جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱۶
متن و حاشیه روز دانشجو؛

ایجاد فضای «تک‌صدایی» و ادعای استقبال از «نقد»/ وقتی ۱۶ آذر «قلب ماهیت»‌ می‌شود

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب: 395620
فضای تک‌‌صدایی در مراسم ۱۶ آذر امسال به قدری عیان بود که به جرأت می‌توان گفت این شیوه برخورد در طی سالیان گذشته و حتی در دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد نیز سابقه نداشت.
ایجاد فضای «تک‌صدایی» و ادعای استقبال از «نقد»/ وقتی ۱۶ آذر «قلب ماهیت»‌ می‌شود
به گزارش جهان، ۱۶ آذر روزی که به نام دانشجو نامگذاری شده است امسال با حال و هوایی برگزار شد که کمتر بوی دانشجویی داشت، برگزاری مراسم یکسویه حزبی، برقراری فضای امنیتی، لغو سخنرانی افراد ارزشی و سردادن شعارهایی در حمایت از فتنه‌گران در ۱۶ آذر امسال در دانشگاه‌ها حاکی از این بود روزی که به نام دانشجویان است، امسال به کام دیگران شد.

* ۱۶ آذر امسال را روز دولت بنامیم نه روز دانشجو


برقراری فضای امنیتی در دانشگاه‌ها در روز دانشجو به اندازه‌ای بود که محمد ودود حیدری رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه ۱۶ آذر امسال را باید روز دولت بنامیم نه روز دانشجو، گفت: با نگاه امنیتی دولت، سخنرانی افراد ارزشی و منتقدان حذف و به جای آنها منسوبان فتنه مجوز سخنرانی دریافت کردند.

حیدری دو ویژگی استکبار‌ستیزی و دانشجو بودن را از ویژگی‌های روز دانشجو برشمرد و گفت: ۱۶ آذر روزی است که باید دانشجویان صحبت کنند و در مورد آرمان‌گرایی‌شان سخن بگویند، اما امسال اینگونه نبود.

رئیس سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه رئیس‌جمهور که می‌خواهد یک روز در سال در دانشگاه حضور یابد حال آن را تبدیل به صحبت یکطرفه کرده است، ابراز امیدواری کرد که در طول سال شاهد شنیدن سخنان دانشجویان با رئیس‌جمهور باشیم.

* پرداختن به ویژگی‌های روز دانشجو در حاشیه‌ها گم شد


با اینکه دانشجو بودن و استکبارستیزی از ویژگی‌های روز دانشجو است امسال هر دوی این ویژگی‌ها در حاشیه‌های این روز کمرنگ یا حتی بی رنگ شد و نکاتی در مراسم ۱۶ آذر مشاهده شد که واکنش دانشگاهیان را هم به همراه داشت.

در روزی که سخنرانی شخصیت‌ها و اساتید ارزشی و دغدغه‌مند نظام در دانشگاه‌ها لغو شد و دعوت از تشکل‌های دانشجویی نیز دست‌چین شده بود، کوچکترین سخنی از استکبارستیزی در برنامه‌های دانشگاه‌ها مطرح نشد و حتی دولت در پی توجیه مذاکرات خود با آمریکا بود.

در مراسم روز دانشجو حتی هیچ خبری و هیچ اشاره‌ای به سه شهید دانشجوی ۱۶آذر و شهدای دیگر دانشجو نشد.

با اینکه ۱۶ آذر روز دانشجو است برنامه‌ای کاملا دولتی برگزار شد که مدعوین دست‌چین شده بودند و بدنه دانشجویی امکان حضور در این مراسم را نداشت این در حالی است که در برنامه رؤسای جمهور گذشته دانشجویان اجازه حضور داشتند.

سهم تشکل‌های سیاسی در این روز نادیده گرفته شده بود در حالی که این روز یک روز سیاسی است و جلوه بیشتر آن باید فعالیت تشکل‌ها باشد.

شعارهای ساختارشکن و غیرقانونی در مراسم اصلی این روز و عدم واکنش مسئولین مربوطه و خصوصا ریاست محترم جمهور به این شعارها از نکات قابل تامل مراسم این روز بود.

* بستن دهان آزاداندیشان با لغو سخنرانی‌ها


برای پی بردن به چگونه برگزار شدن برنامه‌های ۱۶ آذر سال ۹۳ در دانشگاه‌های کشور کافی است نگاهی به عناوین اخبار این روز بیندازیم.

