شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۲
۴۴
در گفت‌وگو با فرج الله سلحشور مطرح شد

واکنش سلحشور به کنایه پرویز پرستویی/ ان شاء الله با کمک مالی مردمی سریال را می‌سازم

دوشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 379174
من به دنبال بازیگران سالم و صالح هستم، نه مطرح. یقین دارم که این گونه بازیگران با سریال موسی(ع) همکاری خواهند کرد.
واکنش سلحشور به کنایه پرویز پرستویی/ ان شاء الله با کمک مالی مردمی سریال را می‌سازم
سرویس فرهنگی جهان نيوز: فرج الله سلحشور حالا دیگر نام پرآوازه‌ای است که آثار او محبوبیتی جهانی یافته اند. کمتر مسلمانی را می‌توان یافت که نام او و سریال‌هایی چون «اصحاب کهف» و «یوسف پیامبر(ع)» را نشنیده باشد. حتی مردم بسیاری از کشورهای غیرمسلمان هم این سریال ‌ها را دیده اند. سلحشور قصد دارد تا در پروژه جدید خودش به یکی دیگر از انبیای الهی یعنی حضرت موسی(ع) بپردازد.

به گزارش جهان، مصاحبه کیهان با فرج الله سلحشور به شرح زیر می آید:

* پس از پخش سریال «یوسف پیامبر(ع)» که هم در داخل و هم در خارج از کشور موفقیت‌های خارق العاده‌ای کسب کرد، همه فکر می‌کردند که بلافاصله و با حمایت صداوسیما، کار ساخت سریال بعدی خود را شروع می‌کنید. اما چند سال است که پخش آن سریال به پایان رسیده و شما هم هنوز کار جدید خود را نساخته اید! دلیلش چه بوده؟

بسم الله الرحمن الرحیم. همان طور که گفتید، سریال‌های حضرت یوسف(ع) و اصحاب کهف در سال‌های گذشته جزو پر بیننده ترین سریال ‌ها در سطح جهان بوده اند. به طوری که سریال یوسف در شش سال گذشته رکورددار پر بیننده‌ترین سریال در جهان بوده است...

* قبل از ادامه بحث، لطفا بفرمایید که بر چه اساسی ادعای چنین رکوردی می‌کنید؟ آیا مدرک و سندی دال بر اینکه «یوسف پیامبر(ع)» پر بیننده ترین سریال جهان است دارید؟

طبق گزارشی که مسئول جشنواره رادیو و تلویزیون‌های کشورهای اسلامی داده بود، این سریال تاکنون در ۹۰ شبکه تلویزیونی در جهان پخش شده است. ۹۰ شبکه‌ای که حدود شش میلیارد نفر را پوشش می‌دهند. در کشور خود ما وقتی برای بار اول این سریال پخش شد، ۸۲ و نیم درصد مردم آن را تماشا کردند. اگر همین آمار را با شبکه‌های جهانی تطبیق دهیم، حدود پنج میلیارد نفر آن را دیده اند.

* بله، داشتید درباره اینکه چرا پس از یوسف سریال دیگری نساختید توضیح می‌دادید!

همان طور که شما گفتید، قاعدتا پس از «یوسف پیامبر(ع)» من باید با استقبال مسئولین مواجه می‌شدم و برای ساخت آثار بعدی از من حمایت می‌کردند. اما نه تنها این اتفاق نیفتاد که من را پای میز محاکمه کشاندند و بنده را به سرقت ادبی متهم کردند و بعد گفتند اشتباه شده و عذر خواهی کردند.

* خود شما هیچ اقدامی برای ساخت سریال خود انجام ندادید؟

بله. حدود چهار و نیم سال پیش نگارش متن فیلمنامه سریال «حضرت موسی(ع)» را با کمک ۲۴ نفر از اسلام‌شناس‌ها و هنرشناسان شروع کردیم که در ۷۲ قسمت آماده تصویربرداری شده است.

* چه مشکلی مانع تصویربرداری این سریال است؟

تا به حال به هر جا مراجعه کردیم فقط با درهای بسته مواجه شدیم. فقط یکی از نهاد‌ها سعی کرد که کمک کند، اما گویا سریال حضرت موسی را با سریال‌های آپارتمانی اشتباه گرفته است! درحالی که موسی یک أثر استراتژیک است که به معنای واقعی کلمه به مواجهه با جنگ نرم دشمنان می‌پردازد. این سریال چهار هزار سال تاریخ ننگین بنی‌اسرائیل را افشا می‌کند و مبارزه‌ای است با جنایات صهیونیست ‌ها و دفاعی است از خون مردم مظلوم غزه.

* مگر صداوسیما وظیفه سرمایه گذاری برای ساخت این سریال را ندارد؟

چرا وظیفه دارد، اما مسئولین صداوسیما معتقدند که رسانه ملی فقط باید مردم را سرگرم کند. تازگی ‌ها هم وظیفه بوتیک بودن و بقالی و فروش برنج و چایی هم به وظایف صداوسیما اضافه شده است! البته صداوسیما اگر هم بخواهد، بودجه اش را ندارد.

* با این حساب، چه خواهید کرد؟

تصمیم گرفتم که از مردم کمک بگیرم. به مردم می‌گویم که اگر بنده را قابل می‌دانند و از آثار من خوش‌شان آمده، کمک کنند تا این سریال هم ساخته شود. به مردم قول می‌دهم که سریال «حضرت موسی(ع)» به مراتب عظیم‌تر و جذاب‌تر و تأثیرگذارتر از «یوسف پیامبر(ع)» شود، ان شاءالله.

* مردم چگونه می‌توانند به این سریال کمک کنند؟

یک شماره حساب برای دریافت کمک ‌ها ایجاد شده است. این شماره حساب عبارت است از ۰۱۰۸۳۴۰۳۹۰۰۰۱ بانک ملی، شعبه ولایت. اگر امکان ساخت سریال فراهم نشود، همه کمک‌های ارسالی را به صاحبان آن بر می‌گردانم. فقط از افرادی که به این حساب پولی را واریز می‌کنند خواهش می‌کنم که یک نوع راه تماس را هم به ما منتقل کنند تا با آنها در ارتباط باشیم.

* در صورت تأمین بودجه، چه مدت برای ساخت سریال موسی(ع) زمان نیاز است؟

تصویربرداری این سریال چهار سال زمان نیاز دارد و یک سال هم مرحله آماده سازی برای پخش زمان می‌برد، روی هم رفته حدود پنج سال بعد، آماده نمایش خواهد شد.

* گفتید که سریال حضرت موسی(ع) علیه رژیم صهیونیستی خواهد بود. با توجه به اینکه موضوع سریال شما تاریخی است، مسائل مربوط به اسرائیل که در دوره معاصر رقم خورده است را چگونه بازتاب خواهید داد؟

اولین هولوکاست تاریخ به دست بنی اسرائیل اتفاق افتاده است. این اتفاق در تورات هم ذکر شده است. آن ‌ها وقتی وارد اریحا، کنعان و فلسطین شدند همه انسان ‌ها و حتی حیوانات را قتل عام کردند. ما علاوه بر نقل این وقایع، صحنه‌هایی هم درباره جنایات امروز آن ‌ها را هم نشان می‌دهیم.

* آیا این صحنه ‌ها با هم تلفیق می‌شوند و آیا صحنه‌های امروزی سریال بازسازی خواهد شد یا در قالب تصاویر مستند به نمایش در خواهد آمد؟

بله، صحنه‌های تاریخی و امروزی تلفیقی هستند و تصاویر معاصر، مستند خواهد بود. ضمن اینکه خود مخاطب متوجه می‌شود که گروهی که در تمام طول تاریخ جنایات شدیدی را مرتکب می‌شد، امروز هم به راحتی جنایات غزه را مرتکب می‌شود و از گروه‌های تکفیری حمایت می‌کند تا این چنین علیه بشریت جنایت کنند.

* چه ترفندی دارید که سریال موسی(ع) به یهودستیزی متهم نشود؟

واقعیت این است که اسرائیل امروز به حدی تنفر انگیز و رسوا شده است که دیگر با هیچ برچسب و اتهامی نمی‌توان جلوی افکار عمومی را گرفت. الان همه دنیا علیه صهیونیست ‌ها برانگیخته شده‌اند. همه دنیا می‌دانند که ما ضدیهود نیستیم و برای یهودی ‌ها احترام قائلیم. ما ضداسرائیل، ضدصهیونیسم و ضدآمریکا هستیم و به این هم افتخار می‌کنیم.

* مدتی است که در سینمای غرب، ساخت فیلم‌های مذهبی و تاریخی افزایش یافته است که نمونه اخیر آن هم فیلم «نوح» است. تحلیل شما از این جریان چیست؟

بعد از اینکه ایران چند أثر مذهبی نظیر «مریم مقدس(س)»، «اصحاب کهف»، «یوسف پیامبر(ع)» و ... ساخت و این آثار، استقبال جهانی را در پی داشت، غربی ‌ها احساس خطر کردند و فهمیدند که نمی‌توانند در این عرصه منفعل بمانند. به همین دلیل سعی دارند تا با آثاری مثل «نوح» چهره مذهب و انبیای الهی را تخریب کنند. درواقع جریان فیلمسازی مذهبی و تاریخی هالیوود، واکنشی به سریال ‌ها و فیلم‌های دینی ایران است.

* ملاک شما برای انتخاب بازیگر در سریال موسی(ع) چه خواهد بود؟

من به دنبال بازیگران سالم و صالح هستم، نه مطرح. یقین دارم که این گونه بازیگران با سریال موسی(ع) همکاری خواهند کرد.

چون پرویز پرستویی چندی پیش گفته بود که «آدم اگر به گدایی بیفتد نباید برود با این آقای سلحشور کار کند» نظر شما درباره این حرف چیست؟

اظهار نظر آقای پرستویی نسبت به بنده از سر لطف است. اگر ما را قابل بدانند و بتوانیم از پس دستمزد ایشان بربیاییم، خوشحال می‌شویم که در سریال موسی(ع) با ما همکاری کند.

و سخن پایانی؟

ما از عزیزانی که دارای مکنت و ثروت بوده و اهل خیر و کمک به انسان ‌ها هستند و البته به فعالیت‌های فرهنگی هم علاقه دارند کمک می‌خواهیم. امیدواریم که بزرگان هم به ما کمک کنند.

* از شما ممنون هستیم و آرزو می‌کنیم که سریال حضرت موسی(ع) به کارگردانی شما هر چه زودتر ساخته شود.

من هم از شما ممنون هستم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مودی
Iran, Islamic Republic of
حالا که موضوع این سریال را دقیق تر گفتید جناب سلحضور دقیا فهمیدم چرا به در بسته خورده اید؟ آقای سلحضور دردمندانه خدمت شما عرض میکنم اینگونه که شما توضیح دادید این سریال به معنای واقعی یک سیال انقلابی و متناسب با اهداف عالی و آرمان نظام جمهوری اسلامی ایران در مقابله با صهیونیست و رژیم جعلی اسراییل است .و دقیقا به همین دلیل بسیاری از مسئولینی بویژه از نوع فرهنگی شان مدتهاست که انقلابی گری را گذاشته اند کنار و به دنبال کنج عافیت هستند. دولت محترم هم که در پی رفع تنش و تنشزدایی با کدخداست و کدخدا هم که خودتان بهتر میدانید نوکر این صهیونیست هاست. به همین جهت برایتان صبر و تحمل فراوانی از خداوند آرزو میکنم///
حسین
اشتباهی منفی دادم، شرمنده.
ارمان
اشتباه منفی دادم
خیلی خوبه امیدوارم کمی هم بفکر روح مردم باشند و برنامه ای که میسازن مثل یوسف علاوه بر سرگرم کردن روح انسان رو هم گرم کنه و از این وضع در بیاره
احسان
Iran, Islamic Republic of
آخه تو چی از فیلم و فیلمسازی میدونی و میفهمی که اینقدر آبکی اظهار نظر میکنی ؟ بهتره بری همون فیلمهای هالیوودیتو ببینی .
اشتباهی مثبت دادم ! :دی
علی
Iran, Islamic Republic of
ان شا الله ما مردم حزب الله کمک میکنیم تا این سریال رو شما بسازی ...حالا که مثل شما در سینمای ما وجود نداره که دغدغه های حزب الله رو داشته باشه ما به شما کمک میکنیم تا حرف ما رو به دنیا برسونید ...من به نوبه خودم 100 هزار تومن در حد وسع خودم میدم
واقعا مرسی!
دوستان میشه دقت کنید تا اینقدر اشتباهی یک کاری رو نکنید!
اشتباهي منفي دادم خخخخخخخ
با سلام خدمت هنرمند و کارگردان ارزشی جناب آقای سلحشور . در خصوص مطلب درج شده در سایت جهان نیوز با کد379174 جهت ساخت فیلمهای فاخر و ارزشی بخصوص با مضمون داستانهای قرآنی علیرغم اینکه تخصصی در بازیگری ندارم در حد توان حاضر به همکاری فیزیکی در ساخت سریالهای فاخر شما هستم.
احمد
واقعا جواب مودبانه ایی به استاد پرستویی داده اند.
آقای سلحشور می دانند با هر کس چگونه صحبت کنند.
Iran, Islamic Republic of
این نوع اظهار نظر از پرستویی بعید بود
خدا بر توفیقات آقای سلحشور بیافزاید.
خدا کمکش کنه بسازه
خب من و شما هم باید کمکش کنیم...
تارینه
Germany
این خانواده واقعا مذهبی انقلابی وهنر مند هستند برادر فرج الله سلحشور هم یکی از مداحان بنام اهل بیت ع هستند وصدایی بسیار دلنشین دارند .خداوند پدر ومادر شان را مورد رحمت ومغفرت قرار دهد انشاالله
حمید
اگر واقعا پرویز پرستویی این حرف را زده باشد ...
خوبه که جناب سلحشور متوجه شدند که دوران سینمای نفتی و رانتی تمام شده و از پولهای آنچنانی برای سریال سازی خبری نیست و ایشان هیچ تفاوتی با سایر فیلمسازان ندارند...
تمام آن فیلم های مسخره ای و لوده و بعضا ضد ایرانی که برخی می سازند با بودجه وزارت ارشاد ساخته می شود/ جهت اطلاع
سرمایه این مملکت اگه خرج فیلم های ارزشی و اعتقادی نشه باید صرف چی بشه؟!
موافقم. جواب مودبانه و زیرکانه ای به سخن ...جناب پرستویی دادن.
مردم این همه مشکلات اقتصادی دارند اونوقت این آقا میخواد از مردم پول بگیره واسه کمک؟!
فهیم
شما سختته کمک نکن.
Iran, Islamic Republic of
بابا مردم که ماشاالله وضعشون خوبه هر روز ماشین های 100 و 200 میلیونی و بالاتر میخرند چرا الکی فاز منفی میدی عزیز دل؟
گفت هر کی که می خواد بیاد کمک کنه.مخصوصا اونایی که وضعشون خوبه و اهل کار خیر هستند نخواست که به زور بگیره!
سریال اصحاب کهف سریال خوبی بود.سریال یوسف پیامبر هم سریال خیلی زیبایی بود جزء بهترین سریال های ایرانی و تاریخی بود.من که خیلی این سریال رو دوست داشتم.
علی
Iran, Islamic Republic of
همچین میگی انگار این بنده خدا کسی رو مجبور کرده...من که صد هزار تومن اندازه وسع خودم میدم خیلی هم خوبه ثواب داره چون حرفش حرف دینه میخواهد حقیقت و اعتقاد ما رو به دنیا بفهمونه ما هم میخوایم که دنیا واقعیات رو بدونه چی از این بهتر؟!
ما که کمک خودمون رو می کنیم و توقع برگشت پول مون رو هم نداریم. شما دوست نداری نده اسلحه که روی سرت نذاشتن.

من هر ماه مبلغی رو به این حساب واریز می کنم و ثواب اون رو هدیه می کنم به ارواح طیبه شهدا
ناشناس
United States
شما اگر نمی خواهید کمک کنید،خب کمک نکنید.کسی مجبورتون نکرده توی این وضعیت بد اقتصادی دست به جیب بشید!ایشون هم توی یکی از مصاحبه هاشون گفتند:از مردم گدایی میکنم از کن و اسکار نه.آقای سلحشور از صدا و سیما و دولت ناامید شدن میخوان مردم در حد توانشون به ساخت فیلم کمک مالی کنند.منم امکان داره نتونم به ایشون کمک زیادی بکنم،ولی دیگه از این حرفا نمیزنم!!!
Iran, Islamic Republic of
تو کشور ما تا یکی فیلمش میگیره و پربیننده میشه زود خودشو می بازه و دیگه فیلم با قیمت پایین بازی نمیکنه
مثل عطاران ، پرستویی، و غیره
Iran, Islamic Republic of
لااقل میزان هزینه را می پرسیدید تا خوانندگانی که می خواهند کمک کنند بدانند سقف آن چقدر است.
همین فرق خبرنگار حرفه ای و غیر حرفه ای است همه سوالات نصفه و نیمه؟؟!!
امیر
سرمایه ی مملکت باید خرج فوتبال و فوتبالیستهای... بشود. آقای کروش حدود 50 میلیارد برای قبول کردن سرمربیگری خواسته اند جالب اینکه گفته اند باید مفاد قرارداد و مبلغ نهائی اعلان نشود و مستور بماند (مثل متن توافق ژنو!) و مالیات را هم به کشور خودشان بپردازند و اینکه کلا هر زمان خواست خسارت بگیرد و در عوض هیچ خسارتی در صورت تعلل نپردازد (باز هم عینا مثل توافق هسته ای!).
آن وقت ببینید وضع حمایت از فیلم و هنر انقلاب چگونه است. کاش مسئولین یک لطف کنند همچنانیکه از انقلاب و هنر دینی حمایت نمی کنند از ضد انقلاب و هنر اخلاق سوز هم حمایت نکنند.
این در حالیه که فیلم های ضد ارزشی هم از سرمایه های داخلی بهره می برند و هم از پول های خارجی
یه بنده ی خدا
United States
توی هالیوود و سینمای غرب ملیاردها خرج کار فرهنگی(از نوع خودشون) میکنند،حتی از داستان های پیامبران استفاده(در واقع سوء استفاده) میکنند تا در نهایت افکار صهیونیسم رو توی جهان پیاده کنند.حالا که توی کشور ما آقای سلحشور اومده علیه همون صهیونیسم غاصب و کودک کش میخواد فیلم تاریخی-مذهبی بسازه،نه مجلس و نه دولت اونطور که باید اهمیت نمیدن و کمکش نمی کنند.خدا خودش به این اشخاص کمک کنه تا بتونن کار فرهنگی کنند که در سطح جهان بدرخشه و بتونه با سینمای غرب مقابله کنه.اگه بخواهیم ،میتونیم.
Iran, Islamic Republic of
فیلم قبلی که آنچه بر زلیخا گذشت بیشتر بهش میامد آقای سلحشور اگر این فیلم هم مثل آن است بحق حضرت موسی منصرف شوید
