جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

مافیا به جان باغات تهران افتاده اند

يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب: 348908
عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حالی که برای ساخت و ساز در زمین یک باغ مشکلات فراوانی وجود دارد اما شبکه‌های زیرزمینی باغات را از بین می‌برند.
به گزارش جهان، محمد حقانی در گفت‌وگو با تسنیم،‌ با اشاره به قوانین حفظ و گسترش باغات،‌ اظهار داشت: قوانین مربوطه در این حوزه متعلق به قبل از انقلاب است و اصلاحاتی بعد از انقلاب نیز داشته اما به طور کلی آیین‌نامه‌های اجرایی قانون این حوزه به هیچ‌وجه تضمینی برای حفظ و گسترش فضای سبز ندارند.

وی با بیان اینکه در شهری مانند تهران با توجه به افزایش قیمت زمین، بسیاری از مالکان و صاحبان باغات به هیچ وجه حاضر نیستند باغشان را حفظ کنند، ادامه داد: به عقیده بنده تنها راه حفظ باغات تغییر قانون ضوابط و مصوبات در جهت حفظ آنهاست و شهرداریها هم باید همت کرده و اعتبار لازم را در این خصوص تأمین کنند چراکه آنها می‌توانند با تملک برخی از این باغات آنها را به صورت آزاد یا پارک عمومی در اختیار مردم قرار دهند.

عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: بسیاری از باغات که در اوایل انقلاب متعلق به افرادی بود که کشور را ترک کردند به تملک بنیاد مستضعفان آن زمان در آمد این باغات باید به نحوی حفظ شوند؛ حداقل کاری که می‌توان کرد این است که دولت و مؤسسات عمومی منافعشان را در ساخت و ساز و فروش باغات نبینند و آنها را به گونه‌ای حفظ کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ سال است در مدیریت شهری حضور دارم اما حتی یک مورد از اجرای قوانین مربوط به حفظ باغات را به خاطر نمی‌‌آورم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اگر در یک زمین بایر درختی وجود نداشته باشد طبق ضوابط موجود آن را به فروش می‌رسانند و پروانه ساخت و ساز صادر می‌شود اما در حالی که برای ساخت و ساز در زمین یک باغ مشکلات فراوانی وجود دارد شبکه‌های زیرزمینی باغات را از بین می‌برند.

حقانی تصریح کرد: این شبکه‌های مافیایی در تهران و بسیاری از نقاط دیگر باغات را از بین می‌برند در حالی که طبق قانون هر فردی که عمداً و عالماً باغی را از بین ببرد، باید آن باغ را به نفع مردم و شهر مصادره کرد اما بنده یک مورد از اجرای این قانون را هم سراغ ندارم.

عضو کمیسیون سلاکمت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران گفت: این قانون متعلق به سال ۵۲ است و بعد از انقلاب نیز ۲ بار اصلاح شد؛ بر این اساس اگر درختی قطع شود باید در جای دیگری درخت دیگری کاشت ولی همه اینها بیخود است و هیچ یک از آنها در جهت حفظ باغات نبوده است.

وی در پایان اظهار داشت: به هیچ عنوان قوانین این حوزه بازدارندگی ندارد و باید تغییراتی در آن لحاظ شود؛ در واقع می‌توان گفت در این حوزه خلاء‌های قانونی وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *