يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۹
۹

چرا مدعیان محیط زیست درباره آلودگی گازوئیل حرف‌ نمی‌زنند؟

دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب: 364165
حجت الاسلام موسوی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس: در رابطه با بحث آلایندگی بنزین تا کنون هیچ مستنداتی ارائه نداده اند.
چرا مدعیان محیط زیست درباره آلودگی گازوئیل حرف‌ نمی‌زنند؟
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ‌نیوز، پس از جنجال های مختلف برخی رسانه ها در خصوص آلودگی بنزین تولید پتروشیمی ها، کارشناسان مختلف اذعان داشتند این ادعاها بی پایه است و فقط جنبه سیاسی دارد. در همین راستا برخی نمایندگان مجلس از دستگاه های مدعی آلودگی بنزین درخواست نمودند تا مستندات خود را به مجلس ارائه کنند. اما تا کنون مستندات قابل قبول و معتبری که اثبات نماید بنزین داخلی تولید پتروشیمی ها آلوده است، به مجلس ارائه نشده است.
 
در این بین برخی دستگاه ها و سازمان ها نیز، همچون سازمان محیط زیست، که داعیه دار اصلی موضوع آلودگی بنزین هستند، فقط به جنجال و ارائه مدارکی غیر معتبر و مغیر مستند اکتفا نموده اند و از این طریق بیشتر جوی تبلیغاتی بر علیه دولت گذشته و موضوع تولید بنزین داخلی در پتروشیمی ها به راه انداخته اند. 
 
بر اساس آمار موجود بنزین تولیدی پتروشیمی ها تنها درحدود 10 درصد از کل بنزین مصرفی کشور را به خود اختصاص داده است، میزانی که حتی اگر آلودگی آن اثبات شود، نمی تواند مقصر اصلی آلودگی هوای کلان شهرهایی چون تهران باشد.
 
قابل ذکر است در روزهای اخیر دستور توقف تولید بنزین در پتروشیمی ها و واردات کسری بنزین تولیدی توسط پالایشگاه ها  توسط وزارت نفت درحالی صادر شده است، که وزارت نفت هیچ اجازه ای در این خصوص از مجلس نگرفته و بودجه ای برای این واردات نیز تخصیص نیافته است و مشخص نیست هزینه واردات این مقدار بنزین از کجا تامین خواهد شد.
 
همچنین در عین حال برخی سیاسیون و نمایندگان مجلس با ابراز نگرانی از نحوه واردات بنزین خارجی ابراز نموده اند: بنزین وارداتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای کیفیتی پایین‌تر از بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها است. همچنین برخی نیز این واردات زودهنگام بنزین را به دلایل سودآوری مالی برای برخی شرکت های واسط دانسته اند.
 
* شرکت پشت‌ پرده واردات‌ بنزین متعلق به چه‌کسی است؟ +اسناد

برای روشن شدن برخی از این موارد، گفتگویی با حجت الاسلام سید مهدی موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی صورت داده شده که به شرح زیر است.
 
سازمان حفاظت از محیط زیست و برخی رسانه ها روی بحث بنزین تولید پتروشیمی هجمه زیادی می کنند و اخیرا مدارکی هم منتشر کردند مبنی بر اینکه بنزین تولیدی پتروشیمی حاوی "زایلن" و سرطان زاست و حتی خبری در مورد آقای میرکاظمی منتشر شد، که از ایشان شکایت نموده اند. آیا چنین بحثی صحت دارد و مدارکی مبنی بر آلایندگی بنزین تولیدی وجود دارد یا بیشتر بحث سیاسی است؟
 
در رابطه با بحث آلایندگی تا کنون هیچ مستنداتی ارائه نداده اند. من تعجب می کنم از کسانی که به وسیله برخی رسانه ها و ادعاهای بدون پایه سعی می کنند فضای تبلیغاتی و فضای عمومی جامعه را در دست گیرند و به نفع خودشان مدیریت کنند. می توانستند این مستندات یا هر مدرکی که دارند را در کمیسیون انرژی مجلس ارائه نمایند، ولی هیچ مدرکی تا حالا در کمیسیون ارائه نشده است.
 
یعنی هیچ بحث تخصصی و فنی در مجلس مطرح نکردند؟
 
خیر، در مجلس به صورت فنی بحث نکردند. مرکز پالایش و پخش فقط دو ادعا را مطرح کرد، یکی اینکه بنزین تولید پتروشیمی آلوده است و دوم اینکه ما باید از این طریق واردات داشته باشیم و بنزین وارداتی مشکلی ندارد. این دو ادعا نیاز به تست و آزمایش دارد و سازمانهای مرجع باید اظهار نظر کنند. سازمان های مرجع هم اظهار نظرشان براساس نظر وزارت نفت است، یعنی خودشان هیچگونه آزمایشی نکردند و کار فنی و تخصصی انجام ندادند. فقط به دلیل اینکه وزارت نفت اعلام کرده که بنزین تولید داخل آلوده است، آنها هم اعلام کردند آلوده است. این معنایش این است که یک کار سیاسی است و کسی با سلامتی مردم بازی نمی کند.
 
