جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۵
۳۵
نقدی بر آخرین رهنمودهای آقای هاشمی به حزب کارگزاران

کارگزاران‌به‌دولت مشورت‌دهد چگونه‌یارانه۱۰ میلیون نفر پردرآمد را قطع كند تا موجب رنجش آنها نشود

دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۱
کد مطلب: 357391
هفته‌نامه صدا ارگان حزب كارگزاران سازندگی گزارش دیدارهای اعضای شورای مركزی این حزب را با آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور و نیز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت روایت كرده است.(۱)
کارگزاران‌به‌دولت مشورت‌دهد چگونه‌یارانه۱۰ میلیون نفر پردرآمد را قطع كند تا موجب رنجش آنها نشود
گروه سیاسی جهان نيوز ـ محمدكاظم انبارلویی: در روایت اول دچار نشر اكاذیب شده و از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور خبر یاد شده "نادرست" و محصول "سوء برداشت" و "تحلیل نادرست" برخی حاضرین دانسته شده است. در این تكذیبیه آمده است؛ این نشست خصوصی بوده است.

اینكه چطور خبر این نشست خصوصی بیرون آمده است معلوم است؛ چون سردبیر محترم هفته‌نامه صدا عضو شورای مركزی حزب كارگزاران و تنها منبع موثق این خبر بوده است!

عكس او به همراه اعضای شورای مركزی به علاوه معاون اول رئیس‌جمهور در این نشست خصوصی در صفحه هشت هفته‌نامه صدا دیده می‌شود. اما روایت دوم از این دیدار اختصاص به سخنان ‌آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارد كه امیدوارم توسط وی یا دفترش تكذیب نشود. آقای هاشمی رفسنجانی در این دیدار چند نكته فرموده‌اند كه در زیر نقد آن را می‌خوانید:

۱- روایتگر صدا می‌نویسد: "هاشمی قصد داشت بگوید دولتش ریل‌گذاری درستی (در امر توسعه) كرده بود تا به خاتمی برسد خاتمی هم از این ریل خارج نشد. اما چون به احمدی‌نژاد می‌رسد در شگفت می‌ماند كه این دولت با چه سرعتی كشور را از ریل توسعه خارج كرد."

نوع روایتگری "صدا" فوق‌العاده حرفه‌ای است زیرا طوری روایت كرده كه جای تكذیب را خالی نگذاشته است. حال ببینیم آیا دولت دهم و نهم كشور را از ریل توسعه خارج كرد؟ در این دو دولت ایران وارد باشگاه هسته‌ای جهان شد در حالی كه سال‌ها بود سازمان انرژی اتمی در جا می‌زد و هرازگاهی جاسوسی پیدا می‌شد و یا در یك دور باطل به چرخه سوخت و غنی‌سازی نرسیده بودند. در دولت گذشته با ورود دانشمندان جوان به سازمان انرژی اتمی سرعت كار پیش رفت به طوری كه اكنون دولت جدید در مذاكرات هسته‌ای دارد با ۱+۵ راجع به همه این پیشرفت‌ها و توسعه كمی و كیفی آن مذاكره می‌كند. اگر توسعه‌ای در كار نبود ما در مذاكرات با ۱+۵ با دست خالی چه می‌توانستیم بكنیم. دولت كنونی اكنون آن درآمد را در مذاكره هزینه می‌كند آیا این یك خواب و خیال است یا واقعیت دارد؟ ما برای این توسعه جان عزیزترین و شریف‌ترین دانشمندان كشور را فدا كردیم. ما در دولت گذشته وارد باشگاه هوافضای جهان شدیم و پیروزی‌های غرورانگیز دانشمندان جوان ما در دستیابی به علوم هوافضا زبانزد ملت‌های جهان است. ما جزء ۱۰ كشور پیشرفته جهان در این زمینه هستیم و در فناوری‌های جدید مثل نانو پیشرفت‌های محیرالعقولی كردیم. اینها فقط مقاله نیست، در عالم ذهن هم نیست، كافی است از چشم سر استفاده كنیم و آن را ببینیم، سئوال این است.

با این واقعیت از ریل كدام "توسعه" خارج شدیم؟

۲- روایتگر "صدا" می‌نویسد: "هاشمی از كارگزاران خواست به عنوان یك حزب سیاسی به دولت مشورت دهند كه چگونه می‌توان از این بحران اقتصادی عبور كرد."

آیا واقعا كشور دچار بحران اقتصادی است؟ بحران اقتصادی چیست؟ شاخص‌های آن كدام است؟

دولت جدید در حالی سركار آمد كه ذخایر طلا و ارز دولت در بانك مركزی در هیچ دولتی از ادوار گذشته به هنگام انتقال قدرت نظیر نداشته است اما رئیس دولت با بی‌مهری گفت؛ ما خزانه را خالی تحویل گرفتیم.

و نیز گفت ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از منابع هدفمندی یارانه‌هاست در حالی كه فقط پرداخت نقدی ما به مردم ۴۲ هزار میلیارد تومان است. این حرف دل مردم را خالی كرد. اما مردم با شگفتی دیدند یارانه‌های نقدی سر موعد پرداخت شد و علاوه بر آن سبد كالا هم دادند. هنوز هم رئیس دولت به این سئوال پاسخ نداده است كه اگر خزانه كشور خالی بود پرداخت به موقع یارانه‌ها چگونه و از كدام خزانه صورت می‌گرفت؟ اگر دولت دچار كسری است منابع پرداخت سبد كالا را از كجا تامین كرده است؟

حزب كارگزاران بروند تحقیق كنند اگر كشور دچار بحران اقتصادی است، بازارهای مملو از كالا چیست؟ آیا نشاط داد و ستد در بازارهای كشور دروغ است؟ دولت دهم علی‌رغم تحریم‌های بانكی پول نفتی را كه فروخته به داخل آورده،‌ منابع بودجه‌ای خود را تامین كرده است. همین سال ۹۲ هم بنابر اعلام مسئولین علی‌رغم تحریم‌های نفتی ۴۳ میلیارد دلار نفت خام و میلیاردها دلار هم فرآورده‌های نفتی فروختند. این بحران اقتصادی كجاست كه آقای هاشمی از آن یاد می‌كند؟

۳- روایتگر صدا به نقل از آقای هاشمی می‌نویسد: "من (هاشمی) از شما (كارگزاران) می‌خواهم به این مسئله بپردازید كه از نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد چه چیزی عاید كشور شد؟ چه كسی سود برد؟ دولت یا ملت یا هر دو ضرر كردند؟"

این حرف حقی است كه یك ارزیابی از اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها صورت بگیرد تا معلوم شود كار كجا نقص داشته است. این ارزیابی البته از زاویه سود ملت یا دولت نمی‌تواند علمی، فنی و حرفه‌ای باشد. اما از این زاویه كه اهداف قانون چه بوده است، ما در رسیدن به این اهداف چه مشكلاتی داریم و اینكه گفته می‌شود "بد" یا "غلط" اجرا شد، موارد "بد" و "غلط" احصا شود تا در مرحله دوم این انحراف تكرار نشود. اگر كارگزاران می‌خواهند دولت یازدهم را در امر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یاری دهند باید به دولت بگویند چگونه می‌تواند تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم قیمت فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی را به ۹۵ درصد فوب خلیج فارس برساند تا هم منبعی تعیین كننده در پیش‌بینی درآمدهای دولت در بودجه باشد هم جلوی قاچاق سوخت را بگیرد و هم در اقتصادی اداره كردن پالایشگاه‌های كشور توفیق نسبی به دست آورد. كاری كه كارگزاران در دولت آقای هاشمی نكردند و فروش نفت و گاز در داخل را در بودجه سالیانه مسكوت گذاشتند!

اكنون دولت بر خلاف بودجه ۹۳ در اردیبهشت ماه حداقل به ۱۰ میلیون پردرآمد می‌خواهد یارانه پرداخت كند. كارگزاران به دولت مشورت دهند كه چگونه این یارانه را قطع كند كه موجب رنجش آنها از دولت نشود.

همچنین كارگزاران به دولت مشورت دهند كه چگونه كشور را از ركود اقتصادی نجات دهند و آثار و تبعات افزایش قیمت حامل‌های انرژی را بر دیگر قیمت كالاها در بازار كنترل كنند.

روایتگر هفته نامه صدا از قول هاشمی می‌نویسد: "روحانی تاكنون كشور را خوب اداره كرده است بخصوص در سیاست خارجی بسیار شجاعانه عمل كرده و پرونده هسته‌ای را به خوبی پیش برده است و چشم‌انداز بسیار مثبت است".

جا داشت آقای هاشمی به بخشی از نقدهای مشفقانه اساتید دانشگاه و حوزه و صاحب‌نظران و كارشناسان در مورد نقد سیاست خارجی دولت پاسخ می‌دادند و خوب بود توضیح می‌دادند. كه چگونه چشم‌انداز را مثبت می‌بینند و شجاعانه عمل كردن دولت در این مورد را بیشتر توضیح می‌دادند كه نقدها را نمی‌شود بی‌پاسخ گذاشت. دولت چه در این پرونده با طرف غربی به توافق برسد و چه نرسد از باب روشنگری نباید پاسخگویی را تعطیل كند. اگر دولت مشكل دارد آقای هاشمی می‌تواند به بخشی از نقدها از باب رفع شبهه پاسخ دهد اگر هم ایشان نمی‌تواند، حداقل ماموریت پاسخگویی در این مورد را به حزب كارگزاران واگذار كند.

پی نوشت:
۱- هفته نامه صدا، شماره اول، شنبه ۶ اردیبهشت ۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
چرا شما نمی خواهید قبول کنید که دولت احمدی نژاد اقتصاد ایران را نابود کرد؟
صفر سوخته سرائی اصل
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی این احمدی نژاد اگر نبود شماها چی می خواستید بگید
چه ربطی داشت؟
مـرتـضـی
یاد وعده 100 روزه افتادم (^_^)
Australia
در تمام دنیا احزاب مخالف همدیگر را با استدلال درست میکوبند ....
Netherlands
در این مورد باید هر کار بدی که آن دو دولت کرد این دولت نکند و هر عمل خوب آن دو دولت را این دولت بازهم بهتر کند و مردم شعور دارند و میبنند. بقیه همه جنجال و آبرو ریزی در جهت رد گم کردن است.
یا علی مدد
متوسلیان
به نظرم یارانه 10میلیون قشر ضعیف را قطع کنند و به یارانه مرفهین بی درد دست نزنند تا مبادا موجب رنجش خاطر عزیزان شود!
چطوره جناب بهرمانی؟!
عبدالله
Finland
مثل زمان دولت کارگزارانی هاشمی رفسنجانی که برای رضایت مرفهین بی درد به طبقات مستضعف فشار آوردند. نتیجه اش آشوب های اسلام شهر تهران ، کوی طلاب مشهد و..... برای چه بود؟
United States
حرف دل حاج آقا خاطره رو گفتی ایول
چون حرفتون بی اساس ....
دولت احمدی نژاد قانون هدفمندی رو که مال برنامه چهارم بود و اون بزدل فتنه جرات اجراشو نداشت اجرا کرد و شجاعانه پای دردسرهاش و فحش هاش هم وایساد و در همون حال به 2 میلیون، دقت کنید، 2 میلیون خانوار خونه داد، اینو بذارید کنار کارخانه های سیمان که سبب خودکفایی شد و هزاران کار دیگه....
Iran, Islamic Republic of
حالا تا هزار سال دیگه هر اتفاقی افتاد بگو احمدی نژاد...
Iran, Islamic Republic of
انصافا تحلیل خوبی بود ولی به نظرم گوش شنوایی در این مورد وجود نداره
مجید مجد
United States
ظاهرا این بحث یارانه ها در دولت جدید بدجوری شیر تو شیر شده انقدر این شیر و اش شور شده که خودشون هم قاطی کردند
شعار دادن موقع انتخابات وکوبیدن رقبا ومخالفین آسان است ،مرد می خواهد که شعار هایش را عملی کند.
Norway
اون ... رو ببین نشسته قلم دستش گرفته داره می نویسه
محسن
ازحمیدآقا انتظارنداشتم که بعنوان یک ایرانی که مهد تفکرواندیشه است بدون دلیل وبرهان ازنابودی اقتصاد سخن بگوید....
در حالی که بدهی بانکی یازده نفر اول از رقم چند ماه پرداخت یارانه ها بیشتر است و همچنین جاهای زیادی برای صرفه جویی وجود دارد نمیدانم چرا دولت فقط همت خودش را به پول ناچیزی قرار داده که دست مردم است و با آن پول از فشار قبضهای آب و برق و گاز بر زندگی خودشان جلوگیری میکنند و مگر در سال 84 در تبلیغات ریاست جمهوری هاشمی مدعی پرداخت نقدی به مردم نشد حتی بیش از کاندیداهای دیگر و رقمش از کروبی هم بالا زده بود .
عبدالله
Finland
کروبی سال 84 می گفت که به هرنفر 50 هزار تومان می دهد. تراکتهای تبلیغات ریاست جمهوری اش هم موجود است. آن رقم به پول حالا چقدر می شود؟ اون موقع تلبیس نبود زمان احمدی نژاد تلبیس و تقلب نامیده شد؟
کرباسچی رو نگاه؟
عباد
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی با چه رویی به کرباسچی مجرم و دارودسته اش رهنمود میدهید اینکه همواره میگوییم شما و اطرافیان شما دچار انحراف و مشکل شده اید بیراه نیست!!! تازه ریل گذاری شما خودش داستانی جدا دارد بقو خودتون از روی فقرا رد شده؟! و آنهم فیضش را اغنیا بردند اگر باور نداری از بابک زنجانیها، رفیقدوستها وخاوریها و... بپرس؟!!!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
من میدونستم که حافظه دوستان عزیز ارزشی ضعیفه ولی فکر نمیکردم این ضعف در این حد باشه. عزیزم مثل اینکه فراموش کردی خاوری و بابک زنجانی و برادران آریا در زمان احمدی نژاد به بیت المال دست درازی کردند. رفیق دوست هم که شاگرد اونها هم حساب نمیشه.
United States
عجب نوت بردادی می کنه این کرباسچی
حمید
ریلی که دولت کار گذاران گذاشت. ریل مصرف گرایی، اشرافیگری، کنترل جمعیت، گرانیهای آنچنانی، وارد شدن خانواده ها یشان در تمام امور و رانتخواری، هزینه از انقلاب و نظام، تشکیل باندهای اقتصادی و سیاسی مخرب، ایجاد ناهنجاری شدید اجتماعی توسط اطرافیان، استفاده ابزاری از اموال و افراد دانشکاه آزاد...... انتهای ریل نا کجا آباد. کجایی ریزعلی خواجوی جلوی این قطارو بگیر!!!!!! 
حاااااااااااامد
زنده باد هاشمی کبیر
آقا حامد کبیر بود دیگه داره ...میشه.
Iran, Islamic Republic of
من هم اگر جای شما بودم که بخواهند به عنوان فرد متمکن یارانه مرا قطع کنند تحلیل تند تری می دادم إإإإإ
مسئولین حیا کنید شما را بخدا این ملت را رها کنید......
چ
اقا تورو خدا یارانه شون رو بهشون بدید ولی دستشون رو از رانت بازی و رانت خواری کوتاه کنید ببینید وضع مملکت چقدر خوب می شه .لا مصبا تو این مدت کم دولت تدبیر!!!!!600میلیون یوررو، دقت کن یورو! رانت به جیب همین دار ودسته ایشون رفته ! خدا ازشون نگذره
Iran, Islamic Republic of
تا دیروز می گفتید یارانه رو قطع می کنیم پولش رو می دیم به خودتون تا مدیریت کنید. حالا می گید یارانه نگیرید شمادیگه کی هستید بابا.....
Iran, Islamic Republic of
آقایان جهان: شما در بد پارادوکسی گیر کردین.
از یک طرف میدانید که احمدی نژاد خدمات ارزنده ای کرده و موارد زیادی دارید (نمونه موارد بند یک که از طرف شما بیان شد) اما بخاطر اینکه حاضر نشد زیر بار خواسته های شما برود پس از او برتافتید و تیشه به ریشه خودتان زدید.
هنوز هم بجای عبرت گرفتن هر از چند گاهی بیشترین تخریب را علیه آن مرد بزرگ مینویسید که این خود نشانگر کوته بینی عمیق سیاسی شماست.
محمد
نقد جناب آقای هاشمی را بگذارید کنار شروع فساد مالی از دوره سازندگی! ایشان تا آخر دوره مهر و عدالت جناب آقای احمدی نژاد ٬ خواهید دید این ریل قطارش را خوب به جلو برده است . خدا کند جناب آقای روحانی آنرا از ریل خارج کند!
دخو
ریل گذاری هاشمی میرسد ...
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
هم آقاي هاشمي و هم آقاي روحاني هردو تابع سياست هاي ....هستند و به دنبال اجراي سياستهاي ...
داداش...!
... چطوره در ضیافتی در کاخ سعد اباد به یاد روزهای طلایی کرباسچی نفری....