يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۳
عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران مطرح کرد:

همگرایی‌ اصولگرایان به همایش‌ها و سخنرانی‌ها ختم نشود/ لزوم گفتگوی‌ بیشتر طیف‌ها

چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 385927
در حقیقت آنچه در انتخابات ریاست جمهوری رخ داد شکست اصولگرایان بود که نتوانستند به توافق برسند روی یک کاندیدای مشترک و لذا طرف مقابل به یک نقطه نظر مشترکی رسید.
همگرایی‌ اصولگرایان به همایش‌ها و سخنرانی‌ها ختم نشود/ لزوم گفتگوی‌ بیشتر طیف‌ها
سرویس سیاسی جهان نيوز: اتحاد و همگرایی اصولگرایان موجب هراس جریان افراطی خاصی شده است. جریانی که برای تخریب این وحدت برنامه های مختلفی را پیاده سازی نموده است. از لابی های سیاسی برای اختلاف افکنی میان اصولگرایان تا هجمه های شدید رسانه ای علیه آنان. مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران و عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، در گفتگویی به ضرورت و چگونگی اتحاد اصولگرایان پرداخته است:

برخی جریان ها اینگونه القاء می کنند که بین اصولگرایان شکاف بوجود آمده است، به نظر شما این اختلاف نظرها شکاف است یا فقط اختلاف سلیقه است و ضرورت همایش اتحاد اصولگرایان چیست؟

اصولگرایان در اصول وحدت دارند و این وحدت گفتمانی وجود دارد، در واقع همه آنها نوع نگاهشان به انقلاب اسلامی، نوع نگاهشان به قانون اساسی، ولایت مطلقه فقیه، احترام به مقام معظم رهبری، مبارزه با فساد، مبارزه با استکبار در تمام اینها در واقع اشتراکات وجود دارد. در مدل ورود به مباحث سیاسی در اینها اختلاف نظر بود و به رغم آنکه مثلاً اصولگرایان در انتخابات دور دوم شورای شهر توانستند از آنجا یک توفیق قابل توجهی را داشته باشند که بعداً منتقل شد به انتخابات مجلس هفتم و مجلس هشتم همچنین و ریاست جمهوری نهم و دهم، که توفیقاتی را داشتند. چون متمرکز شدند روی فهرست واحد و ائتلاف در مورد کاندیدا ها، ولی در برخی از این انتخابات دچار تفرقه شدند و به یک نوع رقابت درون جناحی پرداختند و رقابت درون جناحی آنها را دچار مشکل کرد.

فهرست های متنوع در مورد مجلس ارائه کردند و همچنین در مورد شورای شهر و همچنین فهرستهای متنوعی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری ارائه کردند. در حقیقت آنچه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر رخ داد شکست اصولگرایان بود که نتوانستند به توافق برسند روی یک کاندیدای مشترک و لذا طرف مقابل به یک نقطه نظر مشترکی رسید و همین موجب شد که رقابت درون جناحی بین خود کاندیدهای اصولگرا باعث شد که میدان عمل و مدیریت جامعه را به نوعی در جایگاه ریاست جمهوری واگذار کنند به طرف مقابل.

لذا نباید این خطا را دوباره مرتکب شوند و اگر به مدلی که آنها را به یک همگرایی منطقی و متعادل رهنمون شود نرسند، مجدداً شکست ها ادامه پیدا خواهد کرد.

با توجه قرائن موجود، در طرف مقابل یعنی جریان اصلاح طلب، شکافها و اختلافات درون جناحی موجود است، به نظر شما آیا اصلاح طلبان به همگرایی رسیده اند؟

جریان دوم خرداد و کارگزاران، اختلاف هایشان خیلی عمیق تر است و دلیلش هم این است که حتی برخی از آنها با اصل جمهوری اسلامی دچار مشکل شدند. شعار جمهوری منهای اسلام را دادند و شعار جمهوری ایرانی را سر دادند. در شعارهای اساسی انقلاب دچار تزلزل شدند و در نوع نگاهشان به استکبار دچار یک انحراف شدند. در مورد مباحث روابط بین الملل و منافع جهان اسلام دچار مشکل شدند، و همچنین در مسائل فرهنگی هم که در نقطه نظرهایی که مطرح کردند با آن چیزی که در اندیشه ی امام (ره) و مقام معظم رهبری بود، فاصله ی قابل توجهی داشت.

حتی در دوره ریاست جمهوری هفتم و هشتم، دیگر اینها رفتند به سمت حاکمیت دوگانه و فشار از پایین و چانه زنی از بالا و بحث های مختلفی که کاملاً احساس می شد خارج از نظام در واقع دارند رقابت می کنند با نظام؛ یعنی یک رقابت در داخل قانون اساسی نیست و نشانه اش هم در واقع همان بحث ۱۸ تیر که مطرح شد یا نامه جام زهری که در مجموعه شان نوشتند و مباحثی که مطرح کردند که البته نقطه ی اوج آن رسید به قضایای انتخابات ریاست جمهوری؛ که در سال ۸۸ دیگر عنوان فتنه پیدا کرد ، لذا آنها را اگر با غربال انقلاب اسلامی و اندیشه ی امام و گفتمان انقلاب اسلامی بسنجیم، آنها نمره ی قبولی نخواهند گرفت.

اما آنها در همان چارچوب خودشان مدل قانونشان را در مسائل تنظیم کردند، یعنی یک گروه مرجعی را برای تصمیم گیری اختیار کردند؛ اگر چه آنها با نظام و اندیشه ی انقلاب اسلامی دچار مشکل هستند، ولی آن مرجع تصمیم گیری‌شان را تنظیم کردند.

شما ببینید در همین انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بالاخره کسانی که در داخل جناح خودشان با آقای روحانی رقابت داشتند آنها را کنار گذاشتند و نگذاشتند که آن رقابت ادامه پیدا کند؛ ولی در این طرف اصولگرایان به دلیل نبود گروه مرجعی که این رقبای کاندیدای برتر را کنار بگذارد، موجب آن شد که مدام با هم رقابت کردند و تا آخرین لحظه هم حاضر نشدند کنار بروند و در نتیجه کل را واگذار کردند؛ یعنی به حداقل قانع نشدند، حداکثر را تحویل دادند.

به نظر شما چه راهکارهایی جهت شکل گیری اتحاد اصولگرایان وجود دارد؟

به تناسب اینکه اندیشه انقلاب و گفتمان رهبری در حال شاخ و برگ گستراندن در جهان است، و ثمرات آن پوشیده نیست، ما داریم آن را می بینیم که بالاخره مجموعه ی کسانی که با محوریت آمریکا بنا داشتند که رژیم بشار اسد را سرنگون کنند، موفق نشدند، نشان دهنده ی این است که استراتژی هایی که دارد در دنیا شکل میگیرد. متناسب با اینکه این فتنه ها به صورت گسترده تر در دنیا صورت میگیرد، انسجام داخلی فرزندان انقلاب مهم است و اگر جریان انقلاب به تفرقه ، تنافر ، بزرگ کردن حاشیه ها و خود را دیدن معطوف بشود ، قطعاً همین موجب شکست میشود.

ما دایره ی اصولگرایی را باید همان دایره ای که مقام معظم رهبری ترسیم کردند همان دایره را مدنظر داشته باشیم. نسبت به همدیگر با استدلال سخن بگوییم، با محبت صحبت کنیم و منافع و مصالح کلی انقلاب را در نظر بگیریم و از برخی از سخنانی که فاصله ایجاد میکند پرهیز کنیم، وگر نه ما در این فاصله گرفتن‌مان و تفرقه افتادن بین‌مان، قدرت را به دیگران واگذار می‌کنیم. حتما باید دقت کرد که کسانی که دنبال این اختلاف افکنی هستند تا اختلاف سلیقه را به اختلاف عقیده تبدیل کنند. لذا باید دقت کنیم تا یک انسجام و همگرایی صورت بگیرد و لذا باید همه ی ما این شرایط را درک کنیم.

اما درباره مدلی که منجر به این همگرایی می‌شود، به نظر من انجام همایش‌ها و سخنرانی‌ها لازم است اما کافی نیست، بلکه باید در جلسات اصولگرایان، آنجایی که قول مرجع باید شکل بگیرد و در واقع توافق حاصل شود و جایی که باید معیارها به مصادیق منجر شود، این باید در واقع صورت بگیرد. در غیر اینصورت بدون آن عقبه، انجام همایش‌ها فرصت کافی نیست و در یک همایش یا سخنرانی، جایی برای گفتگوی متقابل نیست و گفتگوهای ریزتر و دقیق‌تر، باید در جلسات محدودتر حاصل بشود.
منبع: فرهنگ نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


همه همگرائي اصول گرايان را در انتخابات گذشته ديدند. ...
تارینه
انشاالله در انتخابات ۹۶ این عدم همگرایی وهماهنگی اصولگرایان به بهترین نحو ممکن جبران خواهدشد.
همگرایی خوبه ولی باید مراقب نفوذ افرادی مثل دکتر ولایتی هم بود.