چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۱
محمد شریعتمداری در آیین افتتاح هفته جهانی فضا گفت:

سازمان فضایی نیازمند چابک سازی است

امیدواریم امسال ماهواره «شریف ست» به فضا پرتاب شود
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 394402
سازمان فضایی ایران به عنوان یک تشکل یکپارچه زیر نظر ریاست جمهوری باقی خواهد ماند اما در ماهیت آن تغییراتی اعمال خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی سازمان فضایی ایران، وی با اشاره به جلسات برگزار شده در خصوص ماهواره «شریف ست» اظهارداشت: جلسه ای نیز اخیرا با همه دست اندرکاران این ماهواره با حضور رییس سازمان فضایی ایران و معاونان پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف و مسوولان این پروژه مهم داشته ایم.

شریعتمداری از دانشگاه صنعتی شریف برای ارائه فناوری نوین و به روز در عرصه فضایی قدردانی کرد.

وی گفت: فضا در آینده متعلق به همه جهان است، همانطور که زمین امروز متعلق به همه است البته هر کشوری که بیشتر تلاش کند، قطعا سهم موثرتری از فضا خواهد داشت.

شریعتمداری با یادآوری اینکه ایران در این زمینه سالهای متمادی به لحاظ تربیت نیروی انسانی دانشمند در زمینه علوم و تکنولوژی فضایی از کشورهای منطقه به طور قابل ملاحظه ای پیشرو است، اظهار داشت: اگر از این توانایی با ارزش با برنامه ریزی صحیح و اعمال مدیریت مناسب استفاده به جا داشته باشیم می توانیم از فرصت های آینده دنیا در عرصه فضا نیز بیشتر بهره مند شویم.

معاون اجرایی رییس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران که از منادیان استفاده از فضا به شکل صلح آمیز و پیشنهاددهندگان تضمین صلح آمیز بودن فعالیت های فضایی در جهان است، انشاءالله در آینده در این عرصه هم پیشتاز خواهد بود.

شریعتمداری درباره رویکرد دولت در حوزه فضا گفت: خوشبختانه دو سند مهم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای فعالیت های حوزه هوا فضا ارائه کردیم که کلیات برنامه ها و تا حدوی نقشه راه برای رسیدن به اهداف را تعیین می کند.

وی با بیان اینکه دولت ها برای اجرای برنامه های چهار ساله خود مسیرهای کوتاه را انتخاب می کنند، گفت: در این دوره استفاده کاربردی از علوم و فنون فضایی در تسهیل بخشیدن به توسعه متوازن و پایدار اولویت برنامه های دولت است.

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز نمایشی از خرد و عقلانیت را به جامعه جهانی عرضه کرده است، تصریح کرد: امروز همه می دانند جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه ها به دنبال صلح پایدار بوده و علاقه مند است با تلاش گسترده هم گرایی را برای رسیدن به اهداف صلح آمیز جهان ایجاد کند.

شریعتمداری با بیان اینکه با چنین رویکردی به دنبال همکاری سازنده با همه کشورهای منطقه در حوزه فناوری فضایی خواهیم بود، افزود: در چنین رویکردی تلاش می کنیم پایانه هایی را در نقاط جغرافیایی بی بدیل ایران ایجاد کنیم تا در آینده نزدیک همه بتوانند در قالب شرکت، سازمان یا نهاد از آن بهره گیرند و علاقه مندان نیز استفاده کنند.

وی گفت: به عنوان مثال اگر پایگاهی برای پرتاب تاسیس کردیم، آن پایگاه، باید پایگاهی باشد که سایر کشورهای منطقه که علاقه مند هستند و تولیدات فنی دارند، نیز از آن استفاده کنند؛ بدین ترتیب شرایط را برای همکاری سازنده فراهم کنیم.

معاون اجرایی رییس جمهوری با بیان اینکه سازمان فضایی کشور به عنوان یک تشکل یکپارچه زیر نظر ریاست جمهوری باقی خواهد ماند، گفت:تلاش می کنیم در دولت تدبیر و امید این سازمان را کوچک تر و چابک ترکنیم.

محمد شریعتمداری اظهار داشت:آنچه مسلم است این است که ما سازمان فضایی به این اندازه فربه نمی خواهیم. وی درادامه تصریح کرد:سازمان فضایی ایران به عنوان یک تشکل یکپارچه زیر نظر ریاست جمهوری باقی خواهد ماند اما در ماهیت آن تغییراتی اعمال خواهد شد.

شریعتمداری توضیح داد:اینکه چه بخش هایی از فعالیت های سازمان فضایی قابل واگذاری به بخش خصوصی یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است در دست بررسی می باشد.مراسم هفته جهانی فضا صبح امروز در پژوهشگاه فضایی ایران با حضور معاون اجرایی رییس جمهوری، الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهوری، حمید فاضلی قائم مقام سازمان فضایی و دیگر متخصصان حوزه فضایی برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *