شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲۲
۸۵
با فرقه تکفیری به ظاهر شیعه، بیشتر آشنا شویم

گریبان چاک‌کردن ظاهری برای شیعه و پیروی عملی از ترفند انگلیس/ ۸ ویژگی فرقه‌انحرافی درلباس شيعه

يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۴
کد مطلب: 363860
جریانی که از آن سخن می‌گوییم با بهره‌گیری از افراط‌گرایی‌های مذهبی می‌کوشد تا: اولاً، چهره‌ای متفاوت و زشت از تشیع در منظر مسلمانان و جهانیان ارائه نماید و سدی در مقابل نفوذ تفکر انقلاب اسلامی ایران به وجود آورد. ثانیاً، از درون به مقابله و ایستادگی در برابر تشیع اصیل و انقلابی پرداخته و با مبارزه درون مذهبی، ضمن متزلزل ساختن جاذبه‌های تشیع آنها را به دافعه تبدیل نماید.
گریبان چاک‌کردن ظاهری برای شیعه و پیروی عملی از ترفند انگلیس/ ۸ ویژگی فرقه‌انحرافی درلباس شيعه
گروه فرهنگی جهان نيوز ـ افراط و تفریط همواره قرین هر اندیشه و تفکری بوده است و هیچ دین و مذهبی نمی‌تواند ادعا نماید که پیروانش از افراط و تفریط به دور بوده و دچار آن نشده‌اند. البته شناخت حدود افراط و تفریط تنها برای کسانی حاصل می‌شود که با مراجعه به منابع اصیل دینی آگاهی‌ کاملی از آموزه‌ها و دستورات دینی به دست آورده‌اند، ورنه عنوانِ «تفریط در دین» همواره از عناوینی بوده که افراط‌گرایان با استفاده آن عدم همراهی دیگران با اندیشه‌های خویش را توجیه نموده‌اند، همچنان که تفریط گران نیز معمولاً با چماق افراط‌‌گرایی اعتدال‌گرایان را مورد نوازش قرار می‌دهند.

چیزی که بدیهی است مذهب تشیع نیز در آموزه‌های خویش با افراط‌ها و تفریط‌های فراوانی روبرو بوده است که عالمان آگاه و روشن‌فکر با مراجعه به منابع اصیل دینی باید به تبیین مرزها و حدود آنها بپردازند. اما هدف از این نوشتار بررسی آموزه‌های دینی، و بیان افراط‌ها و تفریط‌‌های صورت گرفته پیرامون آنها نیست، بلکه معرفی جریانی نوپدید است که با بهره‌گیری از افراط‌ گرایی‌های سابق، و تفسیر و توجیه آنها و همچنین افزودن مطالبی جدید اهداف خاصی را در جهان اسلام دنبال می‌کنند.

به دیگر سخن در طول تاریخ تشیع همواره افراد گوناگونی در بعضی از اندیشه‌های مذهبی دچار افراط شده‌اند امّا هیچ‌گاه این افراط‌گرایی در خدمت جریانی خاص نبوده و به هدف تبلیغ و ترویج جریان‌ها و گروه‌ها مورداستفاده قرار نمی‌گرفته است، این در حالی است که جریانی که از آن سخن می‌گوییم با بهره‌گیری از افراط‌گرایی‌های مذهبی می‌کوشد تا: اولاً، چهره‌ای متفاوت و زشت از تشیع در منظر مسلمانان و جهانیان ارائه نماید و سدی در مقابل نفوذ تفکر انقلاب اسلامی ایران به وجود آورد. ثانیاً، از درون به مقابله و ایستادگی در برابر تشیع اصیل و انقلابی پرداخته و با مبارزه درون مذهبی، ضمن متزلزل ساختن جاذبه‌های تشیع آنها را به دافعه تبدیل نماید. در ادامه این نوشتار نگاهی خواهیم داشت به بعضی از گزاره‌هایی که این جریان از آنها به عنوان سرمایه‌ی اصلی در راه تبلیغ و ترویج خویش بهره می‌برد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000363/nf00363845-1.jpg
بازدید آقای سیدصادق شیرازی، مرجع خودخوانده جریان افراطی شیعی در محل قمه زنی در ایام محرم

۱. سوق دادن تمام مباحث اعتقادی و دینی در مواجهه با اهل‌سنت:
این جریان با سوءاستفاده از تعصبات مذهبی مردم، تمامی مطالب دینی را به سمت مخاصمه و مواجهه با اهل سنت سوق می‌دهند و تنها از دریچه‌ی تنگ اختلافات شیعه و سنی به تمام مسائل دینی نگاه می‌کنند؛ با این رویکرد است که مبلغین این جریان تنها به بیان مسائلی می‌پردازند که شیعه و سنی در آن اختلاف داشته و آنها می‌توانند با دامن زدن به این مباحث به تشدید دشمنی‌های دینی و مذهبی بپردازند. از این جهت بسیاری از آموزه‌های مهم دینی، همچون توحید و نبوت، توسط این جریان مورد غفلت واقع شده و پیروان این جریان، به این اصول عقاید اسلامی نیز تنها از نگاه اختلاف مذهبی شیعه و سنی نگریسته و لذا پاسخی مناسب و منطقی در برابر شبهات دیگران ارائه نمی‌کنند. افزون بر این، اگرچه این جریان بر بحث ولایت ائمه اطهار-علیهم السلام- تأکید ویژه‌ای دارند، اما معمولاً به طرح مباحث حاشیه‌ای پیرامون ولایت پرداخته و در مواجهه با اهل‌سنت مطالبی را مطرح می‌کنند که اعتقاد به آنها نقشی در اثبات موضوع ولایت ندارد، بلکه می‌تواند عامه‌ی مسلمانان را از خط ولایت دور ساخته و درگیر مجادله‌ها و مخاصمه‌های بی‌حاصل مذهبی نماید.

۲. اصل کردن فروع و فرع ساختن اصول:
همان‌گونه که بیان شد هنر این جریان پرداختن به حواشی و مهمل ساختن مطالب اصلی است. آن‌گونه که این جریان در مباحث دینی، مطالب مهم و اصلی را به حاشیه می‌راند و مطالبی را برجسته نموده و اصل نشان می‌دهد که می‌توانند به وسیله‌ی آنها پیروانشان را به مخاصمه با مخالفانشان فرا خوانند. نمونه آن‌که پیرامون وقایع حادثه عاشورا بعضی از مسائل فرعی تاریخی را برجسته ساخته و به منزله‌ی اصول خدشه‌ناپذیر مذهبی از آنها یاد می‌کنند، آن‌گونه که اگر درباره این موارد بعضی از دانشمندان فرهیخته شیعه اظهارنظرهای تاریخی و علمی داشته باشند، به لعن و دشنام‌گویی نسبت به آنها پرداخته و این سخنان را دلیل انحراف از نهضت امام حسین علیه‌السلام می‌دانند. راست این‌که فروع جزئی تاریخی همچون عروسی حضرت قاسم علیه‌السلام و یا وجود فرزندی به نام حضرت رقیه برای امام حسین علیه‌اسلام از مطالبی نیستند که علمای فرهیخته تشیع همچون شهید مطهری به خاطر اظهارنظر علمی پیرامون آنها مورد لعن و دشنام واقع شوند و گفته‌های آنها مخالفت با امام حسین علیه‌السلام تفسیر شود. البته این رویه منحصر به وقایع حادثه عاشورا نیست و از سوی این جریان در تمام مقولات دینی و مذهبی دنبال می‌شود.

۳. دامن زدن به تعصبات کور مذهبی و ترویج انحصارگرایی در اندیشه دینی:
اگرچه این جریان رسالت خویش را در مقابله و دشمنی با جریان وهابیت می‌بیند و حتی با این عنوان دشمنی و مخاصمه‌ی خویش با اهل سنت را توجیه می‌کند، اما در رفتار و عمل، همسو و هم‌جهت با وهابیت حرکت نموده و از این جهت، انطباق کلی میان آنها وجود دارد. توضیح بیشتر این‌که جریان وهابیت افزون بر انحراف فکری و برداشت‌های ناصواب از شریعت اسلام و آموزه‌های دینی، در انحراف شدید رفتاری به سر برده و با مطلق‌گرایی و انحصارگرایی شدید دینی کوچک‌ترین مخالفت با اندیشه‌های خویش را عامل خروج از مسیر شریعت و کفر دیگران می‌داند. از همین رو وهابیت نه تنها به تکفیر شیعه و دشمنی با آن می‌پردازند، بلکه دیگر مسلمانان را نیز منحرف دانسته و ابایی در تکفیر آنها نیز ندارند. جریان افراط‌گرای شیعه نیز همچون وهابیت کم ترین زاویه با اندیشه‌های خویش را برنتافته و با معرفی افکار و حتی عادات التقاطی خویش به عنوان یک معیار برای پذیرش شریعت، تکفیر و تفسیق مسلمانان و حتی دیگر شیعیان را در دستور کار قرار داده است.

۴. فرقه سازی در درون تشیع و مصادره‌ی عنوان تشیع:
بعد از به وجود آمدن فرقه‌هایی همچون بهاییت از درون تشیع، که خود را دین و مذهبی نو معرفی نموده و عملاً از مذهب تشیع جدا شدند، توطئه‌ای جدید در دستور کار دشمنان اسلام قرار گرفت و آن این‌که افرادی در لباس عالمان دینی به ترویج افراط‌گرایی مذهبی در شیعه پرداخته و با مصادره‌ی نام تشیع برای تفکر خویش، دیگر شیعیان را فرقه‌هایی منحرف و جداشده از تشیع معرفی کنند. چنان‌که در چند سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم که مزدورانی در خارج با استفاده از ابزارهای فراوان رسانه‌ای، ضمن ترویج افراط‌گرایی در تشیع، شیعیان مخالف خویش را باعناوینی همچون بتریه، دجالیه، بکریه، عمریه و... مورد خطاب قرار داده و از دایره تشیع خارج می‌دانند.

۵. ترویج روحیه اخباری گری:
اخباریون گروهی از شیعیان بودند که در به دست آوردن احکام فقهی تنها به روایات و احادیث اکتفا می‌نمودند و منکر اجتهاد و کاربرد قواعد اصول فقه در استنباط شرعی بودند. از نگاه اخباری‌ها ظواهر قرآن، حجت نبوده و کسی جز ائمه طاهرین- علیهم‌السلام- قادر به فهم و تفسیر قرآن نیست. افزون بر این، آنها معتقدند عقل حق دخالت در احکام شرع را ندارد و اساساً شرع آمده است تا باب عقل را مسدود کند. اصطلاح اخباریون معمولاً در مقابل اصولیون به کار می‌رود که آنها معتقدند که در استنباط احکام شرعى اسلام به استناد ادله تفصیلى از قرآن، سنت، عقل و اجماع می‌توان عمل کرد. همچنین اصولیون از علم اصول فقه و قواعد عقلی آن در استنباط احکام از روایات و به دست آوردن احکام شرعی بهره می‌برند. با این توضیح مشخص شد که از اصطلاح اخباری‌گری بیشتر در قلمرو فقه و احکام عملی یاد می‌شده است و اگر کسانی از مرگ رسمی اخباری‌گری در میان شیعه در قرون پیشین گزارش می‌دهند، مقصود اخباری‌گری در حیطه‌ی فقه است. با این همه، روحیه‌ی اخباری‌گری همچنان زنده است و کسانی هستند که در وادی فقه خود را مجتهد می‌نامند ولی عملاً در سایر موضوعات اخباری‌گری را طریقه‌ی خویش قرار داده‌اند. به دیگر سخن این عده جمود، تحجر و بسته ذهنی را در مسائل عقیدتی و کلامی حکم‌فرما نموده و دخالت عقل را در عرصه‌ی دین ممنوع ساخته‌اند. همچنین این عده همانند اخباریون بدون بررسی سندی روایات، به روایات استناد نموده و ملاک صحت روایات نزد ایشان، تطابق روایات با اندیشه‌های آنها است. متأسفانه جریان افراط‌گرای شیعه به نحوی گسترده در حال ترویج روحیه‌ی اخباری‌گری در جامعه شیعه هستند، آن‌گونه که پرداختن به مسائل عقلی همچون فلسفه را کفر و الحاد دانسته و در این مسیر حتی ابایی از تکفیر مراجع و علمای بزرگ شیعه ندارند؛ چنانچه عارف و مرجع وارسته‌ای همچون آیت الله العظمی بهجت به خاطر آن‌که بهره‌ای از علوم عرفان نظری داشت، توسط این جریان منحرف خوانده شده و- نعوذ بالله- با عنوان ملحد و کافر از او یاد می‌شود. فراموش نکنیم که رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) پیش از این هشدارهای کافی و لازم را در پیام منشور روحانیت برای خواص انقلاب بیان نموده بودند و با بیان این هشدار که «طلاب عزيز لحظه‏ اى از فكر اين مارهاى خوش‌ خط‌ و خال كوتاهى نكنند، اينها مروّج اسلام امريكايى ‏اند و دشمن رسول اللَّه.» این خاطره را بازگو نمودند که: «در مدرسه فيضيه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از كوزه ‏اى آب نوشيد، كوزه را آب كشيدند، چرا كه من فلسفه مى‏ گفتم. ترديدى ندارم اگر همين روند ادامه مى‏ يافت، وضع روحانيت و حوزه ‏ها، وضع كليساهاى قرون وسطى مى ‏شد كه خداوند بر مسلمين و روحانيت منت نهاد و كيان و مجد واقعى حوزه‏ ها را حفظ نمود.»

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000363/nf00363845-3.jpg
این فرقه انحرافی، صاحب چندین شبکه ماهواره ای با نام گرانقدر خاندان رسول الله(ص) است که از طریق آن به اختلاف افکنی میان مذاهب اسلامی و توهین به چهره های مشهور این مذاهب می پردازند. برخی از این شبکه از لندن اداره می شوند

۶. ارائه چهره‌ای غیبی و دست نیافتی از شریعت اسلام:
این جریان در راستای اهداف دشمنان اسلام، چهره‌ای سکولار از دین اسلام ارائه نموده و آموزه های دینی اسلام را به گونه‌ای تفسیر و بیان می‌نمایند که دین اسلام در نگاه مخاطبین آن به عنوان «دین آخرت» شناخته شود. در همین راستا این جریان با بیانِ فسلفه دین مخالف بوده و با بیان تفاسیری غیبی از آموزه‌های اجتماعی دین اسلام آنها را بی‌ارزش می‌سازند. مثلاً در نگاه ایشان قیام امام حسین علیه‌السلام تنها وظیفه‌ای خاص برای آن حضرت بوده که از ناحیه خداوند به ایشان الهام شده بود، وظیفه‌ی شیعیان نیز در قبال این قیام تنها عزاداری و سوگواری است که آن نیز دستوری غیبی و الهی است، با این نگاه نباید درباره‌ی فلسفه قیام امام حسین علیه‌السلام و یا اهداف عزاداری سخنی گفته شود. همچنین این جریان با ارائه تفسیری غیبی و ورا مادی از قیام حضرت صاحب‌الزمان هرگونه حرکت به سمت جامعه عدل مهدوی را حرکتی باطل معرفی می‌کند و انتظار فرج آن حضرت را در اعمالی فردی همچون دعا و نیایش خلاصه می‌نماید.

۷. سیاست زدگی در عین ترویج شعار«جدایی دین از سیاست»:
جریان افراط گرای تشیع اگرچه همواره حامی شعار «جدایی دین از سیاست» هستند اما این شعار را تا هنگامی دنبال می‌کنند که عمل به این شعار برای طاغوت‌های زمان و دشمنان اسلام فایده‌ای داشته باشد، اما در مقابل حکومت اسلامی ملت ایران آنها نیز همسو با جریان استکبار مواضعی سیاسی اتخاذ کرده و با برجسته کردن بعضی از مشکلات اقتصادی و فرهنگی به مبارزه عملی با آن نظام جمهوری اسلامی می‌پردازند. به دیگر سخن، این شعار آنها خود یک شعار سیاسی است و برای توجیه سلطه‌ی طاغوت‌ها بر مسلمانان به وجود آمده است، زیرا این جریان در مواردی که طبق اصول مذهبی و دینی باید موضع‌گیری در مقابل طاغوت‌های زمان داشته باشند با عنوان «جدایی دین از سیاست» از آن سر باز می‌زنند، ولی در مقابل جریان انقلابی مردم مسلمان ایران با عنوان عمل به وظیفه‌ی دینی شدیدترین موضع‌گیری‌ها را دارند.

دراین‌باره نیز امام خمینی- قدس سره- در پیام منشور روحانیت بهترین بیان را داشته‌اند: «در شروع مبارزات اسلامى اگر می خواستى بگويى شاه خائن است، بلافاصله جواب می شنيدى كه شاه شيعه است! ... خون‌دلی كه پدر پيرتان از اين دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های ديگران نخورده است. وقتى شعار جدايى دين از سياست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احكام فردى و عبادى شد و قهراً فقيه هم مجاز نبود كه از اين دايره و حصار بيرون رود و در سياست [و] حكومت دخالت نمايد، حماقت روحانى در معاشرت با مردم فضيلت شد. به زعم بعض افراد، روحانيت زمانى قابل احترام و تكريم بود كه حماقت از سراپاى وجودش ببارد و الّا عالم سيّاس و روحانى كاردان و زيرك، كاسه ‏اى زير نيم كاسه داشت. و اين از مسائل رايج حوزه‏ ها بود كه هر كس كج راه می رفت متدين تر بود... ترويج تفكر «شاه سايه خداست» و يا با گوشت و پوست نمی توان در مقابل توپ و تانك ايستاد و اينكه ما مكلف به جهاد و مبارزه نيستيم و يا جواب خون مقتولين را چه كسى می دهد و از همه شكننده ‏تر، شعار گمراه‏ كننده حكومت قبل از ظهور امام زمان- عليه السلام- باطل است و هزاران «إن قُلت» ديگر، مشكلات بزرگ و جان فرسايى بودند كه نمی ‏شد با نصيحت و مبارزه منفى و تبليغات جلوى آنها را گرفت؛ تنها راه حل، مبارزه و ايثار خون بود كه خداوند وسيله ‏اش را آماده نمود. علما و روحانيت متعهد سينه را براى مقابله با هر تير زهرآگينى كه به طرف اسلام شليك می شد آماده نمودند و به مسلخ عشق آمدند... در آن زمان روزى نبود كه حادثه ‏اى نباشد، ايادى پنهان و آشكار امريكا و شاه به شايعات و تهمت‌ها متوسل شدند حتى نسبت تارك الصلاة و كمونيست و عامل انگليس به افرادى كه هدايت مبارزه را به عهده داشتند می دادند. واقعاً روحانيت اصيل در تنهايى و اسارت خون می گريست كه چگونه امريكا و نوكرش پهلوى می خواهند ريشه ديانت و اسلام را بركنند و عده‏ اى روحانى مقدس نماى ناآگاه يا بازى خورده و عده ‏اى وابسته كه چهره ‏شان بعد از پيروزى روشن گشت، مسير اين خيانت بزرگ را هموار می ‏نمودند. آن قدر كه اسلام از اين مقدسين روحانى نما ضربه خورده است، از هيچ قشر ديگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلوميت و غربت امير المؤمنين- عليه السلام- كه در تاريخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه‏ ها را بيش از اين تلخ نكنم. ولى طلاب جوان بايد بدانند كه پرونده تفكر اين گروه همچنان باز است و شيوه مقدس‌مآبی و دين فروشى عوض شده است. شكست خوردگان ديروز، سیاست‌بازان امروز شده ‏اند. آنها كه به خود اجازه ورود در امور سياست را نمی دادند، پشتيبان كسانى شدند كه تا براندازى نظام و كودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبريز با هماهنگى چپی‌ها و سلطنت‌طلبان و تجزیه‌طلبان كردستان تنها يك نمونه است كه می توانيم ابراز كنيم كه در آن حادثه ناكام شدند ولى دست برنداشتند و از كودتاى نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوايشان‏ ساخت. دسته ‏اى ديگر از روحانی نماهايى كه قبل از انقلاب دين را از سياست جدا می دانستند و سر به آستانه دربار می ساييدند، یک‌مرتبه متدين شده و به روحانيون عزيز و شريفى كه براى اسلام آن همه زجر و آوارگى و زندان و تبعيد كشيدند تهمت وهابيت و بدتر از وهابيت زدند. ديروز مقدس ‏نماهاى بی‌شعور می ‏گفتند دين از سياست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز می گويند مسؤولين نظام كمونيست شده ‏اند! تا ديروز مشروب‌فروشی و فساد و فحشا و فسق و حكومت ظالمان براى ظهور امام زمان- ارواحنا فداه- را مفيد و راهگشا می دانستند، امروز از اينكه در گوشه ‏اى خلاف شرعى كه هرگز خواست مسئولين نيست رخ ی ‏دهد، فرياد «وا اسلاما» سر مى‏ دهند! ديروز «حجتيه ‏اى» ها مبارزه را حرام كرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانى نيمه شعبان را به نفع شاه بشكنند، امروز انقلابی تر از انقلابيون شده‏ اند! «ولايتى»هاى ديروز كه در سكوت و تحجر خود آبروى اسلام و مسلمين را ريخته‏ اند، و در عمل پشت پيامبر و اهل بيت عصمت و طهارت را شكسته‏ اند و عنوان ولايت برايشان جز تكسب و تعيش نبوده است، امروز خود را بانى و وارث ولايت نموده و حسرت ولايت دوران شاه را می ‏خورند! راستى اتهام امريكايى و روسى و التقاطى، اتهام حلال كردن حرامها و حرام كردن حلالها، اتهام كشتن زنان آبستن و حِليّت قمار و موسيقى از چه كسانى صادر می شود؟ از آدمهاى لا مذهب يا از مقدس‏ نماهاى متحجر و بي شعور؟! فرياد تحريم نبرد با دشمنان خدا و به سخره گرفتن فرهنگ شهادت و شهيدان و اظهار طعنها و كنايه ‏ها نسبت به مشروعيت نظام كار كيست؟ كار عوام يا خواص؟ خواص از چه گروهى؟ از به ظاهر معممين يا غير آن؟ بگذريم كه حرف بسيار است. همه اينها نتيجه نفوذ بيگانگان در جايگاه و در فرهنگ حوزه ‏هاست، و برخورد واقعى هم با اين خطرات بسيار مشكل و پيچيده است.»( صحيفه امام، ج‏۲۱، ص: ۲۸۲)

این سخنان و درد دل‌های امام راحل هنگامی برای ما روشن می‌شود که در فتنه سال ۱۳۸۸ این جریان‌های افراط‌گرا، بی‌حرمتی‌هایی را که به اسلام و مقدسات آن صورت گرفت و از جمله شکسته شدن حرمت روز عاشورا را ندیدند، اما در مقابل، با عنوان دلسوزی برای منافقین و گروه‌های معاندی همچون بهائیت، ملی‌گراها و... برخورد جمهوری اسلامی را با آنها محکوم نمودند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000363/nf00363860-3.jpg
برگزاری مراسمی برای توهین به یکی از چهره های مشهور سایر مذاهب اسلامی، که واکنش مسلمانان سایر کشورهای دنیا را برانگیخت و موجب شد تا رهبر معظم انقلاب فتوای حرام بودن توهین به چهره های تاریخ اسلام را اعلام کنند

۸. تخریب جریان فقاهت در شیعه و مرجعیت یافتن کسانی که صلاحیت مرجعیت ندارند:
این جریان از یک‌سو با بیان تهمت‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی و مذهبی به تخریب جریان اصیل فقاهت و مرجعیت در تشیع می‌پردازند و از دیگر سوی، با ابزارهای رسانه‌ای فراوان کسانی را به عنوان مرجع معرفی می‌نماید که بهره‌ی کافی از فقاهت و اجتهاد نداشته و در راستای منافع دشمنان اسلام قدم برمی‌دارند. در بیانی دقیق‌تر باید گفت این جریان درصدد است که محوریت سنجش اعلمیت و فقاهت مراجع را از مجامع علمی حوزه خارج نموده و با واگذاری آن به دست مردم، با ابزارهای رسانه‌ای همچون ماهواره‌ها شخصیت‌های مورد نظر خویش را به عنوان مرجعیت شیعه غالب نماید. در همین راستا شاهد آنیم که مرجعیت در میان این جریان‌ها حالت موروثی به خود گرفته و در یک خاندان خاص تبلیغ می‌شود، آن گونه مراجع این جریان پیش از وفات، مقدمات به مرجعیت رسیدن یکی از اعضای خانواده خویش را فراهم می‌نماید، اگرچه فرد مورد نظر از دید فضلای حوزه‌های علمیه، شروط علمی و اجتماعی لازم را برای عنوان مرجعیت را نداشته باشد.

آنچه گذشت بیان مختصری از برخی ابزارها و سرمایه‌های جریان افراط‌گرای شیعه بود که این جریان با استفاده از آنها به تبلیغ خویش و مبارزه با جریان اصیل شیعه می‌پردازند، هرچه هست مبارزه فرهنگی با این جریان نیاز به شناخت بهتر و بیشتر این ابزارها و راه‌کارهای مقابله با آنها دارد.

منبع: رویش نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمد
United States
به خدا پناه می بریم از فتنه های آخرالزمان .
اهانت به یک مرجع شیعه در یک سایت که ادعای دینی دارد بسیار تاسف بار است آب به آسیاب وهابیت نریزید
میشه بگید مرجعیت ایشون رو چه کسانی تایید کردن؟
مگر هر کس ادعای مرجعيت کند، مرجع است؟! کدام نهاد خبره مانند جامعه مدرسين اين فرد را به عنوان مرجع معرفی کرده است؟!
ابراهیم
خیلی ساده ای !!!
مگه نمیدونی هرچیزی خیلی قیمتی بشه نسخه تقلبی اش هم میاد تو بازار.
جعفری
Iran, Islamic Republic of
تکفیری ها دو دسته اند یکی افراطی های سنی وهابی که همه رو غیر از خودشون کافر می دونند و دوم افراطی های شیعه فرقه شیرازی ها که باز غیر از خودشون همه رو کافر می دونند!
همیشه این دو دسته تکفیری ها به مقابله با هم می پردازند و سرجنگ باهمدیگه دارند و یکی باعث وهن اسلام و دیگری باعث وهن شیعه می شوند!
يوسف
اينها با وهابيت فرقي ندارند هردو نوكر امريكا وصهيونيزم هستند
قلم به مزدهای احمق و بی دین جهان نیوز
اگر مسلمان بودید اینگونه با وهابیت همنوا نمی شدید لعنت خاص امیر المومنین علی علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها بر شما مواجب بگیران نادان که مرجعیت شیعه را مسخره می کنید و تهمت می زنید
یقین با عمر و ابوبکر و یزید و معاویه محشور می شوید ان شاالله
اسلام لندن نشین ها به درد ما نمی خورد
محمد
Iran, Islamic Republic of
به جای داد و بیداد و هوار کشیدن، اول ثابت کن ایشان مرجع هست بعد داد بزن. اگه این آدم مرجعه، صانعی هم مرجعه، علامه فضل الله در لبنان هم مرجعه
والله صانعی لااقل سوادش در حد يک مجتهد هست، اين بنده خدا را برادرش سيد محمد هم به عنوان جانشين خودش قبول نداشته!
امیر
Iran, Islamic Republic of
بیخود نیست که به شما می گویند تکفیری های به ظاهر شیعه
بعله دیگه . . . چند وقت پیش داداش لندن نشین صادق شیرازی ،.... رو لعن کرد و از خدا خواست که ایشون رو با شمر و . . محشور کنه . از شما که دیگه اصلا انتظاری نیست .
حمید
برید ببینید در مورد ایت الله بهجت و یا شهید مطهری چی گفته !
ارمیا
از بهاءالله که بالاتر نیست...
اون ادعای امام زمانی و پیامبری داشت...
این خط هم ادامه همون خطه با نشونه گرفتن دلهای پاک بچه هیئتی ها...
کمی فکر برادر...
لعنت خاص ائمه عليهم السلام به کسانی است که کمک کردن به دشمنان صهيونيست ها را حرام می شمرند. لعنت خاص اميرالمؤمنين عليه السلام به نادان هايی است که به فخر تشيع سيد حسن نصر الله سب و لعن می کنند. لعنت خاص خدا و رسول و ائمه عليهم السلام نصيب کسانی است که با ولی خدا امام خامنه ای دشمنی می کنند و از منافقين حمايت می کنند.
سهرابی
یکی به این کوچولو بگه شازده کوچوله ؛ گوشاتو بازکن و از دام انگلیسی ها رها شو و اینقده خودتو اذیت نکن !
با این حرکت های بی جا و افراطی و سلفی گری باصطلاح شیعه چه خون های شیعیان بی گناهی که در اقصی نقاط جهان بی دفاع هستند ریخته نمی شود و همه این خونهای ریخته شده به گردن این عمال انگلیسی بوده و خواهد بود.
اگر جرأت دارید و دارند از رختخواب نرم و گرم پهن شده از مال حرامیان انگلیسی پاشده و در میدان مبارزه با دشمنان اصلی تشیع که در سوریه و عراق به دنبال کشتار شیعیان و تخریب عتبات عالیات هستند همانند فرزندان روح الله (حزب الله)اسلحه بدست گرفته و عملا وارد جنگ شوید و انقدر از دور به افراد مورد احترام اهل تسنن ناسزا نگید تا خدایی نکرده ائمه معصومین و ناموس شیعه توسط تعدادی سلفی وهابی مورد تعرض قرار نگیرد.
معلومه تبعه عربستان سعودی هستی جنابعالی
از حرف زدنت معلومه خیلی تندرو هستی...و بسیار خالی الذهن فقط نسبت به اهلبیت حب داری منتهی اختیارت دست احساسته نه عقل
علی اکبر
قلم به مزدها آنهایی هستند که انگلستان رسانه دراختیارشان میگذاره یا از صدای آمریکا مواجب می گیرند
مهدی
بیچاره
فهمیدی که فرقه انحرافی تون داره سقوط میکنه و جیغ می کشید.
لعنت بر وهابیت و فرقه شیرازی
سگ زرد برادر شغال است

یا امیرالمومنین توطئه فرقه شیرازی ها را به خودشان برگردان
جهاد
Iran, Islamic Republic of
لطفا جریان های فرعی را بیخودی تبلیغ نکنید.
مگر حضرت آقا نفرمود حاشیه ها را وارد متن و اصل نکنید. برخلاف صحبت آقا مشایی را چنان با مطالب هرچند انتقادی تبلیغ کردید که تبدیل به یک جریان انحرافی شد.
هر گونه اسم بردن از اینها تنها تبلیغ اینهاست .
ما باید مردم را در برابر تفکرات اینها واکسینه کنیم نه اینکه با اسم بردن از آنها برایشان تبلیغ کنیم.
یک طلبه
لطفا مستند عمامه های انگلیسی دو را ببینید.
یه طلبه مشغول درس خارج از قم
آقای سید صادق شیرازی بیشتر درساشو پیش برادرشان خونده اند و پرونده علمی اخوی ایشان هم برای همگان مکشوف است!!!!!
مثل آیت الله خویی و ... اخوی ایشان را فاقد شرایط لازم جهت اجتهاد دانسته اند و حتی بعضی از بزرگان نجف ایشان را ترد کرده بودند.
بزرگوارانی که چشم بسته از ایشان حمایت می کنند بفرمایند : امام صادق(علیه السلام) کجا توهین به مقدسات سایر مذاهب را جایز دانسته اند!!!!!
محمد
جالبه وقتی در مورد مرجع تقلید قلابی شون حرف میزنیم میگن به مرجعیت شیعه توهین نباید کرد
اما خودشون آمام خمینی، مقام معظم رهبری، آیت الله بهجت و بسیاری از علما ی طراز اول را مورد شدیدترین توهین ها قرار می دهند
محمد
Iran, Islamic Republic of
انشالله همه عاقبت به خير بشيم
بسيار مطلب خامى بود ، خواهشاً شما خودتان بى خود و بى جهت به اختلاف بين شيعيان دامن نزنيد، درج تصوير يك مرجع شيعه قم در اين خبر اصلاً حركت زيبنده اى نبود لازم بذكر است بيشتر اين شبكه هاى ماهواره اى كه شما فرموديد در قم مديريت مي شود غير 2 سه تاى آنها كه در عراق و كويت است و بى جهت به لندن ربطش ندهيد
مرجع شیعه ؟
کدام مرجع شیعه ؟
مشخص است که شما کیستی و از چه رو چنین آشفته گشته ای
راست میگه ایشون مرجع شیعیان سفارت انگلیسه
انشاءالله با این مرجع محشور بشی
Iran, Islamic Republic of
امید داریم با علمایی محشور شویم که لباس دین برایشان تبلیغ عقاید است نه گرفتن پست و مقام.
رضا
Iran, Islamic Republic of
تبلیغ عقاید البته بدون ورود به سیاست آن هم در حمایت از نظام جمهوری اسلامی! اشکال نداره از منافقان و مفسدان فتنه گران حمایت کنید اون جزو تبلیغ عقایده ربطی به سیاست نداره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دیدم مرجع خودخوانده شما ایام فتنه از چه کسانی حمایت کرد و وارد سیاست شد.
توفیقی از قزوین
اکنون که دنیای مادی گرای غرب به پوچی و بن بست رسیده و موج دین خواهی مردم جهان بعنوان نیاز فطرتی و فکری روز افزون است دشمنان با حربه جنگ زرگری و ایجاد گروه های تندرو دنبال موج سواری و اثبات اندیشه «حکومت بی دین »و«لائیک »می باشند.
«بصیرت وعقلانیت »شیعیان و سنی ها حکم می کند که متحد بوده و دشمن اصلی یعنی استکبار و صهیونیست را نشانه بگیرند بر این اساس همه کسانی که بمناسبتی بر طبل اختلاف بین مسلمان می کوبند دانسته یا ندانسته در خدمت شیطانند .« وحدت »همواره توصیه علما و حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری است .
saeid
صادق شیرازی در حد مرجعیت نیست. البته دشمن اصلی شما نیستید. اونایی که این تفرقه ها را بوجود میارن دشمن واقعی هستند.
Iran, Islamic Republic of
جوك قشنگي گفتي. بخصوص اون تيكه اش كه گفتي «مرجع شيعه».
طرف حداقلهاي لازم براي اينكه مردم بگويند اين بابا ... داره یا نداره. در ملا عام به علماي تراز اول شيعه توهين مي كنه بعد شما بهش مي گي مرجع؟ بايد به عقل و شعور خودت و مرجعت شك كني.
مرجع انگلیسی
Iran, Islamic Republic of
خوب جناب نابغه فکر کردی مستقیم توسط لندند مدیریت میشه؟!
ای خدا اینهمه نبوغ و فهم و تدبیر در برخی چه‌ها که نمیکنه؟!
او را چه به مرجعیت
شما حتما کلیپ عمامه های انگلیسی را نگاه کن تا با این افراد بیشتر آشنا بشوی. ضمنا اگر در قم هستند و کسی متعرض آنها نمی شود از سعه صدر رهبر انقلاب است نه درست بودن رفتار آنها.
اینها را بنده که سالهاست طلبه هستم و لباس مقدس روحانیت به تن دارم می گویم.
علی تبریزی
Iran, Islamic Republic of
یک سوال دارم.من فرزند یک روحانی هستم.از آن روحانیونی که منبر اهل بیت را به رغم مهیا بودن پست و مقام رها نکرد:
اگر روحانیت در امور اجرایی دخالت نمیکرد الان وجهه بهتری نداشت؟بهتر نبود در نقش راهنمای جامعه باقی میماند تا امثال پدر من اهانت های کمتری متحمل شوند؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
راست میگه بهتر نبود روحانیت در حد آخوند درباری باقی می ماند و کاپیتولاسیون تصویب می شد؟ اون وقت شمایی که فرزند اون روحانی هستی اگر سگ آمریکایی رو زیر میگرفتی باید میرفتی آمریکا جواب پس میدادی.
بوی سکولاریسم از حرفهای شما به مشام میرسه. حقا که امام خوب گفت که آن روی سکه سکولاریسم روحانیون متحجر و مقدس مآبی هستند که به ظاهر می گویند نباید در سیاست دخالت کرد ولی دست آخر، همدست سکولارها می شوند و آخوند درباری
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز!این جواب من نبود.چرا فکر میکنید وارد نشدن روحانیت در کار اجرایی یعنی سکولاریسم؟
اینکه درهر نهاد و ارگانی روحانیت پست بگیرد یعنی دینداری؟الان چرا مساجد ما غالبا خلوت شده؟دلیلش این نیست ضعفها و ناکامیها به نام دین نوشته شده؟مهم قانون اسلام است که باید اجرا شود.
با این حرف شما امثال آیت الله سیستانی و شهید صدر هم روحانی درباری هستند.
یک طلبه
دوست عزیز مشکل در رو حانیانی مثل ابوی شماست که با وجود تهذیب و تقوی زیر بار مسائل و مشکلات اجرایی مملکت نمیروند و دزدانی که لباس روحانیت رو هم از اهلش دزدیده اند بر سر کار های مهم کشوری حاظر شده و این چنین میشود که شمای عزیز این فکر ها رو میکنید.
یاکاملابی اطلاع هستی وداری ازروی تعصب وبی منطق حرف می زنی با خودت رابه نادانی زده ای وگرنه اگرکمی تعقل وتحقیق بدون تعصب کنی واقعیت تلخ راخواهی دید .
عالی بود...
به نظرم کار رو ادامه بدید و با اختصاص یک پرونده مفصل، ریشه این جریان انحرافی رو به مردم معرفی کنید.
البته با رعایت توصیه اخیر رهبری که جای دشمن اصلی و فرعی عوض نشود...
"فرقه تکفیری به ظاهر شیعه"
خودتان که در دام افراط و تفریط گرفتار شدید!
آیا می‌توانید در روز قیامت پاسخگوی این اتهام باشید؟
اینکه در برخی مسائل دچار انحراف و اشتباه باشند (آن هم با آن مصادیقی که شما بیان کردید) جواز شرعی برای تکفیری بودن نیست!
Iran, Islamic Republic of
وقتی به علما رحم نمی کنند و بزرگی مانند آیت الله بهجت را که روزگار مثل او را نخواهد دید، مرتد و کافر میدونند پس چی هستند؟
وقتی عالم به این بزرگی کافر میشه تکلیف مقلدین ایشان و سایر محبان اهل بیت برای آین آقایان روشن است.
این گروه کارش رو بسیار نرم شروع کرده و کم کم وارد فازهای تند و خشن و سیاسی هم میشه. حضرت امام هم در این باره گفتند. متن رو بخونید.
Iran, Islamic Republic of
تكفيري تعريف داره جانم. كسي كه خودش و مريدانش به علماي تراز اول شيعه توهين مي كنند و اونها را با صدام و جورج بوش مقايسه مي كنند و از طريق شبكه هايشان از يك طرف عزاي امام حسين را مي گيرند و از طرف ديگر لعن علماي شيعه را مي كنند و آنها را كافر مي دانند، اسمشون تكفيريه. امروز جمعيتي از شيعيان كه در عاشورا تجمع مي كنند هدف است تا بتوانند اين جمعيت را چند شعبه كنند. اين آقايان هم شده اند ابزار براي اين نقشه ها. اگر اينقدر درك و فهم نداري كه اينها را متوجه بشوي، ازت انتظاري نيست كه بتواني فرق افراط و تفريط را درك كني. ضمنا همين كه در برخي مسائل منحرف باشند، يعني منحرفند و اسلام از همين انحرافات ضربه خورده است.
Iran, Islamic Republic of
اين شخص كه توي ايران زندگي مي كنه، چرا كسي نيست كه باهاش برخورد بكنه تا براي هم قطارهاش درس بشه و موضع جمهوري اسلامي هم در مورد اين افراد مشخص بشه
Colombia
چند تا وهابی و سلفی اجیر کن تا با ایشان برخورد بکنند، عجب اینجا وهابی و شیعه نما ها دارند همدل میشوند.
سعیدی
United States
شبکه بقیع به هیچ وجه به این مرجع وابستگی ندارد.لطفا برای رضای خدایا اثبات فرمایید و یا اصلاح
رضا از قم
اف بر آنان. اسلام عزيز توسط اين قبيل از افراد بيشتر تحت فشاراست تا اهل‌سنت افراطي!!
Iran, Islamic Republic of
يكي ازابزارهاي اينها اينست كه خودرا به ميرزاي شيرازي ميچسبانند درحالي كه معلوم نميكنند دقيقا چه نسبتي دارندبايدازنواده هاي ميرزا پرسيد. نكته ديگراينكه بچه هاي اينها هنوزدرحال صرف ميرخواندن عمامه ميگذارندوخانه نزديك حرم دارند وبرخي افرادفاضل درخانه مستاجري ودرمحلات دورافتاده قم اند
اگر از نواده های ميرزا هم بودند دليل بر حقانيت آنها نمی شد. کيانوری هم نوه آية الله شهيد شيخ فضل الله نوری بود!
ف
Iran, Islamic Republic of
کنعان هم پسر نوح نبی خدابود این پسرکیو کی که ملاک نمی شه ؟؟این پسراادای ارث باباشونو میکنن !!؟؟چه خبره؟ملاک راه مستقیم خداست هرکه تواون راه بود روبایدملاک مرجعیت قراردادنه این ها که همش ضدبشریتن رومرجع قرارداد.ضدخدا وپیغمبرن!!خدابه راه راست هدایتشان کندیا اگرقابل هدایت نیستن را نیست ونابود بگرداند.آمین یارب العالمین
علی رغم قبول نداشتن اکثر تحلیلها و دیدگاههای سیاسی جهان در امور کشور اما با این تحلیل شما کاملا" موافقم.
امان از طاغوت
Italy
جهان نیوز عزیز!
راه افشاگری در مورد این فرقه این نیست که یه سری کلید واژه ی بد به شون نسبت بدی، مثل افراط گرایی، تخریب چهره ی تشیع و... این ها چیزهایی هستند که همین فرقه هم می تونه در مورد ما ادعا کنه.
همین طور در مورد جدایی دین از سیاست و قمه زنی، نظرات متفاوت اینها با ما نشون دهنده ی بد بودنشون نیست بلکه نشون دهنده ی یک اختلاف نظره.
این طور نوشتن، مقاله رو تبدیل می کنه به یک متن بی خاصیت که گویا شما برای تقویت قلوب همفکران خودتون نوشتید. در صورتی که وظیفه ی شما متقاعد کردن یه عده ایه که شاید این فرقه براشون شبهه ای بوجود آورده.
اگر این عده توی جهان نیوز مقاله ی خوبی پیدا نکنند باید برند کجا بگردند دنبالش؟
علی اکبر
بحث قمه یا امثال آن از قبل هم بوده ولی این قوم تکقیری شیعی همه مراجع شیعه را منحرف ومرتد وکافر می دانند
ف
Iran, Islamic Republic of
نیازی نیس جهان نیوز ازاین واژه ها استفاده کنه یانه !!مهم اینه که الان توماهواره وجهان داره علیه شیعه وولایت و....حرف می زنه همیشه ما شیعیان ولایی بایدکوتاه بیایم!!!بعدهم خیلی ازاین مومنان وخداپرستان بودندکه درمقابل امتحانات الهی شکسته شدند و70سال عبادت یک شب به باد میره.اینا ملاک نیست ملاک الانه که دارن چکارمیکنن؟؟
Iran, Islamic Republic of
این آقایی که عکسش را زدید مرجعی است که سالها برای اسلام با رژیم بعث و پهلوی مبارزه کرده.سالهایی که بنده و شاید نویسنده این مقاله هنوز به دنیا نیامده بودیم!
من مقلدش نیستم اما لطفا برای مرجعیت شیعه حریم قائل شوید.باب شدن توهین به مرجعیت شیعه بدعت خطرناکی است که دامن همه مراجع را میگیرد.
زمانی که امام (ره) و یارانشان و مردم در حال مبارزه بودند عده ای مثل ایشان و برادرشان نیز وجهه انقلابی به خود گرفته بودند تا موج سواری کنند چرا که این آقا و امثال ایشان مخالف دخالت در سیاست هستند .
در هر صورت کسی مستقیما مدعی جدایی سیاست از دین است برای چه مبارزه کرده است؟ برای اینکه حکومت از یک طاغوت (شاه) به طاغوتی دیگر (حکومتی غیر از حکومت فعلی) منتقل شود؟ یا حکومت از یک طاغوت گرفته شده و حکومت اسلامی (فعلی) تشکیل شود؟
اگر حکومت فعلی طاغوت باشد (که نیست) پس ایشان به طاغوت کمک کرده و محکوم هستند و اگر حکومت فعلی طاغوت نیست پس ایشان حق مخالفت با آن ندارند
Iran, Islamic Republic of
چرا فکر میکنید هرکس ولو مرجع تقلیدی رویه فعلی را قبول نداشته باشد حتما یا تکفیری است یا لندنی؟
این باعث نمیشود حتی علما هم زبان انتقاد نداشته باشند؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
راست میگه ایشون. این آقا فقط نظراتش متفاوته ولی من نمیدونم چرا نظراتش یک جوریه که به گوش تکفیریهای وهابی میرسه داغ میکنند و سر شیعیان را در سوریه و عراق و پاکستان و مصر و عربستان و ... می برند.
خدا شما مزورانی که همه علمای شیعه را غیر از خودتان کافر و خارج از دین می دانید لعنت کند.
ارمیا
احسنت
قولا سدیدا...
سید مهدی
شیعه هائی مثل شما شیعه نیستند شیره هستند و شیره ای .... این عمروعاصها همانهائی هستند که در جنک با امیر مومئنان علی علیه السلام قرآن سر نیزه ها زدند وسبب نه شکست علی بلکه در آن جنگ باعث تصعیف و شکست مقطعی حرکت اسلام شدند و هم اینان بودند که در روند حرکت و قدرت اسلام و مسلمین در زمانی بسیار کوتاه به درک و اسفلن السافلین وارد شدند .. شما ناراحت مراجع نباش لطفاً شما مواظب دامن خودت و و شلوارک گل مگلیه خودتان ... باشید /
Iran, Islamic Republic of
من چه متنی نوشتم و شما چه جوابی دادی!
انصافا این جواب شما برازنده یک بچه مسلمان است؟نمیتوانی جواب نظر دیگران را بدون توهین بدهید؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
خواهشا امثال شما ژست ادب نگیرید که امثال ریگی با پخش فیلمهای مجالس لعن و توهین منبری های شما به برخی، در برابر دیدگان ناآگاه اهل تسنن و وهابی های تکفیری علیه شیعیان یارگیری می کنند.
ادب را باید در مجالسی از شما دید که می گویید در این جلسات قلم برداشته می شود هر غلطی خواستید بکنید.
خدا هدایت کند شما گمراهان سفسطه باز را.
Iran, Islamic Republic of
واقعا حرف زدنتان معرکه است.توهین جواب نقد.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز من اول هم گفتم نه مقلد این بنده خدا هستم و نه سینه چاکش.من میگم این توهینها در شان یک عالم دینی نست.نباید یاد بگیریم با توهین همدیگر را نقد کنیم.این را سعی کنید بفهمید.
ملاک حال افراده. لطفا جدیدترین اظهار نظر خانواده شیرازی ها را در مورد قمه زنی عاشورا، عزاداری، درمورد بهجت و ..... را مطالعه کنید و انحراف را ببینید
Iran, Islamic Republic of
کسی دفاع نمیکند برادر.حرف من اینه برای عالمی که نظرش با رویه فعلی همخوانی ندارد سریع نباید به واژه هایی مثل تکفیری و شیعه نما و عمامه انگلیسی متوسل شویم.با هم مذهبمان این برخورد را داریم وای به حال دیگران.
رضا
Iran, Islamic Republic of
این آقا و طرفدارانش با هم مذهبشان عالم ربانی و عارف بالله حضرت آیت الله بهجت چه کردند؟
دم خروس را ببینیم یا قسم حضرت عباس را؟
مردم باید بدانند این جریان اهل تزویرند و زورشان برسد مانند تکفیری های وهابی حکم همه علمای راستین اسلام را صادر و اجرا خواهند کرد.
گذشته شان هم همين بوده لطفاً خاطرات مرحوم آية الله خاتم يزدی را بخوانيد که شيرازی طلاب را از مبارزه با شاه نهی می کرده است.
يونس
Iran, Islamic Republic of
اولا ملاك حال افراد است
ثانيا عده اي با پوشش خودشان را در بطن حفظ مي كنند تا در صورت لزوم فتنه اي راه بيندازند و به خوبي بتوانند تخريب كنند اين رويه هميشگي اينان بوده است بعد از جريان فتنه 88 زدن اين حرف از شما كه شاهد فتنه بوديد بعيد به نظر مي رسد
ثالثا هيچ منبع موثقي پيدا نمي كنيد كه مرجعيت ايشان را مورد تاييد قرار داده باشد
رابعا پيشنهاد مي كنم به تفسير دعاي ندبعه سيخ احمد احسايي مراجعه نماييد و در ادامه ببينيد كه شيخي با اين تندي چه بلايي سر تشييع آورد
در آن زمان هم عده اي همينگونه بحث مي كردند و سعي در تطهير داشتند و اگر امثال كاشف الغطا نبودند چه بسا جريان بهائيت كه از بطن اين جريان خارج شد تاييدات علماي شيعي هم همراه ايشان بود
خدارو شكر كه نامه آقاي خويي موجود است و شك ايشان به اين خاندان در آن قيد شده است
خامسا لطفا قبل از اظهار نظر لطفا يك سرچ اينترنتي داشته باشيد
اين آقا و برادرش در سال 56 طلاب را از مبارزه با رژيم شاه برحذر می داشتند و حتی يک روز هم در برابر رژيم شاه مبارزه نکرده اند و جهت اطلاع شما که خيال کردی اطلاعاتی داری عرض کنم که اينها به برکت پيروزی انقلاب به ايران آمدند و از همان روزهای اول برادرش نسبت به رهبری حضرت امام اعتراض داشت و خود را دارای سهم در رهبری می دانست!!! ضمناً مرحوم آية الله خويی آقای سيد محمد شيرازی را به مرجعيت قبول نداشت و می گفت: ايشان مجتهد هم نيست چه رسد به مرجعيت!
برو بابا
Iran, Islamic Republic of
با این متن دوآتشه و نظراتی که درج شده و با توجه به کثرت توهینها در این صفحه،فکر نمیکنید اندیشه های شما برای لقب تکفیری برازنده تر باشد؟
شما به یک عالم شیعه که نظراتش با شما متفاوت است اینگونه حمله میکنید وای به حال دیگران.
Iran, Islamic Republic of
یک نکته مهم برای تشخیص حق و باطل:

انسان باید ببیند علمش را از سرچشمه بگیرد نه از عمامه‌ای که با پول انگلیس تهیه شده است.
آنتى دجال
حال آدم بهم ميخوره از اينهمه دروغ و تزوير و ريا.آخه جهان تو بهتر ميفهمى سيد صادق مرجعه يا آية الله وحيد؟ اگه جرات دارى تصاوير و اسناد و مداركى كه ثابت ميكنه ايشون از بيست سال پيش مرجعيتش محرز شده منتشر كن وگرنه بدون كه اينچنين حركتهاى كور و برخاسته از هواهاى نفسانى فقط به ضرر شيعه و بنفع تكفيريهاى وهابى است. ناگفته نمونه كه تكفيريهاى هر دو طرف(شيعه و سنى) در بزنگاه هاى خاص به كمك همديگه ميان
معلم
United States
بنده مقلداقای صانعی هستم وبه ان افتخارمی کنم ودرتاریخ شیعه هیچوقت گروهی نیامده اندتولید مرجع کنندمرجع ازمیان مجتهدین حوزه بارجوع مردم مرجع می شودوهرچه رجوع مردم بیشترب اشدمحبوبیت مرجع پررنگ ترمی شود درتاریخ حوزه باعرض پوزش مرسوم نبوده مدرسین که فعلا لااقل صبغه سیاسی دارد مرجع تعیین نکنندوبه یک مرجع حکم بدهندکه مرجع هست یا نیست این من هستم که ترجیح می دهم که ازکدام مجتعدتقلید کنم نه مدرسین در سانی عزیزم نگاه کنید شمابه کسانی می گویید که مرجع نیستندکه خط سیا سی شان باشما فرق دارد من تقلیددینی کرده ام نه تقلیدسیاسی تراخدا این قدراین دین مظلوم رادست مایه مطامع سیاسی مان نکنیم اخراین دین خداست بایدرحم کرد
اقای عزیز
شما چطور فهمیدید؟ اقای صانعی اعلم هستن؟ می دونید که یکی از شروط انتخاب مرجع اعلمیت است
اگر انقدر می دونید که خودتون رسیدید پس مجتهد هستید و تقلید بر شما جایز نیست
اگر نمی دونید پس باید از کسی پرسیده باشید لذا دست شما نیست که خودت به شخصه انتخاب کنی
اگرم رو هوا انتخاب کردی که من دیگه حرفی ندارم!
http://sahebnews.ir/99453/%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%AA%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A2.htm
یه طلبه از قم
آقای وحید کی گفتند ایشان مرجعند؟
مشکل شما اینه که از این ور و اون ور یه چیزایی می شنوید و ندانسته همه جا نقل می کنید!!!!
Colombia
برادران و خواهران عزیز ، زیاد برای سنی ها خودشیرینی نکنید، شیعه و سنی فرق دارند ، و شیعه ها هزار و چند صدسال است که مورد ظلم و آزار از طرف همین سنیهای متعصب بوده اند ، با این خودشیرینیهای شما برای وهابی ها، اول باورهای شیعیان را سست میکنید و بعد آنا را به بیدینی میکشانید. همزیستی دوستانه رواست و بس.
Iran, Islamic Republic of
اسرائيل امريكا وانگليس بد ترين دشمن مسلمانان وشيعه هستند چرا اين شبكه ومجريان ومرجع دلسوز ان بر عليه دشمن اصلي سخني نمي گويند ؟!