جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۷
۳۵

از نگاه ابزاری به زن در غرب تا تکریم در ایران +سند

چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 373961
در جدیدترین نمونه از موفقیت‌های کم‌نظیر زنان و دختران ایرانی که در سایه تمام آنچه غربی ها به عنوان انزوای زنان در ایران! از آن یاد می‌کنند، به وقوع پیوسته است، قرار گرفتن نام ۹ بانوی ایرانی در بین ۱۵ نفر برتر کنکور ۹۳ است.
از نگاه ابزاری به زن در غرب تا تکریم در ایران +سند
به گزارش جهان، خبرهای مربوط به تکریم بانوان در ادارات شهرداری در حالی به موجی فراگیر در رسانه‌ها تبدیل شده و جنجالی را میان رسانه‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا به راه انداخته، که تجربه تاریخی جمهوری اسلامی در تکریم زنان و همچنین عدم اختلاط زن و مرد در محیط‌های کاری و دانشگاهی به تجربه‌ای موفق در دنیا تبدیل شده است.

قبل از اینکه جنجال فعلی بر سر تکریم زنان در ادارات شهرداری تهران آغاز شود، موضوع اصلی در بحث‌های اینچنین بحث جداسازی دختران و پسران در دانشگاه‌ها و تاسیس دانشگاههای تک جنسیتی بود.

زمانی که قرار بر تاسیس دانشگاه‌های جدید با این متد شد، بسیاری از اصلاح‌طلبان شروع به انتقاد از این سیستم کردند. اما آمار ارائه شده از تنها دانشگاه جامع بانوان در ایران یعنی دانشگاه الزهرا و سطح بالای علمی دانشجویان آن، در ‌‌نهایت تصمیم سازان را به این نتیجه رساند که از لحاظ علمی نیز این دانشگاه‌ها نتایج بهتری برای دانشجویان و سطح علمی کشور دارند. در بسیاری از دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور نیز در ترم‌های اول و دوم به همین ترتیب کار کلاس های جداگانه برای خانم‌ها و آقایان آغاز شد و رییس دانشگاه آزاد چندی پیش اعلام کرد آماده تاسیس دانشگا‌ه‌های آزاد تک جنسی در سراسر کشور و مناطقی است که درخواست برای تاسیس این دانشگاه‌ها بالا باشد.

این روش البته تنها در ایران اعمال نشده و در اروپا نیز آمار نشان داده که مدارس خاص دختران و یا پسران و اختلاط نداشتن آن‌ها با هم به بهره وری بیشتر دانش آموزان در مدرسه کمک می‌کند. در حال حاضر بیش از ۱۲۰ دانشگاه تک جنسیتی مخصوص زنان در ایالت‌های مختلف آمریکا وجود دارد. اغلب این دانشگاه‌ها و کالج‌ها تحت حمایت کلیسا‌ها و فرقه‌های مذهبی مسیحی اداره می‌شوند و در برخی از موارد شرکت‌های بزرگ اقتصادی همچون IBM از این مراکز حمایت مالی می‌کنند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000373/nf00373961-1.jpg

اما مسئله‌ای که بیشتر از هر زمان دیگری ثابت کرده است بحث جداسازی زنان و مردان در محیط‌های علمی و اداری به نفع آن‌ها بوده و بهره وری علمی و اداری را بالا می‌برد، نتایج کنکور دانشگاه‌ها در سال جاری است. بر اساس نتایج اعلام شده در کلیه رشته‌ها و زیر مجموعه‌ها در کنکور سراسری، نشان داده شده است که تعداد دختران موفق که توانسته‌اند رتبه‌های اول تا سوم کنکور را به دست بیاورند، بیش از پسران و در برخی رشته‌ها نیز همگام با آن‌ها بوده است.

در شرایطی که کشورهای غرب هر روز به بهانه جدیدی از موضوع حضور زنان و دختران در جامعه ایرانی سوژه‌ای برای رسانه‌های خود پیدا می‌کنند تا از طریق آن و مباحث حقوق بشری، زمینه برای فشار سیاسی بیشتر بر کشورمان را فراهم کنند، جامعه ایرانی راه خود را به سوی پیشرفت و عدالت جنسیتی بر می‌دارد. آن‌ها بدون توجه به حضور پر قدرت و انبوه بانوان در دانشگاه‌ها، محیط‌های علمی، ادارات دولتی و غیر دولتی و بازار کار، تنها به مسایلی نظیر جدا بودن خانم ها و آقایان در دانشگاه‌ها و ادارات و یا ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه‌ها اشاره می‌کنند و به این مباحث نیز توجهی نمی‌کنند که در‌‌ همان جوامع اروپایی و غربی حضور زنان در مناصب اداری و پست‌های مدیریتی تنها تا سطحی خاص تعریف شده و زنان برای رسیدن به این مناصب باید بسیاری از موانع را رد کنند.

در عین حال امنیت کاری زنان در محیط‌های کاری مختلط و با همکاران مرد نیز به هیچ وجه تامین نشده است. تنها در نیروی ارتش ایالات متحده که زنان و مردان در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند، بحرانی با نام تجاوز جنسی به زنان وجود دارد و پنتاگون سالهاست برای حل این مشکل دست به دامن جامعه‌شناسان و روان‌شناسان مختلف شده است. همچنین یکی دیگر از مشکلات زنان در جوامع اروپایی سنت کم بودن حقوق زنان نسبت به همکاران مرد در‌‌ همان رده شغلی است. این مسئله ایست که در بسیاری از جوامع پیشرفته غربی همچنان مورد نظر قرار می‌گیرد و تاکنون در کشورهای اروپایی زنان نتوانسته‌اند خواهان برابری دستمزد خود با مردان باشند.

بر اساس اخرین تحلیل از جامعه اروپایی نیز مجلس اروپا که قرار است مسئولان اصلی این اتحادیه برای چند سال آینده را انتخاب کند، تاکنون نتوانسته از زنان در پست‌های مهم مدیریت سیاسی استفاده کند و قرار است فردی به جای کا‌ترین اشتون به عنوان مسئول سیاست خارجی این اتحادیه فعالیت کند که دیگر از میان زنان انتخاب نخواهد شد. این در حالیست که در ایران اسلامی زنان با وجود حجاب در ادارات و مناصب مدیریتی از امنیت و موقعیت شغلی بیشتری برخوردار بوده و میزان پیشرفت آن‌ها در سطوح مدیریت به حدی رسیده است که اگر در دولتی وزیری از میان زنان انتخاب نشود و یا زنان پست‌های بالای مدیریتی در سازمان‌ها و ادارات را در دست نداشته باشند، انتقادات زیادی روانه رییس جمهور خواهد شد.

با نگاهی به این آمار و همچنین روند رو به رشد حضور دختران و زنان در مجامع علمی به سادگی می‌توان دریافت که در مقایسه با مدل غربی که تنها نگاه ابزاری به زن دارد، تکریم بانوان در ادارات و محیط‌های دانشگاهی به رشد و بالندگی ان‌ها کمک بیشتری کرده و معنای عمیق تری به مسئله «تکریم» آن‌ها داده است.

در جدیدترین نمونه از موفقیت‌های کم‌نظیر زنان و دختران ایرانی که در سایه تمام آنچه غربی ها به عنوان انزوای زنان در ایران! از آن یاد می‌کنند، به وقوع پیوسته است، قرار گرفتن نام ۹ بانوی ایرانی در بین ۱۵ نفر برتر کنکور ۹۳ است. یعنی در کشوری که غربی ها در بوق‌های تبلیغاتی خود از آن به عنوان کشوری نامناسب برای رشد زنان نام می‌برند، ۶۰ درصد یعنی اکثریت نفرات برتر کنکور را بانوان ایرانی تشکیل می‌دهند.
منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نشان عمق فاجعه است
البته مواظب باشيم در اين خصوص از اين طرف و آن طرف بام نيفتيم
تفکیک = تکریم
الان یعنی باید خوشحال باشیم که خانمها دانشگاه ها رو پر کردند؟
پسرها هم زرنگ باشن و درس بخونن.
قلی
Latvia
پسرا مثل دخترا بیکار . بی عار که نیستند عزیزم!!!
Iran, Islamic Republic of
شرمنده !بجان خودم اشتباه منفی دادم!
Iran, Islamic Republic of
وقتی مراجع می گویند تفکیک جنسیتی من هم تبعیت می کنم. ولی موفقیت دختر ها در کنکور نه نتیجه قدرت تحصیلی آنان و تفکیک جنسیتی بلکه ناشی از ضعف پسران است. دردبیرستان ها پسرانه سیگار و بی اشتهایی تحصیلی موج می زند مسئولان به فکر چاره باشند.پسران ما از پسران غربی ضعیف ترند نه این که دخترانمات از دختران غرب قوی تر باشند.
ایرانی
یعنی خنده دار تر از این تحلیل چیزی نداشتی بگی که کار غربی ها را مثل همیشه تحسین بکنی؟
یک نگاه به امار فساد های مختلف اخلاقی و اجتماعی در غرب به خصوص در سنین پایین در هم پسران و هم دختران بینداز تا ببینی بچه های خودمان خیلی بهتر از این افراد هستند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در این زمینه پسرها و دخترهای ما وضعیت خوبی ندارند. بروید از مدیران و مشاوران تربیتی مدارس بپرسید!! ضمنا شما باید سن این برادران و خانمها رو هم بفرمایید تا معلوم شود سال اولی هستند یا برای درس خواندن(= حفظ کردن) فرصت کافی داشتنه اند. به هرحال پسرها هم فرصت کمتری دارند و هم استرس بیشتر. شما برای 5 سال خدمت مقدس سربازی رو برای دخترها هم اجباری کنید تا معلوم شود چه گروهی مستعدتر است
فاطمه
احسنت به شما
United States
ولی آزمون ها ی استخدامی بیشتر مردا رو می گیرند
این که دختران و زنان جامعه از وظیفه اصلی شان که مادری است دور کرده ایم و به دانشگاه و بازار کار برده ایم افتخار دارد؟!!
وظیفه دانشجویی، پژوهشگری و مشاغل رو مردان می توانند پر کنند اما وظیفه مادری رو غیر از زنان کسی می تواند؟؟؟
دختردانشجو
كوپسر خوب كه براش همسرخوبي باشيم ومادرخوبي برا بچه هاش؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
شما خوب باش خوبترش نصیبت میشه انشاله.خدا همهمونو خوشبخت و عاقبت بخیر کنه
انشاله
هم مسئولینی که بی حساب و کتاب و بدون توجه به نیاز واقعی کشور ظرفیت رشته زیاد می کنند نادان هستند و هم کسانی که بیخودی به دنبال تحصیلات تکمیلی میروند و متاسفانه هر دو عمر و زمان جوانان را به باد می دهند
علی
Iran, Islamic Republic of
اصلا یه سوال.
خارجیا معادلی واسه زن ذلیلی دارن؟ نه خداییش دارن؟ یکی بیاد از حقوق ما مردا حمایت کنه!!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
نگاه روشنفکران غربی به زن

و کلام آخر اینکه بسیار به ندرت از فلاسفه اسلامی کلامی در طرد و لعن زن آمده است ولی کل فلسفه های غربی پر است از فحاشی و تکفیر و لعن در باره زن. این مسئله از فلاسفه قدیم یونان تا به امروز در همه جا به وفور یافت می شود. و این فقط فلسفه اروپائی است که زن را عیناً مظهر شیطان معرفی کرده است. و جالب اینکه امروزه بسیاری از نژادپرستان غربی که لباس فلسفه و آزادی و عقل و عدالت بر تن دارند، مدعی حمایت غرب از حقوق زن می باشند و اسلام و فلسفه های اسلامی را دشمن حقوق زن معرفی می کنند...
محمد
Iran, Islamic Republic of
در ارتباط با ميزان اشتغال زن ها و مرد ها نيز مطلب
بگذاريد و آن وقت مقايسه كنيد.
علی
این مطلب را کسی می نویسد که برای نگاه غربی به زن هیچ ارزشی قائل نیست و با افتخار و ایمان به نگاه رفیع اسلام به زن ، تنها راه حفظ کرامت انسانی زن را اسلام می داند.
