جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

نگرانی‌صهیونیست‌ها از گزارش‌جدید آژانس

شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب: 361852
انتشار گزارش روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران تحلیل‌های مختلفی را در رسانه‌های جهانی در پی‌ داشت.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر این که ایران چهارپنجم ذخیره اورانیوم غنی‌ شده خود در سطوح بالا را خنثی کرده است، مدعی شد این حجم از اورانیوم که ایران در اختیار داشت، می‌توانست برای تولید یک سلاح هسته‌ای استفاده شود.
 
این روزنامه در ادامه به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که ایران بخش اعظم ذخیره هسته‌ای حساس خود را به منظور اجرای توافق اولیه‌اش با گروه 1+5 که در نوامبر گذشته به دست آمد، کاهش داده است.
 
براساس گزارش آژانس ایران هم‌اکنون کم‌تر از 40 کیلوگرم اورانیوم غنی‌ شده در سطوح بالا دارد.
 
ایران همواره اتهامات غرب در این خصوص که تلاش می‌کند در فعالیت‌های هسته‌ای‌اش به ظرفیت تولید بمب اتم برسد را رد می‌کند.
 
هم‌چنین شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز گزارش داد بنابر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران ذخیره اورانیوم در سطوح بالایش را تا حد زیادی کاهش داده است که سبب شده ایران هم‌اکنون تنها از غنی‌سازی اورانیوم در سطح 5 درصد برخوردار باشد.
 
این شبکه نیز با ارائه بخشی از جزییات گزارش آژانس، آورده است: ایران علاوه بر این به دیگر تعهداتش براساس توافق اولیه ژنو عمل می‌کند.
 
این در حالی است که ایران هرگونه تمایل برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد می‌کند اما طبق توافق اولیه‌اش با گروه 1+5 که کاهش بخشی از تحریم‌های غرب را در پی داشت، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کرده است.
 
طبق این توافق، ایران متعهد شد تا ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود تا سطح 20 درصد را کاهش دهد یا تبدیل کند.
 
این شبکه در ادامه آورده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارزیابی‌هایش درباره همکاری‌های ایران با تلاش‌های آژانس به منظور تحقیقات در مورد این اتهام که ایران به طور محرمانه روی توسعه سلاح‌های هسته‌ای کار می‌کند، کم‌تر مثبت بود. اتهامی که تهران را آن را همواره رد کرده است.
 
روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست نیز با انتشار بخش‌هایی از گزارش آژانس در مورد پایبندی ایران به تعهداتش در طرح اقدام مشترک که در نوامبر سال گذشته در ژنو به تصویب رسید، نوشت: نتایج به دست آمده در گزارش فصلی آژانس به احتمال زیاد مورد استقبال شش قدرت جهانی که تلاش می‌کنند به توافق نهایی با ایران برسند، قرار خواهد گرفت.
 
این کشورها تلاش می‌کنند که بحث‌ها در مورد فعالیت هسته‌ای ایران که نگرانی‌هایی را به ویژه در خاورمیانه به وجود آورده، پایان دهند.
 
در پی انتشار غیرعلنی گزارش روز گذشته آژانس، خبرگزاری فرانسه نیز در این‌باره نوشت: هم‌زمان که ضرب‌الاجل 20 ژوییه برای توافق هسته‌ای با ایران نزدیک می‌شود، گزارش دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که تهران به تعهداش برای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش عمل می‌کند.
 
این خبرگزاری در ادامه آورده است: ایران برای اولین بار در طول شش سال گذشته به نگرانی‌های آژانس در مورد احتمال وجود ابعاد نظامی در فعالیت‌های هسته‌ای این کشور رسیدگی کرد.
 
خبرگزاری فرنسه با ارائه جزییاتی از گزارش آژانس اعلام کرد تهران اطلاعات مربوط به چاشنی‌های انفجاری که کاربردهای مختلفی از جمله برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را دارد، منتشر کرده است.
 
کلسی داون‌پورت، یکی از اعضای مجمع کنترل سلاح گفت که گزارش آژانس نشان داد تهران کاملا به تعهداتش پایبند است و تمایل دارد در مورد فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شفاف‌سازی بیش‌تری داشته باشد.
 
علاوه بر این پایگاه خبری تحلیلی آنتی‌وار در این باره نوشت: بسیاری از محتویات گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درمورد ایران یک روز قبل از این که منتشر شود، درز پیدا کرد و حاوی این خبر خوش بود که ایران هان‌طور که انتظار می‌رود، به متن توافق اولیه‌اش با گروه 1+5 دست یافته است.
 
این پایگاه خبری نیز در خبر خود به مهم‌ترین بخش گزارش روز گذشته آژانس پرداخت و نوشت: بزرگ‌ترین اطلاعات ارائه شده در این گزارش نشان می‌داد که ذخایر اورانیوم غنی‌ شده در سطح 20 درصد به طور چشمگیری کاهش یافته است و این کشور به تبدیل آن به سوخت مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران ادامه می‌دهد.
 
اما پایگاه تحقیقی صهیونیستی دبکا تحلیل دیگری از گزارش روز گذشته آژانس ارائه داده است. این پایگاه نیز با ذکر بخش‌هایی از این گزارش و تایید این موضوع که ایران به توافقش با شش قدرت جهانی که در نوامبر 2013 به دست آمد، پایبند است، نوشت: آژانس می‌گوید که ایران هم‌اکنون کم‌تر از 40 کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را که فاصله زیادی از 250 کیلوگرم مورد نیاز برای ساخت یک بمب اتم دارد، اما آژانس این اعداد و ارقام را به دقت ویرایش کرده است تا دورنمایی مثبت برای دور بعدی مذاکرات ایران و گروه 1+5 ایجاد کند.
 
دبکا هم‌چنین مدعی شد: تایید پیشرفت ایران برای عمل به تعهداتش غیرواقعی و گمراه کننده است. ایران هنوز 3.5 تن اورانیوم غنی شده کم‌تر از 3.5 درصد که در مدت کوتاهی می‌تواند به اورانیوم 20 درصد که برای تولید 5 تا 7 بمب اتم لازم است، تبدیل شود.
 
این پایگاه خبری به این تحلیل اکتفا نکرده و آورده است هم‌چنین مواد رقیق شده نیز خیلی فوری می‌تواند به یک بمب دیگر تبدیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *