دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

علت سکته های مغزی و بیماری های قلبی

پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 350958
یک کارشناس تغذیه گفت: فشار خون بالا دلیل اصلی بروز بیماری­‌های قلبی-عروقی است و بیش از نیمی از سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلبی بدلیل فشارخون بالا رخ می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، منطقه کرمانشاه، بدری سحرگاهی اظهار کرد: فشارخون بالا در صورتی‌که کنترل نشود، به رگ­های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌­رساند و پیامدهای بسیار زیادی را برای فرد و جامعه به دنبال دارد.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: باتوجه به پیامدهای فشارخون بالا، سازمان جهانی بهداشت شعار روز جهانی بهداشت را " فشار خون را جدی بگیرید‌"، اعلام کرده است تا تمام گروه‌های جمعیتی را در سراسر دنیا به این مشکل بهداشتی حساس نماید.

سحرگاهی افزود: تغذیه و رژیم غذایی صحیح در پیشگیری، کنترل و کاهش فشار خون نقش بسیار چشمگیری دارد که محققین انستیتوی ملی قلب، ریه و خون آمریکا، بر مبنای دو مطالعه اساسی و کلیدی بسیار مهم با حجم جمعیت زیاد به نکاتی مهم پی برده‌اند و یافته‌های آنان نشان داده که فشار خون با اجرای یک رژیم غذایی خاص‌(DASH) که چربی اشباع شده، کلسترول، و چربی کامل در آن به حداقل رسیده باشد، کاهش خواهد یافت.

وی گفت: این رژیم غذایی باید غنی از میوه، سبزیجات و محصولات لبنی کم نمک باشد. همچنین پتاسیم، منیزیم، کلسیم، پروتئین و فیبرهای غیرقابل جذب آن نیز افزوده شده است.

وی تاکید کرد: در رژیم غذایی DASH افراد باید با توجه به سلامت جسم، سن، نژاد و شرایط پزشکی خود میزان نمک یا سدیم بدن را به ۲۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهند.

وی دومین مساله را استفاده از غلات سبوس دار دانست و گفت: مصرف غلات کامل مثل نان گندم با آرد سبوس دار، برنج قهوه‌ای، غلات سبوس دار، جو دوسر، ماکارانی سبوس دار و ذرت بو داده راه مناسبی برای دریافت فیبر است. فیبر به کاهش کلسترول کمک می‌کند و به افراد احساس سبکی بیشتری می‌دهد.

وی با بیان اینکه باید روزانه ۵ واحد سبزی جات غنی از پتاسیم استفاده کرد، گفت: اگر زیاد اهل سبزی خوردن نیستید، می‌توانید به جای آن از سالاد درموقع ناهار‌ یا شام استفاده کنید.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: بهتر است روزانه ۵ واحد میوه جات غنی از پتاسیم میل نمایید. میوه‌ها مقدار فراوان پتاسیم، منیزیم، فیبر و ویتامین دارند که برای سلامتی قلب مفیدند. در بسیاری از میوه‌ها پتاسیم و منیزیم وجود دارد که باعث کاهش فشار خون می‌شود.

سحرگاهی گفت: روزانه ۳ واحد لبنیات کم چرب‌(خصوصا ماست) بخورید. فرآورده‌های لبنی کم چرب یا بدون چربی، منابع خوبی از کلسیم و پروتئین هستند که به تنظیم فشار خون بسیار کمک می‌کنند.

وی افزود: در حد تعادل گوشت بدون چربی و ماهی بخورید. در رژیم غذایی DASH هم می‌توان گوشت قرمز مصرف کرد، فقط باید بدون چربی باشد، اما مصرف گوشت ماهی و مرغ در اولویت است.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین از مردم خواست روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری آجیل بخورند و گفت: ‌آجیل و حبوبات سرشار از منیزیم، پروتئین و فیبر هستند. آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در این رژیم باید مصرف چربی و روغن‌ها را کاهش داد. مصرف بیش از حد چربی‌ها باعث بالا رفتن کلسترول شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

سحرگاهی افزود: باید مصرف شیرینی‌ها را هم تا حدامکان ‌کاهش داد و سعی شود کمتر از ۵ واحد در طول هفته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن سلیمی
سلام، این نسخه برای همه انسان ها راهگشا نیست؛ مثلا همه نمی توانند در طول روز لبنیات استفاده کنند، چون معده افراد برای هضم این نوع ماده غذایی به یک اندازه استعداد ندارد