پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵
۱۴
در حاشیه انتخابات اخیر مجلس؛

هیئت رئیسه مجلس این نقدها را دریابد

دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 362110
به‎دليل تعامل اعضاي هيئت رئيسه با دولت، حقوق نمايندگان در مواجهه با قوه مجريه تضعيف شده و اين به‎نفع مجلس نيست.
هیئت رئیسه مجلس این نقدها را دریابد
گروه سیاسی جهان نيوز - الياس نادران:‌ هيئت رئيسه مجلس يکي از ارکـان مهـم مديريتي در قوه مقننه محسوب مي‎شود و وظيفـه اصلي‌اش که هـر سالــه با راي اکثريت نمايندگان انتخاب مي‎شوند اداره صحن، زير نظر رئيس مجلس است.

در حال حاضر مجلس نهم دو دوره انتخابات هيئت رئيسه را پشت سر گذاشته که نمي‎توان رفتار و عملکردشان را منفي ارزيابي کرد؛ اما متاسفانه تشخيص‎ها، رفتار‎هاي سليقه‎اي و رعايت نکردن آيين نامه مربوط به حقوق نمايندگان به‎خصوص در سوال از وزرا يا تذکراتي که در صحن به رفتار رئيس مجلس وجود دارد، موجب مي‎شود ‎شأن نمايندگي آن‎طور که بايد حفظ نشود.

نقد ديگري که به عملکرد هيئت رئيسه وارد است اين است که به‎دليل تعامل اعضاي هيئت رئيسه با دولت، حقوق نمايندگان در مواجهه با قوه مجريه تضعيف شده و اين به‎نفع مجلس نيست؛ البته اين تعامل صرفا به معناي لابيگري نيست. آنها به راحتي سوال از وزرا را از دستور خارج کرده يا اجازه تذکر نمي دهند يا با دفاع از عملکرد وزرا برخي رفتار‎هاي خلاف قانون را توجيه مي‎کنند.

براساس قانون اساسي، مجلس شوراي اسلامي بر دولت و نهاد‎‎هاي اجرايي کشور حاکميت دارد. بنابراين علاوه بر لزوم حفظ استقلال شخصيتي اين قوه نبايد آن را تضعيف کرد. البته اين بدين معنا نيست که تک تک نمايندگان اين حق را دارند اما حتما اين موضوع يک حقوق جمعي مربوط به کل مجلس است که بايد رعايت شود. در غير اين صورت، شأن مجلس چه در حوزه تقنيني و چه در حوزه نظارت بر رفتار دولت، کاهش پيدا مي‎کند.

درست است که هيئت رئيسه با راي نمايندگان انتخاب مي‎شوند اما پس از انتخاب به مدت يک سال بر وکلاي ملت حکومت مي‎کنند. هيئت رئيسه مجلس و مديريت آن برخي اوقات در جهت احقاق حقوق نمايندگان اهمال مي‎کنند. براي نمونه در بحث هسته‎اي نمايندگان بار‎ها تقاضاي برگزاري جلسات مفصل براي شنيدن نظرات مختلف داشتند که متاسفانه اين امر محقق نشد.

مجلس شوراي اسلامي در بحث اقتصاد مقاومتي نيز حرف‎‎هاي اساسي دارد که خارج از سياسي کاري بايد در اين زمينه بحث‎‎هاي کارشناسي و اجرايي درست صورت گيرد. در بحث اقتصاد مقاومتي بايد اقدامات عملي و عيني انجام گيرد، اما متاسفانه در هيئت رئيسه اولويت کاري براي راهبرد‎هاي کلان مجلس ديده نشده و از ظرفيت‎‎هاي کارشناسي مرکز پژوهش‎ها براي ايجاد يک نقشه راه و يک راهبرد روشن استفاده نمي‎شود و اين خود ضعفي جدي است که باعث روزمرگي مجلس شوراي اسلامي مي‎شود.

در هر صورت مقداري از مشکلات هيئت رئيسه مجلس مشکلات ساختاري و مقداري از آن به رئيس مجلس مربوط مي‎شود لذا نبايد انتظار تغييرات اساسي داشت.

منبع: پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اشتباه نمایندگان اینه که فکر میکنند رییس مجلس رییس اونها هم هست مگر محلس اداره است که رییس، رییس کارمندها باشه؟
رییس مجلس رییس جلسه است
ا
qasemkcc88@yhoo.com
فعلا که با حق وتوهاش رییس همست..
Iran, Islamic Republic of
خودشون گذاشتنش
منم چنین حسی دارم
اگر دریابد
رئیس مجلس رییس نماینده ها شده وبراشون تعیین تکلیف کرده و امر و نهی میکنه. چرا جناب لاریجانی این نقدها رو تحمل نمیکنه؟
Iran, Islamic Republic of
" به‎دليل تعامل اعضاي هيئت رئيسه با دولت، حقوق نمايندگان در مواجهه با قوه مجريه تضعيف شده البته اقاي لاريجاني اين تعامل رو با دولت قبل هم داشت منتها از نوع معكوسش البته ما خدارو شاكريم كه مرزبندي ودسته بندي ها مشخص شده واحمدي نژاد براي هميشه تاريخ ماندگار وبزرگ است ...
بزرگ!!!!!!!!!!!!
مسعود
كسي كه نظرات رو سانسور ميكنه تو سايت جهان مشكلش معلوم نيست با بعضي نظرات كه سانسور ميكنه ولي اينو سانسور نكن درج شود لطفا
لاريجاني هم مثل خيليهاي ديگه هواي دولت رو داره كه هواشو داشته باشن
ببخشين اينو ميگم ولي شخصيت جسور و شجاعي نيست
...
درج شود لطفا
البته این بار منطقی و بجا طرف دولت را گرفته است !
Iran, Islamic Republic of
معلومه هنوز عبرت نگرفتن ودنبال وزن کشی هستن
چهارتا نماینده مثل ایشون داشته باشیم حله
علی اصغر
لاریجانی و باهنر از به اصطلاح اصلاح طلب ها اصللاح طلب ترند .....
مابا لاریجانی مخالفیم و از ایشون سوالات جدی داریم