جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۲
۴
در حاشیه اقدامات وحشیانه تکفیری‌ها در سوریه و عراق؛

فرصت بی‌نظیر پیش روی اسلامگرایان اصولگرا، معتدل و عقلانی درپی طغیان داعش

يکشنبه ۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 366466
مشخصه این جریان تکفیری دقیقا منطبق بر پیش بینی دوسه سال قبل رهبری است؛ با رژیم صهیونیستی کاری ندارد، ولی با مذاهب اسلامیِ دیگر بیرحمانه مواجه میشود و هدف غایی خود را تخریب اماکن مقدسه شیعیان می داند
فرصت بی‌نظیر پیش روی اسلامگرایان اصولگرا، معتدل و عقلانی درپی طغیان داعش
سرویس سیاسی جهان نيوز - مالک شریعتی:‌ در مدتی که از آغاز عملیات جدید داعش در عراق و اشغال موصل می گذرد، به مدد جنگ روانی گسترده تکفیری ها و رسانه های وابسته به آنها، خطرات داعش برای جهان اسلام به طور عام و برای جهان تشیع به طور خاص بزرگنمایی شده است و در برخی موارد نیز احتمال ایجاد تهدید از سوی آنها نسبت به ایران اسلامی در فضاهای مجازی منتشر شده است.

آنچه کمتر بدان پرداخته شده، فرصت‌های پیش آمده در منطقه جنوب غرب آسیا پیش پای جریان اصیل اسلامی است که در پی به صحنه آمدن جسورانه جریان تکفیری داعش و اقدامات وقیحانه آنها به وجود آمده و مهمترین آن عبارت است از:

تمایز اسلام اصولگرای معتدل و عقلانی با نسخ پیشنهادی غرب به دنیای اسلام

رهبر معظم انقلاب اسلامی ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ در خطبه عربی نمازجمعه خطاب به ملتهای منطقه چنین بیان فرمودند: «تعریف‌ها باید بازخوانی و اصلاح شوند. دو الگوی "اسلام تکفیری" و "اسلام لائیک" از سوی غرب به شما پیشنهاد شده و خواهد شد تا الگوی "اسلام اصولگرای معتدل و عقلانی" در میان انقلابهای منطقه تقویت نشود... "دموکرات بودن" اگر به معنای مردمی بودن و انتخابات آزاد در چارچوب اصول انقلاب‌هاست، همه دموکرات باشید؛ و اگر به معنای افتادن به دام لیبرال دموکراسی درجه‌ی دوم و تقلیدی باشد، هیچ یک دموکرات نباشید... "سلفی‌گری" اگر به معنای اصولگرائی در کتاب و سنت و وفاداری به ارزش‌های اصیل و مبارزه با خرافات و انحرافات و احیاء شریعت و نفی غرب‌زدگی باشد، همگی سلفی باشید؛ و اگر به معنای تعصب و تحجر و خشونت میان ادیان یا مذاهب اسلامی ترجمه شود، با نوگرائی و سماحت و عقلانیت ـ که ارکان تفکر و تمدن اسلامی‌اند ـ سازگار نخواهد بود و خود باعث ترویج سکولاریزم و بی‌دینی خواهد شد... به اسلام مطلوب واشنگتن و لندن و پاریس بدبین باشید؛ چه از نوع لائیک و غرب‌گرا، و چه از نوع متحجر و خشن آن. به اسلامی که رژیم صهیونیستی را تحمل می‌کند، ولی با مذاهب اسلامیِ دیگر بیرحمانه مواجه میشود، دست آشتی به سوی آمریکا و ناتو دراز می‌کند، ولی در داخل به جنگ‌های قبیله‌ای و مذهبی دامن میزند و اشدّاء با مؤمنین و رحماء با کفار است، اعتماد نکنید... بدانید که غرب در صدد انتقام بر خواهد آمد؛ انتقام اقتصادی، نظامی، سیاسی و تبلیغاتی!»

شاید در آن زمان کمتر می شد این تمایز را به همه نشان داد و اثبات کرد. اما امروز می توان به راحتی تشریح کرد که جریان تکفیری داعش به عنوان جنگجویان نیابتی رژیم متحجر و خشونتگرای سعودی با حمایت منطقه ای جریان لائیک ترکیه و پشتیبانی تسلیحاتی، مالی و رسانه ای غربیها به جنگ اسلام اصولگرای معتدل و عقلانی ریشه دوانده در منطقه آمده است.

مشخصه های این جریان تکفیری دقیقا منطبق بر پیش بینی دوسه سال قبل رهبری است؛ با رژیم صهیونیستی کاری ندارد، ولی با مذاهب اسلامیِ دیگر بیرحمانه مواجه میشود و هدف غایی خود را تخریب اماکن مقدسه شیعیان می داند. متعرض نظام سلطه و آمریکا نمی شود، ولی در داخل عراق به جنگ‌های قبیله‌ای و مذهبی دامن میزند و اشدّاء با مؤمنین و رحماء با کفار است. وبالاخره این اتفاقات، انتقام عملی غرب از دنیای اسلام است البته نسخه اصولگرا، معتدل و عقلانی آن که کانون و مرکز آن انقلاب اسلامی در ایران است.

بنابراین طغیان داعش باوجود لطماتی که در حوزه های اقتصادی، سیاسی و نظامی به کشورهای منطقه تحمیل می کند می تواند آغاز عصر روشنگری و تمایزبخشی جریان اصیل اسلامی شیعه و سنی با انحرافات متولد غرب و تغذیه کننده در دامان صهیونیسم سعودی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م.د
به نظر من هم این فرصت خوبیه برای اتحاد بیشتر مسلمانان
دارا
Iran, Islamic Republic of
نمی دونستم عبارت «اسلام اصولگرای معتدل و عقلانی» مال رهبری است!
سه سال قبل گفتن و ما حواسمون نبود؛ یه عده دیگه اومدن و با اعتدال مردم رو فریب دادن!
داعش رفتنی است...
مصیب
ما مسلمانان افغانستان هم به دنبال نابودی داعش هستیم