جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تعامل سازنده قوا، ندیدن خطوط قرمز نیست

دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 391668
رای ندادن بهارستان نشین ها به وزرای پیشنهادی قبلی علوم و اصرار دولت همانند آب و سنگ است که با هم آمیخته نمی شود و به همین دلیل به نظر می رسد دولت سعی دارد تا با لابی کردن و احیای فضای مجلس بتواند رای اعتماد را برای این وزارت خانه بگیرد.
به گزازش جهان به نقل از افکار نیوز؛ نامه معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم وقتی به مجلس رسید صدای دو، دو کردن نمایندگان هم از سوی دیگر بلند شد و این مشاله نشان می دهد که آشتیانی نیز همچون وزرای پیشنهادی قبلی دولت رای نخواهد آورد و و مجلسی ها بر خط قرمز های خود اصرار دارند.

مجلسی‌ها پیش از این نیز تاکید کرده بودند اگر دولت ۱۰ وزیر دیگر هم معرفی کند که صلاحیت‌های لازم را نداشته باشند نمی‌توانند از مجلس رای اعتماد بگیرند. و این در حالی است که توانایی لازم برای اداره وزارتخانه مهم علوم، داشتن سابقه علمی و اجرایی مناسب و مرزبندی صریح و شفاف با فتنه از خطوط قرمز مجلسی ها است.

به همین دلیل ابوترابی از سوی هیات رئیسه مجلس با جهانگیری معاون اول تماس گرفت تا دولت را راضی کند گزینه پیشنهادی خود را قبل از اعلام وصول نامه دولت تغییر دهد. اما هیچ کدام از این تلاش ها نتوانست نظر دولت را تغییر دهد زیرا پیشنهاد های دولت نشان می دهد که آنها اصرار بر وزیری اصلاح طلب برای این وزارتخانه دارند و معرفی این وزیر نیز که سابقه معاونت معین در وزارت علوم را دارد موید این موضوع است.

در اولین اقدام دولت، سمنانیان و میلی منفرد دو معاون جنجالی وزارت علوم که یکی از دلایل استیضاح فرجی دانا بودند استعفا کردند تا این پیام را به مجلسی ها برسانند که می خواهند وزارت علوم به آشتیانی برسد.

از سوی دیگر نیز وزیر پیشنهادی علوم به فراکسیون رهروان ولایت در مجلس رفت و به سوالاتی پاسخ گفت تا بتواند نظر فراکسیون حامی لاریجانی را جلب کند.

اسماعیل جلیلی از اعضای این فراکسیون درباره جلسه با احمدی دانش آشتیانی می گوید: سوالی در خصوص نامه‌ای مطرح بود که در حمایت از تحصن مجلس ششم امضا شده بود، دانش آشتیانی اعلام کرد که این نامه را امضا نکرده و در آن زمان از وزارت علوم جدا شده بوده است.

وی ادامه داد: وزیر پیشنهادی علوم اعلام کرد تنها نامه‌ای که به نفع جریانات امضا کرده است، مربوط به نامه حمایت از فرجی دانا و نیلی احمدآبادی برای وزارت علوم بوده است.

به گفته این نماینده مجلس ، دانش آشتیانی در خصوص عضویتش در حزب مشارکت نیز اعلام کرد که عضویتش در این حزب به عنوان ابزاری برای حضور در فعالیت‌های دولت بوده و در ابتدای دولت به این حزب پیوسته است و در ادامه با مشاهده تندروی‌ها، از حضور در جلسات حزب خودداری کرده و کم‌کم جدا شده است.

این در حالی است که به گفته این عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت( فراکسیون حامی علی لاریجانی) نمایندگان از ۸۰ درصد پاسخ‌های دانش آشتیانی به سئوالاتشان قانع شدند، اما ۲۰ درصد پاسخ‌های دانش به سئوالات نمایندگان مورد مناقشه بود، البته به نظر می‌رسد حدود ۸۰ درصد از نمایندگان از پاسخ‌های دانش به ابهامات در سابقه سیاسی‌اش قانع شده باشند.

این در حالی است که کولیوند از دیگر اعضای فراکسیون رهروان ولایت معتقد است تفاوتی بین آقای دانش آشتیانی و گزینه‌های قبلی وزرات علوم نیست، و بعید است مجلس به آقای دانش آشتیانی رای اعتماد بدهد؛ امیدواریم دولت محترم پیام مجلس را درک و به احترام نمایندگان ملت، گزینه‌های شبیه به هم را برای وزارت علوم معرفی نکند.

این در حالی است که دولت سعی دارد با لابی گری مجلس را از خطوط قرمز خود منصرف کند و در این راه دست به دامن فراکسیون معتدل رهروان ولایت رفته است و حتی می خواهد از ظرفیت لاریجانی برای این موضوع استفاده کند.

مطمئنا دانش آشتیانی نیز در مجلس رای نخواهد آورد و به نظر می رسد بهترین راه برای دولت این است که قبل از معرفی وزیر پیشنهادی خود جلسه ای مشترک با مجلس برگزار کند نه اینکه پس از معرفی به دنبال لابی کردن برای رای آوری او باشد.

دولت باید بداند مجلس اصولگرای نهم خط قرمزی به عنوان فتنه دارد که با وزیر مساله دار کنار نخواهد آمد و از سوی دیگر بعید است که لاریجانی بخواهد فضای مجلس را برای رای آوری دانش آشتیانی آماده کند.

همراهی دولت با مجلس می تواند قبل از معرفی وزیر پیشنهادی صورت گیرد و دولت که همواره در شعارهای خود به ویژه در سیاست خارجی موضوع تعامل سازنده را مطرح می کند چه خوب است روحانی قبل از معرفی وزیر پیشنهادی با مجلس رایزنی کند که چه کسی برای این منصب مناسب است نه بعد از معرفی به دنبال لابی گری برای رای آوری وی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *