویی در ایران نیز باید گفت که همیشه احزاب و جریانات سیاسی علیرغم رشد سیاسی زیادی که در میان دانشجویان بعد از انقلاب اسلامی بوجود امده است به دانشجویان بعنوان یکی از ابزارهای همان استرتژی فشار از پایین و چانه زنی از بالا به ان توجه کرده اند و نه چیز دیگر مگر منوچهر محمدی و فلان و فلان کس که اسمش را نمی بریم و در جریانات 88 با لباس زنانه عکسش در دنیا چاپ شد و ماهم دیدیم و دهها نفر دیگر عاملان اجرای سیاست و سوء استفاده از قشر فرهیخته دانشجویی نبودند و ایا اپیشنهاد ایجاد کرسی های ازاد اندیش در دانشگاهها از سوی رهبری انقلاب اسلامی ناظر به بصیرت افزایی و جلوگیری از تکرار سوء استفاده جریانات سیاسی از دانشجویان نبوده و نیست ؟
در هر صورت اصلاح طلبان باید برای حضور در ساختار سیاسی ایران مرزها و خطوط تعریف شده ای از خود را ارائه نمایند تا تکلیف همگان در برخورد با افراد رادیکال و برانداز مشخص گردد در غیر اینصورت روش و استراتژی با هیچ کس و با همه کس اقایان همانی خواهد شد که ایشان امروز دچار ان هستند و نظام را هم مجبور می کند تا در واگذاری مسئولیت ها و مناصب دولتی از راس تا ذیل شرط برائت از فتنه گران را خط قرمزی در نظر بگیرد که همگان باید در همان اغاز کاز این برائت نامه را در مجلس بر زبان اورند و تکلیف خود و دیگران را مشخص سازند . با تشکر
مجید مجد دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا
احسنت
اصغر جوانراد
درود بر مخاطب متفکر جهان نیوز دکتر مجید مجد افتخار اصولگرایان
از جهان نیوز خواهش می کنم این نظرم رو منتشر کنه تا آقا مجید هم ببینه که ما طرفدارشیم.
ببخشید اشتباه منفی زدم ، مثبت هزارتا
Iran, Islamic Republic of
آقا مجید ما توی همین ایران خودمون در چند دانشگاه رشته اقتصاد داریم، میشه بگید شما در این کشور یانگی‌های جنایتکار و مظهر فساد و فحشا چه کار می‌کنید؟
مجید مجد
United States
با سلام و احترام خدمت این دوست عزیز و همه کسانی ممکن است این سئوال که چرا بنده در آمریکا تحصیل می کنم در فکرشان شکل گرفته باشد مطالبی را به عرض شما میرسانم اگر چه چندین بار توضیح داده ام :
الف : ما خود را سربازان انقلاب اسلامی در خاکریز دشمن می دانیم و بنده و بسیاری از دوستانم اعتقاد راسخ داریم که بودن ما در کشور ظالمی مانند آمریکا و کسب علوم روز دنیا در آینده کشور مفید خواهد بود .
ب : امروز هزاران نفر از جوانان این مرز و بوم در خارج از کشور و با بورسیه های دولت جمهوری اسلامی مشغول تحصیل هستند بنده هم هم یکی از این جوانان هستم و البته با یک فرق بزرگ و ان اینکه بر خلاف بسیاری از این افراد که یا در کشور مقصد ماندند و پناهنده شدند و یا بازگشتند و تیغ به روی نظام ولایی جمهوری اسلامی کشیدند و در فتنه 88 نیز همراه با اراذل و اوباش سیاسی و خیابانی قصد قطع رگ های حیاتی انقلاب اسلامی را داشتند ما کسانی هستیم که نمک و نان ملت شریف ایران و انقلاب شکوهمند اسلامی را خورده و خود را مدیون ان می دانیم و این اعتقاد و مطالبی که می نویسیم تنها قسمت بسیار بسیار کوچکی از ان دین و وظیفه ماست که در هر زمان و مکانی انرا انجام داده و بر ان افتخار می کنیم و انشاءالله بعد از اتمام تحصیل و تحقیق عمری باقی باشد به وطن بازمی گردم.
ج : دوستان عزیز اگر فرض محال تحقیق و درس خواندن در خارج از کشور ایراد باشد و این ایراد بر ما وارد باشد پس بر وزیر خارجه کشورمان که تمام عمر خود را از نوجوانی تا میان سالی و بیشتر در امریکا گذرانیده و بقول روزنامه کیهان حتی سربازی خود را هم در امریکا و وزارت امور خارجه گذرانیده ! است این اشکال وارد قطعی و تمام است و نباید در این مسئولیت ها بکار گرفته می شدند
د : امریکا و غرب خیلی چیزها دارد که کشور ما باید ان را بدست اورد دستاوردهای بشری حد و مرز ندارد و متعلق به ملت خاصی نیست اگر اینطور که شما می گویید ما باید تمام مرزها را بسته و دیوار اهنین دور کشور خود بکشیم پس چرا از تلویزیون و برق و دیگر اثار غربی و امریکایی مانند همان برق که یک امریکایی انرا کشف و کرده و بدست اورد ه را استفاده می کنید همین جریان در باره ما صدق می کند همان طور که کشفیات ما مربوط به جامعه بشری است و حد و مرزی ندارد کارها و روشهای علمی و دستاوردهای فنی انان نیز فقط مال انان نیست /امروز بستر بسیاری از سلاح های ما غربی و امریکایی است که اخرین ان پهپاد rq 70 بوده است پس چرا از ان استفاده می کنید ؟ امید ما این است که در چشم انداز اینده ایی نه چندان و در راستای سند چشم انداز توسعه کشور شاهد شکوفایی هرچه بیشتر تمدن اسلامی مورد نظر رهبر انقلاب اسلامی باشیم و در ان صورت هم ایرادی در بهره برداری از فنون غربی در کشور وجود ندارد که تمدن و فن و تکنولوژی ترتوش یافته از ذهن یک انسان حال امریکایی باشد یا فرانسوی و یا حتی ایرانی حد ومرزی ندارد که محدودش بتوان کرد فقط باید انرا مطابق با فرهنگ و ارزش های انقلاب اسلامی بومی سازی کنیم و مسائل خاض و ضد فرهنگی انرا حذف کنیم.
ر : متاسفانه ذهنیت غلطی در افکار ما نقش بسته است که تا می گویند امریکا مسائل غیر اخلاقی و جنسی ان که در کشور ما هم وجود دارد در اذهان متبادر می گردد در حالی که باید بدانیم این مواترد هم در امریکا وجود دارد و هم حرکتی سیاسی است که از سوی دولتمردان و نیروهای امنیتی - سیاسی امریکا برای اغفال ملت ها بر روی ان کار می کنند وگرنه امروز در اینجا : پزشکان متخصص ایرانی و مهندسان و بسیاری از ایرانیان را داریم که بعضا رگ حیات علمی امریکا را در اختیار دارند / مسئول مرکز بررسی های سازمان فضایی امریکا ( نا سا ) در امور خارج از کهکشان راه شیری یک ایرانی است و قس علیهذا / پس دوست عزیز بدانید که اگر ان پادزهر انقلاب اسلامی یعنی ولایتمداری را اگر در روح و جانتان در خانواده و جامعه مومن و متدین ایرانی تزریق کرده باشند در امریکا یا هر جای دنیا هم که باشید در امنیت بسر می برید در غیر این صورت در هر جا که باشید منحرف خواهید شد مگر در ایران بعد از فتنه 88 در میان محکومان فتنه از خانواده های شاهد و رزمنده و سوابق مبارزاتی قبل از انقلاب و ... نداشتید ایشان که در ایران بودند پس دلیل این انحراف چیست ؟ پاسخ این سئوال و دیگر موارد را بر عهده خود خواننده محترم می گذارم .
در پایان تاکید می کنم که بعد از اتمام تحصیل و تحقیقات حتما به منظور خدمت به کشورم به وطن بازمی گردم.موفق باشید
مجید مجد دانشجوی دکتری اقتصاد از دانشگاه برکلی کالیفرنیا
خوب است مثل برنامه نود نظر خواهی از شنوندگان در باره طرفهای مناظره صورت گیرد
جالبه که در این نوع برنامه های صدا و سیما از افرادی اسم برده میشود و انگهایی به آنها زده میشود در حالیکه از خودشان نه دعوت میشود و یا حتی تلفنی نه محاکمه !!!!!!
امان از طاغوت
United Kingdom
چون اصولگراها ادعا دارند پیرو علی هستند و برخلاف اصلاح طلبان که همه قشری توشون هست، اینها خالص هستند در نتیجه تمام اصولگرایی ما رو به این وضع اسفناک امروزی رسوند ولی قسمتی از اصلاحطلبی!
متأسفم برأي اقاي دكتر نادران كه با أفراد ...یی مثل قنبري .... مناظره مي كند
نه اصلاح طلب و نه اصولگراش هیچکدوم خیری برای این ملت نداشته اند
کریم شیره ای
اق کریم و عیال آق کریم ننه شاه غلام و بنده ژاده شاه غلام اشلاح طلب هشتیم وبه اشلاح طلب بودن خود افتخار شوهر کرد میکنیم
آقای نادران میگویند در دولت نهم و دهم همه تشکل ها آزادانه فعالیت داشتند ما که از پشت کوه نیومدیم کل این دوره دانشگاه بودیم هرکی با خودشون نبود حذف و قلع و قم کردند...
حسین صدر
آفرین بر مجیدمجد ازآمریکا که دنبال میکنه مباحث سیاسی کشور را
ان شاالله بیاد ایران و برای مملکت خدمت کنه