جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۲
۳۸

تقابل موضوع یک سریال با عملکرد اسپانسر آن/ "مدینه" همچنان مورد توجه مخاطبان

دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب: 369976
در حالی سریال "مدینه" با موضوع "تقبیح ربا و رباخواری" از شبکه اول سیما در حال پخش است که موضوع این سریال در تقابل با عملکرد اسپانسر سریال است که وامهای بانکی با سود ۳۰ درصد به مشتریان خود می دهد!
تقابل موضوع یک سریال با عملکرد اسپانسر آن/ "مدینه" همچنان مورد توجه مخاطبان
گروه فرهنگی جهان نيوز - زهره مرادزاده: پرداختن به مسئله ربا و رباخواری در سریال "مدینه" که این شب‌ها از شبکه اول سیما در حال پخش است، امری پسندیده و ارزشمند است که با حضور هنرمندان شاخص و با هنرمندی تمام، به تقبیح این عمل می پردازد. 

اما از آنجا که معمولا سریال‌های رمضانی در سال‌های گذشته محل نقد جدی بوده است، شبکه اول سیما، امسال هم ریسک نکرده و سریال رمضانی خود را به سیروس مقدم سپرد تا با خیالی راحت و با آرامش، رمضان ۹۳ را طی کند؛ هر چند این سریال ارتباط مستقیمی با ماه مبارک رمضان ندارد و از این باب جای نقد جدی دارد.

اگرچه سیروس مقدم کارگردان سریال "مدینه" تا اینجای کار توانسته است علاوه بر بهره گیری از توانمندی شخصی اش به مدد قصه قابل توجه و ساختارمند "سعید نعمت الله" نویسنده اثر، بار دیگر مخاطب را با خود همراه کند و آنچه تقبیح "ربا و رباخواری" نامیده می شود را با بازی هنرمندانه "پریوش نظریه" بازیگر نقش "مدینه" به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد، اما نکته قابل توجه درباره این سریال، تقابل موضوع سریال و عملکرد اسپانسر و حامی مالی آن است.

در حالی که موضوع سریال، تقبیح "نزول‌خواری" و "ربا" است، حامی مالی سریال که اتفاقا به شدت و به صورت گل درشت و پا به پای هنرپیشه ها در جای جای این سریال حضور دارد، بانکی است که وام‌های با سود بالا به مشتریان خود می‌دهد و به دلیل بهره بالایی که از وام‌گیرندگان می‌گیرد بعضا مورد اعتراض حامیان بانکداری اسلامی نیز واقع شده است. البته کم نیستند موسسات مالی و بانک هایی که عملکردی مشابه همین موسسه مالی دارند چرا که متاسفانه "ربای بانکی" مسأله ای است که همچنان در سیستم بانکداری ما حل نشده است. 

البته حضور گل درشت اسپانسرها در برنامه های تلویزیونی پرمخاطب نظیر مجموعه تلویزیونی "پایتخت" و یا حتی برنامه‌های مرتبط با خانواده و کودک مسأله جدیدی نیست. به نظر می رسد فشار مالی وارد به صدا و سیما که یکی دو سالی است برنامه‌های این سازمان را با اسپانسرهای نامتجانس همراه کرده، موجب شده تا با گذشت زمان، مشکلات از ساختار به محتوا سرایت کرده و محتوای سریال‌ها تحت تاثیر اسپانسرها قرار گیرد.

گفتنی است برخی خبرها در روزهای گذشته نیز حکایت از دخالت اسپانسر برنامه "ماه عسل" در انتخاب میهمان‌ها داشت که احسان علیخانی مجری-تهیه کننده این برنامه خبر مذکور را قویا تکذیب کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعيد
Iran, Islamic Republic of
اقا چرا بجاي مردم نظر ميدي برادر من كجاي فيلم نشون از توانمندي و داستان خوبه فقط موضوع و تم اصلي جالبه مابقيش يه درام ابكي كه شعور ببننده توهين ميكنه همه چي سطحي و...مقدم بعد از پايتخت نياز به استراحت فكر و روح داشت و الا از پايتخت به مدينه ميرسه...
اونوقت ميگن چرا مردم ميرن دنبال ماهواره دوسه تا شبكه ابكي كه جمعشون به 50 نفر نميرسه صداوسيماي با بودجه 1000ميلياردي رو به چالش كشيدن
سمیعی
Iran, Islamic Republic of
شما اگر میخوای از سطح بری به عمق بهتره بری فیلمهای روشنفکری ببینی. گاهی روی پرده سینماها دیده میشه. آبکی ترین سریال سیمای ملی می ارزه به 1000 تا فیلم چرت و بد کیفیت ماهواره ها.
علی
سریالهای ماهواره ای که فقط شده بوس بازی و خیانت و...........................
حسین
سلام نظر من وشما نیست مهمممممم نظر یک ملته ملت
LynX
البته هر سریال مخاطب خودش رو داره، فکر کنید مثلا همین سریال مدینه در شبکه ABC پخش بشه، خوب معلومه که اصلا مخاطب جذب نمیکنه بلکه صدای بیننده رو هم در میاره، حالا چون شبکه های ماهواره ای میان برای پر کردن لیست پخششون از سریال های بی کیفیت آمریکای لاتین استفاده میکنن، دلیل نمیشه ما بگیم کل سریال های خارجی (سریال هایی که حتی به فکر تولید کننده اش هم نمیرسیده که شاید یه روز یه ایرانی بخواد ببینتش) بد هستند، مثل این که جلوی یک موجود گوشت خور آدم علف بزاره (منظورم اینه هر چیزی مخاطب خودش رو داره)
محسن ازاصفهان
باسلام بسیارزیباوجذاب است

برای سریال شبکه 3 افسوس ازاینهمه هزینه برای
سریال بی ارزش
یاابوالفضل
ایکاش به فیلم فاخته اشاره میکردید چون این فیلم (فاخته)هم به خانمان براندازبودن نزول اشاره داره وهم به اینکه کسانی که فکرمیکنن اگه گناهی مرتکب بشن فقط به خودشون وخدامربوطه اشتباه میکنن چون اعمال بدوگناهان ماتمام اطراف رادرگیرومتأثرمیکنه
فاخته فیلم قشنگی منتها متاسفانه بخاطر زمانش مخاطب زیاد نداره اگه یه کم دیرتر پخش میشد مخصوصا امسال که شاید برای شما هم اتفاق بیفتد بیشتر قسمتهاش مال ماه رمضون 91 اگه فاخته رو ساعت 7 بعد از ظهر پخش میکردن یه سریال پرمخاطب میشد متاسفانه برنامه ریزی برای پخش این سریال درست نبود
به خاطر همینه که در نهایت هیچ تاثیری بر روی مردم نمیذاره
سریال خوبیه
Iran, Islamic Republic of
منم سوال داشتم ..با وجودیکه علما در مورد ربای بانکها اظهار نظر می کنند انوقت اسپانسر سریال-بانک عسکریه- !!!
چن وقت پیش یکی از علما می گفت پول ربا را کارمندان بانک می گیرند....واقعا جای تعجب دارد.
روشنگر
با عرض سلام! ای کاش نویسندگان محترم اینگونه مطالب اولا با احتیاط چیزی را به کسی یا جایی نسبت دهند و کمی خدا را لحاظ کنند و ثانیا کمترین اطلاعی درباره موضوع داشته باشند!! نویسنده محترم و دبیری که این مطلب را روی سایت قرار داده اید! آیا واقعا شما با مسئله ربا آشنایید؟ گذشته از این، آیا می دانید وامی که داده شده، طی چه قراردادی بوده است؟ آیا قرض بوده یا شراکت یا وکالت یا جعاله یا....؟! ای کاش کمی تقوای خبری و علمی داشته باشیم!!!
حمیده
Iran, Islamic Republic of
برادر محترم اینها دیگه توجیهاتی است که خودتان هم می‌دانید. این وام واقعاً خانمانسوز است و خبر داری که در بلا کفر ژاپن وام با یک و نیم درصد می‌دهند یا برعکس آن؟؟؟؟
حامد
بهتره هموطنان عزیز کمی در مورد مسائل ربا تحقیق کنند.
اگر معامله درست تنظیم شود دریافت سود 100 درصدی هم بلا مانع است و اگر موارد شرعی در آن رعایت نشود حتی 1 درصد سود هم معامله را شرعا حرام میکند... پس بالا بودن سود دلیل بر ربا نیست.

متاصفانه امروزه مردم کشور به جزئیات توجه نمیکنند.
زمانی که شخصی برای دریافت وام به بانک مراجعه میکند بانک علت دریافت وام را از شخص میپرسد تا بداند با شخص در چه چیزی شراکت میکند و شخص بدون در نظر گرفتن حقیقت و صدق گفتار خرید وسیله ای را بهانه میکند که بتواند فاکتوری را در مورد خرید آن از یکی از آشنایان تهیه کند.
بانک نیز شخص را امین خود دانسته و تا زمانی که بازپرداخت وام با مشکلی مواجه نشود تحقیقی نمیکند.
در صورت عدم توان شخص در بازپرداخت وام. شخص میتواند از بانک بخواهد که پس از تحقیق در مورد صحت زیان شخص در ضرر ایشان شریک شود. اما ...
در اینجاست که دروغ بودن علت دریافت وام مشخص میشود و کلا معامله باطل میشود و شخص باید طبق توافق گرفته شده در ابتدای دریافت وام کل مبلغ را به علاوه زیان متحمل شده بانک بپردازد.
میبینید ما خودمون به چه راحتی برای خودمون مشکل درست میکنیم و بانکها رو علت این واقعه میدونیم؟؟؟


یک لحظه کشور رو بدون وجود بانک تصور کنید
چقدر دزدیها رواج پیدا میکرد؟
تورم به دلیل حفظ ارزش پول توسط مردم چقدر زیاد میشد؟
افراد فقیر به دلیل نداشتن سرمایه اولیه باید رعیت سرمایه داران میشدند و سرمایه داران نیز به دلیل چشم و هم چشمی با یکدیگر به زر اندوزی ادامه بدهند و رعیت خودشان را بیشتر عذاب دهند
مسعود
دوست عزيز! قرارداد پرداخت وام ,يك طرفه تنظيم مي شود و بانك ومؤسسه وام دهنده قراداد را طوري تنظيم مي كند كه همه چيز به نفع خودش باشد. فرد وام گيرنده هم چون مجبور است به خاطر شرايط اقتصاديش اين وامها را بگيرد لذا هر شرطي را كه در اين قرارداد نوشته اند بدون اينكه حتي يك بند آن را بخواند امضاء
مي نمايد.سود وامها هم روي كاغذ و قرارداد يك چيزي است ولي در عمل چيز ديگري است. يعني مثلا" در قرارداد سود وام 24 درصد نوشته مي شود اما در عمل طوري محاسبه مي كنند كه بيش از 40 تا 50 هم سود مي گيرند!!
بسياري از وامها را هم كه تحت عنوان مضاربه واعتباري و ... پرداخت مي شود حالت صوري دارد .به طور مثال, بانك وامي تحت عنوان وام پرداخت خريد كود وسم به متقاضي مي پردازد درحالي كه طرف حتي يك وجب زمين كشاورزي ندارد .از طرف بانك اورا راهنمايي مي كنند كه به فلان شركت يا فروشنده كود وسم مراجعه كن و با پرداخت مبلغي جزئي ,فاكتوري به فلان مبلغ براي بانك بياور !!
البته اينها وامهاي دم دستي و حد اكثر در حد 20-10 ميليون تومانيست كه به متقاضيان جزء داده مي شود حال ببينيد وامهايي كه بالاي صدها ميليون و ميلياردد به برخيها پرداخت مي شود چه وضعي دارند؟!!
واز اين دست دور زدنهاي شرع مقدس و قوانين مربوطه الي ماشاءالله در پرداخت وامهاي بانكي مشاهده مي شود.
يك نمونه از حرام بودن سود وامهاي بانكي همين نوع شراكت بانكها در وامهاييست كه تحت عنوان مشاركت مدني و ...پرداخت مي شود.
چون بانكها در صورت زيان و ضرر وام گيرنده به هيچ وجه حاضرنيستند نسبت به سهمشان اين ضرر و زيان را جبران نمايند ؟؟!!! متأسفانه بانكها فقط در سود آن خود را شريك مي دانند و اسم خود را هم مي گذارندشريك !!!
خلاصه كلام اينكه همه اين معضلات دست به هم داده اند تا با رواج نزول و ربا ,زنگيها با مال حرام قاطي شده . لذا به عينه مي بينيم كه عليرغم افزايش روز افزون وسايل راحتي و آسايش, اكثر افراد جامعه هيچ احساس آرامشي نمي كنند.خيلي از ارزشها كنار گذاشته مي شوند. و جاي ارزشها را چيزهاي پوچ و بي ارزش گرفته اند.بسياري از نعمات خداوندي از مردم گرفته شده,بركات الهي روز به روز دست نايافتني تر مي شوندو.....مگر اينكه خدا به همه ما رحم نمايد چرا كه با اين مسيري كه در پيش گرفته ايم عاقبت خوبي در انتظارمان نيست كه نيست.
lمنم کاملا موافقم که این وام ها مشکل دارن و ما کلاه های گشاد شرعی برای خودمون میبافیم.کلاه هایی که گاهی انقدر گشادن که جلوی چشممونو میگیرن و حقیقت رو نمی بینیم
خدا کنه قبل از افتادن در چاه ویل بیدار شیم
ممنون از این گزارش. بالاخره یکی به پیام دوگانه سریال پی برد. سرمایه داری با ریا کاری در ساخته شدن این سریال نقش دارند.
مجید
Iran, Islamic Republic of
با سلام.و با تشکر از توجه به این مطلب مهم.متاسفانه ناراحتی بیشتر این است که این موسسات نام اهل بیت علیهم السلام را با خود بهمراه دارند.
ایکاش کمی هم به صندوق های قرض الحسنه واقعی پرداخته می شدو
در شهر ما-اراک- صندوق قرض الحسنه ای وجود دارد که با بیش از 40 سال سابقه حتی پول دفترچه وام را هم نمی گیرد و فقط به بازپرداخت مبلغ خالص وام اقدام می شود
وام گیرنده چیزی بنام کارمزد نمی دهد، چون مسئولین این موسسه قرض الحسنه معتقدند -طبق شرع اسلام-کارمزد درصد بردار نیست بلکه باید مزد واقعی کار انجام شده باشد.
United States
جالبه حامی مالی خودش داره سود ها و بهر های فراوان میده و میگرده اون اول سریال حرف ار ربا و عقوبت آن میزنه
خیلی جالبه که مردم را ببخشید گاگول فرض میکنن!!
علیرضا58
من به قصه و کارگردان معترضم که در ابتدا زن مومنه ای را بخوبی تصویر میکند و در مسیر از او یک زن خولوچل نشان میدهد. چراکه به محض برخورد بامشکلات گیج و سردرگم بنظر میرسد. انهم از نوع خولوچلش . نه به ان شوری نه به ان بینمکی . از اقای نعمت اله تعجب میکنم .
خود مؤسسه عسكريه وأم را با بهره ٣٥درصد ميدهد،ايا خود او ربا خوار نيست؟لطفا نام أمامان را از مؤسسه حذف و هر كاري دلتنان ميخواهدانجام دهيد،اي نقدر با نام اسلام به مملكت ضربه نزنيد،در كشور هاي اروپايي كه نامي از مذهب در حكومت نيست نرخ سود بأنكي بين چهأر تا شش درصداست
حسنی
سلام چقدر خوب است اول خوب فکر کنیم وبعد چیزی رابنویسم برادر گرامی زیاده که معنای رباست فرقی نمی کند که چقدر باش یک درصد یا سی در صد اگر در پرداخت پول شرایط عقود اسلامی رعایت شود ربا نیست واگر رعایت نشود ربا است پس ربا به کیفیت است نه به کمیت
كلاه شرعي
نیما
سوادت منو کشته...با بازی هنرمندانه "پریوش نظریه" بازیگر نقش "مدینه" به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد،...منظورت لادن مستوفی بود دیگه
اونی که تیتراژو ساخته بیسواد بوده که اسمو جابجا نوشته ی یا شایدم مسئول ثبت شناسنامه خانم مستوفی که اسمشو نظریه ثبت کرده
کلا شما فقط با سوادی!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
سواد و اعتماد به نفس شما هم ما رو خفه کرده
نگار
تو تیتراژ رو بخون میفهمی که لادن مستوفی نیست
نگار
همه مراجع سود بیشتر از 4 درصد رو ربا دونستند
Russian Federation
این کار موسسه عسکریه که می توانست ده ها سوِژه دیگر را مانند ساخت وساز و... برای تبلیغ انتخاب کند ولی مستقیم وارد مبحث ربا می شود....
با این نقطه چین ها همه را مسخره کردید.
کاش اقای علیخانی وشما که اینهمه دقت دارید روزنامه شرق را میخواندید بعد قضاوتتان بهتر نوشته میشد که با احساسات مردم بازی نکنند
Iran, Islamic Republic of
گذاشتن نام ائمه (ع) برروی بانکهاوموسساتی که مثل آب خوردن ... گناه و توهینی نابخشودنی است . ...
Iran, Islamic Republic of
وای برکشوری که ادعای اسلام و تشیع دارد ولی بانکهایش ، رباخواری میکنند و خون مردم رادرشیشه کرده اند .
Iran, Islamic Republic of
دیانت و تشیع بارباخواری و نزول خوری هیچ سنخیتی ندارد و کسی که رباخواری میکند ، اعتقادی به خداودین و تشیع ندارد . باید دکان رباخواران و نزول خوران بسته شود و الادین و ایمان هیچ ایرانی بخصوص دین و یامان مسئولان مورد قبول درگاه الهی نخواهد بود . همه انبیای الهی بارباخوری و رباخواران مبارزه کرده اند و انهارابه جهنم وعده داده اند .
United States
سلام
فرهادکرمانشاه
کاملا باحرفهاى اىشان موافقم ولى گناه بزرگترى همىشه وهرروزوهرلحظه درجامعه مارواج داره تهمت زدن وغىبت کردنه که متاسفانه صداوسىمادراىن امرکوتاهى مى کندالبته نباىدفراموش کردکه واقعا تلوىزىون اىران درسطح اول جهانى درعرصه فىلمسازى عمل مى کندازاىن روازتک تک اىن عزىزان تشکرمى کنم.
زلان
موافق
دكتر
ساخت سريال در مورد ربا با اسپانسري موسسه اي كه سود٣٠% ميگيره