اما این تحلیل شما ممکن است خود آغاز یک انحراف باشد. ضمن اینکه دلیل این پدیده در کنکور ضمن آزاد بودن دختران ، به عوامل دیگری چون مشکلات پسران در نظام وظیفه و اشتغال و وضعیت دختران چون افزایش سن ازدواج هم مرتبط است. بی خود نخواهیم خودمان را به غربی ها اثبات کنیم. انها متهمند و باید پاسخ دهند نه ما.
تکریم و برابری خیلی خوب است اما نباید در این زمینه افراط گری صورت بگیرد.
در شرایط برابر باید اولویت برای اشتغال و تحصیل با پسران باشد زیرا که خرج خانواده به عهده ی آنهاست. پسران شاغل می توانند تشکیل خانواده داده و جامعه رو به بهبود می رود. اینطوری بیشتر به نفع دختران و بانوان است.
Latvia
سلام. چرا اکثرا از تهران و شمیرانات هستند؟؟
خیلی تلاش کردی این دوتا موضوع بی ربط رو به هم ربط بدی !
United States
البته پس از پايان تحصيلات دختران عزيز بايد بروند خانه بنشينند تا آقايان به فساد نيافتند اين است ته خط تفكيك جنسيتي
سیدمحمدجواد
اگر هدف را تحصیل قرار دهیم موفقیت بانوان در کنکور امر مثبتی است. اما اگر هدف زندگی با کرامت باشد اینکه دختری بخشی از عمرش را در دانشگاه ها تلف کند و در نهایت به انبوه بیکاران تحصیل کرده بپیوندد اصلاً مثبت نیست.
ازین پس پای چند زن در میان است!
محيط خانه براي زن، بهترين ميدان فعّاليّت است!
البتّه، روشن است‌كه عنوان بالا، از نظر جمعي، و اَحياناً طرح‌كنندگان برنامه‌هاي اجتماعي، يك تفكّر ارتجاعيِ محكوم به طرد است!
ولي از نظر پيشوايان اسلام، اساسي‌ترين و در عين حال، پرمسؤوليّت‌ترين‌وظيفة «زن»، «شوهرداري» و «فرزندپروري» است!
و بدون اغراق، محيط خانه، براي زن، يك ميدان جِهاد عظيم و پايگاه بزرگ مبارزه است! جهاد در راه ساختن يك جامعة بسيار قويّ و صالح و پيشرو و مبارزه با تمام عوامل ضعف و فَساد و عقب‌ماندگي!
چه‌آن‌كه بديهي است يك جامعة پيشرفتة در جهات مختلف، نياز به مرداني تندرست و انديشمند و صالح‌العمل دارد! همچنان‌كه عقب‌ماندگي هر جامعه نيز، مُسَبَّب از بيماري‌هاي جسمي و انحرافات اخلاقي و زشتكاري‌هاي افراد همان جامعه است!
و بي‌ترديد، اين، زن است‌كه در نخستين‌مرحلة تَكَوُّن شخصيّت زشت و زيباي مرد، و سعيد و شقي ساختن وي دخالت مستقيم پيدا مي‌كند!
يعني، زن است‌كه مي‌تواند با فداكاري‌ها و از خودگذشتگي‌هاي مستمِرّ خويش در تقيّد به وظايف شوهرداري و فرزندپروري، انسان‌هايي سالم و صالح و نيرومند، تحويل جامعه داده و از اين‌راه، عامل رشدآزادگي و استقلال و شرف براي اجتماع خود بشود!
و همچنين، زن است‌كه مي‌تواند با سبكسري‌ها و خودكامگي‌ها و بي‌اعتنايي به وظايف همسري و مادري، يك مشت افراد ناسالم و ناصالح و عُقده‌دار و بي‌اعتنا به حدود و حقوق خدا و خلق خدا به‌وجودآورده و از اين‌راه، عامل انحطاط و فَساد و شقاء يك جامعه‌گردد!
لذا بر اساس همين‌واقعيّت است‌كه قرآن‌كريم، در سومين‌آيه از پنج آية آغازين جزء بيست‌ودوم از صفحة 422 ، با لحني قاطع و محكم به همسران رسول‌اكرم(ص)كه در حدّ اسوه و الگو در نظر زنان ديگر هستند، دستور «ثَبات» و «استقرار» در خانه را صادركرده و فرموده‌است: «وَ قَرنَ في بُيوتكُنّ»؛ «در خانه‌هايتان قرارگيريد».