متاسفانه بعضی از منافع شخصی یا گروهی و یا حزبی باعث شده که منافع مردم به خطر بیافتد و التهابات در جامعه ایجاد شود که این خطرناک است. و الا ما در کمیسیون درخواست کردیم که شما مستنداتتان را به صورت فنی ارائه دهید. سازمان محیط زیست اعلام کرد ما هیچ مستنداتی نداریم، سازمان استاندارد هم اظهار کرد ما هیچ مسئولیتی در این زمینه نداشته و نداریم.

برخی مطرح کردند که بنزین داخلی از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و بشکه ای 90 دلار گرانتر تمام می شود، و بنزین وارداتی به صرفه تر است و کیفیتش هم بهتر است، آیا واقعا اینطور است یا منافع خاصی مطرح است؟
 
اتفاقا یکی از بررسی های صورت گرفته در رابطه با قیمت تمام شده بنزین تولیدی و بنزین وارداتی بود و اعلام شد بنزین وارداتی 15 سنت از بنزین داخلی گرانتر است.
 
پس این موضوع را هم از باب تبلیغات علیه بنزین تولیدی مطرح کردند؟
 
ما که آمادگی داریم و اعلام کردیم آقایان به جای دعواهای سیاسی  و به جای گره زدن سلامت مردم به موضوعات سیاسی بیایند و مطالب شان را به صورت مستند در کمیسیون انرژی مجلس ارائه دهند. و من اعتقادم این است که کمیسیون انرژی مجلس یکی از مراجع تخصصی در حوزه انرژی است.
 
بحث دیگری که مطرح می کنند، می گویند مجتمع های پتروشیمی وظیفه شان تولید بنزین نیست و وظیفه دیگری دارند.
 
ما حرفی نداریم، حالا وظیفه شان هست یا نیست، به هر حال در یک مقطع زمانی که آمریکایی ها اعلام کردند با تحریم بنزین ایران را پای میز مذاکره میاوریم، این تصمیم گرفته شد و پالایشگاههایی که باید بنزین تولید می کردند محدودیت خاص خودشان را داشته و کمتر از نیاز کشور تولید میکردند، راه دیگری نبود که از بنزین ترکیبی پتروشیمی ها استفاده شود.
 
ولی به هر حال این سوال را ما از کسانی داریم که 16 سال بر اریکه قدرت نفت تکیه زده بودند و در بحث تولید داخلی بنزین وقتی که گفته می شد شما چرا تولید داخلی ندارید و پالایشگاه ها را فعال نمی کنید و یا توسعه نمی دهید می گفتند دلیلی ندارد ما تولید داخلی داشته باشیم.
 
الان هم چنین حرفی می زنند که اصلا لزومی ندارد که خودکفایی داشته باشیم، و واردات بنزین خیلی بهتر و راحت تر است. در صورتیکه این خودکفایی در حقیقت یک دستاورد برای کشور به حساب می آید. به نظر شما این خودکفایی مزایایی هم برای ما دارد؟
 
بله از قبل این نظر را داشتند. اتفاقا در دولت دهم تلاش شد و بنزین یورو 2 پالایشگاهها به بنزین یورو 4 تبدیل شد. و ما الان 61 میلیون لیتر بنزین را در پالایشگاهها تولید میکنیم و سهم پتروشیمی ها چیزی در حدود 6 میلیون لیتر بود.
 
یعنی کمتر از 10 درصد کل بنزین مصرفی در پتروشیمی ها تولید میشود؟ آیا آلودگی را به این میزان کمتر از 10 درصد نسبت میدهند؟
 
بله، در حالیکه اگر کیفیت نسبی بنزین پتروشیمی را با بعضی از بنزین های تولید پالایشگاه ها مقایسه کنید می بینید مرغوبیت بیشتری نیز دارد.
 
کسانی که در رابطه با بحث آلودگی غوغا می کنند، پاسخ دهند که آیا سوخت گازوئیل که بین پنج هزار تا ده هزارppm گوگرد (سولفور) در هوا پخش می کند، آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کند؟!
 
بنابراین با یک جمع بندی کلی، از این جریانات رسانه ای و اظهار نظرهای غیرفنی و غیر کارشناسی مشخص است که این بحث ها فقط موضوعاتی سیاسی است و عده ای قصد دارند با نام در خطر بودن سلامت مردم، اهداف خاص خودشان را پیگیری نمایند.

* خرده‌گیری به تولید "بنزین پتروشیمی" بهانه‌ای برای پر شدن جیب ویژه‌خواران؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درود بر خانم ابتکار(!) ؛ یگانه زنی که هم نگهبان محیط زیست هم هوای همسرش را دارد..
United States
زن به این می‌گن! باید هوای شوهرشو داشته باشه!
ایول!! معلومه تو خونشون مردسالاری حاکمه. پس یک مرد وجود دارد!!!
آخه سود تو واردات بنزینه!
اگر زياد ناراحتيد ، از دولت بخواهيم كه گازوئيل را هم وارد كنند !!!
ای بابا الان اینو گفتین، متوجه شدند میرن تو کار گازوئیل. بهشون نگین.
ح،ك
سلام لطفا به انتصابلت و استخدامي هاي اخير سازمان محيط زيست هم بپردازيد
احسان
چرا شما همش دید منفی دارید؟ هوا به اون آلودگی، معلوم بود که بنزین عوض شده
Switzerland
خجالت اوره که سلامتی مردم برایتان مهم نیست. با زبان آمار صحبت کنید نه تهمت