پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

خودکرده را چند سال دیگر هیچ تدبیر نیست

يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 365236
روزهای بلند منتهی به تابستان بوستان‌های شهر به‌صورت بالقوه مکان مناسبی برای قدم زدن و معاشرت با دوستان و خانواده است ولی وجود یک عامل سرطان‌زا بسیاری را از تردد در بوستان‌ها و استفاده از سایه‌سار درختان محروم می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از همشهری، روزهای بلند منتهی به تابستان بوستان‌های شهر به‌صورت بالقوه مکان مناسبی برای قدم زدن و معاشرت با دوستان و خانواده است ولی وجود یک عامل سرطان‌زا بسیاری را از تردد در بوستان‌ها و استفاده از سایه‌سار درختان محروم می‌کند.

اگر اهل دود و تساهل و تسامح با اهل دود نباشید، قدم‌زدن در بوستان‌های شهر برایتان کار دشواری خواهد بود. ورزش‌کردن در پارک‌هایی که مسیر دویدن و تجهیزات ورزشی تعبیه شده نیز در این ساعت‌ها کار سختی است. با نخستین نفس عمیق دود قلیان و تنباکوی اسانس‌دار در مشامتان خواهد پیچید. با اینکه بارها شهرداری تهران استعمال دخانیات را در بوستان‌ها ممنوع اعلام کرده است، باز شاهد مصرف گسترده دخانیات در اماکن عمومی شهر هستیم.

اگر کمی آلرژی، آسم یا بیماری زمینه‌ای دیگر داشته باشید به کلی قید پارک‌ها را خواهید زد. فقط کافی است یک روز تعطیل یا حتی عصر یک روز معمولی به پارک محله‌تان سر بزنید. کنار هر خانواده بساط قلیان به راه است. از بزرگ‌تر و کوچک‌تر دور هم نشسته‌اند و لوله قلیان را دست به‌دست به دهانشان می‌گذارند. بی‌اطلاعی جوان‌تر‌ها و چشم‌پوشی بزرگ‌تر‌ها باعث شده که کسی این صحنه را نه زشت بداند و نه ناسالم.

پیش خود توجیه می‌کنند که همیشه که قلیان نمی‌کشیم و با این استدلال که دائمی نیست، پس ضرر ندارد در هر مهمانی قلیان یک پای ثابت است. اگرچه سیگار و تنباکو عامل اصلی سرطان در نقاط مختلف بدن است اما نظرات کارشناسی جدید مسئولانی چون عضو هیأت مدیره انجمن جراحان عمومی ایران نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به سرطان ریه به‌عنوان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور رو به افزایش است. دکتر بهزاد رحمانی کاهش سن ابتلا به سرطان را غیرطبیعی دانست و در کنگره سال گذشته این انجمن گفت: سرطان سینه، سرطان پوست و سرطان ریه بالاترین آمار سرطان‌ها را در ایران به خود اختصاص داده است.

در این میان تشخیص و درمان سرطان پوست آسان‌تر است، اما سرطان ریه بالاترین آمار مرگ‌ومیر ناشی از سرطان را به‌خود اختصاص داده که افراد سیگاری بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.دکتر جعفر اصلانی، پزشک فوق‌تخصص ریه از بین رفتن قبح مصرف قلیان را یکی از دلایل فرهنگی گرایش تعداد زیادی از افراد جامعه به استفاده از آن دانست و گفت: سیگار کشیدن همواره با قبحی همراه بوده که باعث شده است تا افراد یا به سمت آن نروند و یا از استفاده از آن احساس شرمساری کنند.

وقتی کشیدن قلیان و سیگار در میان اقشار مختلف به رفتار عادی تبدیل شود، انتظار می‌رود که بیماری‌های یکسان و غیرواگیری که ناشی از سبک زندگی ناسالم است، فراگیر شود. با این استدلال نارسایی‌های قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، مشکلات بارداری، بیماری‌‌های دهان و دندان و سایر اعضا و جوارح افزایش می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *