جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

جزئیات خصوصی شدن ۹۰۰ مدرسه دولتی

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 386763
رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به واگذاری حدود ۹۰۰ مدرسه دولتی به بخش خصوصی گفت:‌ نیروهای جذب شده در این مدارس رابطه استخدامی با آموزش و پرورش ندارند. آموزش‌وپرورش شرایط موسسان را بررسی کرده و مدارس را به افراد موفق واگذار می‌کند.
به گزارش جهان، مرضیه گرد در گفت‌وگو با تسنیم، درخصوص واگذاری مدارس دولتی به غیردولتی اظهار داشت:‌ در کل کشور حدود ۹۰۰ مدرسه دولتی به موسسان بخش خصوصی واگذار شده است که این مدارس عمدتا در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهرها قرار دارند.

وی در پاسخ به این پرسش " کارشناسان اعلام کرده‌اند که واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی حق استخدامی برای معلمان جذب شده در این مدارس ایجاد می‌کند" افزود:‌ اینگونه نیست. جذب نیروهای آزاد به عنوان معلم در این مدارس هیچگونه حق استخدام ایجاد نمی‌کند چرا که این نیروها با موسس قرارداد می‌بندند و قراردادی میان نیروها و آموزش و پرورش منعقد نمی‌شود که بعدها حق استخدام ایجاد شود.

** واگذاری مدارس به موسسان موفق و دارای سابقه مدرسه‌داری

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: سال‌هاست که موسسان مدارس غیردولتی در سطح کشور در عرصه مدرسه‌‌داری فعالیت می‌کنند و عمدتا موفق بوده‌اند. در بخشنامه صادرشده درخصوص واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی به استان‌ها اختیار داده‌ایم تا از موسسان موفق برای واگذاری مدارس دولتی دعوت کنند و به موسسان نیز اعلام شده است از نیروهایی استفاده کنند که سابقه تدریس دارند.

گرد بیان کرد: آن دسته از مدارس دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شوند که در بحث تامین معلم مشکل داشته و در مناطق محروم و حاشیه‌ای قرار دارند. ستادی متشکل از مدیرکل آموزش و پرورش استان‌ها، معاونان آموزشی و مدیران مشارکت‌های مردمی استان‌ها شرایط موسسان را بررسی کرده و موسسان موفقی را که چندین سال سابقه مدرسه‌‌داری دارند را انتخاب می‌کنند.

** نحوه تامین معلم در مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی

وی درخصوص نحوه تامین معلمان در مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی گفت: در برخی از مدارس نیروهای بازنشسته که حداکثر ۳ سال از بازنشستگی آنها گذشته باشد دعوت به همکاری می‌شوند و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در شرایطی به عنوان معلم در این مدارس جذب خواهند شد که رشته تحصیلی آنها مرتبط باشد. همچنین دوره‌های آموزشی ضمن خدمت برای این معلمان برگزار شده است و طی تفاهم نامه با دانشگاه فرهنگیان مقرر شده است تا در طول سال تحصیلی معلمان مراکز غیردولتی در استان‌ها به کمک موسسان تحت آموزش قرار بگیرند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی افزود: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که برخی از مناطق کشور ۴۰ روز از سال تحصیلی می‌گذشت اما هنوز برای تامین معلم مشکل داشتند و معلمان دیگر را از طریق پرداخت حق التدریس و اضافه کاری به کلاس‌های درس می‌فرستادند اما در قالب طرح واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی بسیاری از دانش‌آموزان مناطق دوردست تحت پوشش قرار گرفتند.

** اعزام تیم‌های بازرسی برای رصد مدارس

گرد ادامه داد:‌تیم‌های بازرسی، عملکرد مدارس واگذار شده به بخش خصوصی را رصد می‌کنند و هم‌اکنون نیز تعدادی از تیم‌های بازرسی به مدارس عازم شده‌اند. البته بعد از اجرای هر طرح جدید نگرانی‌هایی وجود دارد اما باید اعلام کنیم که تمام جوانب این طرح سنجیده شده است و تفاهم نامه‌های لازم را برای آموزش معلمان جذب شده در این مدارس نیز منعقد شده است.

وی افزود: با موسسان شرط کرده‌ایم تا حقوق معلمان جذب شده طبق قانون کار باشد و باید آنها را نیز بیمه کنند تا کیفیت آموزش ارائه شده توسط آنها بالاتر برود در حقیقت یکی از شروط ما با موسسان برای جذب معلم، داشتن تجربه تدریس و گذراندن دوره‌های آموزش ضمن خدمت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *