چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

آمریکا در سالی که گذشت

دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب: 350380
سالی که گذشت سال پرماجرایی برای آمریکایی‌ها بود و قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان در بسیاری از ایالات این کشور، تعطیلی دولت فدرال و تهدید سوریه به حمله نظامی بخشی از مهم‌ترین رخدادهای این کشور در سال گذشته میلادی بوده است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران،سالی که گذشت، سال پرماجرا و جنجال‌برانگیزی برای آمریکا بود که در آن بحران تعطیلی و جاسوسی آمریکا از جامعه جهانی در صدر کارنامه نه چندان پربار این کشور قرار دارد.

سال تصویب لایحه ازدواج همجنسگرایان در آمریکا

سالی که گذشت، سال همجنسگرایان در آمریکا بود. بسیاری از ایالات آمریکا از جمله «رود آیلند»، «دیلاور»، «مینه‌سوتا»، «کالیفرنیا»، «نیوجرسی»، «هاوایی»، «ایلینوی»، «یوتا» و «نیومکزیکو» از جمله ایالات آمریکایی بودند که در سال جاری ازدواج همجنسگرایان را قانونی اعلام کردند. این ایالات آمریکایی در حالی قانون منع ازدواج همجنسگرایان را لغو کردند که طبق قانون فدرال ازدواج بعنوان پیوندی میان یک مرد و یک زن تعریف شده بود و این قانون موسوم به «قانون دفاع از ازدواج» است که در سال ۱۹۹۶ تصویب شد و متعاقب آن زوج های همجنس را که رسماً ازدواج کرده باشند از مزایایی مثل تخفیف مالیاتی منع می‌کند.

پیش از ایالات آمریکایی که به آنها اشاره شده بود، ۹ ایالت دیگر آمریکا و همچنین «واشنگتن دی سی» اجازه ازدواج همجنسگرایان را صادر کرده بودند و با این اقدام قانونی را ایجاد کردند که زوج‌های همجنسگرا تقریباً از همه مزایای حقوقی ازدواج بهره‌مند شوند.

در ۱۳ فوریه ۲۰۱۴ نیز یک قاضی فدرال حکم داد که ممنوعیت ازدواج همجنسگرایان در ایالت «ویرجینیا» غیرقانونی است و این ایالت به نوزدهمین ایالت آمریکایی تبدیل شد که ازدواج همجنسگرایان در آن قانونی شد. در همین ماه بود که یک قاضی فدرال حکم کرد که ممنوعیت به رسمیت شناختن ازدواج همجنسگرایان غیرقانونی است و فرماندار ایالت «آریزونا» لایحه‌ای را وتو کرد که به تجار اجازه می‌داد از ارائه خدمات به همجنس‌گرایان خودداری کنند.

اوباما رسماً برای دومین بار رئیس‌جمهور آمریکا شد

یکی از رخدادهای مهم سال جاری در آمریکا، ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» برای یک دوره چهارساله دوم بود. اوباما موفق شد در انتخابات نوامبر ۲۰۱۲، رقیب خود «میت رامنی» جمهوری‌خواه را شکست دهد و برای دومین بار رئیس‌جمهور آمریکا شود. کنگره آمریکا در آغازین روزهای سال ۲۰۱۳، «باراک اوباما» را بعنوان پیروز انتخابات نوامبر ۲۰۱۲ اعلام کرد و دومین مراسم تحلیف اوباما بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۳ در «اتاق آبی» کاخ سفید برگزار شد و یک روز بعد از آن، اوباما اولین سخنرانی خود بعد از آنکه رسماً برای دومین بار رئیس‌جمهو کشورش شد، را در واشنگتن دی سی ایراد کرد.

جدالی که به تعطیلی دولت فدرال آمریکا منجر شد

ماجرای تعطیلی دولت فدرال از آنجایی شروع شد که جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها و رئیس‌جمهور دموکرات این کشور در ارتباط با طرح بیمه خدمات درمانی یا همان «اوباماکر» سر ناسازگاری گذاشتند. اواخر سپتامبر ۲۰۱۳ بود که کنگره می‌بایست لایحه بودجه همگانی دولت را تصویب می‌کرد تا دولت فدرال را از سقوط به بحران تعطیلی و کسری بودجه نجات می‌داد اما جمهوری خواهان مجلس نمایندگان که کنترل این نهاد را بر عهده دارند به قطع بودجه برنامه بیمه درمانی باراک اوباما رأی دادند و راه را برای تعطیلی دولت او هموار کردند، از طرف دیگر مجلس سنا که تحت کنترل دموکرات‌ها است حاضر نشد به این لایحه که به صورت مشروط بودجه دولت را تصویب می‌کرد اما بودجه بیمه خدمات درمانی اوباما را قطع می‌کرد رأی بدهند.

«هری رید»، رئیس اکثریت دموکرات مجلس سنا تصریح کرد که سنا طرح مصوبه مجلس نمایندگان را رد خواهد کرد و تأکید کرد که تلاش جمهوری خواهان برای تغییر مصوبه سنا، که برنامه بیمه درمانی را یک سال دیگر به تأخیر می‌اندازد، بی معنی و بی هدف است.

این جدال‌ها بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان موجب شد روز اول اکتبر ۲۰۱۳، ضرب الاجل تعیین شده برای توافق کنگره آمریکا با لایحه بودجه دولتی به سر آمد و روند تعطیل نهادهای دولت فدرال آغاز شد و دولت فدرال آمریکا بعد از ۱۷ سال دچار بحران تعطیلی شد.

اوباما طی سخنرانی خود بدنبال این رخداد اعلام کرد که به دلیل تصویب نشدن لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره این کشور، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند و کنگره را متهم کرد که به وظیفه خود در تصویب لایحه بودجه عمل نکرده است.

بیش از هزاران نفر از کارکنان دولت فدرال آمریکا مجبور شدند به مرخصی اجباری بروند و برخی نیز به کار خود ادامه می‌دادند اما معلوم نبود چه زمانی می‌توانند حقوق و مزایای خود را دریافت کنند.

بخش‌های زیادی که تحت کنترل دولت فدرال بودند، فعالیت خود را تعطیل کردند. تقریباً تمام بخش‌های زیرمجموعه دولت فدرال از اول اکتبر به تعطیلی رفتند. تحقیقات و ارائه مشاوره‌ در مراکز درمانی، ارائه وام‌های مسکن، بخش ارائه خدمات مهاجرت، رسیدگی به تعداد زیادی از پرونده‌های قضایی، فعالیت صدها موزه و پارک ملی، فعالیت مراکز نظارتی، فعالیت نهادهای نظارت مالی، ارائه خدمات صدور ویزا و گذرنامه و فعالیت مراکز خدمات بازنشستگی تنها برخی از مواردی بود که کاملاً یا بخشی از آن تعطیل شد.

تعطیلی دولت آمریکا ۱۶ روز به طول انجامید که در این روزها بسیاری از آنهایی که تحت تأثیر این تعطیلی قرار گرفته بودند، به خشم آمدند و در اعتراض به این تعطیلی و از دست دادن شغل خود تظاهرات برپا کردند.

نظرسنجی‌هایی هم در این دوران تعطیلی برگزار شد که بیشتر مردم آمریکا جمهوری‌خواهان را عامل این تعطیلی و بدبختی خود می‌دانستند به طوریکه در یکی از این نظرسنجی‌ها که توسط شبکه «سی ان ان» و مرکز تحقیقاتی «او آر سی» صورت گرفت، ، ۴۶ درصد از مردم آمریکا توسط قانونگذاران جمهوریخواه کشورشان را در مقایسه با «باراک اوباما» مقصر تعطیلی دولت واشنگتن اعلام کردند.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در رسانه‌های مختلف، اعلام کردند که این تعطیلی دولت فدرال خسارات مالی شدیدی را برجای گذاشت به طوریکه یکی از اقتصاددان‌ها به نام «استفن فولر» مدیر مرکز تحلیل منطقه‌ای دانشگاه «جرج مانسون» اعلام کرد که تعطیلی دولت فدرال روزانه بالغ بر ۳۰۰ میلیون دلار به دولت آمریکا خسارت مالی وارد می‌کند و تصریح کرد که این ضربه مالی جدا از ضربه‌ای است که به توریسم، یکی از نقاط اتکاء اقتصادی منطقه واشنگتن، وارد می‌شود.

در نهایت بعد از ۱۶ روز ، کنگره با تصویب یک لایحه، به تعطیلی دو هفته ای دولت پایان داد و مجوز استقراض دولت آمریکا را تمدید کرد.

البته این تعطیلی حوادثی را علیرغم تظاهرات گسترده در سراسر آمریکا به همراه داشت که از آن جمله تیراندازی مقابل کنگره بود که به دنبال آن یک نفر کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. مأموران پلیس در این حادثه «میریام کری» را کشتند و بعد هم مدعی شدند که او مشکل روانی داشته است اما خواهرانش گفتند که او مجرم نبوده و پلیس نباید او را می‌کشت.

خودسوزی در پارک ملی واشنگتن

یکی از حوادث بسیار مهمی که در این دوران تعطیلی آمریکا به وقوع پیوست، خودسوزی یک مرد سیاهپوست در پارک ملی واشنگتن بود. وی در نزدیکی موزه‌های فدرال در پارک ملی واشنگتن دی سی که به دلیل تعطیلی دولت بسته شده‌اند، خودسوزی کرد و جان خود را از دست داد.

اعتصاب غذا در زندان‌های کالیفرنیا آغاز شد


از دیگر رخدادهای سال جاری در آمریکا اعتصاب غذای زندانیان زندان کالیفرنیا بود. بیش از ۲۹ هزار زندانی در ۸ ژوئیه ۲۰۱۳، در اعتراض به حبس‌های انفرادی نامحدود زندانیان اعتصاب غذا کردند. سازمان عفو بین‌الملل از نگرانی‌های زندانیان زندان کالیفرنیا حمایت کرد. ماجرا به اینجا ختم نشد، در ۲۲ ژوئیه یکی از زندانیان در حالیکه در اعتصاب غذا شرکت کرده بود، خودکشی کرد. بیش از یکهزار زندانی در ۱۱ زندان کالیفرنیا در این اعتصاب غذا شرکت کردند. دهها نفر از آنها عازم بیمارستان شدند و در نهایت در ۵ سپتامبر این اعتصاب غذا پایان یافت. دو روز قبل از پایان اعتصاب غذا، دو نفر از قانونگذاران این ایالت موافقت کردند تا جلسات استماع عمومی در خصوص وضعیت زندانهایی که میزان امنیت در آنها بسیار بالا است و حبس‌های انفرادی طولانی‌مدت در آن صورت می‌گیرد، برگزار کنند.

از تهدید حمله به سوریه تا از بین بردن تسلیحات شیمیایی دمشق


ماجرای سلاح‌های شیمیایی و ایجاد جو علیه دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از حمله ۲۱ آگوست ۲۰۱۳ در «حلب» آغاز شد. تروریست‌های سوری مدعی شدند که نیروهای وابسته به اسد در این حمله از مواد شیمیایی استفاده کرده است.

آمریکا هم ساکت نماند و بدون آنکه این ادعاها ثابت شود، دولت دمشق را به حمله نظامی تهدید کرد.

آمریکا به اندازه‌ای در حمله به سوریه مصمم شده بود که حتی «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که منتظر دستور حمله اوباما به سوریه هستند.

اواخر ماه آگوست (شهریور)، اوباما اعلام کرد طرح هایی را برای آغاز حمله هوایی به سوریه دارد و به دنبال تأییدیه کنگره برای یک حمله علیه این کشور است اما وقتی مشخص شد که تأیید کنگره برای چنین اقدامی کافی نیست، دولت اوباما برنامه حمله به سوریه را لغو کرد.

با وجود آنکه بسیاری از جنگ‌طلبان آمریکا خواستار حمله به سوریه بودند اما انتقادات زیادی به اوباما بدلیل چنین تصمیمی وارد شد و درگیر شدن آمریکا در دو جنگ بزرگ عراق و افغانستان و خسارات مالی و جانی وارده به این کشور موجب شده بود که مردم آمریکا با اقدام نظامی کشورشان در سوریه مخالفت کنند به طوریکه مخالفت‌ مردم آمریکا با اقدام نظامی علیه سوریه به شدت در حال افزایش است به طوریکه طبق نظرسنجی «رویترز/ایپسوس» که ۵ تا ۹ سپتامبر (۱۴ تا ۱۸ شهریورماه) انجام گرفت، ۶۳ درصد از آمریکایی‌ها با مداخله نظامی در سوریه مخالف بودند.

چند وقت بعد از آنکه اوباما از تصمیم خود منصرف شده بود و انتقاداتی در این زمینه به او وارد آمده بود، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اوضاع را به صورت تصادفی بهبود بخشید و در یک کنفرانس خبری در لندن در پاسخ به این سوال که چه اقدامی می تواند مانع از حمله هوایی آمریکا به سوریه شود، گفت که اگر «بشار اسد» ظرف یک هفته سلاح های شیمیایی خود را تحویل دهد، آمریکا احتمالاً حمله را لغو می کند و سپس در ادامه افزود: اما اسد چنین کاری نخواهد کرد و امکان لغو حمله به سوریه ممکن نیست.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، که با اقدام نظامی آمریکا در سوریه مخالف بود، پیشنهاد کری را تحسین کرد و اسد نیز ظرف یکساعت حاضر شد که سلاح های شیمیایی را تحویل دهد و آمریکا نیز با روسیه و سوریه درباره چگونگی از بین بردن سلاح های شیمیایی دمشق وارد گفت‌وگو شد و حمله هوایی آمریکا لغو شد و در ماه اکتبر نیز بازرسان تسلیحات شیمیایی تأیید کردند که سوریه دیگر قابلیت ایجاد و استقرار تسلیحات شیمیایی را ندارد. بعد از آن آمریکا اعلام آمادگی کرد تا سلاح‌های شیمیایی سوریه را در دریا نابود کند و در حال حاضر فرایند از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه در دست اجرا است.

علیرغم تیراندازی‌های گسترده، لابی‌های سلاح مانع از محدود شدن حمل سلاح شدند


سال ۹۲، حوادث مرتبط با تیراندازی زیادی در بخش‌های مختلف آمریکا به وقوع پیوست و تعداد زیادی قربانی آزاد بودن حمل سلاح در آمریکا شدند. در ماههای بعد از حادثه تیراندازی در دبستان «سندی هوک» منطقه «نیوتاون» ایالت «کانتیکت» که ۲۰ کودک ۶ تا ۷ سال قربانی خشونت مسلحانه یک جوان ۲۰ ساله شدند، بسیاری از آمریکایی‌ها با سخت‌تر شدن قوانین حمل سلاح‌ موافق بودند. با اینحال لابی سلاح در آمریکا به اندازه‌ای قدرت‌نمایی کرد که کنگره حاضر نشد قوانینی را برای محدود شدن حمل سلاح در آمریکا به تصویب درآورد.

لابی‌های سلاح، هزینه‌های سنگینی را متحمل شدند تا مانع تصویب قوانینی در جهت محدود شدن حمل سلاح شوند به طوریکه یکی از رسانه‌های چپ آمریکا گزارش کرد که تنها در اولین سه ماهه سال ۲۰۱۳، انجمن ملی سلاح (NRA) حدود ۸۰۰ هزار دلار صرف تلاش‌های لابی‌گری خود برای کاهش قوانین مربوط به کنترل سلاح‌ هزینه کردند. تنها در سال ۲۰۱۲، این انجمن ۲.۹ میلیون دلار به اهداف حقوق سلاح تخصیص دادند.

در ۱۳ فوریه ۲۰۱۴ نیز یک قاضی فدرال حکم کرد که قانون محدود شدن حمل سلاح در ایالت کالیفرنیا، نقض متمم دوم قانون اساسی آمریکا است و آن را غیرقانونی اعلام کرد.

جاسوسی نهادهای امنیتی آمریکا در جهان جنجال به پا کرد


ماجرای جاسوسی آمریکا از زمانی آغاز شد که «ادوارد اسنودن» مأمور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) و یکی از اعضای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» در ماه ژوئن ۲۰۱۳ در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» از برنامه جاسوسی این نهاد امنیتی آمریکا پرده برداشت.

وی تصریح کرد که اطلاعات فاش شده درباره برنامه موسوم به «PRISM» را فاش کرده است تا به این وسیله آزادی اساسی و بنیادین مردم سراسر جهان را مورد حفاظت قرار دهد.

اسنودن اعلام کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا به صورت مخفیانه میلیون‌ها تماس تلفنی و ارتباطات اینترنتی شهروندان آمریکایی و حتی شهروندان کشورهای دیگر و حتی مقامات خارجی را مورد جاسوسی قرار داده است.

این افشاگری‌ها جنجال زیادی را در داخل آمریکا و خارج از این کشور به راه انداخت. دولت اوباما از این افشاگری‌ها به خشم آمد و خواستار دستگیری اسنودن شد.

اسنودن که در حین مصاحبه با گاردین در «هنگ‌کنگ» به سر می‌برد، از محل سکونت خود در یک هتل ناپدید شد و مدتی بعد مشخص شد که در بخش ترانزیت فرودگاه «مسکو» است و بعد از چندین هفته، در نهایت موفق شد علیرغم مخالفت‌های واشنگتن، پناهندگی موقت در روسیه دریافت کند.

اسناد محرمانه اسنودن از همان زمان به صورت تدریجی فاش شد و در بخش‌های بعدی این افشاگری مشخص شد که آمریکا از مقامات برزیلی و مقامات کشورهای دیگر و حتی از همپیمانان صهیونیستی خود نیز جاسوسی کرده است.

اخیراً در گزارش‌های روزنامه گاردین با استناد به اطلاعات افشا شده اسنودن، آمد که آژانس امنیت ملی آمریکا و همتای انگلیسی‌اش، نخست وزیر اسرائیل را هدف جاسوسی قرار داده‌اند و حتی در برخی مواد روابط بین آمریکا و همپیمانانش تا حدودی دچار تنش شد.

مقامات آمریکایی از جمله اوباما و کری تنها به توجیه این برنامه‌های جاسوسی خود پرداختند و گفتند که تمامی کشورها برای حفظ امنیت و منافع خود برنامه‌های اطلاعاتی دارند.

قضیه جاسوسی در آمریکا همچنان ادامه دارد و گهگاهی یک دادگاه آن را قانونی اعلام می‌کند و دادگاه دیگر آن را غیرقانونی اعلام می‌کند و در نهایت در صورت اختلاف دادگاهها، دیوان عالی آمریکا وارد عمل خواهد شد.

انفجار در خط پایان ماراتن «بوستون»

تراژدی بزرگ در آمریکا در ماه آوریل ۲۰۱۳ (فروردین) زمانی به وقوع پیوست که دو انفجار در نزدیکی خط پایان مسابقه ماراتن «بوستون» که سه کشته و صدها زخمی برجای گذاشت. حداقل دو کشته و تعدادی زخمی برجای گذاشته است.

عملیات ویژه پلیس بوستون برای دستگیری مظنونان این بمب‌گذاری آغاز شد و حتی جستجوی خانه به خانه در این شهر صورت گرفت.

نتایج جستجو و تحقیقات پلیس بوستون حاکی از آن بود که دو برادر به نام‌های «تیمور لنگ سارنایف» و «جوهر سارنایف» عاملان این بمب‌گذاری هستند.

مأموران پلیس آمریکا طی یک عملیات تعقیب و گریز، جوهر سارنایف را دستگیر کردند و برادر بزرگترش یعنی تیمور لنگ نیز کشته شد.

در نهایت جسد تیمور لنگ در قبرستانی به نام «برزخ» در ایالت ویرجینیا بعد از ۲۲ روز سرگردانی دفن شد و به خانواده‌اش اجازه داده نشد که روی قبر او سنگ قرار دهند.

توفان و بوران شدید در آمریکا

توفان و برف در شمال شرقی آمریکا سبب شده که صدها پرواز لغو شود. مقامات از مردم خواستند در خانه‌هایشان بمانند. برف در آخرین روزهای پایانی سال ۲۰۱۳ بسیار سنگین بود و در یکی از شهرهای ایالت «ماساچوست» به ۵۳ سانتیمتر رسید.

در ماه نوامبر نیز گردبادهای شدید در سه ایالت مرکزی آمریکا خسارات سنگینی برجای گذاشت و بخش‌هایی از ایالت‌های ایلینوی، ایندیانا و کنتاکی، متحمل خساراتی شدند و چندین نفر نیز در این توفان‌ها جان خود را از دست دادند.

اوایل ماه ژانویه سال ۲۰۱۴، با عبور توده هوای کم فشار قطبی بر فراز آمریکا زندگی حدود ۱۹۰ میلیون نفر در سراسر این کشور تحت تأثیر سرمای کم سابقه قرار گرفت. سرمای هوا به اندازه‌ای شدید بود که چندین نفر نیز در حوادث مرتبط با این هوای سرد جان خود را از دست دادند.

دمای هوا در بخش‌هایی از غرب میانه آمریکا هم سه شنبه تا منفی ۲۶ درجه کاهش یافت و بسیاری از پروازها لغو شد. ساکنان ایالات جنوبی آمریکا مانند آلاباما، جورجیا، تنسی نیز با کاهش شدید دما روبرو بودند.

روز ۷ ژانویه ۲۰۱۴ تمامی ۵۰ ایالات آمریکا دمای زیر صفر درجه را تجربه کردند و سازمان هواشناسی آمریکا اعلام کرد که این دمای هوا بی‌سابقه نبوده اما غیرمعمول بوده است.

اولین زن آمریکایی بعنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا منصوب شد


در سوم فوریه سال ۲۰۱۴، سنای آمریکا با ریاست «جانت یلن» بر بانک مرکزی آمریکا موافقت کرد و او بعنوان نخستین زنی بود که به ریاست بانک مرکزی آمریکا منصوب شد.

یلن، ۶۷ ساله، جانشین «برنارد برنانکی» رئیس پیشین بانک مرکزی آمریکا شد و پانزدهمین رئیس بانک مرکزی آمریکا به حساب می‌آید.

اوباما حکم افزایش حداقل دستمزد کارکنان فدرال را امضا کرد

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۱۴ (بهمن) حکم اجرایی افزایش حداقل دستمزد کارکنان دولت فدرال را از ۷.۲۵ دلار در ساعت به ۱۰.۱۰ دلار در ساعت افزایش داد.

ایالات متحده یکی از نابرابرترین اقتصادها در میان کشورهای توسعه‌یافته به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۲ اداره آمار آمریکا اعلام کرد که بیش از ۱۶درصد جمعیت این کشور فقیر هستند. بیشترین درصد جمعیت فقیر (۲۳.۵درصد) در ایالت کالیفرنیا که بزرگترین اقتصاد در میان ایالت‌های آمریکا است، زندگی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *