کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تقابل موضوع یک سریال با عملکرد اسپانسر آن/ "مدینه" همچنان مورد توجه مخاطبان

23 تير 1393 ساعت 10:22

در حالی سریال "مدینه" با موضوع "تقبیح ربا و رباخواری" از شبکه اول سیما در حال پخش است که موضوع این سریال در تقابل با عملکرد اسپانسر سریال است که وامهای بانکی با سود ۳۰ درصد به مشتریان خود می دهد!


گروه فرهنگی جهان نیوز - زهره مرادزاده: پرداختن به مسئله ربا و رباخواری در سریال "مدینه" که این شب‌ها از شبکه اول سیما در حال پخش است، امری پسندیده و ارزشمند است که با حضور هنرمندان شاخص و با هنرمندی تمام، به تقبیح این عمل می پردازد. 

اما از آنجا که معمولا سریال‌های رمضانی در سال‌های گذشته محل نقد جدی بوده است، شبکه اول سیما، امسال هم ریسک نکرده و سریال رمضانی خود را به سیروس مقدم سپرد تا با خیالی راحت و با آرامش، رمضان ۹۳ را طی کند؛ هر چند این سریال ارتباط مستقیمی با ماه مبارک رمضان ندارد و از این باب جای نقد جدی دارد.

اگرچه سیروس مقدم کارگردان سریال "مدینه" تا اینجای کار توانسته است علاوه بر بهره گیری از توانمندی شخصی اش به مدد قصه قابل توجه و ساختارمند "سعید نعمت الله" نویسنده اثر، بار دیگر مخاطب را با خود همراه کند و آنچه تقبیح "ربا و رباخواری" نامیده می شود را با بازی هنرمندانه "پریوش نظریه" بازیگر نقش "مدینه" به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد، اما نکته قابل توجه درباره این سریال، تقابل موضوع سریال و عملکرد اسپانسر و حامی مالی آن است.

در حالی که موضوع سریال، تقبیح "نزول‌خواری" و "ربا" است، حامی مالی سریال که اتفاقا به شدت و به صورت گل درشت و پا به پای هنرپیشه ها در جای جای این سریال حضور دارد، بانکی است که وام‌های با سود بالا به مشتریان خود می‌دهد و به دلیل بهره بالایی که از وام‌گیرندگان می‌گیرد بعضا مورد اعتراض حامیان بانکداری اسلامی نیز واقع شده است. البته کم نیستند موسسات مالی و بانک هایی که عملکردی مشابه همین موسسه مالی دارند چرا که متاسفانه "ربای بانکی" مسأله ای است که همچنان در سیستم بانکداری ما حل نشده است. 

البته حضور گل درشت اسپانسرها در برنامه های تلویزیونی پرمخاطب نظیر مجموعه تلویزیونی "پایتخت" و یا حتی برنامه‌های مرتبط با خانواده و کودک مسأله جدیدی نیست. به نظر می رسد فشار مالی وارد به صدا و سیما که یکی دو سالی است برنامه‌های این سازمان را با اسپانسرهای نامتجانس همراه کرده، موجب شده تا با گذشت زمان، مشکلات از ساختار به محتوا سرایت کرده و محتوای سریال‌ها تحت تاثیر اسپانسرها قرار گیرد.

گفتنی است برخی خبرها در روزهای گذشته نیز حکایت از دخالت اسپانسر برنامه "ماه عسل" در انتخاب میهمان‌ها داشت که احسان علیخانی مجری-تهیه کننده این برنامه خبر مذکور را قویا تکذیب کرد.


کد مطلب: 369976

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/369976/تقابل-موضوع-یک-سریال-عملکرد-اسپانسر-مدینه-همچنان-مورد-توجه-مخاطبان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com