دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۹
۲۰
پیام مهم انتخابات هیئت رئیسه مجلس

علی لاریجانی بر سر دو راهی

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب: 362175
علی لاریجانی از سوی ناظران سیاسی به عنوان یک چهره سیاسی زیرک شناخته می شود و احتمال اصلاح شیوه مدیریت وی و تقویت بعد نظارتی مجلس وجود دارد اما بی شک اگر رئیس مجلس بر ادامه عادت مالوف اصرار داشته باشد، هیچ بعید نیست که امسال سال آخر ریاست او در خانه ملت باشد.
علی لاریجانی بر سر دو راهی
گروه سیاسی جهان نيوز ـ سایت خبرآنلاین، از رسانه های حامی رئیس مجلس با اشاره به انتخابات هیأت رئیسه خانه ملت در روز یکشنبه، از کاهش محبوبیت و انسجام فراکسیون رهروان خبر داد و نوشت: اگرچه رای امروز لاریجانی از رایی که در آغاز مجلس نهم از آن خود کرد، بیشتر است (۱۸۷ در مقایسه با ۱۷۷) اما از ۲۱۳ رای او در انتخابات هیات رئیسه سال گذشته ۲۶ رای کمتر است.

در ادامه این تحلیل که به قلم یکی از خبرنگاران بازداشتی فتنه ۸۸ نوشته شده، آمده است: "... به نظر می رسد که انتخابات [هیأت رئیسه] زنگ خطری را برای فراکسیون رهروان و اعتدالگرایان مجلس به صدا در آورده است. زنگ خطری که تک مضراب های آن در جلسات بررسی رای اعتماد به وزرای کابینه یازدهم و جلساتی که منجر به ارائه کارت زرد به وزرای دولت تدبیر و امید می شد نیز شنیده شده بود اما اگر توجه لازم به آن می شد شاید امروز باهنر نایب رئیس اول مجلس بود و کرسی های اقلیت در هیات رئیسه از دو کرسی به سه تا افزایش نمی یافت. مضراب هایی که ضرباهنگش شتاب گرفته و اگر همچنان نشنیده گرفته شود، انتخابات مجلس آتی را هم می تواند تحت الشعاع قرار دهد."

اشاره و نگرانی این رسانه از آرای بالای حجت الاسلام ابوترابی و الیاس نادران و راهیابی مهرداد بذرپاش به جمع هیأت رئیسه و کنار رفتن جواد جهانگیزاده، از نزدیکان لاریجانی است.

آقای ابوترابی‌فرد کاندیدای فراکسیون اصولگرایان مجلس در انتخابات روز یکشنبه توانست با کسب بیش از ۲۰۳ رای، ۱۶ رای بیشتر از علی لاریجانی هم کسب کند و دوباره نایب رئیس اول مجلس شود. الیاس نادران هم تنها با اختلاف ۱۰ رای در کنار زدن محمدرضا باهنر برای نایب رئیسی دوم ناکام ماند؛ رویدادهایی که دارای معنایی مهم و قابل تامل هستند.

گرچه دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان "اصولگرا" محسوب می شوند اما تفاوت دیدگاه آنها در برخی موضوعات کلی کاملا روشن و غیرقابل انکار است اما اعضای فراکسیون اصولگرایان می گویند، از ابتدا با رهروانی‌ها سر ناسازگاری نداشته و رویکرد خود را بر تعامل با آنان برای تحقق اهداف ملی گذاشتند.

به این تعامل اما از سوی هیأت رئیسه منتسب به فراکسیون رهروان پاسخ درخوری داده نشد که حتی در بسیاری از موارد فریاد دادخواهی اعضای فراکسیون اصولگرایان در تضییع حقوق نمایندگی خود در صحن مجلس طنین انداز شد. آنان بارها از اینکه اجازه بیان تذکرشان را پیدا نکردند یا بلندگوی‌شان در میانه صحبت قطع شد، گلایه مندند.

برخی از سوالات ارسالی به هیأت رئیسه هرگز اجازه طرح پیدا نکرده و به گفته الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس " هيأت رئيسه به راحتي سؤال از وزرا را از دستور خارج کرده يا اجازه تذکر نمي دهند يا با دفاع از عملکرد وزرا برخي رفتار‎هاي خلاف قانون را توجيه مي‎کنند." منتقدان هیأت رئیسه مجلس، ادامه این روند را به معنی بی‌اثر شدن بعد نظارتی خانه ملت می‌دانند.


گرچه بخشی از این مشکلات در نتیجه ساختار نامناسب هیأت رئیسه مجلس است اما نباید از نقش آفرین اصلی در این باره (رئیس مجلس) هم غافل شد. و البته سه نماینده فراکسیون اصولگرایان هم قادر به پیشبرد اقدام درخوری در این راستا نبوده اند.

مجموعه این رفتارها باعث ایجاد ذهنیتی منفی درباره عملکرد رئیس و هیأت رئیسه مجلس شد و نمونه آن در انتخابات روز یکشنبه به صورت یک هشدار خود را نشان داد.

علی لاریجانی از سوی ناظران سیاسی به عنوان یک چهره سیاسی زیرک شناخته می شود و احتمال اصلاح شیوه مدیریت وی و تقویت بعد نظارتی مجلس وجود دارد اما بی شک اگر رئیس مجلس بر ادامه عادت مألوف اصرار داشته باشد، هیچ بعید نیست که امسال سال آخر ریاست او در خانه ملت باشد.


البته مانعی که در این راستا بر سر راه علی لاریجانی وجود دارد، تهدید دولتی‌ها با چماق "فراکسیون اعتدال" است که رئیس مجلس را نگران تزلزل و تضعیف فراکسیون رهروان کرده است. در کنار این موضوع، قول و قرارهای پشت پرده درباره انتخابات آینده مجلس را هم نمی توان نادیده گرفت.

حالا علی لاریجانی مانده و ریزش فراکسیون رهروان به سمت فراکسیون اصولگرایان و دولتی‌ها و انتخابات آینده مجلس.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


26 تا نسبتا زیاده در جمع بیش از دویست نفر
حسین روتن
می دونه چیکار کنه حواسش هست برای سال بعد
با همین کارا رییس مجلس مونده..حداد لایق تره برای ریاست .. ولی متاسفانه....
United States
...دکتر حواسش هست.
جعفر300058
... حواسش جمعه و میدونه چیکار کنه!
سرور
احتمالا از قم می رود آمل البته آنجا برای مجلس رای نمی آورد.
ارمیا اصلاحاتیان
United States
آخ جوون !
...
رای این دوره ی مجلس حتما مال خودمونه...
اصولگرایان ممنون!...
Iran, Islamic Republic of
مددخواهی رهروان از دولتی ها بود این؟ ...
فکرکنم آخرین دوره نمایندگی اونیز باشد با روشی که در حمایت از اصلاح طلبان درپیش گرفته!!
ایشان باید درک عمیقی داشته باشد که اصلاح طلبان دوست وهمراه اونخواهند بود منظور اصلاح طلبانی که درقالب اعتدال ظاهر شده اند.بهتر است که اعتماد مردم متدین وانقلابی واصولگرا که اورا به اینجا رساندند راجلب کند.وگرنه.....
امان از طاغوت
Italy
تنها پیامش اینه که اکثریت مجلس اصولگرا هستند و تعداد قابل توجهیشون هم تندرو هستند ....
لاریجانی مچکریم
خیلی این دوراهی براشون مهم نیست
محسن
خیلی زرنگه... بی خیال
Iran, Islamic Republic of
در زرنگی و زیرکی او همین بس که در موضوع مستند " من روحانی هستم" وارد شد ....
محمد
ایشالا تیم دکتر محمود مردمی نژاد میاد بقیه میرن تو حاشیه
ایشالا
يك سال بعد
متكي يا عارف رئيس مجلس
بزرگترين پيام نمايندگان وقت به مردم ....
محمدی
Iran, Islamic Republic of
اقای ابوترابی همانند دو سال قبل کاندیدای فراکسیون رهروان بوده است و کاندیدای فراکسیون اصولگرایان کسی دیگر بود ولی امسال فراکسیون اصولگرایان نام ایشان را در لیست خود گذاشت تا از نتایج بهره برداری نماید
اتز مقدمه چینی غلط به نتایج غلط می رسید
خبرآنلاین شده پاتوق فتنه گران و خود لاریجانی هم که تو فتنه بشدت سکوت کرد!
Iran, Islamic Republic of
اقایان عزیز مشخص است که کجا سوخت، فعلا خوش باشید ، به قول رفیق شما آب را باید همانجا ریخت که می سوزد