برادر من زلیخا کارش بجایی رسیده بود که پیامبر خدا را تحویل نمیگرفت در حالی که مفسر بزرگ قران حضرت آیت الله جوادی آملی میفرمود هرکس به هر مقامی برسد در پرتو وحی است مثلا پرتوی از نور حضرت داود به لقمان تابید و لقمان شد آنوقت در سریال شما زلیخا از پیامبر خدا سبقت گرفته بود
اصن خودت فهمیدی چی گفتی !!!!
معلومه شما فیلم را با دقت ندیدید!
زلیخا از آن عشق دنیایی و میل به وصال جسمی با یوسف منصرف شد و الا همین سخنان شما که پرتو پیامبر خدا لازم است که ...دقیقا در دیالوگ های زلیخا پس از آن معجزه وجود داشت.
توی کشور دینی ساخت یه سریال مذهبی باید اینقدر مشکل باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
این فرهنگ سازیه دیگه ...
اونم چه جورش!
درست می فرمایید بزرگوار
حرف رهبر رو گوش نمیدن بعد به قول یکی از دوستان میرن کنار تخت ایشون و عکس یادگاری می گیرن!
یه بنده ی خدا
United States
واقعا.
ما باید خودمونو در رقابت با سینمای غرب ببینیم و دولت و مجلس و سینما توی کار فرهنگی باید یه هدف داشته باشند اونم مقابله با تشکیلات فرهنگی سینمای هالیوود است که دارن در جهت اهداف خودشون دارن فیلم تولید میکنند.
مصطفی
در کمال احترام آای سلحشور فیلم مذهبی نسازن برای همه بهتره.. ایده رو نابود می کنن، دین مردم رو هم خراب می کنن، و در نهایت پول مردم رو هم به باد می دن.. واقعا سریال یوسف بیشتر حنده بازار بود تا یه اثر مذهبی.. البته آثار کمیک هم پر بیننده هستند.. بعد ، کل جمعیت دنیا کمتر از هشت میلیارد نفره اعم از کافر و مسلمون و بچه و آفریقاییهای اتیوپی و سومالی و ... اونوقت شیش میلیاردش نشستن سریال ایشون رو دیدن؟!!!!!!!!!!!!! خداییش عقل هم چیز خوبیه
امیر
ما مسلمانهای شیعه اگر فیلمهای کره ای می بینیم، بودائی هستیم؟! این چه استدلالیه؟ خداییش عقل هم چیز خوبیه!
یه بنده ی خدا
United States
آقای سلحشور که فیلم یوسف پیامبر رو بسیار شبیه به قرآن ساخته بودند.نمی دونم چرا شما این حرف رو می زنید.
اگر مردم و مسئولین کمک کنند ان شاءالله و به کور چشم صهیونیسم و هامیانش این اثر فرهنگی رو می سازند.
یه بنده ی خدا
United States
یعنی چی؟!!!!
یعنی آقا مصطفی شما میگید که سومالی ها و اتیوپی ها سریال یوسف پیامبر را چون که یوسف،پیامبر بنی اسرائیل است نگاه نمیکنند.
مگر وقتی جومونگ توی ایران پخش میشد خیابونا خالی نمی شد؟
یعنی ما ایرانی ها مسلمان نبودیم که اومدیم جومونگ رو که درباره ی یه قهرمان کره ای است رو نگاه کردیم؟!
خداییش واقعا عقلم چیز خوبیه!!!
لطفا آقاي سلحشور راه تماس را هم مشخص کنند مثلا يک شماره پيامک يا تلفن را جهت اين کار اعلام نمايند.