لغو سخنرانی حسین شریعتمداری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سخنرانی میرتاج‌الدینی در دانشگاه تبریز نیز لغو شد

لغو سخنرانی رسایی در دانشگاه صنعتی قم

سخنرانی نبویان در دانشگاه آزاد اراک لغو شد

سخنرانی همسر شهید علیمحمدی در دانشگاه هنر اسلامی تبریز هم لغو شد

لغو سخنرانی خواجه سروی در دانشگاه‌های فردوسی مشهد و صنعتی ارومیه هم لغو شد

سخنرانی پیمان فضلی‌نژاد در دانشگاه اصفهان لغو شد

این‌ها عناوین خبری روزی است که به نام دانشجو نامگذاری شده است و در همین روز سخنرانی دانشگاهیان در دانشگاه‌ها به دلیل اینکه سخنرانان منتقد دولت هستند لغو می‌شود.

درحالی که از مدت‌ها قبل اعلام شده بود حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان به دعوت بسیج دانشجویی و به مناسبت ۱۶ آذر در این دانشگاه مراسم سخنرانی و پرسش و پاسخ خواهد داشت، مسئولان دانشگاه امیرکبیر با وجود دعوت قبلی و اصرار بسیج دانشجویی این دانشگاه، با حضور شریعتمداری در این دانشگاه مخالفت کرده و سخنرانی وی را لغو شده اعلام کردند.

در حالی که فائزه هاشمی در دانشگاه سخنرانی می‌کند، سخنرانی منصوره کرمی همسر شهید علی محمدی در آستانه ۱۶ آذر و روز دانشجو در دانشگاه هنر اسلامی تبریز لغو شده و مسعود پزشکیان نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی جایگزین وی در این مراسم شد.

در اقدامی عجیب از سوی مسئولان مراسم سخنرانی سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه آزاد اراک لغو شد در حالی که از حدود یک ماه قبل اطلاع‌رسانی شده بود و برگزار کننده این برنامه بسیج دانشجویی بود.

جالب اینجاست که روابط عمومی دانشگاه آزاد اراک ادعا کرد نبویان به دلیل سفر به کربلا نتوانسته در مراسم شرکت کند اما نبویان با تکذیب ادعای روابط عمومی دانشگاه آزاد اراک گفت: بنده به خاطر سفر به اراک و سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اراک به مجلس نرفتم و در حال حرکت به این شهر بودم که به من خبر دادند سخنرانی من را لغو کرده‌اند. آنگونه که من فهمیدم به خاطر فشار مسئولان بالاتر سخنرانی اینجانب لغو شده است.

وی با انتقاد شدید از شیوه برخورد با منتقدان در دولت تصریح کرد: چرا انقلابیون و دغدغه‌مندان نظام حق ندارند در دانشگاه‌های دولتی و آزاد صحبت کنند. دولت اگر فردی ذره‌ای انتقاد داشته باشد را برنمی‌تابد. بر خلاف ادعای آقایان بنده کربلا نرفته‌ام و الان در ایران هستم.

این اقدام در حالی است که بسیاری از محکومان و عناصر دخیل در فتنه به مناسبت ۱۶ آذر در دانشگاه‌های مختلف تهران و شهرستان‌ها به سخنرانی پرداختند.

حاشیه‌های دیگر مراسم این روز مانند بازداشت خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ها، حمایت از سران فتنه، درگیری‌ با دانشجویان منتقد هم به جای خود، ولی لغو سخنرانی منتقدان دولت درست در روزی که رئیس جمهور از دانشگاهیان می‌خواهد که دولت را نقد کنند تعجب‌آور است که البته این مساله هم با واکنش جامعه دانشگاهی، فعالان سیاسی اصولگرا و حتی اصالاح‌طلب همراه شد.

* کواکبیان: لغو سخنرانی شریعتمداری درست نبود


مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «دانشگاه زنده است» در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به لغو سخنرانی شریعتمداری و همچنین سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در حضور رئیس‌جمهور گفت: لغو سخنرانی شریعتمداری کار درستی نبود بالاخره منتقد است و باید صحبت کند. اشکالاتی هم که تشکل‌های دانشجویی به رئیس‌جمهور می‌گیرند را وارد می‌دانم. چه اشکالی داشت که آنها سؤالات و نظرات خود را در حضور آقای روحانی مطرح کنند البته باید این مراسم منظم برگزار شود.

* خواجه‌سروی: به منتقدان معتدل هم اجازه صحبت نمی‌دهند


غلامرضا خواجه سروی معاون فرهنگی وزیر علوم دولت دهم نیز در واکنش به لغو پی در پی سخنرانی‌های منتقدان دولت و اجازه سخنرانی به عوامل فتنه ۸۸ گفت: نحوه برخورد دولت با افرادی که در دولت یازدهم سمتی ندارند و طبق برداشت دولت منتقد هستند، نوید بازگشت فضای خشن، تک صدایی و سنگین به دانشگاه‌ها می‌دهد. در حال حاضر به هیچ منتقدی حتی منتقدان معتدل نیز اجازه صحبت داده نمی‌شود چه برسد به اینکه مخالف باشند.

معاون فرهنگی وزیر علوم دولت دهم، اینگونه رفتارها را بر خلاف خواسته جمهوری اسلامی دانست و گفت: طرفداران دولت یا اصلاح‌طلبان با این روندی که ما مشاهده می‌کنیم در پیش گرفته‌اند، در آینده به هیچکس اجازه صحبت نمی‌دهند.

خواجه سروی با بیان اینکه دانشگاه‌ها با این روند قطعا تبدیل به جولانگاه یک جناح خاص آن هم از نوع افراطی خواهند شد، گفت: در دوم خرداد نیز شاهد چنین جریانی بودیم. این وضعیت آینده خوبی در پی نخواهد داشت. امیدواریم چاره‌اندیشی شود و فضای تضارب آراء همچنان در دانشگاه وجود داشته باشد و دانشگاه بتواند از این فضا بهره‌برداری کند.

* فتوتی: لغو سخنرانی نیروهای انقلابی ۱۶ آذر را تبدیل به جولانگاه حامیان فتنه کرد


امیر فتوتی دبیر تشکیلات اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به نقدهای بسیار به روند برگزاری مراسم روز دانشجو، گفت: متاسفانه در روز دانشجو، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نتوانستند نظرات خود را در مراسمی که رئیس جمهور در آن حضور داشت، مطرح کنند. آقای روحانی در غیاب تشکل‌های ارزشی و انقلابی مباحثی را مطرح کردند که به هیچ وجه برازنده رئیس جمهور یک کشور اسلامی نیست.

فتوتی با ابراز تاسف از اینکه در روز ۱۶ آذر شاهد لغو سخنرانی بسیاری از نیروهای دلسوز انقلاب بودیم، گفت: البته از طرفی برخی‌ها به راحتی وارد دانشگاه شدند و سخنانی در حمایت از فتنه و فتنه‌گران گفتند. فتنه‌گران در روز ۱۶ آذر با توجه به بن‌بستی که برای نیروهای انقلابی ایجاد شده بود فرصت عرض‌اندام پیدا کردند.

* سلیمی: برخی مدعیان «آزادی بیان» اجازه طرح نظرات مخالف را نمی‌دهند


لغو سخنرانی افراد ارزشی در روز ۱۶ آذر واکنش نمایندگان مجلس را هم در پی داشت به طوری که حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز با اشاره به لغو سخنرانی‌ حسین شریعتمداری در روز ۱۶ آذر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، گفت: برخی افراد شعارهای فریبنده و زیبا می‌دهند، اما به هیچ وجه به آن پایبند نیستند.

سلیمی با اشاره به شعار این افراد مبنی بر اینکه «ما اهل گفت‌وگو هستیم»‌ بیان داشت: این افراد حتی با آن طرف آبی‌ها هم گفت‌وگو می‌کنند اما حاضر به گفت‌وگوی علمی با مخالفان داخلی خود نیستند ولی این افراد همانند آنهایی که سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر را لغو کردند آزادی را بهانه‌ای برای آشوب دانسته و دانستن را فرصتی برای دیکته کردن حرف‌های خود تلقی می‌کنند.

وی با توصیه به لغوکنندگان برنامه سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر به در نظر گرفتن شعور ملت، افزود: کسانی که سخنرانی‌ها را دچار بلوا کرده و اجازه طرح مواضع طرف مقابل را نمی‌دهند همان‌هایی هستند که ۱۶ آذر را که ماهیت ضداستکباری داشته و روز مفتضح شدن نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکاست را قلب ماهیت می‌کنند.

