پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

کری: هنوز برای توافق با ایران زمان داریم

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۲۵
کد مطلب: 382206
وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت حملات کنونی در سوریه برای ضربه زدن به نظام سوریه نیست، با این حال واشنگتن همچنان به تقویت بیش از مخالفان مسلح دولت سوریه ادامه می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت هدف از حملات کنونی در سوریه، ضربه زدن به مواضع نظام این کشور نیست و اکنون مسئله اصلی مبارزه با گروه تروریستی «داعش» است.

با این وجود وی تأکید کرد که آمریکا همچنان به صورت علنی به تقویت، تجهیز و آموزش مخالفان سوریه که آن‌ها را «میانه‌رو» می‌خواند، ادامه خواهد داد. آقای کری که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، در این مورد گفت: «اکنون مسئله اسد نیست، بلکه داعش است.»

آمریکا از روز سه‌شنبه حملات خود در منطقه را به سوریه گسترش داد و در چندین نوبت مواضع داعش را در مناطق مختلف سوریه هدف قرار داد. پنج کشور عربی از جمله عربستان نیز آمریکا را در این حملات همراهی می‌کردند.

«جان کری» در مورد حمایت مالی برخی کشورهای عربی از داعش گفت: «در آن ابتدا کسانی بودند که این طور محاسبه می‌کردند که مهم این است که اسد برکنار شود... و متأسفانه همین روند به شکل‌گیری گروه‌های مختلف منجر شد.»

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه این حملات می‌تواند برای مدتی دیگر نیز ادامه داشته باشد، در پاسخ به این سوال که حملات هوایی آمریکا در عراق تا چه حد اثرگذار بوده، گفت: «ما پیشروی آن‌ها را متوقف کردیم. ممکن بود بغداد سقوط کند، ممکن بود اربیل سقوط کند. ما محاصره «آمرلی» را شکستیم.»

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به مسئله مذاکرات هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت طرفین هنوز برای دستیابی به توافق جامع، زمان دارند. وزیر خارجه آمریکا در این رابطه گفت: «همچنان در مذاکرات اختلاف هست، اما ما هنوز ماه اکتبر و چند هفته در نوامبر را برای توافق زمان داریم.»

وزیر خارجه آمریکا سپس با بیان اینکه واشنگتن تأکید کرده است که برای رسیدن به توافق لازم است تا پیشرفتی در مذاکرات صورت گیرد، گفت تلاش می‌شود تا از فرصت به وجود آمده استفاده شود، اما باید اطمینان یافت که توافق جامع تمام راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند.

وی با بیان اینکه تهران باید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات کند، گفت «عدم توافق بهتر از یک توافق بد است.» وی با این حال تأکید کرد که اگر «ایران و آمریکا» به توافق برسند، جهان جایی «امن‌تر» و «بهتر» خواهد بود و خاورمیانه می‌تواند به سمت شکل‌گیری منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای حرکت کند.

رژیم‌صهیونیستی تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است و تاکنون از پیوستن به پیمان منع گسترش خودداری کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *