شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

آمریکایی‌ها: با ایران هنوز اختلاف داریم

درباره رآکتور اراک گزینه‌های زیادی داریم
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 350909
یک مقام بلندپایه دولت اوباما در مصاحبه با رویترز به اختلافات بین ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر مسئله غنی‌سازی اشاره کرده و افزوده واشنگتن گزینه‌های زیادی درباره رآکتور اراک دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، یک مقام آمریکایی گفته است دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران بر سر غنی‌سازم اورانیوم این کشور به «تلاس سخت» نیاز دارد.

این مقام بلندپایه آمریکایی گفته است حل و فصل اختلافات بین ایران و کشورهای ۱+۵ بسیار دشوار خواهد بود، اگرچه هر دو طرف قصد دارند به مفاد مندرج در توافقنامه موقت ۶ ماهه خود پایبند بمانند.

این مقام دولت اوباما پس از پایان آخرین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ گفت: «در موضوع غنی‌سازی، شکافی بین دو طرف وجود دارد و بنابراین رسیدن به نقطه‌ای برای حصول توافق بین دو طرف به تلاش سخت نیاز دارد.»

وی افزوده موضوعات زیادی در فعالیت‌های غنی‌سازی ایران وجود دارند که باید حل شوند، از جمله نظارت بر این برنامه، سایت نطنز، تأسیسات غنی‌سازی فوردو ذخایر اورانیوم ایران.

این مقام آمریکایی که با خبرگزاری رویترز مصاحبه کرده ضمن تأکید بر نقشی که هر کدام از کشورها برای کمک به توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ دارند افزوده بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، آمریکا و ایران همگی امیدوارند به موعد ۶ ماهه تصریح شده در توافق ژنو به عنوان گامی برای توافق بلند مدت پایبند بمانند.

وی گفت: «همه ما بهتر از هر زمان دیگری می‌دانیم رآکتور اراک چیست، چگونه کار می‌کند و نیازمندی‌های فنی آن چیستند. ما اطلاعات بسیار مفصلی به دست آورده‌ایم. ما ایده‌هایی که داشتیم را با ایران در میان گذاشتیم. می‌دانید که دغدغه‌ها و نگرانی‌های ما درباره رآکتور آراک چیست.»

مقام آمریکایی افزود: «ما از مدتها پیش گفته‌ایم که معتقدیم اراک نباید رآکتور آب سنگین، به شکلی که اکنون هست، باشد؛ و اینکه به نظر خودمان هنوز به اهداف مذاکرات نرسیده‌ایم. بنابراین، ما داریم بحث‌هایی را انجام می‌دهیم تا این مسئله را حل و فصل کنیم.»

وی درباره رآکتور اراک گفت: «گزینه‌های زیادی درباره آن وجود دارند. این مقام آمریکایی به جزئیات بیشتری درباره این گزینه‌ها اشاره نکرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *