يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

مشکلات تهران از زبان رئیس شورای شهر

يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۲۳
کد مطلب: 380073
رئیس شورای شهر تهران گفت: مبحث مدیریت شهری در برنامه های سوم و چهارم توسعه لحاظ شده بود اما متاسفانه در برنامه پنجم مغفول ماند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مهدی چمران عصر امروز در نشست مشترک شورای اسلامی استان تهران و شهرستان پاکدشت با اشاره به کش و قوس هایی که "طرح مجموعه شهری تهران" با آن مواجه بوده، اظهار کرد: گرچه این طرح با هدف گسترش و ساماندهی شهر تهران شکل گرفت ولی هدفش عملی نشده و ناهنجاری های شهری هنوز پابرجاست.

وی در همین زمینه ضمن اشاره به اینکه "طرح مجموعه شهری تهران" سال ۷۹ مجدد از سوی دولت به تصویب رسید، افزود: البته در سال ۸۴ یا ۸۵ این طرح مجدد از سوی شورای اسلامی شهر تهران مورد بازنگری و تصحیح قرار گرفت و سپس به دولت ارائه شد و دولت نیز این طرح اصلاحی را تصویب کرد و چند جلسه آن نیز در همان زمان تشکیل شد.

رئیس شورای شهر تهران همچنین گفت: در حال حاضر در پی آن هستیم که این مجموعه شهری را تشکیل دهیم که این بار شامل استان البرز هم می‌شود.

وی حضور معاون اول رئیس‌جمهور را برای تشکیل مجدد "مجموعه شهری تهران" امری ضروری دانست و گفت: بحث مدیریت شهری از بحث های اصلی شوراها است.

وی با بیان اینکه مالیاتی که در تهران پرداخت می شود بیش از ۵۰ درصد مالیات کشور است، تصریح کرد: مبحث مدیریت شهری در برنامه های سوم و چهارم توسعه لحاظ شده بود اما متاسفانه در برنامه پنجم مغفول ماند.

وی ضمن اشاره به اینکه طرح شورا درباره مدیریت شهری پیش از این در قالب ۲۳ بند که ۱۶ بند آن نیز به تصویب کمیسیون امور زیربنائی هم رسیده بود در جریان تصویب برنامه پنجم از سوی مجلس راکد ماند، گفت: در دولت جدید مجدد این طرح را با رئیس‌جمهور مطرح کردیم که مورد استقبال وی قرار گرفته است لذا امیدواریم پس از ارائه به مجلس نیز با استقبال نمایندگان بتوانیم به یک سازوکار قانونی برای مدیریت واحد شهری برسیم.

چمران ضمن ابراز نگرانی از واگذاری مدیریت به شهرداری‌ها و شوراهای شهر بدون تخصیص اعتبارات لازم، بیان کرد: نگرانی ما از این جا است که مصوبات مجلس درباره تخصیص اعتبارات به مدیریت شهری پرداخت نشود همانگونه که مجلس ۲ میلیارد تومان تخصیص اعتبار به متروی تهران را تصویب کرد اما پرداختی صورت نگرفت، حتی یارانه ۱۵۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای بلیط‌ اتوبوس پرداخت نشده است.

وی افزود: در سال گذشته برای مترو و اتوبوس ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شد اما امسال هنوز رقمی برای آن تعیین نشده است.

چمران گفت: اینکه گفته می شود چرا شوراهای شهر بودجه ندارند به این دلیل است که مجلس بودجه‌ای برای آنها تصویب نکرده است.

رئیس شورای شهر تهران درباره دلیل عدم حصول درآمدهای پایدار شهرداری‌ها نیز گفت: در سال ۶۱ تصویب شد که شهرداری‌ها باید مستقل و خودکفا باشند که البته هزینه این خودکفایی بر دوش مردم است چرا تحت عنوان ماده ۱۰۰ هوا می فروشند و می‌گذارند که مالک خلاف کند و در نتیجه چیزی جز ناهنجاری‌های اجتماعی موجود به دست نمی‌آید.

وی درباره راهکارهای رفع معضلات شهری پاکدشت گفت: در حال حاضر با توجه به وسعت جمعیتی شهرستان پاکدشت لازم است تا بحث کمربندی این شهرستان مورد رسیدگی قرار گیرد.

چمران به مشکل آب شرب پاکدشت اشاره و خاطرنشان کرد: بحث آب شرب و کمبود آب را تنها با صرفه جویی نمی توان جبران کرد بلکه باید نوع کشاورزی را اصلاح کنیم که معتقدم این امر وظیفه دولت است.

شایان ذکر است در این نشست شهردار، رئیس شورای اسلامی شهر، نماینده مجلس و امام جمعه پاکدشت و نیز رئیس شورای اسلامی فیروزکوه نیز نقطه نظرات خود را بیان کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *