پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۵
۱۸
یک کارشناس مسائل فضایی:

با ادغام سازمان فضایی در وزارتخانه‌ای که بدنبال سودآوری است، باید با ساخت ماهواره خداحافظی کرد

دولت درباره ادغام سازمان فضایی بررسی موشکافانه کند
سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 394407
کارشناس امور فضایی کشور و نویسنده طرح ارتقای سازمان فضایی ایران گفت: در صورت ادغام سازمان فضایی در دیگر نهادها، دستاوردهای فضایی آتی کشور تک بعدی خواهد شد.
با ادغام سازمان فضایی در وزارتخانه‌ای که بدنبال سودآوری است، باید با ساخت ماهواره خداحافظی کرد
گروه جامعه جهان نيوز ـ چندی پیش، معاون اجرایی رئیس جمهور درهفته جهانی فضا درخصوص چابک سازی سازمان فضایی کشور و واگذاری بخش هایی از سازمان به وزارت ارتباطات و سایر بخش ها سخنانی مطرح کرد.

وی در بخشی از سخنان اش گفته بود: تلاش می کنیم در دولت تدبیر و امید این سازمان را کوچک تر و چابک تر کنیم. آنچه مسلم است این است که ما سازمان فضایی به این اندازه فربه نمی خواهیم. سازمان فضایی ایران به عنوان یک تشکل یکپارچه زیر نظر ریاست جمهوری باقی خواهد ماند اما در ماهیت آن تغییراتی اعمال خواهد شد. اینکه چه بخش هایی از فعالیت های سازمان فضایی قابل واگذاری به بخش خصوصی یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است در دست بررسی می باشد.

اما «مبدع طرح ارتقای سازمان فضایی کشور» در این باره به نکاتی اشاره می کند که به نظر می رسد بی توجهی به آن منجر به عقب افتادن کشور در عرصه پیشرفت های فضایی خواهد شد.

محمدحسین ذوالفقار که طرح ملی ارتقای سازمان فضایی ایران را تدوین کرده و این طرح به نام وی نیز به ثبت رسیده است در این باره به خبرنگار جهان گفت: اینکه ما بیاییم انسجام سازمان فضایی را از بین ببریم و بخش هایی مانند پژوهشکده ها را جدا و در ارگان های دیگر ادغام نماییم خطر بزرگی است که خاصیت چند منظوره بودن سازمان را تحت شعاع قرار می دهد.

این کارشناس مسائل فضایی افزود: اگر به طور مثال پژوهشکده ماهواره در سازمان فضایی به وزارت ارتباطات واگذار گردد یا پژوهشکده فضانوردی را در قالب همان پژوهشگاه هوافضای سابق به وزارت علوم واگذار نمایند این اقدام اولاً نوعی عقبگرد به گذشته است و ثانیاً با قرارگیری این ارگان ها زیر نظر دو وزارتخانه با ماموریت متفاوت، پایش و میزان گردش مالی در پروژه ها را متفاوت خواهد نمود.

ذوالفقار با اشاره به اینکه هر وزارتخانه در تخصیص بودجه به صورت جداگانه برای ارگان های زیر نظر خود عمل می کند گفت: در این صورت دستاوردهای فضایی آتی کشور تک بعدی خواهند شد.

وی به بیان دلایل کند شدن پیشرفت فضایی کشور در صورت دگرگونی سازمان به این روش پرداخت و توضیح داد: در حوزه اعزام انسان به فضا در صورتی که بودجه مازاد وجود داشته باشد سرمایه گذاری می شود یا اگر بخش طراحی و ساخت ماهواره به وزارت ارتباطات منتقل شود چون حیطه فعالیت این وزارتخانه بر اساس سوددهی ارائه خدمات مخابراتی است، پروژه هایی همچون ساخت ماهواره فضایی که در شرایط فعلی در مرحله تولید و تثبیت فناوری است در اولویت های بعدی قرار خواهد گرفت و این موضوع دستیابی به پیشرفت های فضایی را با کندی مواجه خواهد کرد.

نویسنده طرح ارتقای سازمان فضایی به ارزیابی ساختار فعلی اشاره کرد و گفت: اما در شرایط فعلی چون هر دو پژوهشکده زیر نظرسازمان قراردارد و نوسانات بودجه دولتی هم اجتناب ناپذیر است، سازمان می تواند بخشی از بودجه لازم برای سرمایه گذاری در طرح های غیر سود ده از جمله اعزام انسان به فضا را از طریق فروش خدمات مخابراتی به وزارت ارتباطات که کاربر این خدمات است تأمین نماید و با اولویت بندی یکسان دو موضوع دستیابی به فناوری ماهواره های فضایی و اعزام موجود زنده به فضا، کار را به پیش ببرد و در برقراری ارتباطات بین المللی در راستای تعریف پروژه های مشترک به صورت یکپارچه عمل کند.

ذوالفقار در ادامه تاکید کرد: اگر این پژوهشکده ها را از هم جدا کنیم و ساختار مدیریتی سازمان به شکل آژانس فضایی در آید، چگونه یک ارگان زیر نظر معاونت اجرایی رئیس جمهور خواهد توانست ساختارهایی را که زیر نظر وزرای مختلف هستند پایش و مدیریت کند؟ این همان عدم توازن در محدوده مدیریت ارگان های مختلف است.

وی نتیجه این اقدام را به حاشیه رفتن سازمان فضایی دانست و درباره دلیل آن گفت: چون ستاد هوافضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همین ماموریت هم افزایی بین سازمان ها و شرکت های دانش بنیان را در حوزه هوافضا انجام می دهد.

نویسنده طرح ارتقای سازمان فضایی کشور افزود: اگر طرحی که در دولت قبل ارائه گردید توسط مدیران فعلی سازمان با اخذ نظر طراح آن به اجرا در می آمد، اکنون شاهد اینچنین تردیدهایی در سازمان نبودیم.

ذوالفقار در پایان ضمن بیان این مطلب که «مسئله اصلی سازمان ساختار نیست بلکه مدیریت این سازمان است» از دولت خواست به بررسی موشکافانه این موضوع بپردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هادی
شک نکنید که پیشرفت های فضایی کشور عزیزمون هم یکی دیگه از نگرانیهای کشورهای غربی هستش و قطعا اونها بیکار نشستند و برای جلوگیری از پیشرفتهای ایران در زمینه های فضایی نیز برنامه ریزیهای زیادی کردند تا با استفاده از نیروهایی که داخل ایران دارند به مقاصدشون برسند مثل پیشرفتهای هسته ای و موشکی و....
از تمام مسئولین دلسوز کشورمون ملتمسانه میخوام تا با تمام وجودشون به سازمان فضایی کشور کمک کنند و جلو این کارشکنی ها را بگیرند.
انشا ا ...
انقلابی فرسوده پشیمان
باید کسانی را که چوب لای چرخ پیشرفت علم وتکنولوژی ایران اسلامی میگذارند را در اتاقی که پرازمارهایی سمی است زندانی کنیم تا دیگرکسی جرات خیانت به خون شهداراپیدانکند
Iran, Islamic Republic of
دولتي كه به دنبال عبادت كدخداست .
ماهواره را براي چه مي خواهد !!
اينهم تقديم به خدايگانشان !
شیرین
خداوندا تومارا ازشر دوستانمان نجات ده ما خودمان ازعهده دشمنانمان برخواهیم آمد
Iran, Islamic Republic of
خدايا
اين منافقان دوست نما را نابود كن و ما را هم در دفع دشمنان . حمايت نما
سعيد110
همين كارهاست كه آدم تو شك مي افته كه نكنه در دولت نفوذي داشته باشيم و اهداف استكبار را دنبال مي كند. يعني بعد از ده سال به يك دهم اهداف تعيين شده مسولان قبلي نرسيم. مسولاني كه در دولت قبل سرعتهاي فوق العاده در اجراي اين قبيل برنامه ها داشته اند و كارنامه خوبي از خود به جاي گذاشته اند. حداقلش اينه كه بگوييم غضنفر داريم و بايد ده برابر چشمهايي كه مراقب رونالدو هست، مواظب آنها باشد!
شما تصور بفرماييد كه اگر تكنولوژي و مهارتهاي تكنولوژي هاي موشكي را هم مي داديم دست اينها، تا چند سال ديگر به شتاب منفي هم دچار شده بوديم. خوب اين اتفاق در درجه اول مطلوب چه كساني است؟ به ادبيات گذشته بعضي ها و ادبيات مكرر استكبار جهاني در اين خصوص مراجعه كنيد، به خيلي از واقعيت ها خواهيد رسيد.
کارشناس
ادغام این سازمان کاملا علمی و کارشناسی است و باعث انعطاف پذیری آن می شود و به نفع این کشور است و این سازمان را کاراتر خواهد نمود آنهایی که مخالفت می کنند به فکر از دست دادن مناصب خود در این سازمان هستند
احسان
طراح این طرح هم اکنون شاکی این سازمان است.وهیچ منفعتی از آن نبرده است.ومسئولین رابارهابه مناظره دعوت کرده است.میتوانیددرقوقل تقاضای مناظره باسرپرست سازمان فضایی راجستجوفرماییدتا مطلع شوید.
بنیامین
من به عنوان یکی از کسانی که در این صنعت بوده ام ، اعلام می کنم حرف شما فقط برای دفاع بی سند و مدرک از رئیس جمهور و دولت محبوب شماست ، وگرنه از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر ، تمام صنعت فضایی پسرفت عجیبی رو شاهد بوده که از جمله سرنگونی ماهواره تدبیر رو میشه اشاره کرد ، از طرفی تمام بودجه تحقیقاتی در این زمینه بلوکه شده و سازمان به هیچوجه پاسخگوی مراکز تحقیقاتی نیست ، الان مرکز تحقیقات فضایی علم و صنعت هم بدنبال انجام طرح های غیر فضایی است
با این روند باید خط قرمزی به روی پیشرفت فضاییمون بکشیم
داكتور باسباد!
...سرهنگ قذافي كه صنعت هسته ايش را شجاعانه !؟ بار كشتي كرد و به كدخدا تحويل داد و سپس ديديم پاداشش را از سوي كدخدا؟!
کارشناس سازمان فضایی
بزرگوار، رشد و توسعه هر سیستمی از یک خانواده گرفته تا یک سازمان، بصورت تدریجی و گام به گام میسر است. تصور کن یک خانواده به ناگاه دارای یک چهار قلو شود که مثلا یکی از آنها دم بخت، یک دانشگاهی، یکی نوزاد و دیگری نوجوان است. ادغام سازمان فضایی و ارتقای!!! آن در دولت قبل نیز به همین سیاق بود. مشکلات فعلی علاوه بر مدیریتی که متناسب با این ظرفیت نیست و اساسا در این تراز نیست چنین شیوه ای از ادغام و ارتقاست که دمار از روزگار همه درآورده و بهترین نخبگان و سرمایه های کارشناسی سازمان را دلسرد و مایوس ساخته.
سید مهدی
گویا این دولت قسم خورده است تمام دست آوردها علمی دولت قبل را بر باد فنا دهد تا نه اثری از تاک بماند و نه اثری از تاک نشان
از همان ابتداء مشخص بود وقتی کسی چرخ سانتریفیوژها را با چرخ کارخانه ها گره بزند معلوم است چه ریگی در کفش دارد وگرنه کسی تاکنون منکر گردش چرخ کار خانه ها نبود بلکه شاید ...
Iran, Islamic Republic of
اهالي شهر کم کم متوجه مي شويم چطور مقابل پيشرفت علمي کشور گرفته مي شود اول انرژي هسته اي بعد فضائي و بعد ......... نظر بر اين است که تحريم ها برداشته شود تا دستاورد زخمات ملت پايمال شده و دروازه هاي کشور بر روي اجناس خارجي تا سوزن هم باز شود و پولهائي که به فرض آزاد مي شود ابتدا اجناس لوکس سپس نان شبمان را هم وارد مي کنند يعني هيچ
حسینی
سلام

لطقا بفرمائید این وزارت علیه تا کنون په گلی به سر کشور زده است جز شعار دادن که سازمان فضائی را می خواهد برگرداند!!

خداوکیلی جز سخنرانی مدعیان فناوری اطلاعات کاری کرده اند؟ در دولت نهم با اقدامات توسعه ای قیمت موبایل یک میلیونی به حدود 5 تا 10 هزار تومان رسید شما چه کرده اید؟

البته جز تدبیر کردن افراد!!!
ر-ر
به نظر میرسد که ما در تصمیماتمان قبل از اینکه به نیاز کشور فکر کنیم بیشتر به دنبال رقابت با غرب هستیم باید از سرنوشت شوروی عبرت گرفته و در رقابت با پروژههای که غرب از ما دست بالای دارد صرف نظر کنیم و بیشتر به رفاه مردم فکر کنیم که بعد از سروسامان گرفتن اقتصاد آسوده خاطر بتوانیم در مسائل حاشیه ای هم سرمایه گذاری کنیم. الانما کشوری هستیم که عاجز از فراهم آوردن حداقل معیشت برای مردم خودمان. برای چه باید در پروژههای که فقط جنبه پزدادن دارد سرمایه گذاری کنیم
یوسف
شما که هیچی از هیچی نمیدونی چرا نظر میدی ؟

الان دنیای اطلاعات و دنیای مجازی نیاز به سرمایه گذاری در این بخش دارد ، و ایران بلادرنگ باید بدنبال استقرار ماهواره در لایه GEO باشد ، تا سیستم دفاعی کشور و سیستم رسانه ای کشور و سامانه های جغرافیایی تقویت شوند
دانشجوی علوم تحقیقات
Iran, Islamic Republic of
با سلام؛
خوب است این خبرگزاری محترم یه بررسی می کرد ببینه به کی داره میگه کارشناس فضایی؟

کسانی که تو دانشگاه این جناب کارشناس بودند خوب میدونن که ایشون کی هستن و با چه کیفیتی درس خوندن و کارشناس شدن.
بنده خدا
آخه این کیه شما نظرشو چاپ می کنید طرف تو عمرش تا حالا ی موشک و ماهواره ندیده. سابقه تحصیلیشم که فاجعست. اینکار صحیح نیست و به جایگاه خبری خوذتون ضربه میزنید