چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

رفع نگرانیها درباره سموم میوه‌ها تا آخر۹۳

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 388721
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به توزیع و تزریق ۲ میلیون واکسن پنتاوالان از هفته آینده، گفت: نگرانی‌ها درباره سموم محصولات کشاورزی تا پایان سال ۹۳ برطرف می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، رسول دیناروند در سومین همایش ملی طلای سبز درباره برگزاری این همایش اظهار داشت: استقبال جهانی از طب جایگزین روز به روز رو به افزایش است و در کشورمان نیز این طب را به عنوان طب سنتی می‌شناسیم و برنامه وزرات بهداشت و سازمان غذا و دارو توسعه داروهای طبیعی و سنتی است. براین اساس به دلیل آنکه مصرف این داروها طولانی‌مدت است سلامت آن نیز ایمن است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بیش از ۳۱ هزار مجوز برای فرآورده‌های دارویی صادر کرده‌اند که در برگیرنده ۵۰ گروه بیماری است که داروهای طبیعی برای آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین معتقدیم فرآورده‌های دارویی گیاهی به نفع سلامت مردم خواهد بود.

دیناروند درباره چگونگی راه‌اندازی داروخانه‌های طبیعی در کشور گفت: در این باره اختلافات جدی وجود دارد و هنوز به جمعبندی نرسیدیم ولی فرآورده‌های گیاهی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و دروس مربوط به این حوزه نیز در دانشگاه‌ها در رشته‌های پزشکی تدریس می‌شود.

وی درباره میوه‌هایی که کال هستند و با اضافه کردن برخی گازها آنها را رسیده می‌کنند، گفت: در زمینه میوه‌ها کنترل و نظارت آن و مراحل دیگر کشت و برداشت محصولات کشاورزی با سازمان غذا و دارو نیست اما از نظر سلامت عمومی نظارت خواهیم داشت ولی در برخی میوه‌ها این تخلفات وجود دارد اما نمی‌توان به همه محصولات تعمیم داد. زیرا اکثر میوه‌ها به این صورت به (رسیدگی) نمی‌رسند ولی برخی میوه‌ها هستند که بعد از چیدن روند رسیدگی آنها محقق می‌شود.

دیناروند در ادامه با صحه گذاشتن نسبت به اینکه در برخی میوه‌ها باقیمانده سموم وجود دارد، گفت: ولی این مسئله را نمی‌توانیم به همه میوه‌ها تعمیم دهیم ولی تا پایان سال ۹۳ نگرانی‌هایی که در این باره وجود دارد در زمینه‌های باقیمانده سموم و مناطقی که بیشترین مورد را دارند پالایش می‌شود که این کار توسط جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره پوشش داروهای گیاهی نیز گفت: بیشتر داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه نیستند زیرا بسیاری از این داروها نیاز نیست که تحت پوشش بیمه قرار گیرد چرا که ارزان هستند و سیاست‌های بیمه نیز متمرکز بر داروهایی می‌شود که گران است. البته برخی داروهای گیاهی وجود دارد که در بیماری‌های صعب‌العلاج استفاده می‌شود که باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

دیناروند در ادامه درباره تخلفات عطاری‌ها نیز گفت: در این زمینه بارها صحبت کردیم و دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو با عطاری‌های متخلف برخورد و آنها را به تعزیرات معرفی می‌کنند و در نهایت این عطاری‌ها تعطیل می‌شوند ولی همیشه شاهد این تخلفات در عطاری‌ها هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه خود در زمینه تولید فرآورده‌های دارویی نانو و هوشمند فعالیت می‌کند ولی از فرآورده‌های گیاهی و سنتی حمایت خواهد کرد، عنوان کرد: وزارت بهداشت در ۱۰ سال اخیر برای توسعه طب سنتی و فرآورده‌های گیاهی تلاش بسیاری کرده است و نگاه امروز به این مقوله مثبت است. البته به شرط اینکه در این حوزه بدون شیادی و کارهایی که اعتماد مردم را مخدوش کند پیش روند زیرا جلوی این تخلفات خواهیم ایستاد.

دیناروند در حاشیه سومین همایش ملی طلای سبز در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره آخرین جزئیات ورود واکسن پنتاوالان به کشور خاطرنشان کرد: براساس نیاز و اعلام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ۵ میلیون واکسن پنتاوالان برای واردات کشور عنوان شده بود که ۲ میلیون واکسن به کشور وارد شد و از هفته آینده توزیع آن صورت می‌پذیرد که برای این مقدار واکسن نیز ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *