سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

برنامه‌های فضایی ایران اعلام شد

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 366269
هیات اعزامی ایران به پنجاه و هفتمین اجلاس کمیته اصلی استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحدد (کوپوس)، فعالیتها و برنامه های کشورمان را در استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو تشریح کردند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، پنجاه و هفتمین اجلاس کمیته اصلی استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو (کوپوس) از تاریخ ۲۱ لغایت ۳۰ خرداد سال جاری در مقر سازمان ملل متحد در وین برگزار شد. در این اجلاس هیاتی متشکل از دکتر حمید فاضلی، قائم مقام سازمان فضایی ایران و مهندس شفتی، مشاور عالی معاونت اجرائی رئیس جمهور در امور بین الملل و حقوق فضا به عنوان نمایندگان کشورمان حضور داشتند و به ارائه دستاوردها و دیدگاههای کشورمان در حوزه فضا پرداختند.

اهمیت موضوع توسعه پایدار فعالیتهای فضایی یکی از موضوعات مطرح شده در این اجلاس بود که در این بخش به اهمیت توسعه پایدار در فعالیتهای فضایی جمهوری اسلامی ایران اشاره و همچنین با تقدیر از دستاوردهای کارگروه پایداری بلند مدت فعالیتهای فضایی بر جامع و صلح آمیز بودن فعالیتهای فضایی در چارچوب مقررات سازمان ملل متحد و همکاری کلیه کشورهای عضو تاکید شد.

رئیس سازمان فضایی ایران در این اجلاس با عنوان کردن مدار ژئو به عنوان یک منبع محدود و تأکید بر استفاده مساوی همه کشورها از این مدار، به چارچوب و مقررات تنظیم شده از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات و سایر بخشهای مرتبط در سازمان ملل متحد، با اولویت همکاری در حوزه توسعه پایدار و دستیابی به اهداف توسعه ای اشاره کرد.

حمید فاضلی همچنین بر همراهی با تلاش های بین المللی در جهت پیشرفت، امنیت و رفاه انسانها به کمک ایجاد ظرفیت های دانشگاهی و تبادل دانش بین کشورها تاکید کرد و با اشاره به مهمترین فعالیتهای فضایی ایران در یک سال اخیر گفت: برگزاری کارگاه آموزشی مشترک با موضوع مدیریت و کاهش خطر بلایای طبیعی بین سازمان فضایی ایران و شبکه بین الدولی کشورهای اسلامی در علوم و فناوری فضایی(ایزنت)، برگزاری دوره آموزشی مشترک با عنوان مدیریت برنامه های فضایی و استاندارد های آن توسط سازمان فضایی ایران و سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه با هدف افزایش دانش فراگیران در این حوزه و تبادل اطلاعات و تجربیات فنی بین اعضای عضو اپسکو و افتتاح مرکز آموزش از راه دور اپسکو از جمله فعالیتهای ایران در این زمینه است.

رئیس سازمان فضایی ایران پرتاب موفقیت آمیز کاوشگر های پیشگام و فرگام به فضا را از دیگر فعالیتهای ایران برشمرد و از برگزاری دومین اجلاس سران حکام شبکه بین الدولی کشورهای اسلامی در علوم و فناوی فضایی (ایزنت) در شهریورماه سال جاری در کشور با هدف گسترش همکاریهای بین المللی و منطقه ای خبر داد.

در حاشیه پنجاه و هفتمین اجلاس کمیته اصلی استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (کوپوس) در وین، هیات ایرانی با با عزالدین صدیق، رئیس جدید کوپوس و عمر فاروق رئیس آژانس فضایی الجزایر و دی پیپو رئیس دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کردند.

در این ملاقاتها رئیس پنجاه و هفتمین اجلاس کوپوس و رئیس آژانس فضایی الجزایر علاقه مندی خود را نسبت به توانایی کشورمان به عنوان یک کشور مسلمان که با الجزایر روابط دوجانبه موفقی دارد ، در ساخت و پرتاب ماهواره های ایرانی اعلام کرد.

همچنین وی نسبت به حضور در کارگاه آموزشی با عنوان "استفاده از تکنولوژی فضایی در بررسی پدیده های خشکسالی و ریزگردها در منطقه خاورمیانه" که قرار است در سپتامبر ۲۰۱۵ مقارن با هفته جهانی فضا بصورت مشترک توسط سازمان فضایی ایران و دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد برگزار شود اظهار تمایل کردند.

رئیس آژانس فضایی الجزایر، دعوت رئیس آژانس فضایی ایران برای حضور در کشورمان جهت مذاکره در خصوص فعالیتهای فضایی دو کشور را پذیرفت.

در همین حال قائم مقام سازمان فضایی ایران و دی پیپو در خصوص فعالیتهای سازمان فضایی ایران و همچنین جزئیات برگزاری کارگاه آموزشی مشترک که قرار است در سپتامبر ۲۰۱۵ در ایران برگزار شود گفتگو کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *