جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۲
۱
مشروح رونمایی از منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی +عکس

فدایی: گفتمان باید منبعث‌از اعتقادات‌عمومی باشد / حداد: ضرورت تبدیل گفتمان‌رهبری به برنامه‌اجرایی

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب: 364231
منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی با حضور غلامعلی حدادعادل رییس فراکسیون اصولگریان مجلس، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران، پرویز سروری، الیاس نادران نماینده مردم تهران، حجت الاسلام رئیسی معاون اول قوه قضاییه رونمایی شد.
فدایی: گفتمان باید منبعث‌از اعتقادات‌عمومی باشد / حداد: ضرورت تبدیل گفتمان‌رهبری به برنامه‌اجرایی
به گزارش جهان، «منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی» یکی از آثار تولیدشده توسط مجتمع آموزشی و پژوهشی گفتمان انقلاب اسلامی است که بر اساس منویات مقام معظم رهبری مبنی بر الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت تهیه شده است.

این مجموعه در ۶ بخش «فرهنگی»، «اجتماعی»، «اقتصادی»، «سیاست داخلی»، «سیاست خارجی» و «آموزش، علم و فناوری» تدوین شده است و سیر آن از کلی به جزئی و به‌صورت «گفتمان‌محوری پیشرفت اسلامی» ــ «گفتمان اصلی بخش» - «گفتمان خُرد» ــ «اولویت گفتمانی» است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364231-2.jpg

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364231-3.jpg

گفتمان پیشرفت اسلامی باید منبعث از اعتقادات عمومی جامعه و بازدارنده از تهدید باشد

حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در این همایش که در مجموعه شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: برخی از دوستان جوان ما مدت‌ها این دغدغه فرهنگی را داشتند و سخنشان این بود که چرا گفتمان مقام معظم رهبری که راهگشای امور جامعه است در شأن و مقام نخبگان و صاحب‌نظران به بحث گذاشته نمی‌شود.

دبیرکل جمعیت ایثارگران با تأکید بر اینکه این دغدغه منجر به برگزاری چندین نشست هم‌اندیشی نخبگان اساتید دانشگاه و حوزه و عده‌ای از جوانان خوشفکر شد، افزود: نتیجه این مذاکرات به ضرورت پژوهش و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی با محوریت گفتمان مقام معظم رهبری منتهی شد.

وی با بیان اینکه این سؤال مطرح بود که چرا ما مبتنی بر گفتمان امام و رهبری این الگو را طراحی نمی‌کنیم، افزود: از این منظر بحث‌های جدی صورت گرفت که در چهار بخش کلی که یک بخش مربوط به قبل از تولید گفتمان و یکی مباحث نظری که در حین تولید به آن پرداخته شد، دیگری رابطه گفتمان تولید شده با نظام برنامه‌ریزی کشور و در نهایت یک بخش هم اقدامات پس از تولید گفتمان بود.

فدایی با تأکید بر اینکه هرکدام از این بخش‌ها دارای یک جمع‌بندی اجمالی است که حاصل یک کار جمعی به شمار می‌رود، افزود: در این کار امکان تکمیل شدن وجود دارد و ما دست نیاز به سوی کسانی که در مباحث فکری تلاش می‌کنند دراز می‌کنیم تا این فرآیند تنظیم شده را تقویت کنیم؛ کمک به این مسیر را یک مجاهدت می‌دانم و در واقع به عنوان یک جهاد فرهنگی به شمار می‌رود.

دبیرکل جمعیت ایثارگران بر همین اساس به یک جزوه ۳۰ الی ۴۰ صفحه‌ای اشاره کرد که اسناد پشتیبان تلاش کسانی است که در راستای این منظومه کار کرده‌اند، گفت:‌ اولین سؤال برای ما این بود که گفتمان به چه معناست.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364232-2.jpg

وی در ادامه به خلأ مرجع استانداردسازی مفاهیم فرهنگی و سیاسی برای نظام برنامه‌سازی کشور و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی اشاره کرد.