* ناصری: نباید ما شاهد جلوگیری و ممانعت دانشگاه از سخنرانی شخصیت‌های انقلابی باشیم

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناصری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لغو سخنرانی حسین شریعتمداری در دانشگاه امیرکبیر از سوی مسئولان این دانشگاه، گفت: دانشگاه‌ها باید از آزادی لازم برخوردار باشند. فضای دانشگاه‌ها نباید به گونه‌ای باشد که از سخنرانی شخصیت‌های انقلابی چون حسین شریعتمداری که دارای دیدگاه‌ها و نظرات در راستای نظام و انقلاب دارند ممانعت به عمل آید.

وی گفت: اگر افرادی بخواهند در راستای ایجاد تنش در دانشگاه‌ها سخنرانی داشته باشند و سخنان آنها برخلاف منویات امام(ره) و رهبری باشد طبیعی است که باید از فعالیت آنها ممانعت به عمل آید اما افرادی اما نباید ما شاهد جلوگیری و ممانعت دانشگاه از سخنرانی شخصیت‌های انقلابی باشیم.

با وجود لغو سخنرانی افراد ارزشی در برنامه‌های روز دانشجو، رئیس جمهور در سخنرانی خود در دانشگاه علوم پزشکی برای چندمین بار از استقبال دولت از نقد سخن گفت که این تناقضات نیز در نوع خود جالب توجه است.

رئیس جمهور باز هم گفت از نقد استقبال می‌کنیم و دانشجویان را به نقد در مورد دولت دعوت کرد.

البته برخی دانشگاهیان این مساله را ژست‌های انتقاد پذیری در حین حذف منتقدان دانستند.

امسال همچنین تناقضات دیگری در برگزاری مراسم روز دانشجو مشاهده شد.

در شرایطی که دیدیم در دانشگاه‌ها شال سبز توزیع شد، پیام تصویری یکی از سران فتنه پخش شد، شعارهایی در حمایت از سران فتنه و رفع حصر در مقابل رئیس جمهور سر داده شد رئیس جمهور باز هم ادعا کرد که دانشگاه نباید جولانگاه احزاب باشد.

و این صحبت در حالی صورت گرفت که تشکل‌های دانشجویی در همان مراسم تقسیم‌بندی جناحی شدند و ۴ تشکل دانشجویی که به مراسم دعوت نشده بودند را اصولگرا دانستند.

* رضایتی: می‌خواستند مراسم بدون انتقاد از دولت برگزار شود

رضایتی قائم‌مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ضمن انتقاد از روند برگزاری مراسم ۱۶ آذر گفت: مسئولان دولتی یک جلسه گلخانه‌ای برای رئیس‌جمهور تدارک دیدند و می‌خواستند بدون انتقاد از دولت برگزار شود.

وی اینگونه فرافکنی‌ها برای توجیه برگزاری برنامه روز دانشجو را کاریکاتوری دانست و گفت: تقسیم بندی اتحادیه‌های دانشجویی به اصلاح طلبی و اصولگرایی هم از اساس غلط است؛ جریان دانشجویی اصیل چه در زمان اصلاح طلبان چه در زمان اصولگرایان لحن نقادی خود را نسبت به فضا روا داشته و تیر نقادی را از باب جراحت و نه از باب جلادی بکار برده است.

وی گفت: چرا به همه چیز با عینک سیاسی نگاه می‌کنند و چرا همه را در جامعه دو رنگ می‌دانند. این‌که مردم یا اصولگرا یا اصلاح طلب‌اند؛ اگر اصلاح طلبند پس با شمایند و اگر منتقد باشند پس اصول گرا؛ این درست نیست. اینکه با چیدمانی خاص به تشکل‌های دانشجویی اجازه صحبت داده نشود و در پشت تریبون اظهار شود که بر طبق نظرسنجی‌ها عمده دانشگاه از ما رضایت دارند یعنی مسئولان دولتی پنبه در گوش کردند که نقدها را نشنود این رفتار فریبکاری اذهان عمومی است.

* بیانی: ایجاد فضای خفقان در دانشگاه‌ها به ضرر دولت است

علی بیانی دبیر دفتر تحکیم وحدت وی با بیان اینکه در یکسال و نیم اخیر یک تشکل خاصی مورد حمایت ویژه دولت و وزارت علوم قرار گرفته است، گفت: این نگاه ویژه به گونه‌ای است که به این تشکل بالاتر از یک اتحادیه نگاه می‌شود و برای این تشکل ۵۰ سهمیه برای حضور در مراسم ۱۶ آذر اختصاص داده می‌شود اما برای دیگر اتحادیه‌ها تنها ۱۰ نفر.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها گفت: اقدامات این دولت همانند دوران سازندگی است که دوباره فضای خفقان دارد در دانشگاه‌ها حاکم می‌شود این عملکرد از سوی هر دولتی باشد اشتباه است. نمی‌شود ۵ اتحادیه بزرگ دانشجویی را نادیده گرفت اما این دولت برای اولین بار در روز دانشجو این کار را کرد.

* پهلوان: دولت اراده‌ای برای شنیدن صدای دانشجویان ندارد

علی پهلوان دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه دولت اراده‌ای برای شنیدن صدای دانشجویان ندارد، گفت: دولت بر عکس آنچه که شعار می‌دهد فضای دانشگاه‌ها را امنیتی‌تر کرده که این فضا باید برداشته شود و این طبیعی است که دولت‌ها دوست دارند صدای انتقادی از دانشگاه‌ها بلند نشود اما این دولت می‌خواهد صدای دانشجویان را آنگونه که دوست دارد بشنود و بازتاب دهد.

وی با اشاره به این موضوع که دولت نگاه ابزاری به تشکل‌ها دارد،‌ گفت: اینکه مجلس معیارهایی برای وزیر علوم معرفی می‌کند اما دولت بدون توجه به آن معیارها افرادی را برای این وزارتخانه معرفی می‌کند به معنای قربانی کردن دانشجویان است.

شایان ذکر است، به عقیده بسیاری از دانشگاهیان، فضای تک‌‌صدایی در مراسم ۱۶ آذر امسال به قدری عیان بود که به جرات می‌توان گفت این شیوه برخورد در طی سالیان گذشته و حتی در دولت‌های خاتمی و احمدی‌نژاد نیز سابقه نداشت که قطعا این امر با شعار اعتدال دولت یازدهم ناهمخوان است.
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این هنوز از نتایج سحر اعتدال! و تدبیر! است
سمیرا
دانشجویان بسیجی همه باهم در جلوی ساختمان دولت تجمع کنند ...
ستاره
دور دنیا گر دو روزی بر مراد ما نگشت دائما یکسان نباشد حال دوران غم مخور
ببخشید اگر ممکنه عکس را بر عکس کنید ، تا عکس امام ایستاده و سایرین برعکس باشند
که حقیقت هم همین است ، خمینی حقیقتی همیشه زنده است ، و چون زنده است عده ای هنوز از او و تفکر او حرص می خورند و از هر دری ولو به نام خط امام وارد میشوند تا تفکر انقلابی و اسلامی او را منحرف سازند اما کور خوانده اند
United States
نقدتان درست است اما زیاده روی و بی انصافی می کنید در خود دانشگاه ما کامران دانشجو و نوباوه سخنرانی کردند و البته بودند در جاهیا دیگر
ب
Iran, Islamic Republic of
با این اوضاع و اوصاف، نتیجه می گیریم که با تغییر وزیر محترم علوم، مسأله و مشکل تمام نشده است، زیرا روسای خیلی از دانشگاه ها منصوبین همان منسوبین به فتنه اند. ...
Iran, Islamic Republic of
لطفا وزیر محترم علوم، جناب آقای دکتر فرهادی در مورد ابقا یا عزل روسای دانشگاه ها اعلام نظر صریح بفرمایند.
علی.
Iran, Islamic Republic of
حتما اشتباهی شده. ندیده چجوری گرفته.
البته من به چشم خودم دیدم که عمدا عکس سید حسن نصرالله برعکس گرفته شده.
شریعتمداری که هر روز سخن می پراکند برای ملت دیگر چه احتیاجی به سخن رانی دارد!!!!!!!!
فاقد هر نوع کارت شناسایی مورد تایید دولت فعلی
United States
... افراط و تعلیق
مهدی
تاریخ داره تکرار میشه چیزه جدیدی نیست 8 سال پیش بد تر بود که!!!!!!
امين
شريعتمداري خار چشم فتنه گران
هرچی عوض داره گله نداره
United States
دشمن خمینی کافر است............................
دولنمردان باید این انتقادها را فرصت بدانند ومطمئنا این انتقادها از روی دشمنی نیست بلکه از روی دلسوزی است .اعضای دولت باید بدانند آنها هم ایرانی اند وبه اندازه مسئولین احساس دین ووظیفه می کنند ونمی خواهند که دولت تضعیف شود بلکه می خواهند دولت بیش از پیش قدرتمند شود.
توفیقی از قزوین
به این میگن پویایی و فعالیتهای دانشجویی دوران دولت اعتدال!!!!!!!!!!!!!افرین به این همه سرزندگی دانشگاهها!!!!!؟