چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۳
۱

یادداشت جالب CNN درباره شکست سیاست ضدایرانی کاخ سفید/ آمریکا نباید خودش را گول بزند

سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب: 364372
پایگاه خبری تلویزیون سی‌ ان ان نوشت: ایران کوبا نیست که محصور باشد و هزاران کیلومتر مرز با کشورهای مختلف دارد و سیاست مهار ایران توسط آمریکا کارآیی ندارد.
یادداشت جالب CNN درباره شکست سیاست ضدایرانی کاخ سفید/ آمریکا نباید خودش را گول بزند
به گزارش جهان، پایگاه خبری تلویزیون سی ان ان نوشت: ایران کوبا نیست و سیاست مهار ایران توسط آمریکا کارآیی ندارد.

به نوشته پاراگ خانا، ،کارشناس ارشد بنیاد آمریکای نوین نوشت: در حالی که گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو سوئیس آغاز شده، البته بعید است که گروه ۱+۵ تحریم‌های تحمیلی را علیه ایران تا قبل از ماه جولای رفع کند. محتمل‌ترین سناریو در این باره تمدید توافق‌نامه موقت هسته ای است.

اکنون بین دیپلماسی تجاری و دیپلماسی هسته ای شکافی ایجاد شده است، بدان معنا که حتی اگر موضوع هسته ای متوفق شده باشد؛ قطار دیپلماسی تجاری ایران ایستگاه را ترک کرده و به راه افتاده است.

در حالی که هنوز جوهر توافق ژنو خشکیده نشده بود که روسیه از تلاش برای خرید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خبر داد. در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس حسن روحانی با روسای کمپانی ها، خوزه مانوئل باروسو رئیس کمیسیون اتحادیه اورپا دیدار داشت و در ادامه هیئت بزرگی از تجار و روسای شرکت های فرانسه از ایران بازدید کردند. حرکت تجار و بارزگانان از تحرک دولت ها سریع تر شده است. تبادلات بین ایران و چین نیز به ۲۰ میلیارد دلار در سال رسیده است و پکن مسئول بخش اعظم سرمایه گذاری های خارجی در ایران است. ایران همچنین تبادلات گسترده ای با ترکیه و کشورهای آسیای میانه دارد.

پیام این اقدامات آشکار است: تحریم ها اشتباه است، در حالی که این تحریم ها می توانست برای اقتصادی مانند ترکیه و یا مکزیک فاجعه بار باشد، به نظر می رسد به برنامه هسته ای ایران آسیبی وارد نکرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است تعداد سانتریفیوژهای ایران از ۳ هزار دستگاه به ۱۹ هزار افزایش یافته است. به اعتقاد برخی کارشناسان حتی حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران تنها می تواند زمان گریز را ۶ تا ۱۲ ماه به تاخیر بیاندازد. در این بین ممانعت از همکاری کمپانی های تجاری جهانی با ایران امری غیر معقول به نظر می رسد.

کافی است نگاهی به نقشه بیاندازیم: ایران کشوری بزرگ و مرکزی است که هزاران سال سابقه ارتباط با جهان دارد. ایران کوبا نیست( حتی به انزوا کشاندن کوبا نیز منجر به تغییر رژیم نشد.): چندین دهه با این ادعا که یک تمدن محوری همچون ایران قابل مهار شدن است تلف شد.

دولت های غربی باید بدانند که قدرت نفوذ آنها کارآمد تر خواهد بود اگر به جای مهار به سمت فعال شدن و تعامل روی آورند. ایران تنها یک مسیر دو طرفه واقعی را می پذیرد بعلاوه آمریکا نیز نباید خودش را گول بزند: حتی با یک ایران هسته ای نیز بسیاری از کشورهای جهان تجارت انجام می دهند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمیدرضا
United States
نشون میده نویسنده و تحلیلگر آزاده توی آمریکا هم هست. آقایان دیپلمات ما باید از این امکان در خاک آمریکا استفاده کنند. این افراد به ایران بیایند نه اینکه بر عکس جشنواره افق نو را تعطیل کنند که بهانه خوبی برا حضور این افراد بود.
از این نترسید که آمریکا با آمدن این افراد به ایران اخم کند.