فدایی ضمن تعریف گفتمان خاطرنشان کرد: هر گفتمان و نظام معنایی دارای سه رکن معرفتی، ارزشی، اخلاقی و بسیج‌کنندگی است؛ چنانچه گفتمانی بخواهد وجه بسیج‌کنندگی داشته باشد باید از زمینه‌های واقعی در جامعه برخوردار باشد.

این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه گفتمان مفهومی کوتاه، شفاف، فراگیر، همه‌خواه و مورد مطالبه و نیاز عموم است، گفت: ویژگی‌ها و مؤلفه‌های گفتمان باید منبعث از اعتقادات عمومی جامعه باشد. بازدارنده از تهدید و در واقع واکنش مناسب نسبت به تهدید داشته باشد.

وی در عین حال ظرفیت علم شدن و خاصیت اعتراضی نسبت به نامطلوب‌ها را یکی دیگر از ویگی‌های گفتمان عنوان کرد و اظهار داشت: در واقع گفتمان‌ها باید به سؤالات جاری پاسخ قانع‌کننده داده و سؤالات جدیدی را ایجاد و برخی از سؤالات را از دستور کار خارج کنند.

فدایی در ادامه به طبقه‌بندی گفتمان اشاره و اضافه کرد: آیا گفتمانی را که مطرح می‌کنیم دارای سلسله‌مراتب است یا خیر؛‌ هسته اصلی آن اندیشه امام (ره) است.

فدایی با تأکید بر اینکه اگر این نمونه تقویت شود نظام برنامه‌ریزی کشور را اصلاح کرده و وضع موجود را تغییر می‌دهد، گفت: باید تلاش ما در این حوزه به گونه‌ای باشد تا در صحنه بین‌المللی هم این ادعا را داشته باشیم که انقلاب امام می‌تواند زمینه تمدن اسلامی را فراهم کند.

جامعیت و عمق تفکر از ویژگی‌های بارز رهبر انقلاب/ ضرورت تبدیل گفتمان رهبری به برنامه اجرایی


غلامعلی حدادعادل مشاور عالی مقام معظم رهبری هم در همایش رونمایی از منظومه گفتمان پیشرفت اسلامی اظهار داشت: بنده دورادور با کارهای این مؤسسه آشنا هستم و خوشحالم که امروز نتیجه یک مرحله از کارشان را عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد یا غصه گذشته را می‌خورند یا در خیال آینده به سر می‌برند، افزود: اما از آنچه در زمان حال نقداً‌ در اختیار دارند غافلند و این یکی از مشکلات عمومی ماست.

حداد عادل با تأکید بر اینکه ما باید قدر نعمت وجود مقام معظم رهبری را بدانیم یادآور شد: توجه به گذشته خوب است و فکر آینده هم باید بود اما این دو دغدغه نباید ما را از نعمت آنچه که در حال وجود دارد، غافل کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بسیاری مواقع محبت بر معرفت غلبه پیدا می‌کند، افزود: یعنی آنقدر که افراد را دوست داریم اما خیلی نمی‌خواهیم آنها را بشناسیم چرا که شناختن کار سختی است و فکر کردن می‌خواهد.

حداد عادل با تأکید بر اینکه بنده عشق‌ورزی مردم به رهبر معظم انقلاب را کاملاً درک می‌کنم یادآور شد: اما تردید دارم که همه این عاشقان وقتی مقام معظم رهبری سخنرانی دارند و از تلویزیون نیز پخش می‌شود بنشینند و دقیق درباره آن تأمل کنند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364231-1.jpg

وی با بیان اینکه در طول ۲۵سال گذشته که از رهبری مقام معظم می‌گذرد همیشه بین آنچه ایشان می‌فرمودند به عنوان قله نظام و‌ آنچه دولت‌ها عمل می‌کردند فاصله می‌بینیم گفت: واقعیت این است که دولت‌ها با الفاظ خیلی احترام‌آمیز یاد می‌کنند اما عموماً کار خود را انجام داده و در مسیری که رهبر انقلاب طراحی می‌کند حرکت نمی‌کنند.

حدادعادل با تأکید بر اینکه ملاک فقط تمجید لفظی نیست، اظهار داشت: پیروی از رهبری یعنی جای پای ایشان گذاشتن بسیار مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مسئولان کشور خیلی عادت ندارند در کارهای خود به اسناد بالادستی توجه کنند یادآور شد: این یکی از عیب‌های بزرگ ماست، قرآن کریم و معارف اسلامی به جای خود و قانون اساسی، سند چشم‌انداز بیست ساله، قانون بودجه سیاست‌های کلی نیز اسناد بالادستی ما هستند.

وی در ادامه سخنان خود ادامه داد: اگر این کار علاج نشود سکولاریسمی که از آن می‌ترسیم اتفاق می‌افتد یعنی مقام معظم رهبری به دینی بودن دعوت می‌کنند اما کارشناس کار خود را انجام می‌دهد.

مشاور عالی مقام معظم رهبری به برخی از خصوصیات و ویژگی‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبری این نظام خیلی خصوصیات بالا و والایی دارند و به نظر من مهمترین نکته‌ای که باید توجه کنیم این است که ایشان یک متفکر، نظام‌دهنده، نظام‌بخش و نظام‌ساز است.

وی بر همین اساس به سخنرانی‌های مقام معظم رهبری اشاره و اضافه کرد: ایشان مثل یک مؤلف کتاب به گونه‌ای سخن می‌گویند که جمله‌ای بی‌جهت وسط سخنرانی نباشد. یا یک مهندس برای آنچه سخنرانی می‌کنند.

حداد عادل با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم به آن منظومه ذهنی مقام معظم رهبری در اداره کشور دست یابیم، افزود: همین که مقام معظم رهبری آرمان انقلاب اسلامی را رسیدن به تمدن اسلامی معرفی کرده‌اند بسیار مهم است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بر اساس اطلاعات مختصر خود درباره اموری که از ایشان دیده و شنیده‌ام اگر بخواهم سخن بگویم شاید ساعت‌ها وقت لازم باشد اما جامعیت و عمق تفکر از ویژگی‌های بارز مقام معظم رهبری است.

وی با تأکید بر اینکه تبدیل گفتمان مقام معظم رهبری به برنامه اجرایی بسیار لازم است، افزود: باید بین کاری که رهبر انقلاب انجام می‌دهد با کاری که افراد در دولت و مجلس و سایر دستگاه‌ها انجام می‌دهند پلی زده شود.

جلوه‌های اخلاص در همه ابعاد معرفتی مقام معظم رهبری/ افتخار طلاب مشهد به شرکت ایشان در انجمن‌های ادبی پیش از انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضائیه هم در این همایش در مورد شخصیت علمی رهبر معظم انقلاب گفت: اندیشه ایشان مبتنی بر حاکمیت حضرت حق بر همه ابعاد هستی است.

وی دیدگاه‌ها و سلوک مقام معظم رهبری را بر مبنای «عالم محضر خداست» برشمرد و تصریح کرد: جلوه‌های اخلاص را در همه ابعاد ایشان می‌بینیم و دغدغه ایشان در پرتو انس با خدا، ائمه اطهار و حضرت فاطمه زهرا(س) شکل می‌گیرد.

رئیسی نظام‌مندی و هندسه‌وار بودن را ویژگی ممتاز اندیشه رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: با وجود مخاطبان متفاوت از جمله سپاهیان، شعرا، نویسندگان و ... اما در برابر همه آنها یک نظام مهندسی فکری در اندیشه رهبری می‌بینیم که مشابه آن را در اندیشه معرفتی شهید مطهری شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه توحید نه صرفاً به عنوان اعتقاد و باور محور اندیشه رهبر معظم انقلاب است، افزود: اندیشه توحیدی امر جاری و ساعی در همه حوزه‌های معرفتی ایشان است.

معاون اول قوه قضائیه با یادآوری شناخت و ارتباط ایشان با اندیشمندان ایرانی و عرب و نیز احاطه به نحله‌های فکری از پیش از پیروی انقلاب اسلامی، گفت: نکته برجسته در منویات ایشان توجه به نیازهای روز کشور و جهان اسلام است.
 
https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000364/nf00364232-1.jpg

وی به بحث تحول در علوم انسانی مطرح شده از سوی معظم‌له اشاره کرد و با تصریح بر اینکه امروز هیچکس در ضرورت آن تردید ندارد، گفت: تأکید ایشان بر سبک زندگی و واژه پیشرفت به جای توسعه که نشان از توجه به بار معنایی واژه‌ها دارد، موضوع تمدن نوین اسلامی و تمام شعارهای سال منطبق بر نیازهای روز است.

رئیسی ابتناع روش‌های استدلالی رهبر معظم انقلاب در عقل و نقل به صورت توأمان در حوزه‌های گوناگون هنر، اقتصاد، مدیریت جهادی، را یادآور شد و با اشاره به اینکه برخی علماء اخباری مسلک و برخی دیگر عقل‌گرا می‌شوند عنوان کرد: عقلانیت اسلامی معطوف به کارکرد است و مباحث ایشان نیز انتزاعی نیست.

وی از تأکید مقام معظم رهبری بر مطالعه تاریخ علوم سخن گفت و افزود: به نظر ایشان اگر یک متکلم تفاوت مدارس ری، قم و حله را نداند نمی‌تواند متکلمی قوی باشد لذا تاریخ علم جزئی از علم است و خودشان نیز تصورات تاریخی را مورد ملاحظه قرار داده‌اند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در اجتهاد مطلق ایشان هیچگونه سخنی نیست اما چهار نکته مهم در مورد فقاهت ایشان مطرح است که اولین آن سهم و درک معظم‌له از امور و مسائل اجتماعی، فرهنگ حاکم بر دنیا و سهم روح و آرمان‌های اسلام است.

وی به تبحر ایشان بر مسائل مستحدثه اشاره کرد و با ذکر این نکته که اصولاً پهلوانان عرصه اجتهاد در مواجه با این مسائل مشخص می‌شوند خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به بهترین شکل ممکن در بحث مسائل مستحدثه ظاهر شده‌اند.

رئیسی از تسلط رهبر معظم انقلاب بر مسائل رجالی سخن گفت و افزود: یکی از راه‌های شناخت یک فقیه احاطه او بر علم رجال است و من در مقاله‌ای به قلم رهبر معظم انقلاب پیش از انقلاب اسلامی به تبحر و توفق ایشان بر رسال رجالی پی برده‌ام.

وی ذوق و استحضارات مقام معظم رهبری را مخصوص شخص ایشان برشمرد و با اشاره به برداشت‌های منحصر به فرد ایشان از آیات قرآن در جلساتی که شب‌های جمعه با فقهای بزرگ دارند، گفت: ایشان پیش از پیروزی انقلاب جزو اساتید برجسته دروس عالی حوزه بودند و همه به تبحر ایشان اذعان داشته‌اند از جمله مرحوم شیخ مرتضی حائری که خود به فقهای عمیق بود و در مورد مقام علمی رهبر معظم انقلاب نظر مثبت داشت.

رئیسی با یادآوری اینکه طلاب مشهد پیش از انقلاب به شرکت مقام معظم رهبری در انجمن‌های ادبی آن زمان این شهر و نقدهای فنی و دقیق ایشان افتخار می‌کردند اظهار کرد: ایشان در دوره ریاست‌جمهوری مرقومه‌ای برای نشست حافظ‌شناسی نگاشتند که حافظ شناسان برجسته آن را مایه افتخار می‌دانند.

معاون اول قوه قضائیه با تأکید بر اینکه ما امروز افتخار می‌کنیم که شخصیتی اینچنین در رأس نظام اسلامی قرار دارد، گفت: اگر دیروز امام راحل می‌فرمود با وجود آقای خامنه‌ای خلأیی برای رهبری نظام نداریم و ایشان از اجتهاد لازم برای رهبری برخوردار است، امروز شاهدیم فقیهی جامع‌الشرایط و مسلط به نیازهای جهان اسلام نظام را رهبری می‌کند.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود بر حاج اقای فدایی که به دور از هیاهو در راستای تحقق منویات رهبری عمل میکند.