و مورد خطاب قرارگرفتن همسران پيامبر(ص) در اين‌آيه و سايرآيات مربوط به عفاف و حفاظ زنان، چنان‌كه روشن است، از باب اين‌است‌كه رفتارآنان، سرمشق ديگران بوده و مسؤوليّتشان در رعايت احكام خدا، شديدتر مي‌باشد.
و لذا تخصيص خطاب در اين‌گونه‌موارد، هيچ‌گونه‌منافاتي با تعميم حكم و همگاني‌بودن دستور ندارد.
براي نشان دادن ارزش و اهمّيّت يك قسمت ازكار مهمّ زن در خانه، اين‌تعبير لطيف، از لسان ائمّة دين(ع) منقول است‌كه: جِهادُ المَرأه، حُسنُ التَّبَعُّل؛ جهاد زن، نيكو انجام دادن وظيفة شوهرداري است.
يعني، صحيح است‌كه جامعة مسلمين، براي حفظ حيات اجتماعي خويش، و مصون نگه‌داشتن‌آن از هرگونه خطر، نياز به مجاهدات و مبارزات همگاني دارند، امّا آن‌چه‌كه صاحب اين‌دين و فرستندة اين‌آيين، از يك زن مسلمان انتظار داشته و همان‌را به‌عنوان جهاد در راه خدا و سعي در حفظ‌آيين‌آسماني حق خواسته‌است، همانا قيام به وظيفة شوهرداري بر اساس مقرّرات الهي است‌كه هم‌دوش با جهاد رزم‌آوران در ميدان قتال اسلامي است!
ضمن حديثي، از امام صادق(ع) رسيده‌است‌كه: اُمّ سَلَمه، يكي از همسران پيامبر اكرم(ص)، به حضور رسول خدا(ص) عرضه داشت: قسمتي از اجر و ثوابي‌كه به زنان داده مي‌شود، براي من بيان فرماييد. رسول اكرم(ص) فرمود: يا اُمَّ سَلَمَه، إنَّ المَرأه، إذا حَمَلَت،كانَ لَها مِنَ الأجركَمَن جاهَدَ بِنَفسِهِ وَ مالِه في سَبيلِ الله، عَزَّ وَ جَلّ، فَإذا وَضَعَت، قيلَ لَها: قَد غُفِرَ لَك ذَنبُك فَاستَأنِفِي العَمَل، فَإذا أرضَعَت، فَلَها بِكُلِّ رَضعَهٍ تَحريرُ رَقَبَهٍ مِن وُلدِ إسماعيل؛ زن وقتي حمل برداشت، اجري همانند اجركسي‌كه با مال و جان خود، در راه خدا جهاد مي‌كند، به او داده مي‌شود! و چون وضع حمل‌كرد، از جانب خدا به اوگفته مي‌شود:گناهت بخشيده شد، حال، عمل را از سر بگير! و هنگامي‌كه به‌كودكش شير مي‌دهد، به هر نوبت از شير دادن، ثواب‌آزادكردن بنده‌اي از اولاد اسماعيل(ع) به او مي‌دهند.
امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش، امام باقر(ع) نقل مي‌فرمايدكه: تَقاضي عَلِيٌّ وَ فاطِمَه(ع) إلي رَسولِ الله(ص) فِي الخِدمَه؛ علي و فاطمه(ع)، از رسول خدا(ص) خواستندكه در امر خدمت وكارهاي مربوط به زندگي، در بينشان داوري نموده و وظيفة هر يك را روشن‌كند!
فَقَضي عَلي فاطِمَه بِخِدمَهِ ما دونَ الباب وَ قَضي عَلي عَلِيّ بِما خَلفَه؛ رسول خدا نيزآن‌قسمت ازكارها را كه مربوط به داخل خانه است، به عهدة فاطمه(س) مقرّر فرمود! وآن‌چه‌كه مربوط به خارج خانه است، به عهدة علي(ع) موكول نمود!
فَقالَت فاطِمَه: فَلايَعلَمُ ما داخَلَني مِنَ السُّرور، إلاَّ الله بِإكفائي رَسولُ الله(ص) تَحَمُّلَ رِقابِ الرِّجال؛ به‌دنبال اين‌تقسيم، فاطمه(س) فرمود: خوشنودي و سُروري‌كه از اين‌تقسيم به قلبم وارد شد، اندازة آن‌را جز خدا كسي نمي‌داندكه رسول خدا(ص) مرا از تحمّل‌كاري‌كه به عهدة مردان است، يا از اين‌كه در بين مردان ظاهر شوم، بي‌نيازم فرمود!
يعني، اسلام از زن نخواسته‌است‌كه به‌عنوان جهاد در راه خدا يا عناوين ديگر، به صحنه‌هاي مبارزات اجتماعي و سياسي خارج از منزل كشيده شودكه بِالمَآل، هم از وظيفة مخصوص به خود، باز بماند، و هم موجب اختلال در وظيفة مردان‌گردد!
ضمن وصاياي امام اميرالمؤمنين(ع) به امام مجتبي(ع)آمده‌است: وَ لاتُمَلِّكِ المَرأه مِن أمرِها ما جاوَزَ نَفسَها، فَإنَّ المَرأه رَيحانَهٌ، وَ لَيسَت بِقَهرِمانَه؛ زن را به بيش ازآن‌چه راجع به خود اوست، صاحب اختيار و مسلّط مكن! زيرا زن، يك شاخه‌گلي خوشبوست و قهرمان نيست!
قَهرَمان، در لغت، به‌معناي وكيل دخل و خرج بودن، و همچنين، به‌معناي‌كارفرما و فرمانروا بودن،آمده‌است.
بنابراين، مضمون دستور امام(ع) اين مي‌شودكه: هركاري‌كه خارج از شؤون طبيعي زن است و مستلزم قهرمانيّت و كارفرمايي، يا تدبير و تصدّي امر دخل و خرج زندگي است، در اختيار وي قرار مده!
و واضح است‌كه تَبَعُّل، يعني شوهرداري و فرزندپروري، خصيصة طبيعي زن وكار مناسب با جهازات خلقت او مي‌باشد. ولي تَصَدّي امور خارج از منزل، مصداق قهرمانيّت است و تجاوز از شؤون فطري او به حساب مي‌آيد!
و بايد توجّه داشت‌كه اين‌دستور، به‌معناي تحقير زن، يا منزوي ساختن او از صحنة زندگي نيست. بلكه در واقع، به معناي تقسيم‌كار جامعه، برحسَب استعداد طبيعي مرد و زن، و تعيين سهم مناسب زن از سنخ‌كار و در عين حال،آميختة با تجليل از مقام والاي زن و حفظ حريم شخصيّت اوست.
چنان‌كه جملة: فَإنَّ المَرأه رَيحانَهٌ؛ زن، يك شاخه‌گلي خوشبو است‌كه در مقام تعليل و بيان حكمت جملة پيشين است، اشارة لطيفي به همين‌نكتة تجليل و تكريم شخصيّت زن داردكه نشان مي‌دهد موقعيّت زن در باغستان جامعة انساني، موقعيّت‌گل درگلستان است!
و مي‌دانيم‌كه بقاي لطافت و شادابي‌گل كه تنهاماية رونق بازار اوست، درگرو اتّصال به شاخه و بوتة خود در ميان باغ، و زير ساية اشجار، و دور از سرما وگرما، و بركنار از طوفان وگرد و غبار است!
وگرنه، پيداست‌كه تندبادي‌گذرا، در لحظاتي‌كوتاه، برگ‌هاي‌آن‌را پرپركرده و بي‌برگ و نوايش مي‌سازد و دست تَطاوُل سرما وگرماي شديد،آب رُخ از وي‌گرفته و بي‌ارج و بهايش مي‌گرداند!
حال، از ديدگاه امام اميرالمؤمنين(ع)، موقعيّت زن در مجتمع بشري، يك چنين موقعيّت بسيار لطيف و حسّاس و رقيقي است‌كه خروج وي از محيط خانه و اشتغال به مشاغل بيرون از منزل، مانند جدا گشتن‌گل از بوستان، سبب از دست رفتن ارج و بهاي مخصوص به زن‌گرديده و هوس‌ها و تمايلات شيطاني از ناحية خود او و ديگران، تحت عناوين فريبندة مختلف، مانند بادهاي سَموم، او را ملعبة دست تَطاوُلگران هوس‌باز قرار مي‌دهند و سرانجام،آن‌مسكين به‌صورت موجودي عاطِل و واماندة ازكار طبيعي خويش، و ماية اختلال‌كار مردان جامعه در مي‌آيد!
و لذا در همين‌قسمت از بيان‌آن‌امام بزرگ(ع)، مي‌بينيم مسألة شدّت اهتمام به بركناري زن از صحنه‌هاي خارج از خانه را به جايي رسانده‌كه مي‌فرمايد: وَ اكفُف عَلَيهِنَّ مِن أبصارِهِنَّ بِحِجابِكَ إيّاهُنّ؛ با در پسِ پرده قرار دادن زنان، ديدگان‌آنها را از ديدار مردان بازدار و از برخورد با نامحرمان پرهيزشان ده؛
فَإنَّ شِدَّهَ الحِجاب، أبقي عَلَيهِنّ؛ زيرا سختگيري در امر استتار و پوشش، براي بقاي شرف و شخصيّت بامكرمت زنان، بهترين وسيله است!
وَ إن اِستَطَعتَ أن لايَعرِفنَ غَيرَك، فَافعَل؛ و اگر بتواني چنان‌كني‌كه‌آنان جز تو، مرد ديگري را نشناسند، چنين‌كن!
هرچند اين‌جمله، برحسَب ظاهر، راجع به منع اختلاط مرد و زن است، نه مربوط به منع خروج از منزل. ولي پيداست كه اشتغال زن به‌كار خارج از خانه و فعّاليّت وي در صحنه هاي‌گوناگون، از اجتماعيّات و سياسيّات، تلازم عادي با برخورد با مردان و شناسايي‌آنان دارد و عادتاً تفكيك بين اين‌دو مطلب بسيار بعيد است و به‌طور حتم،آن‌درجة از شدّت احتجاب زن‌كه منظور امام(ع) است، بدون احتجاب در خانه ميسّر نيست!
و جدّاً برای سالم‌ماندن شرف و شخصیّت واقعی زن، هیچ وسیله‌ای بهتر از محیط خانه و اکتفا به انجام وظیفة خاصّ خود درآن‌محیط مقدّس نمی‌باشد!
و این، همان‌فرمان خداوند است‌که مي‌فرمايد: «وَ قَرنَ في بُيوتِكُنّ وَ لاتَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجاهِليَّهِ الأولي»؛ «در خانه‌هايتان بمانيد و از منزل بيرون نرويد و همچون‌روش جاهليّت پيش از اسلام، دركوچه و خيابان ظاهر نشويد» و اندام وآرايش خود را در معرض تماشاي مردان قرار ندهيد!
آقايي كه بيكار نيستي تا بتوني درس بخوني ؟توجيه گر !!
خودت هم بشين اينهمه چيزي رو كه نوشتي بخون.چون من بيكار نيستم و وقت ندارم .
وقت نداري نخون؛ چرا مزاحم مي‌شي؟
آفرين به اين متن عالمانه
چشماتو باز كن
ببخشيد اشتباهي مثبت زدم . متن بيخبرانه از اوضاع فعلي درست است.
خب مگه اوضاع فعلي درسته؟
غار نشين
ببخشيد هان جديداً ديگه دنيال دختر نجيب خانه دار نمي رن وقتي خودم چند تا دختر نجيب و موقر معرفي كردم مادر آقا پسرها شرط شون اين بود كه دخترخانم بايد كارمند باشه رسمي هم باشه .مثل اينكه شما تو غار زندگي مي كني .
اين‌که مي‌گن: آخرالزمان دين عوض مي‌شه و امام زمان(ع) ديني رو مي‌آره که به نظر مردم جديد مي‌رسه، همينه ديگه
تا اين‌جوري فکر مي‌کنيم که مادر اين آقاپسرها فکر مي‌کنه، آش جامعه ما همين آشه و کاسه همين کاسه است و مشکلات همين مشکلات