دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۸
۱۲

هشدار درباره مصالحه احتمالی بر سر راکتور اراک

شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 357006
از هفته گذشته که دکتر علی اکبر صالحی از تفاهم نسبی درباره راکتور اراک میان ایران و ۱+۵ خبر داده، عموم رسانه ها و منابع غربی از این اتفاق به عنوان یک «گام مهم به جلو» یاد کرده اند.
هشدار درباره مصالحه احتمالی بر سر راکتور اراک
گروه سیاسی جهان نيوز - نه دکتر صالحی و نه غربی ها هنوز درباره جزئیات آنچه بر سر آن تفاهم شده سخنی نگفته اند ولی اطلاعات پرا کنده نشان دهنده آن است که اساس راه حل مذاکره شده بر بازطراحی قلب راکتور اراک مبتنی است به گونه ای که میزان پلوتونیوم تولید شده توسط آن حدود یک کیلوگرم در سال – نه بیشتر- باشد.

طرحی که دانشمندان دانشگاه پرینستون ارائه داده اند می گوید برای تحقق این هدف اراک باید به جای اورانیوم خام، اورانیوم با غنای ۵ درصد مصرف کند.

تا کنون طرح های واصل شده
چه ضمانتی وجود دارد که امریکا پس از ورود به پروژه راکتور اراک، تجربه بازطراحی راکتور بوشهر از سوی روس ها یا حتی چیزی بسیار بدتر از آن را تکرار نکند و با طولانی کردن زمان کار برای ده ها سال عملا ایران را از ایران راکتور محروم ننماید؟
از سوی روسیه و چین برای بازطراحی قلب راکتور اراک مورد پذیرش ایران قرار نگرفته و اکنون طرحی از سوی امریکا روی میز ایران است.

اطلاعات دیگری هم وجود دارد که نشان می دهد دولت امریکا همچنین تصمیم دارد مقداری پول نقد نیز –حدود ۷۰ میلیون دلار- به ایران بپردازد.


تحلیلگران در تهران عقیده دارند، تا زمانی که جزئیات موضوع روشن نشود نمی توان درباره آن قضاوت قطعی کرد ولی بر اساس داده های فعلی هیچ دلیل برای اعتماد به امریکا برای این کار وجود ندارد.

ملاحظات زیر در این باره هنوز پاسخ نگرفته است:

۱- چه ضمانتی وجود دارد که امریکا پس از ورود به پروژه راکتور اراک، تجربه بازطراحی راکتور بوشهر از سوی روس ها یا حتی چیزی بسیار بدتر از آن را تکرار نکند و با طولانی کردن زمان کار برای ده ها سال عملا ایران را از ایران راکتور محروم ننماید؟

۲- با توجه به اینکه می دانیم اولویت اول دولت امریکا برچیدن هرگونه فعالیت هسته ای بویژه در زمینه های غنی سازی و آب سنگین در ایران است، دولت چگونه می تواند اطمینان بدهد که امریکایی ها از فرصت حضور خود
در حالی که دولت امریکا آماده شده چند میلیون دلار بابت این طرح به ایران بپردازد، آیا همین خود نشانه آن نیست که ارزش این راکتور بسیار بیش از آن است که اکنون دولت به آن قائل است؟
در اراک برای جاسوسی و خرابکاری استفاده نخواهند کرد؟

۳- در حالی که دولت امریکا آماده شده چند میلیون دلار بابت این طرح به ایران بپردازد، آیا همین خود نشانه آن نیست که ارزش این راکتور بسیار بیش از آن است که اکنون دولت به آن قائل است؟

۴- واضح است که کاهش قدرت راکتور اراک برخی از کارکردهای فنی آن را تغییر خواهد داد. آیا این موضوع با نیازهای ایران در زمینه تولید رادیو ایزوتوپ ها و همچنین فعالیت های تحقیقاتی در تضاد نیست؟

۵- واضح است که اگر بنا باشد راکتور اراک از اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت استفاده کند، بهانه ای در اختیار گروه ۱+۵ قرار خواهد گرفت که استدلال کند «نیاز عملی» ایران به غنی سازی در همین حد لازم برای تولید سوخت راکتور اراک است و به این ترتیب بر اعمال محدودیت بر تعداد و نوع ماشین های سانتریفیوژ ایران و همچنین ذخایر آن اصرار بورزد. آیا تیم مذاکره کننده به این موضوع اندیشیده است؟

منبع: ایران هسته ای
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


غح - ط
Iran, Islamic Republic of
با سلام : به نظر میرسد طرح آقای صالحی برای اراک جز این نباتشد که آنجا را تبدیل به تسویه.... اراک کند تا خیال همه را راحت کند
رضا
دولت بشینه یه دفعه همه....رو حساب کنه ببینیه چقدر می ارزه 100 میلیارد 200 میلیارد همه رو بده بره دیگه!!!!!!!
مهندس پزشکی ج ر
Iran, Islamic Republic of
آب سنگین یکی از اصلی ترین مواد مورد نیاز جهت تولید رادیو داروی FDG است که برای بیماران سرطانی و جهت انجام اسکن مهم PET مورد استفاده قرار می گیرد.
لطفا مسئولان مراقب باشند
به کجا می روند
مصالح ملی و مردم را در نظر بگیرند
ببینید حضرت آقا چه میفرمایند،آن را انجام دهید
ایشان واقعا حکیم هستند و آینده و مصالح را خوب می بینند
United States
خب این دارو را از تولید کنندگان فعلی بخرید….. هرجند که گران باشد اما ضرر و عدم النفع کشور از نداشتن تماس با دنیا و ضرر از تحریم که بیشتر است…. اصلا بیست سال پیش این دارو را از کجا تهیه میکردیم؟
Iran, Islamic Republic of
چرا منفی دادی
درست میگه
....تو هم دلت خوشه ها.قول میدم ظریف هرچی داشته ....
هرچی که داشتیم دولت تدبیر و امیدبرباد داد فقط همینراکتور مانده که اون را هم قبل از این که شما خبردار بشین برباد دادند پس نگران نباشید امروز فرداست که ما مثل عراق و افغانستان بشیم
این اقایان در پشت صحنه کاری کرده اند که تهدید به رسوا شدن شده اند و خود را مکلف به این میدانند که هر چه طرف غربی گفت بگویند چشم . همین چند تا سانتیفیوژ هم که هنوز داره میچرخه به خاطر مقاومت حزب اللهی هاست . سعی میکنند تا همه چیز را تعطیل کنند و بعد پیش دوستانشان مهاجرانی و... کوچ کنند.
یا مهدی
Iran, Islamic Republic of
آب سنگین پر
اقتصاد پر
....
استقلال پر

....
علی
غرور ملی پر
عزت پر
.
تورّم نپر!
بیکاری نپر!
.
یارانه پر
مسکن مهر پر
سعید110
Iran, Islamic Republic of
فضای ذهنی حاکم بر دیپلماسی فعلی، فقط و فقط به فکر بر قراری رابطه دوستانه با آمریکاست و در این راه حاضرند از هر چیز من الجمله انقلاب اسلامی هزینه کنند. بخش مهمی از این فضا ناشی از نفوذ کسانی است که به صورت نامحسوس کنترل دولت را در دست دارند و بسیار خرسند خواهند شد که با یک تیر دو نشان را بزنند.
تنها چیزی که مشخص نیست ....
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم